Sand&Oak Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 Die vlekken zijn niet mis! Goede waarschuwing voor de rest van de zeepmakers! Ik dek voor de zekerheid af met kranten als ik bezig ben, maar had dit zo erg niet verwacht! Dus voortaan maar wat extra kranten erop.. Is je aanrecht van steen? Zuurvlekken bv op stenen vloeren worden vaak minder zichtbaar door ze in te wrijven met olie. Misschien werkt dat ook bij jou aanrecht? Het is wel een verslavende hobby! Mijn zeep is nu uit de mal en gesneden dus ik kan aan een nieuwe beginnen! Moet nog even bedenken wat ik wil, rozemarijn lijkt me ook een leuke. Ga sowieso weer zelf rekenen want dat maakt het wat spannender dan een recept en kan ik doen met olie die ik in huis heb. sommige recepten gebruiken wel meer dan 5 oliën en dat moet je net maar hebben, haha. Quote
Mellie Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Goeie! Heb er net olie op gedaan en zoog het direct op. Uitwrijven werkt alleen niet. Wil echt een flats olie erop om het te doen werken. Benieuwd of het na het intrekken nog steeds zwart is. Quote
Mellie Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Het is niet helemaal wit meer. Een stuk beter dan zonder olie. Maar blijft klote.Ondertussen blijf ik enthousiast. Heb een hibiscusthee sinds gisteren aan het trekken met een pot olijfolie met citroenverbena erin. Heb er ook wat gember in. In je mond geeft dat altijd zo’n fijne ‘zinggg’. Ben benieuwd of dat op je lijf ook het geval zal zijn. Quote
henkg Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Blijven oliën, denk ik. Laat dat ingetrokken NaOH maar zeep worden. Een harde leerschool zo. Toch een stuk minder erg dan lijfelijke schade. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 @Mellie Zo zonde van je aarrechtblad. Was verbaast te lezen dat je ontstopper moest gebruiken voor de zeep. Na wat meer te lezen, snap ik dat de onstopper reageerd met de olie om er zeep van te maken. Ik weet dat je onstopper niet wekelijks mag gebruiken, anders brand de afvoer weg, kunnen gaten onstaan in de pvc. Aan jouw aarrechtblad te zien bijt het goed in. Die vlek voelt zeker ook een beetje ruw aan? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Zucht. Heel erg zonde ja. Even gevoeld, maar geen verschil met de rest van het blad. Ik heb er weer een laag olie op gedruppeld. Op hoop van zegen dan maar en dat het verrrrrrrrukkelijke zeep mag worden 1 Quote
Sand&Oak Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Ha nou dat hoop ik zeker voor je! Eigenlijk moet ieder een mini hobbykamertje hebben met een oud werkblad zodat er op geklungeld kan worden zonder ernstig resultaat.. Had je de zeep samen met de kinderen gemaakt en zo ja vonden ze het leuk? Quote
Mellie Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Kinderen mochten een vorm uitzoeken (vandaar cakejes en citrusvrucht schijfjes). Vond het te spannend met kinderen. Maar volgende x wil ik het wel samen doen met de oudste 2. De jongste doerak is net iets te voorspelbaar. Ahahaha, de man zei al dat als we ooit gaan verbouwen, hij een ‘vieze keuken’ maakt waar ik mag experimenteren met al mijn zooi en me geen zorgen hoef te maken om vlekken of brandgaten of wat dan ook. Quote
Mellie Geplaatst: 14 april 2020 Geplaatst: 14 april 2020 Dit is em geworden! Jammer dat die prachtige rode kleur eerst groen werd. Toen bruin en nu caramel. Dan is dit nog wel de beste kleur, maar had het zo graag rood gewild... tracen duurde nu wel 15 min in tegenstelling tot de 3 min van de vorige x. Citroenverbena en hibiscus. Dit recept ergens hier op het forum minus de rozemarijn de olie was met citroenverbena en gember en een stukje sereh. Ik hoop dat het straks te ruiken is. Quote
Mellie Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Ik vind hem mooi geworden! Deze komt uit de Pringles mal Quote
Mellie Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Mijn eerste zeep vanmiddag voor het eerst gebruikt en sjonge, ik ben onder de indruk. Van de geur is niks meer over, maar het is zo’n heerlijk zachte zeep! Hij schuimt lekker en erna voelen mijn handen voor de verandering niet trekkerig. Ik heb besloten de eerst gemaakte zeep nogmaals te maken, maar dan lang te laten trekken. Heel verslavend dit! Quote
Sand&Oak Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 Is er toevallig iemand die een overzichtje heeft welke kruiden mooi blijven in zeep? Ik heb op het moment niet zon zin in trail and error omdat die bruinkleuring niet zo leuk is om weg te geven etc. Bijvoorbeeld lavendel wordt vrij snel bruin en niet meer mooi. Van calendula verwacht ik dat het wel mooi oranje blijft maar weet het niet zeker. Iemand verder ervaring? Quote
Mellie Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Oeh sorry... echt te weinig ervaring mee. Quote
Mellie Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 Vandaag zeep gemaakt aangezien ik niets anders kan doen. Zit in een isolatieprojectje waardoor alleen de keuken en slaapkamers toegankelijk zijn. Altijd leuk. 156 gr kokosvet256 gr olijfolie198 rundervet 76 gr water16 gr naoh Heb er gedroogde munt, munt olie en maanzaad doorheen gedaan. Heb in 1 pringles mal ook havermout gedaan. Omdat het schijnt te kunnen. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitkomen. In totaal is het 1 lange pringlesbus vol, maar ik heb het over 2 verdeeld omdat ik graag nog de havermout variant wilde. Gewoon een handje gedaan. Geen idee hoeveel het afgepast zou zijn. Duimen maar! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Dit is het geworden. Met vertraging, want ik dacht, ooo, het is nog een beetje papperig. Zet het wel op de verwarming om sneller te drogen. Dus.... was even vergeten dat geen kruiden zijn die je even te drogen legt. Ahem. Dus zon 3 schijven minder dan wat ik had moeten hebben, is dit het geworden. Ruikt echt heel lekker naar pepermunt! Ben zo benieuwd hoe het straks als zeep is. De linker 3 hebben naast maanzaad, ook havermout erin trouwens. Less is more Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.