Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De 2e zegt mij zo niets maar Google Lens toont een Japanse spirea. Ik denk dat je daarbij even op de bloei moet wachten voor meer kenmerken. 

aangepast door loes
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Op 6-6-2024 om 23:04, appelvrouw zei:

Deze plant, iemand een idee?

Schreef ik 6 juni. @Dahli had gelijk het bleek toch een phlox met dus idd een ander (smaller) blad dan gekend.

4BF8DFB1-917F-4BDE-9855-1947CF922C24.thumb.jpeg.0c96274cdf51fa64832f129805b0df2d.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Een vraagje… het is een citrus, maar wat voor een. Mijn kinderen gooien af en toe een zaadje ergens van iets wat de willen kweken. Dit is of een mandarijn, of een citroen of een pomelo.
Hij begint nu een soort klimplant te worden. Heel apart die slierten. Dat heb ik nooit gezien bij een mandarijn en citroen. Nooit een pomelo boom gezien, dus misschien is het typisch pomelaans gedrag?

0cc2f65c79f2a920ad458e66d7a3c2fa.jpg

c75ee439456f6d16b93827bda8dfd1cd.jpg
Die sliert is bijna net zo lang als dat de plant hoog is. Er is een sliert bovenop en een zijtaksliertje. Iemand enig idee wat het is? Misschien is het wel heel wat anders, ook lollig! We blijven hem sowieso nog even vertroetelen.

Fotografeer hem eens met de Seek app, misschien weet die meer. Pomelo ziet gewoon typisch citrus uit, niks grijpende klimtentakels

Passiflora?

aangepast door woldistel
Geplaatst:

Dit heeft wel het glanzende blad van een citrus. Toen het klein was, was dat nog duidelijker te zien.

Ik ga die app downloaden en kijken wat het zegt en post het resultaat wel.

Edit:

Nou, de app seek vindt dit toch een passiflora. Heeeeeeel apart. Dat hebben we nog nooit gezaaid. Deze is in de citrus periode opgekomen dat er steeds pomelo en citroenpitten werden gezaaid. Vind het blad ook wel heel erg citrus, maar foto’s lijken toch wel heel erg op mijn plant.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Iemand enig idee wat dit is? Mn app deed t ter plekke helaas even niet....

IMG_20240820_134205.thumb.jpg.a6f712841c753680f7909e02570b7488.jpg

En helaas geen foto blijkbaar, maar er stond ook een struik met wat leek op gekke bramen, maar waarbij de vruchten echt langs de tak groeiden ipv aan kleine zijtakjes, had daardoor beetje de vorm vd bloemen van een vlinderstruik.......iemand enig idee?

Geplaatst:
10 uren geleden, acpronk zei:

Die omschrijving van die andere snap ik even niet.

Het is blijkbaar een karmozijnbes....sorry voor de vage omschrijving :) was t beste waar ik even op kwam

@achtertuintje dat is m!

En bedankt ook allemaal voor de hulp, even kijken of ik iets van stekjes kan nemen gezien beiden op gemeentegrond staan.

Geplaatst:

Karmozijnbes zou ik lekker laten waar het is. Is net als Japanse duizendknoop een invasieve exoot. Bij verwijdering moet je een volwassen plant helemaal uitgraven. Staat al jaren bij mijn tuinburen en nu helaas ook in de boswal rondom de volkstuinen. 

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren wat perken opgeschoond. Tussen de salvia stond deze plant (foto 1). Ik denk dat dit nieuwe aanwas van de salvia is, maar weet het niet zeker. Iemand van jullie een idee?

De plant van foto 2 ken ik niet, ik denk “onkruid”. Herkent iemand deze?

IMG_6453.jpeg

IMG_6454.jpeg

Geplaatst:

@dahli volgens mij is je foto geen salie. Het lijkt erop dat het een kluit is van blaadjes die omhoog groeien. Salie doet dat niet. Blad is ook veel langgerekter. Wat jorieke zegt, even een blad plukken en ruiken. Maar denk niet dat er een salie geur uit komt. Dit spul heb ik ook wel eens bij mij in de tuin. Ik trek het eruit en gooi het weg onder de noemer onkruid. Maar verder geen specifieke naam welk onkruid het dan is.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Het is lastig want het blad lijkt wel erg op keukensalie maar die groeit idd niet zo zoals Mellie aangeeft. Voor de onderste plant heb ik twee namen die opkomen, ook lastig want ik kan het niet voelen of ruiken. De ene is Bolderik, maar die bloeit al lang, de andere is Tragopogon Porrifolius, even de Ned. naam kwijt, een plant uit de schorsenerenfamilie.

• Thanks 1

Geplaatst:
2 uren geleden, loes zei:

vingerhoedkruid/digitalis

Is misschien geen gekke gok. Een pen of mesje erbij zodat je de afmeting kan zien is best handig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...