Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Kustlijn, wat een info. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe moeilijk het soms voor je moet zijn om te (moes)tuinieren. Het lijkt mij heel erg lastig. En dan vind ik het toch nog knap dat je in de tuin bezig kunt zijn. En dat je een nog grotere tuin krijgt om nog meer tijd in door te brengen.

Als je vrouw nog werk heeft, en jij bent afgekeurd, hoe denken jullie het dan te gaan doen als je bent verhuisd? Het lijkt mij niet te doen om elke keer 6 uur heen te rijden (en ook weer terug!). Daar word je ook wel eens beu van na een tijdje. Dat zijn toch wel de vragen die door mijn hoofd gaan als ik jouw reacties lees. Misschien hebben jullie al een heel plan klaar liggen en gaan jullie binnenkort al verhuizen (en heb ik hier over heen gelezen). En dan ben ik toch best benieuwd hoe jullie nieuwe stek bevalt en hoe de vorderingen in de tuin gaan. Het lijkt mij iig wel heerlijk om te leven in zoveel rust.

Benieuwd naar de foto's van jullie nieuwe stek ben ik ook.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Helly,

nee je hebt er niet overheen gelezen.

Het moet mogelijk zijn om, hoewel sober(der) van mijn erwerbsunfähigkeits uitkering te leven.

Maar enkel, als het huis waarin we nu (nog) wonen verkocht is.

Dit huis gaat pas in de verkoop , op het moment dat wij als eigenaar in het Grundbuch staan.

En dus de Duitse semi-overheid zijn goedkeuring heeft gegeven.

De gemeenten in Duitsland hebben het recht om een verkoop te ontbinden, en het zelf te kopen.

Ze gaan daar eens over na denken, nadat een huis is verkocht.

Maar goed, twee huizen zijn een te grote last voor mijn uitkering.

Kortom, zolang dit huis niet is verkocht, zal mijn vrouw moeten blijven werken.

Zes uur heen, en zes uur terug is niet alleen geestelijk en lichamelijk niet op te brengen.

Wat denk je van de brandstofkosten?

Dan kan je beter stoppen met werken.

We kunnen volgens de Duitse fiscus, ons huidige pand wel als tweede Wohnzits bestempelen.

Dan kan je het nodige van de belasting aftrekken.

Zoals de (her)inrichting van ons HUIDIGE huis.

Ook kan je per kilometer een x bedrag aftrekken, om het weekend naar huis te rijden.

Dit zou nog een optie kunnen zijn.

Als het huis verkocht is, dan zal de tijd het leren of één inkomen voldoende is.

Het zou moeten kunnen.

Een andere optie die onderzocht kan worden is of mijn vrouw vanuit huis kan/mag werken.

Haar werk op zich laat dat toe.

Nu zijn heel veel Duitse bedrijven nog totaal niet klaar voor het internet tijdperk.

Veel bedrijven hebben niet eens een website, een aantal zelfs nog geen email adres.

Deze zijn behalve per post en telefoon, nog enkel per fax bereikbaar.

Men moet niet vergeten dat grote delen van Duitsland nog niet ontsloten zijn wat internet aangaat.

Wij betalen hier voor DSL3000, we halen met veel moeite de 320.

Maar we hebben tenminste nog DSL, de Duitse variant van ADSL.

Volgens ons staat DSL niet voor Digital Subscriber Line, maar eerder voor "Dauert Sehr Lange"

Hoe het daar in het oosten is weten wij nog niet exact , maar het is in ieder geval niet slechter.

Afhankelijk van de snelheid zou mijn vrouw eventueel vanuit huis kunnen werken.

Maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:
Volgens ons staat DSL niet voor Digital Subscriber Line, maar eerder voor "Dauert Sehr Lange"

quote: Veel bedrijven hebben niet eens een website, een aantal zelfs nog geen email adres.

Is het een optie om in dat gat daar te springen? Je verdiepen in hoe sites te bouwen enz.....Als je de eerste daar in de buurt bent en zorgt dat je bekend wordt bij de bedrijven aldaar...is er misschien een boterham aan te verdienen..of in ieder geval het beleg....niet alleen ontwerp en bouw maar ook onderhoud....en als je straks beursgenoteerd wordt...wil ik aandelen

Geplaatst:

Let op!! nog een tip:(van mn vriend want ik zit hier soms hardop forum-stuff te lezen )

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar met een aantal tanks benzine sparen heb je de aanschaf waarschijnlijk al eruit.

Je kunt namelijk via de satelliet internet, televisie, telefoon(VOP wereldwijd voor 6 cent per minuut naar mobiel en 2 cent naar vaste lijnen) hebben; Dan kan je vrouw vanaf volgende week al vanuit huis werken (de speed is 20MB / sec)

Je hebt een schotel nodig en een modem...en stroom...thats all!

Er zijn diverse aanbieders: Typ op google maar in: Internet by satelite

Staat ook link voor beginners bij...niet moeilijk en, ik denk, in jullie geval, zeker het overwegen waard.

Geplaatst:

Hoe het allemaal precies zit bij Kustlijn in Duitsland weet ik niet, maar als het een beetje lijkt op NO-Frankrijk dan valt er met de digitale wereld niet echt een heleboel te verdienen.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

20 MB per seconde is echt niet langzaam, de technieken zijn nu stuk beter en in de digitale wereld gaat de ontwikkeling razendsnel. Lijkt me in ieder geval sneller dan 6 uur heen en weer terug rijden steeds. Dus online kunnen werken is denk ik al half gewonnen.

Weet niet wanneer Jet haar systeem heeft aangeschaft maar vaak is het zo dat als je er eenmaal een aangeschaft hebt... je soms jaren met een (voor de digi-techneuten) "ouderwets en achterhaald functionerend systeem" blijft doorhobbelen).

Geen idee of je Duitsers met Fransen kunt vergelijken, maar ooit zullen bedrijven mee naar de 21 e eeuw moeten, in sommige streken duurt dat misschien iets langer....

De jongere generatie gaat meer en meer alles digitaal doen en je klantenkring sterft dan letterlijk uit in de loop der jaren.

Voor bedrijven die verder dan hun dorp lang is willen kijken , lijkt mij een internetsite geen overbodige luxe. Dat zijn ook de bedrijven(profielen) waar je je op zou moeten concentreren kustlijn, als je er een kans in ziet... maar allereerst lijkt het me voor jullie belangrijk dat je van dat lange reizen afkomt.

Geplaatst:

Geen idee of je Duitsers met Fransen kunt vergelijken, maar ooit zullen bedrijven mee naar de 21 e eeuw moeten,

Ik mag toch echt hopen dat dat niet gebeurt, ik ben hier juist gaan wonen omdat zelfs de 20ste eeuw hier nog lang niet voor de deur staat

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:

Tja Kustlijn...ik zeg altijd...niet geschoten is altijd mis.

Zoals gezegd google eens op : Internet by satelite en bekijk zelf rustig maar eens de mogelijkheden.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt allen voor het meedenken!

Geedee, het is eerst de vraag of het bedrijf alwaar mijn vrouw werkt, Black&Decker/Stanly hier voor voelt.

Het ziet er niet naar uit.

Ook in Nederland willen veel bedrijven het niet, ondanks de druk van de Nederlandse overheid om via thuis werken de files aan te pakken.

Een bedrijf in Nederland die erg actief is op het gebied van thuiswerken is Cisco Systems.

Maar zelfs zij willen de medewerkers minstens één a twee keer per week op het werk zien.

Mocht het bedrijf alwaar mijn vrouw werkt het wel willen, dan kunnen wij desnoods werken via de satelliet.

Maar wij hebben niet echt gekeken naar de internet prestaties, omdat wij weten dat het in ieder geval niet slechter is als hier.

Alle woningen hebben zelfs kabel tv aansluiting.

Daar ontvang je minder mee, dan via Überallfernsehen (DVB-T) maar goed, ze hebben kabel.

Wij hier in Hessen niet.

Sterker nog, Überallfernsehen is hier in ons dorp niet te ontvangen omdat er een bergje tussen ons en de zender ligt.

Buiten ons dorp ontvang ik plots 21 zenders.

Dus Überallfernsehen is niet Überall te ontvangen.

Of dat in Oost Sachsen ook zo is, weet ik niet.

Verder zijn in een dorp van de gemeente waar wij gaan wonen, zelfs woningen direct op een glasvezel kabel aangesloten.

Het gaat daar wel om een model wijk.

Ook ik had voor twee jaar ook al bedacht om in de zwarte gaten van het internet te springen.

Ruim twee jaar geleden zat ik nog in de ziektewet en moest ik weer gaan (proberen te) werken.

Ik heb toen een bedrijfje opgestart.

In de aanloop daar naar toe, moest ik een ondernemers plan opstellen.

Daartoe heb ik onderzoek gedaan naar verschillende bedrijfs ideeën, waaronder ook een webdesigner bureau.

Na een marktonderzoek en een klantenanalyse van al bestaande bedrijven bleek het erg moeilijk om daar geld mee te verdienen.

De meeste kleine bedrijven en particulieren gaan voor een zo goedkoop mogelijk product.

Tegenwoordig maak je zelf , via zo'n plak en knip website of software al gemakkelijk een websites.

Ook zijn er personen die het voor nog geen 100 euro doen.

Hoe slecht zo'n goedkope website misschien ook is, de meeste mensen kiezen daarvoor.

Veel Duitsers willen wel degelijk snel(ler) internet.

http://www.ig-highspeed-fuer-solms.de/startseite.html

http://www.andirechel.de/Andi_Rechel/Blog/Eintrage/2010/2/9_Highspeed-DSL.html

Ook sommige grote bedrijven in Wetzlar klagen over veels te langzaam internet.

Ze dreigen zelfs uit Wetzlar te vertrekken als er niet snel, snel internet komt.

Het zijn bedrijven als Leitz/Leica en Zeiss.

Zij kiezen ook niet voor satelliet internet, geen idee waarom niet.

Wij zitten eerder te denken dat mijn vrouw geld kan verdienen met een andere Lücke.

Namelijk het leeglopen van oost Duitsland.

En in het bijzonder oost Sachsen.

Waar er een leegloop van bevolking is, daar komen woningen vrij.

Deze woningen blijven veelal lang leeg staan.

Zo ook in noord oost Hessen, in de buurt van Eschwege.

Daar zou een dorp binnen vijf jaar leeg staan.

Geen Duitser die er blijkbaar wilde wonen.

Vlakbij komen veel Nederlanders op vakantie, en het gemeente bestuur bedacht zich dat er weleens Nederlanders geïnteresseerd konden zijn om een woning te kopen.

Dat bleek het geval, en sedert dien zijn er al de nodige Nederlanders gaan wonen, of hebben een tweede huis gekocht.

In het oosten van Duitsland zijn de huizen veeeel goedkoper als in Hessen.

Dus vooral gepensioneerden, die geen werk zoeken, kunnen daar voor een spotprijs een huis met grote tuin kopen.

Ook zelfvoorzieners komen daar aan hun trekken.

Gezien de afstand met Nederland, de Duitse taal, toch een flink verschil in cultuur, en oost Duitse wetten kon mijn vrouw daarin wel eens bemiddelen.

Mijn Duitse vrouw spreekt vloeiend Nederlands , schrijft helaas niet altijd iets foutloos, maar dat doe ik ook niet

Zij kent de beide culturen goed, en kent de verschillende gedragsregels, die verder uit elkaar liggen dan veel mensen zich bedenken.

Mijn door invaliditeit opgezegde bedrijfje was juist intermediair tussen Duitse en Nederlandse bedrijven.

Ik had namelijk complete (grote) orders de mist in zien gaan door onbegrip tussen Duitse en Nederlandse zaken lieden.

Een huis kopen is ook een zakelijke transactie, waar echter ook een groot vertrouwen mee speeld.

Mijn vrouw denkt daarin een grote rol te kunnen spelen.

Ook in het (be)zoeken ,waarderen en doen onderhouden van huizen/tuinen.

Of het een makelaardij moet zijn....... wij denken van niet.

Ook een makelaar heeft geen diploma meer nodig in Duitsland.

Het niveau van veel Duitse makelaars is dan ook bedroevend slecht.

Vaak veel slechter dan in Nederland.

Eigenlijk doen de meeste makelaars niets, en als ze iets doen dan enkel voor de verkoper.

Zij kan daarin tegenwicht bieden.

Mijn vrouw hoeft natuurlijk niet erg veel te verdienen, ze heeft mijn uitkering als vangnet.

Alles wat zij als winst binnenkrijgt is extra.

Of zoals Geedee het zegt: beleg (voor op brood).

Wat kleine bedrijven, en vooral vaklieden betreft gaat het zoals in Frankrijk, veuvecouderc.

Wonen er in NO Frankrijk nu ook veel Vlamingen en Nederlanders?

Zijn de huizen prijzen daar nog alleszins redelijk?

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Dus Überallfernsehen is niet Überall te ontvangen.

Op papier werkt het natuurlijk allemaal als een zonnetje maar in de praktijk.... Vrienden van ons wonen aan de voet van de heuvel waar de metershoge ontvangstantennetorending op staat voor telefoon/internet etc, en die golven die dat ding uitzend komen een heel eind, maar niet aan de voet van de toren. Zo dicht bij de bron... maar toch moeten zijn via de sateliet internetten

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:

Das wat we hier een bouwval noemen Leslie

Zo te zien waren de herstelwerkzaamheden ook nog niet af voor ze t huis te koop hebben gezet.

Die 12.000 euro klinkt idd als een spotprijsje, maar als je eenmaal alles af hebt zoals je het wilt mag het idd wel een vermogen waard zijn. Je mag zeker wel een handige Harry zijn als je dat voor een fatsoenlijk bedrag af krijgt.

Wel leuk zo via dit forum oude huisjes met prijsjes bekijken Is t bij jou in de buurt?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Bijdrage verwijderd - het gaat hier over de Alte Gartnerei van Kustlijn, niet over Frankrijk.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

veuvecouderc schreef:

" Vrienden van ons wonen aan de voet van de heuvel waar de metershoge ontvangstantennetorending op staat voor telefoon/internet etc, en die golven die dat ding uitzend komen een heel eind, maar niet aan de voet van de toren. Zo dicht bij de bron"

Ja dat is een bekend verschijnsel.

Als wij vroeger van het bureau vertrokken, en op de binnenplaats met de mobilofoon contact op wilden nemen met de meldkamer , dan lukte dat niet.

Pas als we een paar honderd met van het bureau vandaan waren lukte het.

De afstraling van antennes loopt diagonaal naar beneden, waardoor aan de voet van de mast geen , of slechte ontvangst heerst.

Vooral als men antennes gaat koppelen(boven elkaar plaatsen in dit geval) wordt het signaal afkomstig van de antennen in verticale zin gebundeld, en komt de dode zone steeds meer van de mast af te liggen.

Bij de oude politie/brandweer masten kon je goed zien dat er een aantal antennes direct boven elkaar geplaatst waren.

Bij moderne telefoon masten niet meer.

Toch is het daar precies het zelfde.

Door de hogere frequenties worden de antennes stukken kleiner, en passen in van die wit/grijze rechthoekige kunstof behuizingen. http://www.stopumts.nl/showpic.php?picid=44

In zo'n kast zitten meerdere sleuf antennes boven elkaar waardoor er door de verticale bundeling een versterking optreed.

Maar de dode zone loopt tot een flinke afstand van de antenne.

veuvecouderc schreef:

"Ik weet niet hoeveel huizen of landgoederen Kustlijn heeft bekeken"

Daadwerkelijk bekeken slechts twee, waarvan één hier in Hessen.

Dat was overigens de eerste.

Toen we vervolgens zagen dat er in het oosten van Duitsland de prijzen veel lager lagen dan hier, ben ik op internet ruim 40 000 internet advertentie's doorgelopen.

Voornamelijk op Ebay.

Vervolgens kwam ik een woning tegen die erg goedkoop was (19000,-) met veel grond erbij, waarvan de woningen/gebouwen in niet te slechte staat waren.

Het hoofdgebouw (twee woningen) was eind jaren 90 in westerse staat gebracht, de daken eind vorig jaar compleet nagelopen en waar nodig gerepareerd.

Verder nieuwe riolering en stroom voorziening.

Ik had eerlijk gezegd deze woning op eerste gezicht "afgeschoten" omdat deze wel weer in zo'n van "god en iedereen" verlaten gebied zou liggen.

Zoals veel van dit soort goedkope woningen.

Mijn vrouw wees mij er echter op, dat de omgeving wel mooi was, en niet bepaald uitgestorven was.

Toen begreep ik ook direct dat we meteen handelen (lees: kopen) moesten.

Zodoende was dit ons tweede bekeken huis.

Ook in Duitsland heb je natuurlijk veel woningen welke in erbarmelijke staat verkeren.

Verder heb je woningen voor 1900 waarin je nauwelijks staan kan, zo laag is het plafond.

In Oost Duitsland zijn verder veel woningen nog steeds in oost Duitse staat, en voldoen niet aan "onze" westerse maatstaven.

Wat wel weer is, de oost Duitse bouwstijl is robuust, met vaak zeer dikke muren.

Onze vensterbanken,zijn met recht vensterbanken.

Je kan er met gerust op zitten, zoveel ruimte heb je.

Dus muren die zo dik zijn, als een stoelzitting.

Het lijkt wel een kasteel muur.

Je hebt dan wel weer een probleem als je een kabel door je muur wil aanleggen.

Wat iemand wel moet weten bij het kopen van huis in Duitsland, dat de wet hierop flink afwijkt met Nederland.

Ook als huiseigenaar kan je voor flinke "verassingen" komen te staan als je niet oplet.

Op de volgende pagina kan je de nodige huizen vinden in Sachsen.

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-immobilien/sachsen/haus-kaufen/k0c195l3799

Let wel, in Sachsen zijn de huizen veelal duurder dan in Mecklenburg-

Vorpommern en Brandenburg.

Hieronder een aantal voorbeelden in Sachsen.

Dit zijn niet de krenten in de pap, maar een aantal advertenties op de eerste 9 pagina's.

Wernesgrün

Preis: 12.000 EUR

Standort:

08237 Sachsen - Steinberg

Zimmer: 2

Wohnfläche:50 m²

Grundstücksfläche: ca. 160m²

Objektbeschreibung:

Das kleine, sanierungsbedürftige Wohnhaus befindet sich in zentraler Ortslage. Zum Haus gehört ein kleiner Garten auf Pachtland

------------------------------------------------------------------

Einfamilienhaus mit viel Platz für Hobbies

Standort: 02782 Sachsen - Seifhennersdorf (kustlijn : aan drie kanten omgeven door Tsjechië)

Daten

Kaufpreis: 22500 €

Zimmer: 7

Wohnfläche: ca. 123m²

Nutzfläche: ca. 163.3m²

Grundstücksfläche: ca. 1743m²

(Kustlijn schrijft: Het gaat hier om een oude slagerij/slachterij welke pas geleden is opgegeven.

Dus wil je zelf slachten?!)

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/einfamilienhaus-mit-viel-platz-fuer-hobbies/39167604

------------------------------------------------------------------

Heb je daartegen een grote familie?

- - - - -

freistehendes Mehrfamilienhaus

Preis: 20.000 EUR

Standort:

08209 Sachsen - Auerbach (Vogtland)

Lagebeschreibung:

Auerbach im Votland. Supermarkt in unmittelbarer Nähe.

Objektbeschreibung:

Freistehendes Mehrfamilienhaus im Villen-Stil. Unterkellert. Massives Treppenhaus. Kellerdecke massiv, sonst Holzbalkendecke. Vorgarten, eigene Zufahrt und großes Gartengrundstück mit altem Baumbestand. kein Denkmalschutz

Daten

Kaufpreis: 20000 €

Zimmer: 27

Wohnfläche: ca. 500m²

Grundstücksfläche: ca. 1400m²

Baujahr: 1878

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/freistehendes-mehrfamilienhaus/39169351

--------------------------------------------------------

Wil je een winkeltje beginnen?

Klein, gut und günstig - Wohnhaus mit Laden in...

Preis: 28.000 EUR

Standort:

02727 Sachsen - Neugersdorf (kustlijn schrijft: direct aan de Tsjechische grens)

Lagebeschreibung:

Diese Immobilie befindet sich ca. 62 km östlich von Dresden in Neugersdorf.

Sie ist zentral gelegen, ca. 700 m vom Bahnhof entfernt.

Einkaufsmöglichkeiten und Haltestellen des ÖPNV befinden sich in unmittelbarer Nähe.

Objektbeschreibung:

- Baujahr 1870

- Grundstücksgröße 580 m²

- leerstehendes 2-geschossiges Wohn-und Geschäftshaus

- eine Gewerbeeinheit im Erdgeschoss

- sechs Wohnungen auf die Obergeschosse verteilt

- 331 m² Gesamtnutzfläche

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/klein,-gut-und-guenstig-wohnhaus-mit-laden-in-/39304143

--------------------------------------------------------------

Präditkat: Spitze in Preis-Leistung! Viel Land

Preis: 39.000 EUR

Standort:

04539 Sachsen - Groitzsch

Lagebeschreibung:

Ein herrliches Fleckchen Erde. Alleine der Bodenpreis, gemäß Bodenrichtwerttabelle, beträgt 35.000 Euro.Grund und Boden sind eine gute Wertanlage. Greifen Sie zu! Groitzsch liegt verkehrsgünstig in der Nähe zu Leipzig.

Objektbeschreibung:

Ein Dreiseitenhof mit sehr viel Potenzial. Hier können Sie Arbeit und Freizeit in Einklang bringen.

Ausstattung:

Das Haupthaus ist teilsaniert. Gern senden wir Ihnen ausführliche Unterlagen zu. Senden Sie uns dazu bitte Ihre vollständige Postanschrift und Mailadresse. Wir freuen uns auf Ihre Anfrage.

Courtage: keine besondere Angabe

Daten

Kaufpreis: 39000 €

Zimmer: 7

Wohnfläche: ca. 182m²

Nutzfläche: ca. 327m²

Grundstücksfläche: ca. 5250m²

Baujahr: 1844

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/praeditkat:-spitze-in-preis-leistung!-viel-land/38916517

Onze nieuwe habitat :

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Hier één van onze twee huizen welke op ons grondstuck liggen.

Dit huis heeft twee boven elkaar gelegen woningen.

Zoals je aan de ramen kan zien, is dit huis gerenoveerd.

2ymzi4k85021371850398.jpg

Het lage gebouw rechts op de foto, is het verbindingstuk naar het tweede huis.

In dit gedeelte bevindt zich het stookhok (stookolie), omkleed ruimte en toiletten voor de toenmalige medewerkers (vandaar de satelliet schotel) , stallen en een garage.

Hieronder kijken we dan naar het tweede huis.

o8csqx80321371850399.jpg

Hoewel dit huis nieuwer is, onder het communistisch bewind gebouwd, is het slechter dan het eerste eind achtienhonderd gebouwde huis.

Het was eerst ook een kantoor welke later tot woonruimte is omgebouwd.

In het gedeelte met die vier ramen naast elkaar, bevindt zich een instructie ruimte, waar vroeger het personeel werd geïnstrueerd.

Hier wil mijn vrouw cursussen gaan geven.

Op zich zijn beide huizen van goede kwaliteit, hoewel het uiterlijk van de verf en poets anders doet geloven.

Maar kijk eens naar de strakke daken, deze laten ook bij het slechtse weer geen water door.

Het enigste zorgenkind is een gedeelte van het tussen gebouw (het raam bij de groene container met geel deksel).

Hier heeft de urine van de dieren de mortel aangetast.

Kijk maar naar de dorpel boven het raam, althans waar deze had moeten zitten.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:
  • Auteur

Het gedeelte van het dorp waar we (gaan) wonen , is een lintbebouwing.

Ons grondstuk ligt voor een groot deel achter deze lintbebouwing, op één uitzondering na.

Dit stuk loopt door tot aan de weg.

Mijn vrouw heeft bedacht dat dit "stukje" grond mooi voor mij zou kunnen zijn.

153qnhy18261371850427.jpg

Het gaat om het gedeelte met het hoge vergeelde gras, wat richting het witte huisje loopt.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Zo , jullie zijn heel wat van plan! Maar inderdaad, de daken zien er uit. Is heel belangrijk, helaas door ervaring ondervonden....hier een nieuw dak laten maken in 2008.

Geplaatst:
  • Auteur

Wel Geedee, eigenlijk zijn we eigenlijk helemaal niet veel van plan.

Mijn vrouw wil eigenlijk enkel stoppen met (voor een baas) werken, verder wil ze eigenlijk de gehele dag in haar tuin zijn.

Na (?) mijn ziekte ben ik mijn leven opnieuw gaan invullen, veel oude hobby's kan ik niet meer doen (wegens een arm amputatie).

Dus moest ik op zoek naar een nieuwe bezigheid.

Dit is het moestuinieren geworden, en wel op zo'n wijze dat ik er zo weinig mogelijk aan hoef te doen.

Ik heb namelijk weinig kracht en uithoudingsvermogen meer.

Misschien staat dat in contradictie met bovenstaande stuk grond wat mij nu ter beschikking staat, doch ik moet er niets mee doen, Ik kan er wat mee doen.

Het ligt er al mindenst 20 jaar zo bij.

Daarbij zijn wij beiden van mening dat de voedselzekerheid de aankomende jaren een heel stuk slechter/onzekerder/duurder wordt.

Dus willen we ons een stuk(je) onafhankelijker maken van de maatschappij.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Met zo'n stuk grond gaat haar dat vast lukken een hele dag in de tuin bezig zijn

Mogelijk gaat je kracht en uithoudingsvermogen meer en meer worden door al die buitenlucht en gezonde eigen groenten en inderdaad: je moet er niks mee...maar kunt er van alles mee

Geplaatst:

Het ziet er gigantisch leuk uit. En je hebt alle tijd om het in te richten. Ik meen me te herinneren dat je permacultuur wilde gaan doen? Voor het gedeelte met vaste planten zal het onderhoud dan toch ook meevallen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Ja inderdaad Kruidje, permacultuur wil ik gaan doen.

En tijd heb ik inderdaad ook.

Aankomend jaar zal er helaas nog niet veel van komen.

We zitten met de verhuizing, en natuurlijk moet het één en ander gebeuren in het huis alvorens we er goed in kunnen wonen.

Maar er is ook nog een verwaarloosde moestuin, daar willen we tenminste aardappels zetten.

1znx7qw45421371850451.jpg

Zo ziet een kwekerij eruit, als er 20 jaar niets aan wordt gedaan.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Mooie berken! Daar kan je mooi wat kachelhout van maken en paddestoelen op kweken

Geplaatst:

Dennis, je antwoort bevalt me wel

Daar ligt nog redelijk wat werk als je wat wilt kweken. Je kan het niet eens laten ploegen met alle berken.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb gehoord, dat berkenhout vanwege het hoge vochtgehalte niet het beste hout om te verbranden is Dennis.

Maar wellicht heb ik het mis.

Er is inderdaad veel werk te verrichten Kruidje, maar niet het gehele grondstuk is zo.

Kijk maar op bovenstaande foto.

Ook is er een verwaarloosde moestuin, die niet overwoekert is, en relatief snel weer in orde gemaakt kan worden.

Het grote nadeel is, de grote afstand naar ons grondstuk daar, we rijden er ruim 6 uur over.

We zijn er momenteel dus niet zo vaak.

Meestal ligt er om deze tijd veel sneeuw zodat we pas in maart /mei er heen wilde omdat er meestal toch weinig te doen is.

Echter ligt er nu bijna geen sneeuw, pas boven de 500 meter ligt er wat.

Daarom zijn we de afgelopen 4 dagen weer geweest.

Geskied wordt er nog steeds niet. Kijk maar: http://www.zittauer-gebirge-cam.de/

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Als je een stuk grond redelijk snel in oorde kan maken zou ik er ook andere dingen zetten dan alleen aardappelen. Ik denk dan aan bonen en pompoen, courgette etc. Dat heeft niet veel verzorging nodig en kan toch pas vanaf half mei (voorkweken en verhuizen niet nodig). De bonen verbeteren gelijk de grond en voor pompoen en courgette volstaan in het eerste jaar regelmatig wat koemestkorrels toevoegen (werkte prima bij mij dit jaar - ik heb hier puur zand - wel wat compost toegevoegd in het plantgat). Heb de planten letterlijk in een gat in het gras gezet afgelopen jaar...

Er valt vast nog veel meer te bedenken wat met weinig moeite redelijke opbrengsten levert. Ah, dit heb je vast ook al zelf bedacht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.