Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dus nu een nieuw stuk erbij, 100 vierkante meter zware klei wat vooral vol met kweekgras en hagewinde zat. Een tractor heeft dat losgebroken en gefreesd. Dit jaar alleen maar aardappels op geplant.

Nu langzaam begonnen met rooien, de grond is al een heel stuk verbeterd, ik probeer zoveel mogelijk wat ik tegenkomen met rooien eruit te halen qua kweek en winde. We hebben bij het poten ook al veel uit gehaald en na het frezen is er toch ook een hoop gestorven omdat veel wortels boven lagen. voor het frezen wel 4 kuub compost opgebracht wat er aardig door heen is gefreesd. Hier en daar nog wel een harde laag op 1 spades diep.

Zal ik dit najaar weer zon lading compost laten komen en dit on top laten liggen, en daar volgend jaar verder in gaan met kweken? Zodat het de hele winter in kan regenen en alles, en de laag is dan ook nog niet te dik. 

Karton ga ik niet allemaal regelen, iets teveel werk en te weinig tijd. Plus dat kweek en winde daar ook gewoon doorheen groeit. Moet ik er toch wel uittrekken met hand of spitvork.

Kan ik in die compost ook gewoon uien en wortelen kweken, of zal dat toch te scherp zijn? Voor bijv wortelen moet ik denk ik haast wel frezen om een lekkere lossen bodem te krijgen. Eerst frezen en dan compost erop of andersom?

Ik wou eigen niet weer het hele stuk frezen als dat niet nodig is, om de bodem minder te verstoren. 

Wat ik ook nog kan doen is konijnenmest op basis van stro en houtkrullen inwerken maar deze is nog niet zo gecomposteerd.

En al het aardappelloof wat ik nu heb, ik durf het nog niet te composteren omdat hier en daar wel een geel blaadje met bruine stip is, kan zijn van platknijpen colorado larven.

Mijn inspiratie is Dowding, alhoewel ik dit nu niet 100% in praktijk kan brengen wil ik wel iets doen wat erop lijkt. 

Ook @eduro was goed op weg wat me ook inspiratie geeft.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Een verhaaltje en een boel vragen, maar nog geen antwoorden.

Het helpt vaak als je in de titel iets van een vraag of zo zet. "Compost opbrengen" is erg algemeen.

Maar dat voor een volgende keer

Zal proberen een een aantal vragen te beantwoorden, van hoe ik het zou doen. 

- Hoe meer compost, hoe beter. Als je tijd / geld hebt om weer een mooie laag compost aan te brengen, zou ik dat zeker doen.

- Als de compost niet te scherp is (en bij verteerde compost hoort dat niet zo te zijn) kun je er prima uien en wortelen in laten groeien. Let voor de wortelen wel op dat het mooie fijne compost is, anders krijg je allemaal van die gevorkte wortelen enzo.

- Als je nog eens gaat frezen zou ik dat eerst doen, en daarna de laag compost. Dan werkt de compostlaag nog extra verstikkend op de onkruiden eronder.

- Aardappelloof en konijnenmest zijn prettig om te composteren hoor. Over die eerste is wel discussie, maar ik heb er zelf nooit problemen mee. 

- Konijnenmest / krullen kun je ook ongecomposteerd gebruiken als mulch tussen je plantjes. Dat doet onze hovenier buurman hiero. (nou goed: caviamest, maar dat zal weinig verschil maken) Hij zweert erbij.

Heel veel succes. Lekker bezig hoor. En geniet van de piepers!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Ok klinkt goed.

Ben ook nog van plan wanneer de aardappels eraf zijn, groenbemester te zaaien. Ik heb nog japanse haver die op mag, das ong voor de helft genoeg denk ik. 

Ik ga dit denk ik aanlengen met phacelia, en dan of afmaaien mocht het willen gaan bloeien of aren maken, of toch hopen op een stenge vorst waardoor het tijdig afsterft. 

En dit dan in het voorjaar onderfrezen, spitten gaat me rug niet trekken, dan de laag compost erop. Ik zou dit dat indien het toelaat omstreek februari / maart willen doen zodat het tijd heeft om af te sterven.

Of zou ik het kunnen doen, zonder te frezen en hopen dat het genoeg verteerd onder de compost, ben alleen bang dat het dan niet niet dood genoeg is. Of toch omstreek november/december infrezen als het begaanbaar is en niet te nat.

aangepast door RobN

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Je hebt al veel gedaan om de bodemstructuur te verbeteren, je overweging om nog een keer compost op te brengen na het seizoen is een goede beslissing maar 4m3 over 100m2 is niet direct de dowding methode daarvoor is de laag te dun.

Mijn keuze zou zijn in het najaar veel compost over de kleigrond verdelen en infrezen dan heb je de nodige structuurverbetering en dan wintergroente plaatsen dan heb je begin volgend jaar al opbrengst, de groenbemester voelt wat dubbelop.

kijkend naar mijn ervaring heb ik over 100m2 20m3 verdeeld en het resultaat zonder karton eronder is goed, omdat 20 cm compost als ophoging werkt is er op de border randen minder compost, daar is de laagdikte ongeveer 5 cm en hier doorheen groeien nog wel grassen op die zich makkelijk laten verwijderen.

even alles op een rij

Het gegeven is je hebt kleigrond deze is al gefreesd met compost en ontdaan van veel onkruiden.

er zijn mijn inziens dan 4 mogelijke routes

1 wederom 4 m3 compost infrezen om de grondstructuur verder te verbeteren, en wintergroentes plaatsen je wint een seizoen.

2 4m3 compost opbrengen als mulchlaag, maar is niet voldoende laagdikte om in te kweken de grondstructuur is onvoldoende voor wortels wel voor ander wintergoed

3 groenbemester zaaien en onderfrezen aanvullend een mulchlaag compost aanbrengen is veel werk en je verliest een seizoen.

4 20m3 compost opbrengen en deze als teeltlaag gaan gebruiken je wint een seizoen

success met je overwegingen

Geplaatst:

Ik heb niet zoveel wintergroentes, boerenkool eten we niet veel, winterprei heb ik niet gezaaid, misschien nog wel te krijgen op de markt.

Ik ga nog wel wat wintersla zaaien. 

De aardappels die ik nu rooi, is al een seizoen. (en ik heb er nog een tuin naast van ongeveer 75m2 waar overige groentes staan)

Route 3, ik verlies in principe geen seizoen, omdat ik op een stookje boerenkool, andijvie en sla verder niets ga doen met dat stuk. Misschien nog nazomer boontjes.

Route 4 is ook een goede optie maar wel heel veel kruiwagens. En eigenlijk zou ik het dan ook met planken moeten omheinen, zover ben ik nog niet. Ik denk dat ik dat bewaar  voor volgend jaar einde seizoen en een combi ga doet van 2 en 3, voor de wortels frees is dan gewoon een extra diepe strook, en eventueel een toplaag van potgrond o.i.d. dat zaait het fijnste.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Overigens hebben we ook wat ezelmest gekregen wat ik aan het composteren ben in een ton, het is al deels gecomposteerd als open hoop van begin dit jaar maar het kan nog wat verder. 

Hopelijk krijgen we nog wat meer want het is voor iedereen en er ligt nog niet zoveel. 

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Frezen word geregeld  op gegeven als oplossing om grond los te maken compost in te mengen maar bij wortelonkruid elk stukje dat van een wortel word afgesneden is mogelijks een nieuwe plant .

Op 20-7-2020 om 13:31, RobN zei:

Voor bijv wortelen moet ik denk ik haast wel frezen om een lekkere lossen bodem te krijgen

Op 20-7-2020 om 13:31, RobN zei:

Nu langzaam begonnen met rooien,

Ik heb geen ervaring met klei hier is het zandgrond . Maar ook sedert begin dit jaar begonnen met een stuk grond opnieuw in gebruik te nemen als moestuin en groot deel zoet aardappelen ipv gewone aardappelen onder worteldoek .  

Hier zou het de bedoeling zijn om tijdens de oogst van de aardappelen het stuk dat opgestoken word om de aardappelen er uit te halen niet betreden word .Dus dat los gestoken stuk los blijft liggen . Het is de bedoeling om allen zoete aardappelen op 1 week tijd te oogsten.

- De zoete aardappelen verzamelen voor waar ik aan het steken bent zodat ik deze kan oprapen vanaf waar er nog staan .

- Is er een rij gedaan aardappelen oprapen en plat raken waar ze gestaan hebben .

Het is zo de bedoeling om losse grond los te laten en niet vast te lopen . Als je dan de bedden voor volgend jaar bepaald met stokjes en touw en de rest van seizoen bij onkruid verwijderen en compost toevoegen er doelbewust niet betreed is frezen op zandgrond zeker niet nodig (geen ervaring klei) . 

Ik werk in mijn oudere moestuin met vaste bakken als je doelbewust de grond niet betreed bij oogst van Prei maakt je hierbij de grond ook los voor daarna wortels te zaaien .

Eventueel overwegen om een woelvork aan te schaffen ? Werkt super voor mij .

-Veel minder arbeidsintensief tegenover spitten 

-Gaat een stuk sneller dan spitten

-Is geen kerende grondbewerking 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Dat slinkt ook behoorlijk hoor, vraag maar aan mensen met verhoogde bedden. Als je die aanvult tot de rand, dan moet je dat na een tijd weer doen, want het zakt in. Grove brokken organisch materiaal vallen langzaam uiteen in kleinere stukjes, verteren, worden omgezet, opgegeten, kleiner en kleiner. En wat dacht je van alle groenten die je eraf haalt? Heel wat volume en gewicht. Dat komt allemaal uit de grond met compost, vandaar dat die slinkt. Dus ik denk niet dat de grond daardoor steeds hoger wordt.

Of was het als grapje bedoeld @Roland?

Geplaatst:

Niet alleen als grapje denk ik 🤗. Mijn no-dig bedden worden misschien wel iets hoger’ maar mijn lasagna bedden blijven ongeveer gelijk voorlopig, ondanks het opleggen van vele lagen gras en stro en poep. Maar het is lastig te zien of dat ophogen van de bedden ook niet komt door het uitharken van de paden. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik bedoelde met verhoogde bedden eigenlijk de met planken / betonranden omringde bakken / mm bakken etc. In mijn huistuinkas heb ik links en rechts verhoogde bedden, afgesloten met rechtopstaande tegels. Die bedden lagen in het voorjaar tot boven aan de tegels vol met opgelegde compost, nu zit de grond er 5 cm onder. Ik kan steeds weer nieuwe compost bijdoen, het slinkt vanzelf.

Op de NME tuin heb ik zoveel compost en grond opgegooid de afgelopen jaren, dat was met de bedoeling het stukje moestuin te verhogen, omdat het gele zand wel erg hoog onder de dunne teellaag zat. Het is nog maar iets verhoogd. Als ik er een tijd niets bij doe, slinkt het weer tot zoals het was.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik wil voor komend jaar compost bestellen. Iemand suggesties waar ze goede hebben en wanneer je het beste compost kan opbrengen? Voor het zaaien denk ik handiger.
Heb het gevoel, maar weet niet of dat klopt, dat als je het nu doet, alle werkzame stoffen wegspoelen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Mellie zei:

wanneer je het beste compost kan opbrengen

In het najaar als de grond nog warm is of in het voorjaar als de grond weer een beetje is opgewarmd.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 10-1-2021 om 08:54, Mellie zei:

Ik wil voor komend jaar compost bestellen. Iemand suggesties waar ze goede hebben en wanneer je het beste compost kan opbrengen? Voor het zaaien denk ik handiger.
Heb het gevoel, maar weet niet of dat klopt, dat als je het nu doet, alle werkzame stoffen wegspoelen.

Die twee wormenboeren vroegen teveel voor truck?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...