Ga naar inhoud

Zelfgeteelde tomaten met kerstmis?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier zijn de tomaten nog helemaal groen. Heb er voor een week of wat wel een oaar af kunnen halen maar sinsdien niets meer. Wel heeeeeeeel veel bloemen en nu flink wat mini tomaatjes dus maar afwachten of en wanneer het rijpt!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Het is een Pendulina Red, een cherry-tomaat.

Ik heb hem in maart gezaaid en hij heeft de hele zomer onder mijn afdak in de halfschaduw in een pot gestaan. Nu is de plant wel op. Zou waarschijnlijk een aantal maanden geleden nog wat bemesting gehad moeten hebben.

De vruchten vers van de plant zijn nog smakelijk - alleen lang niet zo als van de zomer - of zelf toen hij een aantal weken geleden nog buiten stond. Wat niet aan de plant is afgerijpt is veel minder.

Ik heb deze zomer er niet aan gedacht om zaad te winnen - dacht dat het een F1-hybride was. Keek net op het pakje voor de naam en er staat er niets van op. Dus ik ga het wel proberen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

opbrengst van een uit de kluiten gewassen, zeer sprieterig opgegroeide plant van onbekende vleestomaten soort

tomaat21071356281845.jpg

gezaaid 28 augustus voor t raam met meerdere soortgenootjes vertroeteld

resultaat 1 tomaat met kerst

kan er een mooi voorafje van maken

Geplaatst:

Waarom zo laat tomaten zaaien en dan moeten sukkelen om ze rijp te krijgen. Onderstaande foto zijn tomaten die groen geoogst werden begin oktober in doos gelegd met paar rijpe appels en ze gewoon in een constante temperatuur van ongeveer 15°C laten liggen,deze heb ik momenteel nog steeds en dus heb ik er ook nog met Kerst en zelfs met Nieuwjaar!

4lhkl274411371148342.jpg

Geplaatst:

Wow Victor, dat ziet er goed uit!

Mijn tomatenoogst was niet zo heel succesvol dit jaar (eerste keer dat ik het deed) maar mocht het volgend jaar beter lukken, dan weet ik nu in elk geval hoe ik groene tomaten rijp kan laten worden!

Geplaatst:

Het is inderdaad een uitdaging,maar je hebt heel wat plaats nodig voor je raam,tenzij je ramen tot aan de grond hebt en ze er gemakkelijk kan voorzetten,maar ik zie het hier in huis toch niet zitten. Maar dat het steeds plezierig is om zo iets uit te proberen dat betwijfel ik niet!

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Elk jaar kweek ik de tomaten in pot en aan het eind van het seizoen belanden die steeds vaker in de schuur, omdat het daar droog is. Het indirecte licht en de kou zijn niet ideaal, maar de planten kunnen nog wel de boel laten afrijpen etc. Ondertussen heb ik ze al een aantal weken geen water meer gegeven en beginnen ze toch wel op hun eind te raken, maar gelukkig nog altijd geen schimmel ziektes d'r in En dus ook met kerst nog tomaatjes van de planten!

(Als ik er aan denk zal ik nog een fotootje maken)

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

En, gaat er dit jaar nog iemand zelfgekweekte tomaten met Kerst hebben?

Ik wel.

En daar heb ik niet eens speciaal moeite voor gedaan.

Een paar weken geleden heb ik de laatste tomaten van de (buitengeteelde) planten gehaald om ze binnen te laten afrijpen. En een aantal daarvan begint nu mooi te verkleuren, die zijn met een paar dagen wel eetbaar .

• 5 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Niemand die deze uitdaging aangaat dit jaar .

Hier staan er 12 planten op de vensterbank . 12 soorten dwerg struiktomaten op 1 na (dennenboom) bloeien ze nu en hangen kleine tomaten aan maar zeker geen rijpe tegen de feestdagen .

Gezaaid eind augustus in vensterbank op het zuiden . Dan eens over gepland naar P9 potjes en vandaag eindelijk naar 2liter potten .  Geen extra verwarming of verlichting .  

De bedoeling is om de planten binnen te laten uitgroeien tot mooie struiken met vruchten (al dan niet rijpend) aan die in het voorjaar naar de serre kunnen verhuizen  en zo enkele maanden vroeger tomaten te hebben dan de stamtomaten  die op normaal tijdstip gezaaid worden . 

Bij tomatenplanten word wel eens gezegd dat de planten op zijn tegen het einde van het seizoen . Maar komt  dit niet vooral door de weersomstandigheden , grond die uitgeput geraakt en oudere takken .  Mijn broer heeft zo binnen een struiktomaat (venus)  staan gehad van een jaar of 5 oud die nog tomaten droeg . Wel met snoei en enkele keren verpotten .  Dus het moet wel mogelijk zijn vermoed ik dat planten productief te houden tot najaar volgend jaar .  

