pet Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Ik heb dit jaar voor het eerst boomspinazie. Leuke plant. Hij begint nu ook te bloeien, dus ik weet niet of hij nog goed te oogsten is?Maar wat ik er tot nu toe van heb gegeten, vind ik toch niet zo bijzonder.Ik heb de blaadjes gewoon klaargemaakt als spinazie en bijvoorbeeld in de lasagna gedaan, maar ik vind de smaak toch echt heel anders.Heeft iemand ervaring met boomspinazie en misschien een lekker recept?Kan ik het überhaupt nu nog oogsten? En is het na het bloeien tijd om te rooien?Ik kan er weinig over vinden op het web, dus hopelijk hebben jullie wat meer ervaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Eerlijk gezegd had ik nog nooit van boomspinazie gehoord. Wat betreft een lekker spinaziegerecht heb ik in een Indiaas restaurant heerlijke spinazie gegeten: spinazie met tomaat, rode peper, komijn, koriander, zout en wat aardappelschijfjes. Dit pittige gerecht werd geserveerd met (basmati)rijst. Op deze manier maak ik behalve spinazie ook snijbiet en brandnetels klaar. Dus de wellicht anders smakende boomspinazie wordt er misschien ook lekkerder van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Ik kende deze groente ook niet bij naam, maar nu ik zo google heb ik ze wel al eens zien staan. Op zich wel interessant.Misschien ga ik offtopic maar is de smaak te omschrijven, niet spinazieachtig maar meer als? Met kort wokken vind ik zelf de smaak van spinazie het beste tot zijn recht komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Ik heb er ook nog nooit van gehoord, lijkt me wel leuk om te proberen. Ik heb er ff op gegoogled: Ik vond hier een recept: http://brambonius.wordpress.com/tag/recepten/ En misschien handig om te weten: de plant bevat oxaalzuur en moet in stalen pannen bereid worden en niet in aluminium voor zover iemand tegenwoordig nog aluminium pannen heeft (misschien nog bij de vakantie set).De plant bevat een goede hoeveelheid vitamine A , C , en K , en calcium , ijzer , fosfor en kalium. Als de plant bij jou in het zaad schiet, houdt ik me aanbevolen voor een zaadjes-ruil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Hier heb ik ook boomspinazie.De recepten die je ermee kunt maken zijn de recepten die je ook gebruikt voor spinazie.De plant is erg mooi maar de smaak is wel anders dan van spinaziemijn man vindt het zelfs lekkerder. Cheopodium/boomspinazie zaden heb ik besteld bij "Diana's mooie moestuin"even op google intikken en je krijgt haar websiteDe zaden kosten een habbekrats en je krijgt enorme planten ervan, recepten met Cheopodium heeft ze ook op de website!Ik ben verhuisd heb een andere moestuin gekregen dus helaas geen zaadjes van de plant anders had ik die wel gestuurd Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Ik zal nog eens een en ander uitproberen.Op de bladeren zit een soort poederachtig laagje (als ik het goed omschrijf) en dat blijf je een beetje proeven, vind ik. Zelf vind ik spinazie echt lekkerder.Ik wil wel kijken of ik het zaad kan winnen. Dan is ruilen leuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts