jeanne-heijmans Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Sorry kom ik weer de beginner, mijn wortels staan er nu zo ong. 3 maanden in, wanneer kan ik zien dat ze oogst klaar zijn. als de wortels boven de grond komen? Ik wilde er vandaag een uit trekken maar ivm met de wortel vlieg durfde ik dat niet. dus wacht jullie ervarenheid wel weer af. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 je kunt de bovenkant van de wortel een beetje vrij maken en als dat zo rond is als een 2 eurostuk, dat zijn het al redelijke worteltjes. je moet voor jezelf uitmaken hoe dik je ze wil laten worden....zo doe ik dat altijd; het ene soort gaat sneller dan het andere, dus dan kijk ik gewoon even en haal er aan de kant eentje eruit om te zien hoe hij eruit ziet. Wat bedoel je met "ivm wortelvlieg"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 je kunt de bovenkant van de wortel een beetje vrij maken en als dat zo rond is als een 2 eurostuk, Dan heb je het wel over winterpenen neem ik aan , mijn dikste 'zomer'worteltjes haalden net de dikte van een 50 cent stuk. Maar goed die stonden dan ook wel erg dicht op elkaar gepakt in die emmer. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Als mijn zomerwortels de grootte van een 2euro stuk bereiken dan barstten ze. Ik oogst ze vanaf ze even dik zijn als jonge worteltjes uit de winkel. Momenteel zijn het er wat teveel in één keer die klaar zijn, dus worden ze wat dikker gegeten omdat ik het niet kan bijhouden met eten. Dunne worteltjes zijn lekkerder dan dikkere exemplaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Betreft wortelvlieg: 's morgens vroeg en 's avonds laat oogsten geeft de minste kans op wortelvlieg, dit is wel de periode van de 3e generatie wortelvlieg dus enige voorzichtigheid is gepast. Ook met winderig en regenachtig weer oogsten is verstandig daar houden ze niet van. En natuurlijk altijd alles weer goed afdekken, dus nooit blote wortelhalsen laten staan! Als je gaat oogsten dan ook het liefst een heel rijtje en niet de dikste er overal tussen uittrekken. Betreft het oogsten: je moet na 3 maanden toch wel even een wortel bekijken, als ze straks zoals bart al aangeeft barsten heb je er ook niks aan! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 mijn worteltjes halen niet eens de dikte van 20ct hahahaha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Wel raar wortelen die barsten, mijn zomerwortelen die net 2 weken op zijn waren dik als armen gelijk Popeye en geen 1 gebarsten, en allemaal even lekker als een jonge wortel.Verbaasde me wel dat ze nog zo lekker waren, er zat zelfs geen hard hart in.Was Fly-Away van ras. De winterwortelen zijn nu al een 1 euro stuk dik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Ja ik had inderdaad gelezen, dat je er niets van de wortelen er uit mag halen,omdat op de geur de wortel vlieg daar op af komt. maar ze zijn bij mij ook nog niet zo groot,als ik dit allemaal lees,dus rustig laten staan,[zegt juffrouw ongeduld] thanxs voor jullie antwoorden jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Ik kan mijn wortels binnenkort ook eruit halen. Nu heb ik tussen de winterpeen 1 groen exemplaar zitten. Is die eetbaar? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Hoi, ik dacht van niet,omdat daar een schadelijke stof in zit. Groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Ik had dit jaar kastagnewortel(die zwarte), witte en gele wortel gezaaid en heb ze midden augustus geoogst. geen idee of dat zomer of winterwortelen zijn ...ik vond ze dik genoeg.dat van die wortelvlieg wist ik niet, ik heb inderdaad eerst de dikkere wortels ertussenuit gehaald, en 2 weken later de anderen. Ze zijn inmiddels op en waren lekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Bij mij worden de wortels niet zo dik (en ook niet zo lang). Weet niet waarom. We hebben er onlangs van 1 cm dik en 5 cm lang geoogst (gezaaid in april - wel halfschaduw - misschien is het dat...). Ze waren wel lekker. Wist ik niet dat het groene gedeelte van wortels ongezond is. 't smaakt gewoon vies. Dat wel. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Wortels willen nauwelijks mest en ik had er extra diep omgespit(lekker los zoals bij aardappelen) en wat zand bij de limburgse klei gedaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Ik zit ook op maas/klei en maak dan voor wortelen e.d., na het goed losmaken van de grond, altijd ruggen(heuveltjes) om daarop te zaaien, anders blijft de groei van de wortels meestal op de kleilaag hangen. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 16, 2011 Author Share Posted September 16, 2011 Ga er morgen als het regent[wortelvlieg] toch een uit trekken, maar ik denk ook heel heel kleine wortel. Maar ben zo benieuwd. eerst schreef ik nooit op wanneer ik wat zaaide of pootte ,dat doe ik nu wel, dan weet ik het in ieder geval wanneer iets oogstklaar is of bijna. fijn weekens allen Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregorius Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Meestal begin ik met het oogsten als ze dik genoeg zijn (zomer wortels rond als 50 ct stuk) of als het loof wat begint dood te gaan.Deze week de eerste flessen wortels geweckt. Groene wortels zou ik niet eten! Soms zit er ook een witte wortel tussen, deze zijn ook niet lekker.Scheuren in wortels ontstaan door veel regen, ze barsten door het vocht, ze zijn wel lekker alleen ziet het er wat minder mooi uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Nu het was nog een ienie mini worteltje hoor, dus moet nog even wachten, gezien de tijdsduur dacht ik dat ze groter zouden zijn. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregorius Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Heb je misschien winterwortels gezaaid, je zou ze anders toch groter verwachten. Ik zaai mijn zomerwortels (Nantes) meestal half april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Nee het zijn echt zomer worteltjes, die je ook nog later kon zaaien, Maar zoals ik al eerder zei, ben ik ten eerste een juffrouwtje ongeduld, en ten tweede ben ik niet zo tevreden over mijn grond. Ik had zaai en oogst grond van welkoop. Maar is op lange termijn, niet zo een goede oogstgrond meer heb ik begrepen. Heb er daarna nog koemest korrels [niet bij de wortels] gedaan, en compost. Dus ik hoop volgend seizoen wel een goede compositie te hebben. groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Vandaag een portie voor 3 personen eruit gerukt.Zijn al mooie wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Nu helemaal super voor je, voor het volgens seizoen heb ik amsterdamse bak gekocht, daar ik er veel goede dingen over las. Nu de grond nog, Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Wanneer had je de wortels gezaaid, Jeanne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Ja dat is een goeie Helena, ja denk begin juli, of iets eerder, eind juni, ik schreef het nooit op, tot ik iemand op het forum las, die alles gedateerd had, nu doe ik dat ook. wel zo makkelijk, en wanneer je iets kan verwachten. spinazie heb ik opgeschreven nu en ook de aardappels voor de kerst. spinazie groeit goed valt niets over te zeggen. ga nog even een schriftje kopen want nu maar op een blok en wordt straks weer weggegooid, wil nu echt alles bijhouden beginneling hé Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 oh ik ook hoor; beginneling. De vroeg gezaaide wortelen hebben we al lang op, konden niet wachten tot ze groot genoeg waren, haha. Begin aug. heb ik er nog gezaaid, dacht kunnen ze nog een maand of 3 groeien. Ook die zijn nu ieniemienie, maar ach als beginner ben ik al gauw tevreden met alles wat maar wil groeien hé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Ja dat is super hé helena,ik heb nu dus spinazie gezaaid heb je echt plezier van zo snel, als ik spinazie bij de groenteman kocht en ging schoonmaken altijd die sprietjes zag, dacht ik waar komt dat vandaan. maar dat zit er dus in het begin aan nooit geweten, een moestuin is super hoe klein ook. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts