Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

Hier weinig kiwibessen door de vroege vorst. Eerste jaren vaak last van de droogte gehad, maar dat gaat nu beter. Ook goed mulchen,  dat helpt enorm. 

Kiwibes issai is het meest gevoelig voor nachtvorst heb ik gemerkt. Ik heb het meest plezier van Genova tot nu toe, die maakt toch altijd nog wel wat bloemen kan net een fractie meer kou hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende rassen staan waarbij de Jumbo dit jaar een goede oogst geeft net als de Weiki (V).

De jumbo, Weiki (V) en een Weiki (M)  staan op een onderstam van een Kiwi 'Jenny" geënt.

Van alle andere soorten heeft alleen de vitikiwi een paar bessen dit jaar.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke.  Inmiddels heb ik wat meer informatie ontvangen.  De naamgeving is puur door Vreeken gebeurd, het zijn wel cultivars die in Gent ontwikkeld zijn.  Ze zijn echter net niet goed genoeg bevonden voor de commerciële teelt op basis van een te gespreid moment van rijping en een te beperkte bewaarbaarheid, maar wel geschikt voor de amateur.    Ik heb echter nog geen antwoord op de cruciale vraag of Strongly aanvullend is qua bestuiving op Weiki of echt de bloeiperiode kan verlengen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-10-2020 om 09:15, AshaiRey zei:

Ik heb verschillende rassen staan waarbij de Jumbo dit jaar een goede oogst geeft net als de Weiki (V).

De jumbo, Weiki (V) en een Weiki (M)  staan op een onderstam van een Kiwi 'Jenny" geënt.

Van alle andere soorten heeft alleen de vitikiwi een paar bessen dit jaar.

Hoi Ashai, ik heb op mijn moestuin een tweetal Jenny's staan en begreep dat dit de periode is om kiwibessen te stekken, is dit dan ook de periode om eventueel een kiwibes op de Jenny onderstammen te enten? Zou dat bij wijze van experiment wel eens willen proberen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee jaar terug heel veel moeite gedaan om wat informatie te vinden over het enten van kiwibes. Er is heel weinig over te vinden en al zeker nergens een soort stap-voor-stap-handleiding.  

 

De periode om het te doen is juni tot augustus. Warmte is gewenst. Een plakent of spleetent o.i.d. is kuasi-onmogelijk echter omdat de twijgen zeer breekbaar zijn en vooral omdat ze ook hol zijn. Je krijgt er geen stevige verbinding mee gemaakt. Ik heb toen een oculatie geprobeerd, ook dat was behoorlijk frunniken, maar is toen wel goed gelukt. Omdat je een bladknop in een gleufje in het hout van een andere plant steekt is de verbinding stevig. Omdat mijn mannelijke plant veel te groot werd, heb ik alle groei boven pakweg 1,30 m nu laten overnemen door een van de vrouwelijke planten. Verleden jaar groeide de oculatie enkele decimeters. Dit jaar is ze meters verder gegroeid. 

aangepast door weknow
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/9/2020 at 4:26 PM, MSDG said:

Hoi Ashai, ik heb op mijn moestuin een tweetal Jenny's staan en begreep dat dit de periode is om kiwibessen te stekken, is dit dan ook de periode om eventueel een kiwibes op de Jenny onderstammen te enten? Zou dat bij wijze van experiment wel eens willen proberen. :)

Ik heb je een bericht gestuurd maar zal het hier ook nog delen voor anderen

Lees en huiver....

Maar ik had de instelling ik heb niets en ook niets te verliezen dus gewoon doen en proberen met wat ik heb.

===

Een paar jaar geleden heb ik dat enten hoogzomer gedaan. Ik kreeg van een kweker een handvol snoeihout. Allemaal lange ranken. Die ranken hebben ook nog een paar uur in een hete auto gelegen. Ik had niet veel hoop op succes maar gewoon geënt en tot mijn verbazing alles gelukt.

