Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Van gras tot moestuin?

Moonsparkle

Recommended Posts

Ik wil een stuk extra moestuin, nu zie ik twee opties, het gras eruit, maar dan moet je het misschien best diep en dan worteldoek. Of optie twee een grote kist maken en plaatsen op het gras, het nadeel daarvan leek me dat het wel al wat hoger is wat misschien onhandig is met hoog groeiers want ik ben niet zo lang. Wat zouden jullie doen? 

Je hebt het nu over twee grootten :

Het moestuin-grasveld wordt groter dan alleen de moestuin-bak.

Welke grootte heb je het liefst erbij?

Dat je niet zo lang bent maakt niet uit wanneer je alleen laag gewas in de moestuinbak teelt.

Gazongras wortelt niet diep. Ik denk dat worteldoek helemaal niet nodig is. Mits er grootworteligen

om je gazon heen staan maar dan nog. Die komen wel door dat worteldoek heen.

Ik zou een moestuinbak doen. Je kan altijd nog het achtergebleven gras omspitten en ook moestuin

van maken. Tenzij je nu al weet dat je meer gewasopbrengst wilt?

Bedankt voor het meedenken. Het stuk is ongeveer 2/2.5 bij 1. Ik wil juist meer ruimte voor rekken want het stuk zou midden op het gazon komen zo kan ik er ook makkelijk omheen lopen om bijvoorbeeld makkelijker peulen te oogsten. deze heb ik dit jaar in een ander deel gehad, ik had de rekken zelf gemaakt van bamboe en gaas en zou dit graag weer doen maar de bamboe moet wel een beetje de grond in kunnen. Door het gazon groeit ook veel klaver, ik ben alleen bang dat als ik het gras zou verwijderen dat je dan constant bezig blijft met gras aan de zijkanten weghalen? Het klinkt wel ideaal om het puur uit te graven geen worteldoek, geen stenen 

Edited by Moonsparkle

Maar als ik het goed begrijp vergaat het karton en het gras dan? Hoe lang duurt dat dan ongeveer? En groeit het gras daarna niet snel weer terug? Moet je de bij randen van de moestuin steeds gras verwijderen? Of groeit dat dan niet echt terug via de zijkanten? Bedankt voor de reacties. 

Ik wil hetzelfde,  heb een enorm grasveld en wil meer moestuin. Ik verwaarsloos het gras nu en omdat ik op zandgrond zit, is het al bijna dood door de droogte. In de voorgaande natte periode had ik er een groot zeil op liggen en nu krijgt het de genadeslag.

Met onderspitten van nog levend gras heb ik slechte ervaringen. Ook als je het ondersteboven legt, gaat het weer groeien.

Ik ben verbaasd dat karton en mulch bij anderen goed werkt  want hier is na twee maanden het karton al verteerd. Misschien twee lagen karton? Ik wil het zelf alleen toepassen in de herfst om de dode wortels te verteren.

Levend gras groeit hier ook door worteldoek met mulch heen, slechte kwaliteit worteldoek dan. De rhizomen blijven vochtig en levend onder het doek. Niet een heel grasveld maar wel hier en daar sprieten komen door het doek. Waar je gaten in het worteldoek gaat maken,  zul je waarschijnlijk ook weer gras zien opkomen als de wortels nog leven.

Ook bij randen woekert het verder. Je zult regelmatig de kanten moeten steken of een betonnen kantopsluiting oid gebruiken.

Grote stukken karton zorgen dat er geen licht meer bij de ondergrond komt waardoor het gras afsterft. Zorg dat de stukken elkaar ruim overlappen zodat er niet gras tussendoor piept. Handig is dus groot, groter, grootst zodat je niet zit te pielen met kleine dingen.

Ik heb geen idee hoe lang het duurt voor het karton weg is. Ik had er paardenmest boven. Zon 3/4 maanden later had ik alweer mijn eerste pompoenplanten erin zitten. Is prima gegaan en heb een jaar lang geen onkruid gehad. Heerlijk. Maar ik ben altijd wat gemakkelijker dan de meesten, dus misschien dat anderen hier daar andere ideeën over hebben.

Het ligt er denk ik ook aan wat voor een gras het is. Gewoon gras of kweekgras.

Wij hebben destijds zelf gekozen voor uitsteken en op de composthoop gooien. Bij gewoon gras en een beperkte hoeveelheid kweekgras is dat wel goed te doen. Bij veel kweekgras is het een ander verhaal. Bij kweekgras moet je de worteltjes heel precies verwijderen en dat is echt een hele klus. Dan is afdekken denk ik een betere optie. 

Zou er nu al mee beginnen als je paardenmest gebruikt. Weet niet of compost over een half jaar nog zo goed te gebruiken is. Dat zou zonde zijn. Maar alleen met karton en wat stenen afdekken kan nu al dat je er dan later compost bij gooit. Vervelende is alleen als je er niks bovenop doet zoals bv tuinaarde/meat/compost, dat je karton door de elementen kan wegwaaien ed. Je wilt juist dat het vooral blijft liggen waar het ligt.

Wij hebben de opties gecombineerd: de laag met gras weggestoken, daarop met houten planken een verhoogd bed gemaakt en dat gevuld met compost. Werkt goed. Ons probleem is dat we op keiharde klei zitten en dan is zo'n laag compost geen overbodige luxe. 
Gras is hier net onkruid. Het loeft overal op. De afscheiding tussen het gras en het moestuinbed voorkomt dat het gras het moestuinbed weer overneemt.

• 1 month later...

Ik hoop dat het erin is gewaaid of iets in die richting, het lijken me twee beginnen van paardenbloemen. Het was wel echt zo afgedekt dat je geen stukje gras meer zag door het karton en inderdaad 10cm compost er op. :classic_unsure: ik hoop dat het werkt. Gaat het gras ook nog dood als het karton vergaan is maar de compost dekt het verder nog af van zonlicht? 

Edited by Moonsparkle

Gras gaat dood. Lijkt me dat het van bovenaf is gekomen wat er nu aan onkruid groeit. Heb het hier ook. Heb zelf geen gras meer wat moestuin mag worden, maar heb in de moestuin een stuk met karton gedaan en daar bovenop compost. Dat houd je helaas niet tegen