Gemma Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 Hier 4 Wyandotte kriel hennen ( zilverpatrijs, geel patrijs, roodporselein en parelgrijs ) tegen de leg aan ( maar gezien de rui nu zal dat wel volgend voorjaar worden ). Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 hier op het moment nog alleen serama kipjes 1 oud krielkipje en een oud kuifhoen de haan de hen met kuikens en nog een foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trikke Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 Ik heb hier 4 dames die hier rustig rondscharrelen. Welk ras ze zijn?....geen idee eigenlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 4.5 kippen, hoe krijg je dat voor elkaar? loopt een krieltje bij; telt maar voor de helft mee qua voer en eitjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 mooie kippen en je haan mag er ook zijn ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Wij hebben 4 Wyandotte kippen en een haan en nog 8 krielkippen en twee haantjes. Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 leuk zoals hier iedereen nu kippen heeft hoe doen jullie dat als jullie op vakantie gaan zelf schakel ik dan een verzorger in die de dieren hier verzorgt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Ik ga niet op vakantie want dan verhongeren de kippen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Als tuinier heb je toch zeker een hele schare van welwillende buren en vrienden om je heen.Allemaal mensen die graag iets terug willen doen voor een heel seizoen overschotten van groenten en fruit.Vakantie geen probleem toch ?Wij hadden trouwens 6 paaskuikens dit jaar.Met hulp van een oud-slager zijn twee haantjes naar de kippenhemel verhuisd, en later door mezelf tot hapklare brokken verwerkt.Zelf doodmaken was geen optie ondanks diverse soorten bijlen die ik nog ter beschikking heb.In mijn jeugd samen met mijn oma jaarlijks enkele honderden haantjes geslacht.Maar ondanks deze nostalgische herinnering kreeg ik het nu niet over mijn hart.Mijn enige verklaring is dat honderd haantjes geen naam hebben.Nu genieten we van de steeds groter wordende eieren van onze twee boerderijkippen en de mini-eitjes van de 2 wijandotjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Wij hebben vrienden die al een paar keer tijdens onze vakantie op huis en have hebben willen passen. Anders zou ik het inderdaad echt niet weten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teuthor Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 nog een week ofzo...zijdehoenders Quote http://teuthor.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Sinds dit jaar heb ik hier Poule de Bressen rondlopen, via ebay eieren gekocht en uitgebroed,deels onder een kriel en deels in de broedmachine.Het is een frans kippenras, befaamd om z'n heerlijke smaak, kippen scharrelen hier vrij rond, de eerste hanen zitten sinds deze week opgehokt om de laatste weken lekker dik te worden op mais en in tarwe geweekte melk, zoals ze het in Frankrijk doen.Tot nu toe vond ik de smaak van de hanen die we geslacht hebben tegenvallen, vandaar de overstap op dit ras, mijn andere kippen wonen nu bij een vriendin.Slachten doe ik zelf samen met de buurman.We hebben hier ook parelhoenders en eenden, die overigens een stuk sympathieker dan kippen zijn, ze zitten elke morgen op me te wachten, dan krijgen ze een broodje terwijl ik mijn kop koffie drink, een perfecte manier om de dag te beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Wij hebben ook wat Bresse kippen uitgebroed, ook om straks het verschil te proeven. We hebben ook wat Mechelse hoen-eieren uitgebroed. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 gisteren hebben ze hier stuk of 8 leghennen gebracht ( gratis van een kenis die andere witte leg kippen wilde hallen bruine leg kippen en nog wat andere leg kippen die zijn wit met zwarte kraag en staart veren hoe oud zij ?? maar met slachten heb ik geen moeite als het op een goede dier vriendelijke manier word gedaan ... vroeger werden er altijd dieren geslacht bij ons thuis .van kalkoen tm slacht kippen en nu nog trouwens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Weet niet of ik het slachten diervriendelijk zou noemen, kippen denken hier vast heel anders over.Slachten doen we altijd als het donker is, ik haal ze slaperig uit de stal en hoop dat het voorbij is voor ze wat doorhebben.We hebben tot nu toe de kippen eerst verdoofd met een slag in de nek en dan de kop eraf gehaald, dit jaar wil ik proberen het in een soort van trechter te doen, heb er een filmpje van op internet gezien en ik was onder de indruk van de rust die hiervan uitging, kip met kop eerst in trechter, kop aan de onderkant eruit en dan werd alleen de luchtpijp doorgesneden, als ik het goed heb begrepen zou zo het centrale zenuwstelsel niet zo'n opdonder krijgen en heb je hier het geflapper na het onthoofden niet. Ben nu op zoek naar een huisslachter voor mijn varken, is helaas niet zo makkelijk te vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Mag dat dan nog in Duitsland, Yola ?Als ik het goed begrepen heb van een kennis moet hij het doden en slachten bij een slachthuis laten doen.De delen worden dan bij hem thuis in een ruimte die aan speciale hygiene-voorwaarden moet voldoen verder in "hapklare brokken" verwerkt door een ervaren slager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Het maakt (ook in NL) nogal uit of het alleen voor eigen gebruik is of niet.. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Denk dat dat hier hetzelfde is, dit varken is voor eigen gebruik. Hier heb ik strijd met mijn kippen en parelhoenders, nu het kouder wordt zou ik het fijn vinden als ze allemaal in hun hok gingen slapen, maar 7 van de 9 parelhoenders slaapt in een boom, de kippen zitten heel vastberaden nog in hun kuikenhok, hoe vaak ik ze ook overplaats in het kippenhok.Morgenavond nog maar eens een rondje kippen vangen, dan krijgen ze een week hokarrest, hopelijk snappen ze dan dat dat hun nieuwe huis is. @Jorieke, hoe doen jullie dat met de poule de bressen, laten jullie ze lopen tot het slachten of mesten jullie ze af? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 @Yola: verplaats je ze wel 's nachts? Ik heb ook wel eens kippen overdag verplaatst (omdat je ze toevallig net ziet lopen ofzo, of je dan beter kunt kijken wie hen en wie haan is) maar ze komen dan altijd weer terug. Hier lopen de kippen rond met de rest tot ze de pan in gaan. We hebben wel eens wat hanen apart gezet, en extra voer gegeven. Maar dat was teveel gedoe. Weer een extra waterbak om te ontdooien, extra bak met voer die je op moet ruimen 's nachts omdat het anders een buffet is voor muizen, etc. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 We verplaatsen ze nachts, heb ze zelfs al 2 dagen opgesloten gehad, maar zodra ze weer buiten zijn en avonds op stok gaan verkiezen ze hun kuikenhok boven hun stal, en de parelhoenders, daar valt helemaal niet mee te praten, de oudste 2 zijn nu de enigen die in de stal slapen, de rest zit in een boom, ik jaag ze eruit en ze vliegen in een andere boom, ze worden hysterisch en zijn volledig onvangbaar, tuig is het. De hanen die de pan ingaan zijn nu bij de buurman waar ze op hun melk, tarwe en mais dieet zitten, je ziet ze groeien, ben echt heel erg benieuwd naar het eindresultaat.Ben heel benieuwd wat jij van je poule de bressen vindt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 We hebben de mechelse hoenen en de bresse kippen wat laat dit jaar uitgebroed, dus ze zijn nog vrij jong. Dat is hopelijk de verklaring voor het feit dat ik ze wat ehm.. knetterig vind. Ze zijn laat met dons, en dus nog best lang kalig onder hun vleugels (de Mechelse hoenen iig). De bresse pubers zien er al wat completer uit, maar die groeien dan weer minder hard naar mijn idee. Nogmaals: zal wel komen omdat ze wat laat zijn uitgebroed, volgend jaar doen we dat niet meer. Ik ben even vergeten welke van de 2 rassen er ook alweer uit zulke grote eieren kwam. Hebben de bresse kippen grote eieren? Zou mooi zijn Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 nu het kouder begint te worden . hebben de meeste kippen een lekker veren kleed .bij ons sliepen de parelhoenders ook gewoon buiten in een boom .dat ik wel eens dacht .straks vriezen ze me daar vast .zelf de goudfazanten gingen de bomen in maar hoog betekent veilig voor een parelhoen .zolang ze goed gezond zijn kunnen ze wel tegen de kou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Pauwen schijnen ook in de boom te slapen met die kou. Een pauw van iemand hier in de buurt is dan half bevroren en wit de volgende ochtend. Hij schudt zich even uit en gaat weer scharrelen Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 ja ken nog zo iemand daar werd de pauw ook helemaal onder de sneeuw wakker . maar meestal maken wij mensen ons eigenlijk TE veel zorgen een geod dik veren pak is het zelfde als een bond jas goed voer en welicht wat meer voeren als het koud is dat houd onze kippen en andere dieren wel warm .het motertje moet swinters wat meer branden van ons pluimvee en andere dieren zo houden zij zich goed warm wat ik wel doe bij de eenden en ganzen ik leg wat stroi buiten op bepaalde plekken neer dan gaan ze daar op liggen maar meestal gaan de ganzen en eenden van zelf het nachthok in .....de rest van de kippen slaap zo wie zo binnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 We letten er ook op dat kippen niet te ver een besneeuwd veld in lopen. Dan raken ze sneeuwblind en kunnen ze niets meer. Echt een zielig gezicht! Als het echt koud is, zitten ze overdag ook in het nachthok. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts