Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vijgenboom verliest blad

Wicky

Recommended Posts

Ik heb sinds 2,5 maand een vijgenboom in pot. Hij staat beschut en in de zon. 

Ik ben zoekende hoeveel water ik moet geven. Ik gaf elke week een liter en afgelopen weken met het hete weer (33graden) 2 x per week een liter. 
Als ik mijn vinger in de pot stopte voelde de grond lichtvochtig aan.

Toch zag ik soms het blad hangen. Nu sinds 4 dagen verliest hij al zijn blad en is hij bijna kaal. 

Wat moet ik doen?? 

7133FB42-9B0D-4355-9C53-F5E78135DC85.jpeg

61D0F438-AE03-4F87-8F46-F07FCA4564EF.jpeg

536B8E9D-5E29-4C12-974B-A240708F979A.jpeg

ACDD9CD8-161D-4036-B585-A4A7D543CFDD.jpeg

Zou zomaar kunnen dat de plant zijn blad heeft laten vallen door droogte. Beschermingsmechanisme, het kan zelf zijn dat de vijg zijn vruchten ook nog afwerpt. Zal gok ik ook pas volgend jaar pas weer uit lopen.

Je geeft aan dat de bladeren slap hingen. Dat betekend dat de wortels niet genoeg water aanvoeren om de transpiratie van de bladeren te compenseren in de hitte. En dat kan verschillende redenen hebben. Onvolgroeid wortel gestel, beschadigde wortels, wortel rot.
Als bladeren slap hangen, is onze gedachte vaak extra water geven, maar dat kan averechts werken. Een goede test voordat je water geeft, is de plant in de schaduw te zetten (uit de volle zon). Als na een uur de bladeren weer juist gaan staan. Dan weet je dat er genoeg vocht in zit, maar te weinig wortels die het vocht verlies kunnen bijbenen. Op zo'n moment extra water geven, zorgt er voor dat de wortels niet gaan groeien en zoeken naar water. 

Om te beginnen met wat vragen; Bij het planten van de boom, heeft de pot afwateringsgaten gekregen? Mag geen water onder in de pot blijven staan.
Wat voor grond heb je gebruikt? Potgrond is b.v. niet de beste keus voor een vijg. Mediterrane planten grond zou een vijg fijner vinden.

Edited by rorror

11 uren geleden, Wicky zei:

Ik heb sinds 2,5 maand een vijgenboom in pot. Hij staat beschut en in de zon. 

Begrijp ik goed dat je de vijg begin juni nog verpot hebt en vervolgens beschut in de volle zon hebt gezet?

Dat is grenzen opzoeken of er zelfs royaal overheen gaan, zeker gezien de hittegolf die (hopelijk) langzaam ten einde loopt.

Zet 'm maar 'ns uit de zon ... maar ja de bladeren zijn er al af.

• Like 2

Ik zelf hanteer twee methodes van verpotten.

Waarvan de eerste, simpel de plant uit de pot te halen, en direct in een grotere pot te zetten, zonder aan de wortels te zitten. Dit kan je eigenlijk in elke periode van het jaar doen. Zoals jij de plant nu hebt verpot, en dat is beter dan de plant in de kleine pot te laten zitten van de winkel. 

Echt verpotten van een plant/boom doe je in de lente, net voordat de knoppen opengaan. Tijdens deze handeling, kan je de wortels loshalen, oude grond tussen wortels uithalen. Eventueel wortels inkorten. Als dan het blad verschijnt, gaat de eerste energie naar wortels voor herstel en nieuwe aan te maken. Zo'n actie doen in de zomer, dan gaat deze geheid dood. 

Voor nu de plant met rust laten, ook zelf minder water geven, aangezien er geen blad meer aanzit, verbruikt deze ook nagenoeg niks meer. 

Ik vind de pot vrij klein voor de vijg. Het kan wel, maar zo'n grote vijg heeft de ruimte nodig. In de volle grond dus.

Opnieuw verpotten zou ik nu niet meer doen, dat is wat voor het einde van de lente / begin zomer. En dan na het verpotten niet meteen in de volle zon zetten, maar eerst laten wennen.

Mijn vijgen in pot krijgen bij dit hete weer overigens dagelijks water. Dat is tegen elke theorie, want je leest overal dat vijgen van droogte houden, maar juist met dit weer hebben vijgen in de pot extra water nodig! De vijgen in de volle grond krijgen niks met dit weer.

Welke vijgensoort heb je gekocht, Brown Turkey?

Ik weet niet welk soort ik heb, wel komen er donkerrode vruchten af (ik had er namelijk vorige maand 2) 

Ik zie wel dat er nieuwe takken zich vormen en er knoppen beginnen uit te komen. Daar word ik wel blij van

@Wicky is het echt geen optie om een paar klinkers weg te nemen en de vijg in de grond te zetten, dat gaat veel problemen oplossen? @harms1een vijg maakt 3x per jaar vruchten aan, de aanzet in het vroege voorjaar wil je hebben en beschermen tegen vorst.

Edited by redzebra

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ik heb het zelfde probleem.

Zelfs met de ''gemoedelijke'' temperaturen van afgelopen zomer heeft mijn vijgenboom al 3 keer al zijn bladeren laten vallen.

Telkens komen er nieuwe bladeren maar ook nu vallen zelfs de kleinst bladeren er terug af.

Mijn vijgenboom staat in een pot van 1m.x1m.x1m. , dit lijkt me toch groot genoeg?

Vroeger had ik een vijgenstruik in volle grond, daarvan oogste ik gemakkelijk 100 à 150 vijgen per jaar.

Deze moest echter plaats maken voor een nieuw terras.

Met deze nieuwe vijgenboom heb ik al 3jaar 0,0 oogst.

Ik bemest 3x per zomer met mest voor mediterane planten en geef regelmatig water (hoewel bewateren deze zomer niet bepaald nodig was).

Weet iemand raad a.u.b. ???

• 1 year later...

Hi, ik v vijg struik in pot die elk jaar kuren heeft. Nu zijn sommige bladeren nog mooi, maar je ziet hier en daar al bladeren die geel kleuren en krullen.

Plant staat tot 2u in volle zon uit de wind, daarna schaduw.

Wat doe ik fout?

Grt, Rob

Hier staat de vijf in pot in de half schaduw omdat die anders ook de bladeren laat vallen. In de zon verdampt hij meer dan hij kan drinken. 

Maar hier ook geen vruchten, denk dat dat erg lastig is in een pot...