Jump to content

In hoeverre is bemesting nodig?

euhm

Recommended Posts

Wat bedoel je met bemesten, ik bedoel over welke mestsoort/vorm hebben we het: droge koemestkorrels, verse kippenmest, pokon, bladafval gewoon laten liggen, varkensgier, halfverteerd groenteafval, kant en klare pakken met tomatenmestpoeder, beendermeel, groenbemesters zaaien, etc. etc. Er zijn nogal wat varieteiten in het al dan niet bemesten van je grond en sommige kunnen inderdaad nadelig uitpakken, terwijl anderen hele positieve maar toch niet door jou gewenste uitwerkingen hebben op je planten, weer anderen doen vooral op de lange termijn hun werk enzovoorts enzovoorts.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Zoals de jonge dame boven mij al aan geeft, is dat een hele brede vraag van je. Het heeft ook veel te maken met wat voor grondsoort je hebt, wat er al aan voedingsstoffen in zit en wat je wilt gaan telen. Vooral het laatste is belangrijk, op het produkt wat je wilt telen moet je je eventuele bemesting aanpassen. Goede tip is altijd in het voorjaar even een bodemtest laten doen, dan weet je je basis!(bij de boerenbond of andere tuincentrums te doen en vaak gratis) Dan kun je per groente/groep bekijken wat nog nodig is.

Even a broken clock is right twice a day

Als je er iets uithaalt moet je het er ook weer terug in stoppen. Het zal wel een jaartje of 2-3 duren bij sommige gewassen maar je zal zien als je niet bemest groeien de planten slecht en heb je bijna geen opbrengst. Te veel bemesten is ook nadelig, of de plant groeit slecht , neemt bepaalde voedingsstoffen sneller op dan andere, steekt groei in de plant en niet in vrucht, ...

Een bemesting met koemestkorrels (of kippenmestkorrel voor gewassen die veel stikstof verlangen) is prima als je niet aan verteerde stalmest of compost kunt komen.

ik heb dan weer massel woon in een klein dorp en hieer woont een rustend veehouder welke paarden houd. de mest word op de herfst uitgereden. maar het oudste (ligt altijd onderaan) laat hij altijd liggen en daar ga ik dan met de kruiwagen zoveel halen als nodig. doe ook altijd een compostvat vol voor bijbemesting in de zomer. dat doe ik b.v. bij de boerenkool. maar ik gooi het er zo over en het gaat prima zo .