 

Wat ik heb gedaan is het snoeihout 20-30 cm lang gehouden. Bladeren eraf geknipt. Slechts een klein stukje bladgroen aan de bladsteeltjes laten zitten als sap trekkers. Op de plek waar een blad zat zit een verdikking in het hout. Hier moet je een wig aan snijden. Dus door de verdikking. Hier zit  namelijk de meeste groeikracht. Op de Jenny zoek je een tak die ongeveer even dik it en die knip je af. Zit hier het mes op en snij hem ruim diep in zodat de wig hierin gestoken kan worden. Je moet de bast zoveel mogelijk laten aansluiten op elkaar. Lukt dit niet zet de ent dan iets scheef zodat je op 4 plaatsen de bast laat kruizen. Ik wikkel de ent dan goed strak in met enttape. Dat maakt het ook waterdicht. Toen had ik geen enttape dus deed ik dit. Wat ik bij de jenny deed was met een boterhamzakje de ent strak omwikkelen. Om de ent en het zakje wat dun koperdraad gewonden om de spleet extra strak op de wig aan te drukken. Het geheel had ik overgoten met gesmolten kaarsvet om het waterdicht te maken. Ik weet het, het is primitief maar ik had niets beters toen.

 

Wil je het dunne enthout op een dikke tak zetten dan moet je die dikke tak afknippen en de bast van boven naar beneden in snijden. Met je mes nu de bast links en recht een beetje openzetten en het ent erin schuiven. Voor de rest geldt hetzelfde. Waterdicht maken en goed vastzetten om uitwaaien te voorkomen. Eventueel vast zetten met een klein spijkertje.

 

Doe over het geheel een plastic zak om verdamping te verminderen en dit kan ook helpen om inregenen te voorkomen. Maar een paar dagen kan je het zakje verwijderen. Hou het wat langer als het warm blijft.

 

Voor de rest geen hoop hebben dan is iedere gelukte ent een geschenk....😁

 

 

Groet,

Bram

  • Like 1

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik neem aan dat je bedoelt dat je in mei bloemen had maar dat er geen bestuiving heeft plaatsgevonden.

Belangrijk is om te weten welk ras je hebt.  De meeste vrouwelijke kiwibessen hebben een mannelijke bestuiver nodig. Of ... misschien heb je alleen mannelijke planten die geven natuurlijk ook geen bessen.

Aan de bloem is te zien of het een mannelijke of vrouwelijke plant is .... nog ff wachten tot mei ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lukaske: Je bent en blijft wel erg karig met informatie delen .... zo blijft het gissen (mss nog te jong?).

Rassen? .... leeftijd ?.... standplaats? ... nog nooit vruchten gehad?

 

Edit: je mag de titel van het draadje ook wel wijzigen

 

Edit (Goldfish):  Hoi Bertus om de vragensteller op weg te helpen heb ik zijn onderwerp samengevoegd met de bestaande discussie over het telen van kiwibessen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lukaske  Vreemd dat je geen geslaagde bestuiving hebt meegemaakt. Zeker niet bij de Issai (de betrouwbare zelfbestuiver).  Wat het mannetje en vrouwtje  betreft is het well zaak de bloesem komend jaar goed te bekijken.  Ik heb zelf namelijk meegemaakt dat een plant als vrouwtje werd verkocht, maar een mannetje bleek te zijn na 5 jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Goldfish changed the title to Het grote kiwibessen topic

Kan ook de 'wederhelft' van Ken's Red zijn ... Weima (man), heeft ook rode steeltjes. In het voorjaar zijn de knopjes van Ken's Red rood en van Weima groen. Als er geen bloemen of bessen zijn dan zie in de zomer (volgens mij) geen verschil.

(Overigens, waar komt dit item van Mastert in ene vandaan?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De kans dat je in het buitengebied kiwibessen krijgt, zonder grote kunstmaatregelen (bv. snachts sproeien) is vrijwel nul. Ik heb er ook staan, maar hoopt eens in de 5 jaar een paar vruchten te krijgen. Hetzelfde geldt voor Siberische kiwi's. Ik heb hoop dat de grote kiwi's iets betrouwbaarder zullen zijn (ik heb hoop op Zackarpacie). 

 

Ik merk dat ze veel schade kunnen oplopen van voorjaarsvorst. Zeker wanneer ze daarna met droogte te maken krijgen.

aangepast door permanatuurtuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik heb alweer het hele topic doorgespit en ik lees wisselende dingen, hopelijk kan iemand advies geven. :)

 

Voor in de tuin overweeg ik een Issai of een kolomikta ‘Szymanowski’, welke ook een zelfbestuiver zou zijn. 

De Siberische kiwi kan tegen de schutting op het noord-oosten, want ze willen weinig zon. 

 

De Issai daarentegen wil wel zon, maar niet teveel, begreep ik uit het topic? Eigenlijk had ik een plek bedacht tegen de muur van de bijkeuken, dat is zuidzuidoost. Denken jullie dat dat teveel zon is? 

 

Andere mogelijkheid zou zijn tegen de schuur, richting het westen maar wel vrije toegang van de zon. Zou me wel slecht uit komen in mijn toch-al-veranderende-planning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je plannen anders te veel in de war geschopt worden, zou ik de Issai zetten op zuid-zuid-oost en daar bij extreem zonnig weer (dus juli) of extreme hitte en dan een oude parasol of een stuk schaduw gebruiken.   Ik zag afgelopen zomer een duidelijk verschil tussen een deel dat werd beschermd door een parasol en het onbeschermde deel.  Standplaats ook zuid-zuid-oost tegen de gevel.     Dr Szymanowski is een redelijke zelfbestuiver.  Ik heb hem/haar/zij gehad maar omdat ik ook goede bestuivers in de nabijheid had kan ik niet zeggen hoe succesvol de Dr. S zal zijn op zichzelf staand.   De kolomikta trekt wel meer katten aan, dus dat kan je ook laten meewegen bij je keuze. Kleinere bessen dan Issai, maar wel nog verfijnder qua smaak. Meer sierwaarde.   Maar goed als de kiwibes zou mogen kiezen dan kiezen ze dat kostbare plekje op het westen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat waren de verschillen? Droog blad of ook in oogst? 

 

Wat betreft schaduw, we moeten nog even kijken waar we de parasol uberhaupt neer zetten (voor onszelf) dus misschien kan dat gecombineerd. Tegen de schuur is denk ik bij nader inzien uberhaupt niet een goed idee. Er komt daar een strook van 40 cm x 90 cm vrij, ietsje verhoogd denk ik, voor plantgoed. Aangezien de kiwibes vrij oppervlakkig maar wel breeduit wortelt lijkt me dat niet ideaal. Dan kan ie beter wortelen onder het terras. 

 

De Siberische vind ik inderdaad ook erg mooi en dat van de katten eigenlijk wel een grappige bijkomstigheid. Er is ook nog een plekje naast de openslaande deuren. Dan zou ie omhoog en boven de deuren kunnen groeien. Het is een wat donkerder hoekje met alleen ochtendzon (daar staat op dit moment bijv. ook mijn daslook), maar ik weet niet of het genoeg ruimte is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Siberische groeit minder hard dan de gewone kiwibes, maar de mijne halen toch wel 2.5 meter tot 3 meter dus je kan de plant met geduld om hoog laten gaan.  Beetje ochtend zon is genoeg.  Ik kreeg vruchten op het Noord-Noord-Oosten.      Zuid: het blad verbrandt en een beetje kiwibes laat bij hitte of droogte stress eerst de bladeren vallen en met een beetje pech ook jouw oogst.   Ik had nog wel oogst omdat de plant voor 80% schaduw had van de parasol, dus niet compleet van de kook raakte. 

 

En andere reden om niet voor zuid te gaan is dat kiwibes (dat heb je vast gelezen) erg kwetsbaar is tijdens het uitlopen voor vorst. Issai bloeit wat later dan de andere kiwibessen dus zit je met nachtvorst de meeste jaren nog wel okay ook al zit je in het Oosten van Nld.  Een plant op zuid zal eerder uitlopen dan op het westen lijkt me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...