Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alte gärtnerei gekauft


kustlijn

Aanbevolen berichten

Ik heb gehoord, dat berkenhout vanwege het hoge vochtgehalte niet het beste hout om te verbranden is Dennis. ...
Berk brandt prima (eigen ervaring), wel goed laten drogen, maar dat geldt voor alle haardhout.

 

En een vuistregeltje: hoe zachter het hout hoe sneller het "opbrandt". Berkenhout is erg zacht...

 

Je zou voor de moestuin ook nog kunnen denken aan groenbemesters, bijv. boekweit (daar zijn de bijen ook heel blij mee), klavers, zomergraan, lupinen.....

 

Succes ermee. RvO

 

P.S. En misschien ook vast rabarber en asperges planten. Daar heb je het eerste jaar ook nauwelijks omkijken naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het brandt sneller op, maar is daardoor ook in veel kortere tijd heel erg warm. Wij hebben wat eikenhout uit het bos van mijn schoonouders (vrij goed gedroogd) en kurkdroge balken van het huis. Die laatste ben je snel doorheen, maar geven erg snel erg veel warmte af. En ze branden eerder, met de eiken blokken heb je meer aanmaakhoutjes nodig.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats zo'n grote eiken blok altijd als laatste van de avond in de kachel en doe dan na een half uurtje alle lucht-sluisjes dicht.

Dan smeult het zo langzaam dat er 's morgens nog in ligt en hoef ik maar een paar gewone houtblokken erbij te doen....sluisjes weer open en hoppaaaaa....na een kwartiertje alweer flink fikkie Bovendien koelt het niet zo erg af.

 

Als de kachel overdag heet is, doe ik dat ook met de gewone blokken...de luchttoevoer nagenoeg afsluiten....je staat versteld hoe lang je dan van plankjeshout warm hebt. Een knetterend vuur met grote vlammen ziet er heel gezellig uit maar de meeste warmte gaat dan door de schoorsteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top tip, dat van dat grote blok de hele nacht in de kachel. Gaan we eens proberen! Het koelt hier 's nachts nog aardig af, omdat het huis aan de achterkant nog niet af is en er dus kou door van allerlei kiertjes komt.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat mijn antwoord op jullie tips en suggesties zo lang op zich laat wachten.

We waren weer op onze gaertnerei en hebben daar nog geen internet.

Interniet dus.

 

Tja met een houtkachel stoken moeten we ook (nog) leren.

Hier een foto van onze Kachelofen.

2duh1zs.jpg

 

De onderste klep is voor de asbak, die daarboven voor de brandstoffen, en die klep even boven de rand, is soort warmhoud oventje.

 

Als ik mij niet vergis, is deze flinke jongen in 1920 gebouwd.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan courgette had ik ook al gedacht Kruidje, maar pompoen nog niet.

Aan bonen dacht ik aan kapucijners (zijn eigenlijk erwten geloof ik), ik weet niet of die veel aandacht en zorg nodig hebben.

"Heb de planten letterlijk in een gat in het gras gezet afgelopen jaar" aldus kruidje.

Ja dat ga ik ook doen.

Verder ga ik karton op het gras leggen, met daarop weer aarde en dan aardappels.

Eens kijken of dat werkt.

Als ik eerst al het gras weg moet halen, kan ik beter een grondverzet machine huren, denk ik.

 

 

Aardperen of Topinambur zoals ze hier heten had ik ook (nog) niet aan gedacht.

Ik heb mij laten vertellen dat ze nogal woekeren, heb je ervaring met de aardpeer Dennis?

 

 

Wat rabarber en asperges betreft RvO, ik heb nog geen omlijnd plan wat de uiteindelijke indeling gaat worden.

Het kan zijn dat ze volgend jaar geweldig in de weg staan.

Maar over groenbemesters valt te praten.

 

Een traditionele Mischkultur (jeetje, hoe heet dat in het Nederlands? ) is aardappelen in combinatie met mais.

Dat deden de indianen al.

In hoeverre heeft mais aandacht nodig?

Als ik de naar boer hier achter kijk, niet veel.

 

 

 

Blik vanuit het keukenraam, over de verscholen moestuin.Die bevind zich tussen de naaldbomen en de berken.

2n7fsid.jpg

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kustlijn: het is niet zozeer woekeren, dat wat de aardperen doen. Ze maken gewoon een groep knollen, net als aardappels. En elk stukje dat je laat zitten, wordt weer een nieuwe plant. Net als bij aardappel weer... Die kwamen hier het jaar erna ook nog weer hier en daar op hier in de moestuin.

 

Maar ze gaan niet op reis, zoals bijvoorbeeld munt. of kweekgras.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange reactie op een lange post .

 

Kapucijners zijn - biologisch gezien - inderdaad erwten, maar dan een anders ras dan bijv. doperwtjes.

 

Aardperen kun je laten woekeren, maar als je ze zorgvuldig oogst, en het voorjaar daarna alle opkomende planten met knol verwijdert, dan ben je ze wel zo'n beetje kwijt.

 

Rabarber kun je na een jaar of wat nog goed verplanten. Eigen ervaring.

Met asperges schijnt dat ook te kunnen. Je kun ze immers als wortelstok (of hoe heet dat) kopen. Maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

 

Mischkultur = mengcultuur (maar misschien is dat wel een germanisme )

 

Maïs heeft niet veel aandacht nodig. Meestal is aan het begin van het seizoen wat wieden genoeg. Jouw buurman spuit waarschijnlijk tegen onkruid.

Maar met maïsakkers in de buurt heb je een goede kans dat je geen lekkere suikermais krijgt, maar een tussenvorm tussen voedermais en suikermaïs en dus minder zoete kolven. Hier een hele draad over mais: kruisbestuiving-zoete-mais-en-voedermais-t1487-30.html .

 

Heel mooie kachel. Ik ken ze uit Oostenrijk, geven heerlijke warmte.

 

Succes, RvO

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bedankt Jorieke,

dan ga ik dat zeker proberen.

 

 

 

Nog even een blik over de omgeving.

Keken we op de vorige foto naar Tsjechië, op deze recente foto blikt men naar de besneeuwde bergen achter op de foto.

Dat is Polen.

Het niet besneeuwde gedeelte is Duitsland (Het meest zuidelijk gedeelte van de Oberlausitz ).

De besneeuwde berg waar de camera staat is de Lausche , welke tevens de grens met Tsjechië vormt.

116klqh.jpg

 

De sneeuwgrens ligt momenteel op zo'n 300 meter boven N.A.P.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

We staan nu voor onze verhuizing naar het "verre oosten".

Dat betekent dat ik daar nog niet ben.

En dus ook nog geen plantjes kan opkweken en zaaien.

 

Per 1 april staat de verhuizing gepland/t.

Maar ik ben bang dat ik flink achter loop.

Aan de andere kant is de sneeuw goed twee weken weg, maar de grond nog drijfnat vanwege het vele smeltwater.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

We staan nu voor onze verhuizing naar het "verre oosten".

Dat betekent dat ik daar nog niet ben.

En dus ook nog geen plantjes kan opkweken en zaaien.

 

Of komen jullie naar de moestuindag....ik heb wel wat plantjes over tegen die tijd....ff een dagje vakantie vieren na drukke verhuizing....is wel een eind rijden...dat wel....kijk maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief van je Geedee,

 

maar nee, ik zie ons momenteel niet in Nederland komen.

De verhuizing is één, het inrichten is een ander.

Ikzelf kan het niet (alleen) doen, daar ik nog maar één hand heb.

Daarna moet mijn vrouw weer werken.

 

En de afstand is inderdaad pittig.

 

Maar het komt goed.

Maar dit jaar zal niet volledig benut worden in de moestuin.

Ach ja, dat halen we het volgende jaar weer in.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is inderdaad spannend.

Er is daar veel te doen.

Ikzelf ben toch beperkt in mijn handelingen.

En wij moeten de kennis over voedselverzorging uit eigen teelt, nog eigen maken.

Verder we veel veel gebouwen, waar ook het nodige te doen is.

 

 

Mocht de oogst mislukken, de L*dl zit een paar honderd meter verder op.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Welnu,

 

ik woon nu in de Oberlausitz.

Echter lijkt het er nu op dat de winter terugkeert.

Vanaf woensdag wordt er weer sneeuw verwacht.

Tevens gaat het weer flink vriezen 's nachts.

 

Vorig jaar hadden ze hier medio mei nog 10 centimeter verse sneeuw.

Ik zal mij qua tuin seizoen op in moeten spelen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hadden ze hier medio mei nog 10 centimeter verse sneeuw.

Ik zal mij qua tuin seizoen op in moeten spelen.

 

Heerlijk toch! Lekker vrij tot eind mei. Ik weet er zijn er veel op dit forum die niets beters te doen hebben dan vanaf januari al de spullen uit hun kweekbakjes te kijken - maar mij lijkt het heerlijk zo'n gedwongen lange vakantie van de tuin.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ben je al aan het sparen voor een kas/broeikas?" aldus Kruidje.

 

Nee nog niet, we moeten nog veel andere dingen aanschaffen.

We moeten prioriteiten stellen.

Het idiote is, er stonden zeer grote kassen op ons complex.

Het was immers ook een bloemenkwekerij ten tijde van het Oost Duitse regiem.

Na de val van de muur, is het bedrijf vrijwel direct failliet gegaan.

Ze hebben werkelijk 20 jaar de boel laten verkrotten, en voor onze komst de restanten van de kassen opgeruimd.

Ik had best wel zo'n grote kas willen hebben hoor.

Maar dan wel in redelijke staat.

 

 

Veuvecouderc schreef :

"Heerlijk toch! Lekker vrij tot eind mei. Ik weet er zijn er veel op dit forum die niets beters te doen hebben dan vanaf januari al de spullen uit hun kweekbakjes te kijken - maar mij lijkt het heerlijk zo'n gedwongen lange vakantie van de tuin."

 

Daarin geef ik je gelijk Veuvecouderc, maar het verkort wel het groei en bloei seizoen.

Immers de winter valt hier ook weer eerder in.

 

We liggen direct aan de voet van het Zittauer gebergte, maar we zien het IJzergebergte goed liggen.

Dit gebeid staat bekend om zijn gure klimaat.

 

"Typisch für das Isergebirge ist sein sehr raues Klima. Nebeltage und Nieselregen sind keine Seltenheit. Die Berge sind teilweise bis zu 160 Tagen mit Schnee bedeckt. Die Sommer sind kurz und mäßig kühl, so dass bisweilen die Temperatur in den Gipfelzonen unter den Gefrierpunkt fällt. Lange und hartnäckigige Winter charakterisieren das Gebiet"

http://de.wikipedia.org/wiki/Isergebirge

 

Nu liggen we lager en er toch wel 15 kilometer van af, maar (on)regelmatig doet de kou een uitval naar ons gebied.

 

Het probleem heb je dan ook dat als je te vroeg aan het planten bent, en er komt een kou uitval van uit het IJzergebergte, dan gaat wellicht het nodige dood.

 

Een kas zoals Kruidje al stelde, zou wellicht welkom zijn.

 

 

Aan de andere kant, één van mijn voorbeelden, ene Sepp Holzer heeft zijn zelfverzorger imperium (Krameterhof) op 1000-1500 meter boven de zeespiegel , in de Oostenrijkse Alpen.

http://www.krameterhof.at/

Dan moet het bij ons toch zeker ook lukken?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...