Zal een van volgende dagen eens enkele foto's plaatsen 

aangepast door Waaslander
  • Like 2
Geplaatst:

Leuk project....maar is ook wel een soort maanexpeditie onder zeewater. (Je wilt iets onmogelijks op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment) 

De tomaten die je nu koopt zijn of afkomstig uit Zuid-Spanje e.d. (en waarschijnlijk ook daar uit de kas) en misschien een heel enkele nog uit Nederland/Belgie uit kassen waar extreme hoeveelheden licht nodig zijn om kleur te krijgen. Smaak is 2x niks. 

Je kunt in principe tomatenplanten overhouden, althans sommige soorten. Tomaat is een meerjarige plant in principe. Maar het heeft geen enkel voordeel. Los van dat ze uit hun voegen zijn gegroeid en sterke slijtagesporen vertonen en uitermate kwetsbaar, zoals je zelf ook al aangeeft met dat ze "op"zijn, heb je geen eerdere oogst of gezonde frisse groei in het nieuwe seizoen. 

Nog een vraag is wat de precieze prikkels zijn die een tomatenplant nodig heeft om te gaan bloeien en vruchtzetten. Weet ik zo niet, maar ik vermoed dat zeker een dosis licht die ze nu niet krijgen daarbij een voorwaarde is.... En als ze dan bloeien...zijn er nog heel veel weken, licht en warmte nodig om ook nog vruchten te geven. En zonder dat die er voldoende zijn, zullen ze als je ze al krijgt naar niks smaken.

Mijn advies: Teel volgend jaar winterpostelein of Oosterse minigewasjes. 🥳

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
13 minuten geleden, weknow zei:

Mijn advies: Teel volgend jaar winterpostelein of Oosterse minigewasjes. 🥳

Winterporselein veldsla en spinazie staan nu al in de serre .

23 minuten geleden, weknow zei:

Nog een vraag is wat de precieze prikkels zijn die een tomatenplant nodig heeft om te gaan bloeien 

Ik vermoed verhouding van:

- ouderdom van planten

- temperatuur

- aantal uur en intensiteit licht

Het is niet de bedoeling om planten langer dan volgend jaar over te houden . 

Het aantal uren is nu beperkt en staan ook niet erg warm tussen raam en glasgordijnen . Komende maanden bij lengen van de dagen en feller licht zal groeisnelheid wel verhogen . Eigenlijk ook nooit problemen gehad met rekkende tomatenplanten in vensterbank zonder kunstlicht of zo .  

De planten staan nu in 2 liter poten en dit totdat ze in de serre komen te staan in bato bakken (12 liter)  Het op zijn van de planten vermoed ik ook een deel is van de grond die ze tot hun beschikking hebben op is ?  Dus 5/6 van de grond zal zo even oud zijn als planten die in het voorjaar opgekweekt worden .

In het voorjaar nog ganse tijd voor de ijsheiligen zie je meestal wel in tuincentra force dwerg tomaten struiken staan met tomaten die al kleur krijgen . Wel soms aantrekkelijk om snel wat tomaten te hebben ?  

- Struik tomaten uit tuincentra krijgen die niet een enorme schok ineens veel minder licht en warmte waarbij deze kunstmatig zijn opgekweekt. Vraag me af hoeveel het begeven bij late nachtvorst ?   

- Mijn tomaten zullen wel een stuk ouder zijn maar gaan geen schok krijgen in het voorjaar omdat ze geen kunstmatig licht en zo krijgen en deze ineens moeten missen .

Is ook maar een proef is ook niet meer nodig om de stamtomaten vroeg te zaaien om snelle oogst te hebben . 

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)
Op 21-12-2020 om 14:14, Waaslander zei:

Niemand die deze uitdaging aangaat dit jaar .

Zeker wel. Ik eet eigen tomaten met Kerst. Niet dat ik verder aan Kerst doe, die tomaten gaan in een slaatje of op een boterham maar het is het idee hé..het is namelijk heel simpel, door de opwarming kunnen we steeds later in de herfst onze tomatenplanten opruimen en ook de vruchten langer bewaren. 
Dat getut met die planten binnen in de winter hoeft dus eigenlijk helemaal niet als je dat, zoals ik, niet leuk vind.
ik moet met trots zeggen dat Ik dit jaar uit de kas géén groene tomaten heb gegeten, tot de laatste tomaat kleuren ze na, rijpen ze af en mijn soorten zoals de Rosé de Bern, Black Cherry en de Moonglow smaken nu ook nog heerlijk.

Dit zijn de laatste, dan is het echt op.

image.thumb.jpg.21fe68b033a988a3fedbc190041316c0.jpg

Van een buurman geleerd, de tomaten na laten rijpen op een bedje van laurierbladeren, ik weet niet of dat het gedaan heeft maar ze zijn allemaal af gerijpt.

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...