Jump to content

wie heeft er hier allemaal kippen

Guest jack

Recommended Posts

Leewieken voorkomt geloof ik dat parelhoenen hoog kunnen opvliegen om in boom te gaan slapen,

maar ik geloof zelf dat ik dat niet zou doen, vindt ik toch beetje een ingreep die matig is, mischien als het voor hun eigen veiligheid zou zijn, maar goed lijkt me heel rustig en landelijk waar je woont, geen last van vossen ?

Oja en verder las ik dat kalkoenen hun eigen nut hebben op een erf, omdat ze andere dingen eten als kippen.

Ze eten bv graag brandnetel en andere planten die kippen laten staan, veel insekten waaronder grote bv een dikke kever laat kip liggen maar kalkoen niet, ik begreep zelfs dat een kalkoen nog beter dan een kip zelf voldoende voedsel kan zoeken op een erf en bijna geen bijvoeding nodig heeft uitgezonderd de winter.

Bij mijn broer let de kalkoen trouwens ook op de kipen en neemt/deeld de taak van de haan wat betreft bescherming een beetje.

Players only love you when they're playing.

Kippen zitten weer verplicht opgesloten, laat ze nu een week in hun hok zitten en we gaan de andere hokken opruimen, dat zal ze leren.............

Leewieken doe ik niet aan, dan slapen ze maar in de boom, ook mijn eenden kunnen wegvliegen als ze willen, gelukkig doen ze dat niet, zelfs mijn opvangers, die blijven allemaal hier, veel makkelijker dan voor zichzelf zorgen denk ik.

Juist met het oog op vossen moeten vogels de kans hebben om te kunnen wegvliegen.

Helaas worden vossen hier fanatiek bejaagd, de enige vossen die ik hier gezien heb waren doodgeschoten, heel zonde.

Kalkoenen staan ook nog op mijn verlanglijst, hoop volgend jaar een stel te kunnen bemachtigen

• 3 weeks later...

Heb uiteindelijk de kippen kunnen overtuigen dat hun kippenwagen toch de juiste plek is om te overnachten, nadat ze opgesloten hebben gezeten,(heb het helaas geen week volgehouden, kan erg slecht tegen opgesloten dieren )heb een paar dagen elke avond als een soort geflipte politieagent door de tuin lopen racen en nu snappen ze het eindelijk.

Vanmorgen de eerste hanen geslacht, 4 poule de bresse en 1 kriel, ze zagen er prachtig uit, morgen eten we kip op z'n frans, poulet dus toch??

Nu op zoek naar een lekker recept, waardig voor mijn superhanen.

wie het langs vol houd is de winner ..

hier had ik nog 7 legkippen opgevangen .daar zijn er al weer 3 van herplaats

......heb je al eens kip op zijn afrikaans klaar gemaakt ?? best lekker

ik ben ook op zoek na mestkuikens maar die zijn ook zo moeilijk te vinden hier in de buurt .

kip op zijn afrikaans, bedoel je een recept van de wilde keuken waar die man onze uitgelegde broedkippen achterna gaat en er achterkomt dat die heel erg lekker klaargemaakt kunnen worden?

Dat recept heb ik.

Vond dit net op het net, denk dat dit het gaat worden.

Langzaam gegaarde bressekip uit de oven

Ingredienten

Voor 4 personen :

1 panklare grote Bressekip (2,3 kg)

peper

zout

bos verse (citroen)tijm

enkele takken verse citroenverbena

eventueel enkele klontjes boter

Stappen

Verwarm de oven tot 160?C. Zet de kip in een (liefst gietijzeren) braadslede. Kruid met peper en zout en schik tijm en verbena rondom en in de kip. Voeg eventueel wat klontjes boter toe. Zet midden in de oven. Reken 50 min. braadtijd per kg vlees. Zet dan de oven uit, zet de ovendeur op een kier en laat de kip zo 20 min. rusten. Serveer met groenten en saus naar keuze, versnijd de kip aan tafel.

Heeft u een elektrische oven, zet er dan een kop water in. Na een uur braden wordt het ragfijne vel van de kip lichtbruin en zeer smakelijk krokant.

U kan de kip ook in Romertopf bakken. Dompel de pot onder, laat uitlekken. Schik alles zoals hierboven in de pot, zet het deksel erop en zet in de koude oven, die u opwarmt tot 170?C. Braden zoals hierboven, maar doe voor het nagaren het deksel van de pot en laat 30 min. rusten.

Aangezien deze hanen echt mijn nieuwe experiment zijn ga ik vanavond het recept voor een bressekip volgen, ze moeten heel langzaam garen, 50 minuten per kilo, deze jongen is 2,3 kilo dus ik ben wel ff bezig.

Dat vind ik echt een verschil met vlees uit de winkel, je hebt zo'n respect voor wat je eet,juist omdat het een gezicht heeft.

De vin doen we er wel naast, in een glas.

de bresse kip is wit, met blauwe poten en een rode kam, als je ze in Frankrijk bij de poelier koopt schijnt de kop,ivm de kam en 1 poot aan het beest te zitten zodat je ziet dat het een echte is.

Er zijn vrij strenge standaards voor een bresse een bresse mag heten, beest staat nu in de oven, moet nog 10 minuten, dan 20 minuten rusten, heb er aardappeltjes naast gelegd, en we eten er sla bij, ik kan haast niet wachten, hij ruikt in ieder geval al heerlijk!!