Senna Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Ik heb sinds kort een volkstuin waarvan een gedeelte siertuin is en een gedeelte moestuin. Nu wil ik graag een kas(je) neerzetten en dan het liefst een folie-kas. Voor een "gewone" kas heb je hier een vergunning nodig. Heb er 1 gezien op koopgoedkoop.nl, is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke kas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Zo een met groen plastic? Ik heb geen persoonlijke ervaring met zulke kasjes maar lees regelmatig berichten dat de kwaliteit wat te wensen over laat. Ik heb het dan vooral over die vierkante - groene kasjes. Zeker na enkele jaren zou het plastic makkelijk verweren en scheuren. Dat zal waarschijnlijk sterk verschillen per fabrikant en aan hoe men met het kasje omgaat. Puur op gevoel zou ik zo'n kasje niet aanschaffen, zeker als hij in weer en wind(!) buiten moet staan op een volkstuincomplex. Maar nogmaals ik spreek niet uit ervaring en weet niet precies welke kas je bedoelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senna Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 Ik bedoel dit kasje. Heb wel een redelijk beschut plekje ervoor, maar heb geen idee of het wel stevig genoeg is, vooral het doek.....iemand bekend met dit kasje? http://www.koopgoedkoop.nl/tuin/tuinkassen/tomatenkas-2-50-m-met-2-openingen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Wanneer je het alleen gaat gebruiken voor de tomaten, dan gebruik je hem ongeveer van mei tot september. Als hij niet te veel onbeschut staat voor harde wind, dan kun je dat gerust doen. Zorg ook dat er niets tegenaan kan waaien of slaan (bijv takken van boompje) Plastic verweerd erg snel in weer en wind en gaat breken of scheuren met kou. Ik zou hem dus wel afbreken na de tomatenoogst en in mei volgend jaar weer opzetten, dan kun je er best wat jaartjes plezier van hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Dat soort kasjes lijken goedkoop, maar zijn maar voor 1 seizoen geschikt.Ze breken ontzettend snel af op de verbindingspunten, die moeten allemaal verstevigd worden, ook dak heeft te weinig ondersteuningsbuizen die moet je er extra bijmaken, ritsen scheuren zo uit.Je moet extra palen als grondankers kopen en ook nog extra scheerlijnen die over de kas gespannen worden anders blijft hij niet staanWerkt na al deze noodakelijke verbeteringen goed maar 1 sizoen hooguit 2 als je geluk hebt. Zowiezo zou ik pas volgendjaar er 1 nemen, dit jaar geen zin meer. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senna Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga er nog es goed over na denken, maar denk dat ik toch verder ga kijken voor iets stevigers. Fijn dit forum! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Als je een beetje handig bent lijkt het me het goed te doen zelf een tomatenkasje/overkapping te maken. 4 palen in de grond, bovenin verbindings-latjes ,een goed stuk plastic aanschaffen (bij de meeste tuincentra of via internet) en dat vastnieten, nietjes aftimmeren met een dun latje en klaar is Senna. De oostzijde kun/moet je openlaten of eventueel alleen bovenin vast maken zodat je het kan oprollen of zo om met erg slecht weer je kas toch tijdelijk af te kunnen sluiten Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 mja die eigen bouwsels op volktuin zouden verboden moeten worden. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Maar dan wel van die flut tunnelkasjes en tomatenoverkappingen?? Je hebt wel een punt hoor, maar dan zou ik er van maken dat je alleen degelijke kassen en overkappingen mag plaatsen. Ik erger me meer aan dat soort kasjes dat in dit topic voorgesteld word ( die dan een half jaar lang afgescheurd op de tuin staan of als het tegen zit met een storm mijn tuin in waaien!), dan aan een degelijk bouwwerk! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 tja degelijk kan heel ruim opgevat worden, en wat na storm niet meer degelijk is was voor de storm degelijk Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 mja die eigen bouwsels op volktuin zouden verboden moeten worden.Maar dan wel van die flut tunnelkasjes en tomatenoverkappingen?? Je hebt wel een punt hoor, maar dan zou ik er van maken dat je alleen degelijke kassen en overkappingen mag plaatsen. Eigen bouwsels, degelijkse bouwsel en ook ikea-vitrage: het zou allemaal verboden moeten worden! Lang leve weer en wind, - wordt het kaf tenminste van het koren gescheiden Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Eigen bouwsels, degelijkse bouwsel en ook ikea-vitrage: het zou allemaal verboden moeten worden! Lang leve weer en wind, - wordt het kaf tenminste van het koren gescheiden Precies! Ik zou zeggen:bom er op:En dak er af:Jij een beetje lekker warm en droog zitten en die arme tomatenplantjes in regen storm en kou buiten, egoist! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Mijn vitrage tunnels zijn geweldig, volgend jaar wordt het een groot toestand van heeel heel veel vitrage tunnels.En dan comentaar van Mevr. Leslie rommelkont die ik weet niet wat een hoop rommeltjes (helaas wel hele leuke) in haar tuin heeft staan Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senna Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Hihi, wat een leuke antwoorden Ik denk dat ik komend seizoen bij m'n vriendin( die wel een kas heeft op hetzelfde volkstuincomplex) een plekje reserveer. Alleen maar om zaadjes op te kweken, de rest huppekee de volle grond in. Ik zie wel wat het word, heb bij mijn huis op een beschut hoekje een paar tomaten en komkommers staan en ik weet van gekkigheid niet meer wat ik met al die tomaten aan moet. In de diepvries staan al meerdere bakken met saus, heerlijk moet ik zeggen! Dus voorlopig geen tomatenkasje voor mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Mijn vitrage tunnels zijn geweldig, volgend jaar wordt het een groot toestand van heeel heel veel vitrage tunnels. Pas maar op, met het - politieke - klimaat in Nederland kan het best zijn dat vitrages en andere versluiering ook in de moestuin verboden worden Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerbera Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 ..Ik heb z'n plastic kasje het hele seizoen op mijn tuin gehad (april tot vorige week). Bij de Lidl gekocht, 50€ betaald..wel op een paar hoeken gescheurd maar hij gaat zeker volgend jaar weer op.. Wel heb ik het extra veilig gemaakt, met 3 touwen die boven het dak gingen en weer vast op de grond. Vervelend voor jou en voor de buren als het wegwaaid..En als de plastic verteerd is, dan ben ik van plan, met het huidige huisje als patroon een nieuwe te maken, van stevige plastic folie (volgens mij PVC maar ik weet het niet zeker). Dus uit eigen ervaring: goede oplossing als je niet veel geld wilt uitgeven en als je een beetje handig bent Grilaria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Ik vond deze ook wel een leuk idee van iris...platic erover en klaar! Wieltjes eronder en hij is ook nog eens verplaatsbaar. http://i56.tinypic.com/35jmq2e.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senna Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Wat een grappig idee! Ik ga ook es kijken of ik een beetje crea iets kan verzinnen, best leuk eigenlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Ja Senna, dan willen we wel foto's zien he?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Senna Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Hahaha, als het zover is, plaats ik zeker foto's Als het het aanzien waard is dan he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Ik heb ook nog denk ik foto´s op de pc staan van mijn overkapping.Staan dacht ik niet op dit forum.Ik zal straks eens kijken of ik ze vind en dan in dit topic zetten. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts