Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals ik vorige week, heb ik in jaar 5 na aanplant mogen constateren dat ik opgescheept zit met een vrouwtje (Kens Red) die nog nul bloesem heeft laten zien (jaar 6 is haar laatste kans) en in plaats van een vrouwelijke Weiki en een mannelijke Weiki/Weima , twee zwaar in bloei staande mannetjes elk (1,70m breed, 4 meter hoog).

De oplossing wordt - voor deze mispeer van Fruitbomen.net (fout label)- het geheel omenten van een van de mannetjes en wellicht de helft van de tweede. Ik moet mij nog volledig gaan verdiepen in zowel enten als oculeren, maar wie (Bart, Dennis?) heeft er (in het juiste seizoen, of kan ik in de zomer nog oculeren??) voor mij flink wat enthout te koop/ te geef? Soorten maken mij niet uit, mits qua bloei overlappend met Weiki (maar dat is al vrij snel het geval, alleen Issai is duidelijk later onder de Argutas).

Geplaatst:

Bij mij staan de kiwibessen er eindelijk een keer gezond bij. Het eerste jaar stonden ze er tot de droogte goed bij, maar daarna hebben ze door de droogte (4 maanden) toch schade opgelopen. Ik had ze te dicht bij de perenbomen gezet. Verder hadden woelmuizen in het eerste jaar aan de basis geknaagd. Na het eerste jaar is deze vraatschade niet meer voorgekomen, omdat er zeker veel meer lekkere alternatieven staan.

In het tweede jaar zijn ze eerst afgevroren en daarna hebben ze door de 6 maanden droogte verdrogingsschade opgelopen. Op een gegeven moment moet je kiezen wat water krijgt.

Nu in het derde jaar zijn ze mooi uitgelopen en we hebben gelukkig regen gehad. Verder hebben we geïnvesteerd in veel nieuwe planten die we veel verder van de bomen afgezet hebben. Ik heb de planten ook flink gesnoeid en bladeren weggeknepen, zodat de verdamping niet te groot is voordat de wortels groot genoeg zijn. Het valt mij op dat kiwi's dit echt nodig hebben in het eerste jaar. Dit doe ik ook met chinensis, deliciosa, want die lopen ook snel verdrogingsschade op.

Ik heb helaas nog geen bloemen, maar ik heb nog tijd. Ik ben al lang blij wanneer ze dit jaar goed groeien.

Geplaatst:

Mijn Issai staan nu in hun derde jaar (tweede seizoen). Helaas nog geen bloei gezien. Vorig jaar heeft vrouwlief ze helaas onthoofd met de trimmer. Vanaf dit jaar voor het eerst echt behoorlijke groei (Nu al een scheut van een meter ofzo). Zal dit jaar wel geen vruchten op komen helaas. Hopelijk volgend jaar voor het eerst.

@ Goldfish, wat zuur dat je twee mannen hebt staan zeg! Mocht je hem gaan rooien/ snoeien hou ik me aanbevolen voor een paar stek/entmateriaal. Nog wat vroeg voor mij om te enten maar dan kweek ik ze wel eerst wat op in een pot en vanuit daar entmateriaal pakken. Ik stuur je ook een pb.

Geplaatst:
Zoals ik vorige week, heb ik in jaar 5 na aanplant mogen constateren dat ik opgescheept zit met een vrouwtje (Kens Red) die nog nul bloesem heeft laten zien (jaar 6 is haar laatste kans) en in plaats van een vrouwelijke Weiki en een mannelijke Weiki/Weima , twee zwaar in bloei staande mannetjes elk (1,70m breed, 4 meter hoog).

.

Het zou wel zo kunnen zijn dat ik hetzelfde probleem heb als jij Vincent, hier ook het 6e jaar van Weima en Kens`Red. Fruitbomennet idd. Een van de twee geeft bloemen voor het eerst trouwens. De andere groeit de pan uit zonder een bloem te geven. Zijn de bloemen te herkennen als mnl/ vrl?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoe zit het bij de Issai. ik zie duidelijk bij een paar bloemen, kleine groene besjes, ongeveer 1 mm groot. zijn die al bevrucht, of is dat dan een vrouwelijke bloem? Ik hoopte op mijn eerste besjes.

Geplaatst:

Die kleine besjes worden idd kiwibessen .... wel nog 'n aantal maanden geduld. De bloemen van de Assai bevruchten zich zelf, het mannelijke stuifmeel bevrucht de vrouwelijke stamper en die groeit uit tot de vrucht.

Geplaatst:

Mooi!, bedankt Bertus. Maar begrijp ik het goed. Is in een bloem het mannelijke en vrouwelijke verenigd, of zijn er mannelijke en vrouwelijke bloemen op een plant? ik heb er sowieso nu twee met minivruchtjes en bloemetjes

Geplaatst:

Klopt bij de Issai één soort bloem met mannelijke en vouwelijke eigenschappen. Als er geen bevruchting plaatsvindt dan valt het vruchtbeginsel er vanaf. Overigens hebben de meeste andere kiwibessen wel een mannelijke bestuiver nodig naast de vrouwelijke plant.

Veel terug te vinden op een van de inmiddels vele bladzijden van dit topic.

Volgens mij krijg ik dit jaar een paar kg kiwibessen. De Issai struik zit van onder tot boven helemaal vol. Ik denk ter compensatie van Ken's Red .... nul komma niks.

2018060320141527811528049784.jpg

Geplaatst:

Blij om te lezen Bertus, dat het mogelijk is om kilos bessen te krijgen met een paar Issais. Hoeveel heb je er, en hoe oud zijn ze?

zijn er nog andere rassen waar mensen succesvol mee zijn? Ik heb dit topic flink door gelezen, maar ik lees vooral:"wachten, bestuivingsproblemen, verschillende bloeitijden". Ik heb nu een Atlas, en een waarschijnlijk, door slakken vernietigde Kolomikta erbij, maar ik zoek de best werkende combinatie. Het mooiste zou natuurlijk een iets andere smaak, en oogst tijd zijn. Heeft iemand suggesties?

Geplaatst:

Kom hier even binnen vallen want het lukt me niet om uit zaad de Silvervine/matatabi kiwi te laten kiemen.

Het 3de jaar op rij dat ik zaad bestel en tevergeefs nog geen 1 kieming tot stand kwam.

Het moet toch eens lukken of ik krijg steeds hetzelfde zaad gestuurd uit dezelfde voorraad die al nooit zal kiemen.

Volgde alle tips op en probeerde verschillende uit gevonden online.

Zaad zeker 3 maand in de koelkast bewaren voor het zaaien.

Zaadjes los op een vochtige ruw korrelige grond

zaadjes op een vel vochtig keukenrol in een diepvrieszakje

zaadjes in zaai en stek grond

Heb nog niet al mijn zaad verspeeld dus hoop hier eindelijk de echte goeie tip te krijgen , of misschien dat iemand hier nog wat zaadjes van liggen heeft. Want vermoed dat mijn zaad dood verkocht werd.

Geplaatst:

Ik heb 2 jaar geleden ook weleens kiwi gezaaid. In mijn geval waren dat pitjes van een gele zespri kiwi

Zaadjes uit de kiwi gehaald, een beetje schoongemaakt en een dag op een tissue laten drogen.

Daarna gezaait in potgrond vermengt met een beetje zand en op een warme plek gezet

Bijna alles kwam op en had ik 25 plantjes.

Heb er nu nog een stuk of 6 over die redelijk groeien.

Mijn ervaring is dus dat kiwi, mits ze rijp zijn makkelijk zouden moeten kiemen.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Nivo heeft het over Actinidia Polygama. De vruchten zijn eetbaar maar niet bijzonder lekker (maar wel sterk medicinaal), en je kan van het hout uitstekend kattenspeelgoed maken. De stoffen zijn minstens 10x en wellicht 100x zo krachtig als kattenkruid, valeriaan en ook Actinidia Kolomikta.

Een andere lid van het forum heeft het ook geprobeerd ze te zaaien, maar zonder succes. Zoals Nivo omschrijft moet je eindeloos stratificeren en dan nog oneindig geduld uitoefenen. Er zijn een paar vage buitenlandse site die ze kunnen leveren en ik weet in elk geval een persoon in Belgie die een paar grote exemplaren in zijn tuin heeft/had staan.

Geplaatst:

Ja wil deze "silvervine" idd voor mijn katten graag kweken. Zoals ik al 20 jaar de nepata cataria en valeriaan met succes voor de katten kweek.

Maak hier idd speelgoed van om oa dierendoelen mee te steunen.

Heb wel een gewone kiwi staan maar dit is niet hetzelfde. Ze laten deze met rust.

De zaadjes kocht ik al enkele keren bij "ons zaden" er is moeilijk aan te komen verder of je komt op alibaba ed terecht waar je nooit weet wat je krijgt als je het al krijgt

Via aliexpress bestelde ik ook reeds bij verschillende aanbieders zaad voor de patchouli plant maar kreeg telkens een heel ander soort plantje uit de zaadjes.

Wel..... mocht er hier iemand mee lezen die de Silvervine heeft groeien en er vruchten in heeft dan houd ik me kandidaat om enkele vruchten over te nemen dan weet ik zeker dat ik de juiste zaadjes heb en dat ze op het juiste moment als de vrucht rijp is geplukt werd.

Geplaatst:

Het meeste succes zul je hebben met verse zaden. Online kopen leidt meestal tot teleurstelling omdat de zaden jaren oud kunnen zijn (je kunt aan een zaadje niet zien hoe oud het is) en het embryo in het zaad zijn kiemkracht heeft verloren. Het beste krijg je zaden van iemand die de plant zelf in de tuin heeft staan.

Verse zaden kiemen redelijk goed op warmte. Een korte stratificatie-periode van 1 à 2 maanden (blootstelling aan koude = temperaturen rond de 5 graden Celsius) kan het kiemingspercentage verbeteren. Bij het zaaien de zaden bij voorkeur niet bedekken of maar heel miniem bedekken met aarde. Tegelijkertijd moet je er voor zorgen dat het zaaisel niet uitdroogt maar te vochtig is ook niet goed omdat schimmelziektes het zaad dan kunnen aantasten.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Topic maar weer eens wakker geschud.

Ik wil mijn kiwibesgroepje (Issai en Ken's Red/weima) uitbreiden met een Scarlet September en een kolomikta Sentyabrskaya (ook vanwege mooie blad).

Het is moeilijk zoeken om ervaringen en tips (behalve dan gaas om de stam) vinden voor de Kolomitka. Heb je sowieso een Kolomitka man nodig of kan bv de vroegbloeiende Belén-kiwi de Kolomitka bestuiven?

Geplaatst:

@ Bertus. Je hebt een Kolomikta man nodig, want Kolomikta bloeit een week of drie vroeger dan de Arguta's, laat staan de Belen.

Dit nog los van het feit dat de "groene" en de "gele" kiwi wel vrouwelijke Arguta kunnen bestuiven, maar dat ik nog niet heb gelezen of het lukt met Kolomikta.

Een goede man (en de bekendste en het best verkrijgbaar voor een euro 7 online ) is de Poolse "Adam" welke prima o.a. mijn Sentyabraskaya bestuift. Ik heb op een andere locatie nog een Belgisch mannetje dat minder mooie kleuren geeft dan Adam maar nog veel langer en rijker bloeit maar echt noodzaak heb jij daartoe niet om deze aan te schaffen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...