Scififreak Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Heb bij de lokale handelaar eens nagevraagd over zaad voor onderstammen van tomaten . Nu kan ik die daar wel krijgen MAAR het moet per 1000 zaden besteld worden 😑. Het gaat over Maxifort F1 zaad ( lijkt me een professionele onderstam) . Vorig seizoen was het € 196.35 /1000 zaden . Mss mensen hier intresse om dit samen aan te kopen ? Quote
Scififreak Geplaatst: 1 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2020 Ondertussen heb ik een alternatieve leverancier voor deze zaden gevonden . Een mooie site met veel keuze aan heirloom rassen en entstammen . https://www.engrainetoi.com/132-greffage-de-tomates 1 Quote
Myrtlefruit Geplaatst: 1 augustus 2020 Geplaatst: 1 augustus 2020 Dank je voor de tip! Dat ziet er uit als een interessante site. Ik ga volgend jaar ook wat tomaten enten en deze site heeft erg veel keuze In hoeveelheden die interessant zijn voor de amateur! Veel succes! Quote MyrtlefruitSubtropische vruchten voor het Europese klimaat
redzebra Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Ja bedankt voor de tip !! , die site was ik nog niet tegengekomen. Quote
Goldfish Geplaatst: 9 januari 2021 Geplaatst: 9 januari 2021 Vreeken verkoopt 10 zaden van Ladon F1 voor 4,95euro als onderstam, maar ik denk dat ik in zee ga met die Fransman die Scififreak had gevonden. 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 9 januari 2021 Geplaatst: 9 januari 2021 Er gaat een wereld voor mij open. "De zes verschillende onderstammen zijn tomatenonderstammen. Ze zijn van sterk vegetatief tot sterk generatief groeiend. De zes gebruikte onderstammen zijn: Arnold (S&G), Beaufort (DRS), Efialto (Enza), Maxifort (DRS), Optifort (DRS) en RZ 61.074 (RZ). Waarbij Arnold sterk generatief groeit, dan een Beaufort, Efialto, RZ 61.074 en Optifort en Maxifort sterk vegetatief groeien." Maar ja wat jouw tomaat die je er op wilt enten hangt af van het ras en vooral de groeiomstandigheden. 1 Quote
Lizzy de Boer Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari Ik heb de Maxifort-onderstammen besteld op de Franse website. Vraagje: in de beschrijving staat dat de onderstammen moeten worden gezaaid NA de enten. Wat bedoelen ze hiermee? Moeten ze dan niet gelijktijdig worden gezaaid, de onderstammen en de enten om ongeveer een gelijke stamdiameter te hebben bij het enten? Quote
driepinter Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari Ik denk dat ze bedoelen dat je moet PLANTEN na het enten. Bijgaande screenshot betreft een andere soort onderstam, maar daar staat ook dat je ze meteen moet zaaien met de andere tomaten. Waar ik dan nog niet uit ben is of je de plek waar je de plant ge-ent hebt bovengronds moet laten. Normaliter plant je tomatenplanten een stuk dieper in de grond zodat je extra wortelgroei krijgt maar ik weet niet of dat de bedoeling is bij enten. Quote
grusonia Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari Met echelon is beter om eerder die te zaaien dan de gewenste ent. Echelon start wat langzamer met groeien en kiemt trager. Quote
grusonia Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari @driepinter de onderstam en de ent worden niet dieper in de grond geplaatst want dan verliest de onderstam zijn positieve eigenschappen omdat de ent ook in contact staat met de grond wat je wilde voorkomen met de onderstam. Quote
driepinter Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari OK goed om te weten. Op een instructiefilmpje op youtube zag ik dat iemand de tomatenplant van de onderstam schuin afsneed op ongeveer 3-5 cm hoogte. Kan ik dat dan ook iets hogerop doen (bijv op 10 cm hoogte), om ze zo na het enten toch iets dieper in de grond te kunnen planten voor meer wortelgroei ? Of is dat niet aan te raden ? Quote
redzebra Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari (aangepast) Ik zaai hier een aantal onderstammen vroeger en ook een aantal gelijktijdig met de bovenstammen, elke tomaat groeit wat anders, op die manier heb je wat meer keuze om een geschikte onderstam/bovenstam met een gelijke dikte te vinden. De afgesneden bovenkant van de onderstam gaat hier ook opnieuw in een potje water om opnieuw te wortelen, op die manier heb je na 2 weken extra onderstammen. Nu je kan enten op gelijk welke plaats (om gelijke dikte te hebben), echter als je ent op de plaats onder de kiembladeren van de onderstam heeft dit als voordeel dat deze nooit meer dieven kan vormen, langs de andere kant zit je bovenstam dan dichter bij de grond en moet je extra opletten dat deze geen wortels kan vormen (er mogen nooit wortels van de bovenstam de grond ingaan of je verliest de voordelen van de onderstam en dan kan je beter niet enten) , ik doe beide, meer afhankelijk om een goede match in dikte te hebben. Je onderstam dieper planten heeft geen nut. het wortelgestel is meer als krachtig genoeg. Hier zie je ook het verschil in enten boven en onder de kiembladeren enten, als bovenstam kan je bv ook een dief of de top van een al wat grotere plant gebruiken, de dikte moet gewoon ongeveer gelijk zijn met je onderstam. Indien je de plant die als donor dient voor je bovenstam boven de kiembladeren afsnijd, kan je ook hier weer nieuwe dieven uit de oksels laten groeien welke je opnieuw als bovenstam of eventueel ongeente extra plant kan gebruiken. Mislukken er een paar, laat je dan dus niet ontmoedigen, dat kan altijd. Bij een mislukte leeft de afgesneden onderstam ook meestal nog, snij hem een paar mm lager opnieuw af en je kan er een nieuwe bovenstam op proberen. 27 januari aangepast door redzebra 1 3 Quote
driepinter Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari Top, heel verhelderend, Als totale beginneling ga ik er sowieso uit dat er een aantal zullen mislukken. Ook al omdat ik niet goed in staat zal zijn om een constante ideale temperatuur aan te houden (in het fimpje hebben ze het over 22-24 graden celcius als ik het omreken vanaf fahrenheit). Maar ik ga er vanuit dat ze het bij, laten we zeggen, 18 graden ook wel zullen doen al zal het dan wat langzamer gaan. Daarom ook blij met de tip om de afgesneden onderstam weer te laten wortelen voor een herkansing. En ik begrijp dat ik naast de kleinere entclips van 1,5 mm ook beter iets grotere clips paraat kan hebben. Quote
Lizzy de Boer Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari @redzebraTop tips, dankjewel! En weer wat interessante vragen waar ik nog niet had bij stilgestaan @driepinter! Hier leer ik weer iets van bij. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik ga enten. Ik kijk er erg naar uit. Ik ga alvast ook wat entclips met verschillende diameter bestellen. Quote
driepinter Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari @redzebra . Nog even terugkomend op dat enten. Ik zit op een moestuincomplex waar veel buitenlanders zitten, en het wordt aangeraden om je tomatenzaden gewoon in Nederland te bestellen. Want Spanjaarden of Italianen die tomatenzaad (bijv San Marzano) meebrengen uit hun land (omdat ze precies die tomaten lekker vinden) hebben meestal een slechte oogst omdat we een ander klimaat hebben hier, en dat ras schijnt ook gevoeliger te zijn voor ziektes. Hoe cool zou het zijn als ik als Hollandse nieuwkomer op het moestuincomplex straks een hele mooie oogst heb van San Marzano tomaten uit mijn kasje die ik momenteel aan het bouwen ben. Denk je dat dit met enten een haalbare kaart is ? Of is de San Marzano gewoon een lastige tomatenplant om te kweken in ons land, en heeft het bijv ook te maken met de grondsoort die ze in Italie hebben ? Quote
redzebra Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Het kan zeker in je kasje, ook zonder enten, hou er wel rekening mee dat geen enkele resistent is tegen phytophthora, maar daar heb je normaal geen last van in je kasje. San Marzano is een type, er zijn heel vele variëteiten, men heeft er terug een paar uitgeselecteerd (bv San Marzano 2 die als original worden beschouwd), https://www.fruitlent.nl/san-marzano-tomaten/ (sommige zijn resistent tegen bepaalde ziekten, andere zetten weer wat beter vrucht, hebben minder last van neusrot,...). Ik heb er al vele geprobeerd en voor allen geeft bij mij enten wel een meerwaarde, die teel ik zonder probleem op 2 of meer stammen. De best presterende geënte op maxifort San Marzano's zijn hier, Pozzano F1 (deze hier op de foto is een plant met 4 stammen dacht ik) en San Marzano selectie van Wim Lybaert op 2 stammen, San Marzano 2 deed het bv vorig jaar hier in aantal vruchten beduidend minder als de andere maar toch ook wat oogst. Dus het moet zeker gaan in je kas, ik zou echter voorlopig max 2 stammen aanhouden op je geënte planten en een enkele stam als je niet ent voor de eerste keer. Jouw microklimaat is natuurlijk ook weer een beetje anders als hier, dus probeer er een paar over de jaren en zie welke het best gaan. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari Bedankt voor het gedetailleerde antwoord! Het is mijn bedoeling om enkele tomatensoorten te nemen en ik zal dan ook een zakje F1 San markant meebestellen. En excuus voor de misschien domme vraag, maar wat bedoel je precies met een plant op 4 stammen of een plant op 2 stammen? Als ik de onderstam schuin afknip en ik zet er een San marzano met entclips bovenop heb ik toch maar 1 stam ? Of ent je dan hogerop in de plant en laat je de onderste zijtakken van de onderstam zitten zodat je die zijtakken ook weer kan enten ? Quote
redzebra Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari (aangepast) Het gemakkelijkste is een enkele ent onderaan, je kan dan nadien gewoon een dief laten uitgroeien op je bovenstam die vormt dan een extra hoofdstam (of meerdere dieven voor meer stammen), dankzij het uitgebreid en gezond (ook later op het seizoen) wortelgestel van de onderstam kan zo'n plant altijd meer trossen tegelijkertijd ondersteunen en goed tot rijping laten komen, in verhouding tot een niet geënte bovenstam. (bij heel krachtige variëteiten of tomaten met kleinere vruchten zoals kerstomaatjes kan je ook zonder enten met goed resultaat meerstammig telen). Dit geld voor niet-gedetermineerde tomaten (die blijven groeien en nieuwe trossen vormen), bij gedetermineerde tomaten (die stoppen met groeien na een bepaalde tijd) vorm je een kleine struik en laat je zowat alle dieven uitgroeien. Hier vind je heel wat handige informatie, https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/ en https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ 30 januari aangepast door redzebra 1 Quote
driepinter Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari Bedankt redzebra, de theorie van het enten is me nu helemaal duidelijk! Nu de praktijk nog, maar je hebt me een heel eind op weg geholpen. Quote
redzebra Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari Misschien nog een correctie, voorheen zei ik dat er geen enkele San Marzano resistent is tegen phytopthora (Pi), nu blijkt dat bolster sinds kort er een nieuwe aanbied weliswaar een wat kleinere (midi : 30a 40gr) met een matige resistentie (IR) en een hoge resistentie tegen o.a. bladvlekkenziekte (Ff) https://www.bolster.nl/midi-san-marzano-tomaat-bol-t-5505-f1-solanum-lycopersicum-variety-not-yet-officially-listed-tmt4393/p14237 met volgende resistenties ; (HR) Ff:A-E / ToMV:0-2 / Va:0 / Vd:0 / Fol:0 (IR) Pi Belangrijke informatie over dit product Dit ras bevindt zich nog in de pre-introductiefase en wordt geleverd in een blanco zakje met een oranje sticker. De teeltinformatie is niet op het zakje vermeld, maar vindt u op deze pagina. Dankzij de Europese beproevingszaadregeling mogen we dit materiaal, met toestemming, al aanbieden. Quote
driepinter Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Top, dankjewel voor de aanvulling, misschien koop ik wel zo'n zakje. En die link van mooiemoestuin.nl over tomaten vind ik ook super! Als ik ervan uitgaan dat ik een bed heb van ongeveer 3,5 x 1 meter en ik de tomatenplanten iets dikker kan uitplanten in de kas, moet ik er ongeveer 12 kwijt kunnen. Ik ga er daarbij vanuit dat ik geen 3 planten in een rijtje kan zetten zoals op de foto, maar 2. Mijn zijwanden van de kas lopen namelijk schuin. Quote
FruitLent Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari @redzebra Leuk dat je ons artikel over de San Marzano tomaten aanhaalt. Daar heb ik namelijk ooit eens heel veel tijd in gestoken om uit te zoeken en uit te schrijven. Ik zie op jouw foto's een selectie die je van Wim Lybaert hebt verkregen. Gelet op de vorm en de grootte van deze vruchten moet dat de 'San Marzano 3' zijn. Marcel Joosten 3 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.