Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alte gärtnerei gekauft


kustlijn

Aanbevolen berichten

Dan moet het bij ons toch zeker ook lukken?

 

Natuurlijk gaat dat lukken! Met een dieet van kolen en winterprei kom je zelfs daar waar jij woont de winter wel door

 

Alle gekheid op een stokje. Een kas is natuurlijk handig met zo'n kort seizoen. Maar je kunt met enig zoekwerk ongetwijfeld ook genoeg planten vinden die in een kort seizoen opgroeien en oogst geven. Desnoods in de categorie speciale cultivars. De mens zou de mens niet zijn als ie niet alles naar z'n hand zou weten te zetten. Er is dus vast een hybride tomatensoort die binnen drie maanden van zaad tot vrucht gaat of zoiets.

 

En met een koude bak of plantgoed kom je ook al een heel eind. Ik heb het even nagekeken maar mijn eigen chicco rosso tomaatjes zijn opgekweek onder koud glas, gingen half mei als mini-plant in de grond en eind augustus had ik al kilo's oogst uit de volle grond. Da's nog geen vier maanden dat ze in de open lucht stonden.

 

Desnoods ga je je eigen hybride soorten kweken. Speciaal geschikt voor jouw seizoen en klimaat! Hebben de wijnboeren hier vele vele vele jaren geleden ook gedaan, en van die Alligoté druif die daaruit kwam drinken wij heerlijke wijn!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@ veuvecouderc :eigen Hybrides kweken? JAAAAAA het hele jaar doordragende en groeiende groente en fruit

 

Ik heb (nog) geen idee hoe ikzelf hybride soorten kan kweken.

Door (natuurlijke) selectie?

 

@ Kruidje: bedankt voor de tip.

 

 

Wel, we zijn over.

Dat wil zeggen, een verhuiswagen heeft het huis vol doen worden met meubelen en verhuisdozen.

Vrijdag ochtend werd het bij mijn vrouw ingeladen, de volgde ochtend werd het hier uitgeladen.

 

Een vaste internet aansluiting hebben we nu ook.

In ieder is deze sneller dan dat stoomboot internet in de deelstaat Hessen.

Dat daar was echt een ramp.

Dit hier is wat minder rampzalig

 

De afgelopen weken kwam ik erachter dat op ons grondstuk 5 reeën huizen, 1 bok en 4 geiten.

De bok nadert mij op een afstand van 20 meter.

Voorlopig zie ik ze nog enkel gras eten, maar ik ben bang voor aan vraat van onze groenten en struiken.

Het oude hek rondom de verwaarloosde moestuin hebben we provisorisch reeproof gemaakt.

Als je ziet waar deze reeën allemaal door heen kruipen, dan sta je versteld.

Het is mij nog niet gelukt om foto's van deze grappenmakers te maken, bij het zien van een fotocamera gaan ze er in galop vandoor.

 

Verder hebben we in de moestuin veel hagedissen.

Helaas hebben we bij het vrij maken van de zeer verwaarloosde moestuin , waarschijnlijk hun habitat/ dan wel verblijven verstoort.

Ik wil nu van oude bakstenen een soort hagedissen hotel (vrij naar: insecten hotel) gaan maken.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

 

Vanaf aanstaande vrijdag zou het hier 30 graden gaan worden zegt de radio

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja!

 

"Das letzte April-Wochenende das ja durchaus mit einem Urlaubstag am Montag zu einem langen Wochenende (am Dienstag ist der 1. Mai) verlängert werden kann, bringt uns vor allem im Osten und Südosten Temperaturen um 30 Grad. Und dazu richtig viel Sonne"

 

Het mag ook wel hoor.

Ik heb erg veel in de tuin te doen.

En dat werkt met warm weer wel even fijner.

 

De verwaarloosde moestuin staat vol met onkruid.

Ik heb er al een grote composthoop van dit spul.

 

We willen de helft van dit verwaarloosde moestuin , dit jaar nog in gebruik nemen.

Het andere gedeelte dan volgende jaar.

Wel wil ik in het gedeelte dat volgend jaar weer moestuin wordt, dit jaar al aardappels planten.

Opdat de bodem los word gewerkt.

Beide gedeelte bestaat uit goede potaarde.

Hier stond vroeger namelijk een kas.

Echter,in het ene gedeelte, wat we dit jaar al in gebruik nemen, vind ik erg veel wormen.

Het andere gedeelte, vooral met grasplaggen bedekt, totaal geen worm te bekennen.

De grondstukken liggen direct tegen elkaar aan.

Ik kreeg bij het verwijderen van wat plaggen, de indruk dat de bodem hier kompleet is dicht geslagen.

Veel meer moest ik in dit gedeelte doen om door de grond te komen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder hebben we in de moestuin veel hagedissen.

Helaas hebben we bij het vrij maken van de zeer verwaarloosde moestuin , waarschijnlijk hun habitat/ dan wel verblijven verstoort.

Ik wil nu van oude bakstenen een soort hagedissen hotel (vrij naar: insecten hotel) gaan maken.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

 

Ik heb geen hagedissenhotel gemaakt, maar ik heb al jaren ontzettend veel hagedisjes in en om het huis. Ik weet niet of het zo eenvoudig is om gewoon een stapeltjes stenen voor ze op elkaar te leggen. Ze leven echt wel in de dikke muren, en als het zonnetje schijnt dan gaan ze zonnebaden op de muren. Maar ik vermoed dat ze op regenachtige en koude dagen en in de winter lekker in de muur zitten. En bij ons zijn die minimaal 60 cm dik. Als het echt warm is dan zie ik ze ook wel op de grond maar hun favouriete plek is wel de muur. Zowel in onze tuin als op allerlei andere plekken waar ik ze zie. Altijd op dikke muren.

 

Als je dus een hotelletje voor ze wilt bouwen dan zou ik het in ieder geval een dik hotelletje maken. Ik denk dat dikte eerder van belang is dan hoogte, dat ze ruimte hebben om weg te kruipen.

 

Wat bedoel je precies met grasplaggen? Gewoon een grasveld of een weilandje? Dat kan natuurlijk best dichtgeslagen zijn (als er veel zware machines hebben gereden de afgelopen maanden) maar in principe is grasland een hele goede uitgangsbodem voor een moestuin. Ik denk eerder dat je problemen met bewerken van het grasland met het uitgebreide wortelstelsel van gras te maken hadden. En datzelfde wortelstelsel maakt dat het zo'n fijn uitgangspunt is. Gras doorwortelt je grond heel uitgebreid. Met het verwijderen van gras is het extra vervelend maar de grond op zich heeft er wel een fijne structuur van gekregen.

 

Ik denk dat je met een verwaasloosde tuin (in die zin verwaarloosd dat de natuur er zich heeft mogen uitleven de laatste jaren) een ontzettend goede start maakt voor een moestuin. Het is voor jouw even doorwerken maar de grond zit stampvol organisch materiaal en beesten. Volgens mij hoef je er niets aan toe te voegen behalve het zaad dat je uitgekozen hebt.

 

Lekker genieten van dat lange weekend in de tuin dus, zou ik zeggen!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hagedissen is micro habitat creeeren belanfrijk, zulke beschutte plekjes uit de wind maar wel in de zon

kunnen op sommige dagen graden verschillen, en bv vroeg in voorjaar erg belangrijk.

Denk zeker dat stapelen van stenen helpt, hoe groter hoe beter hoe meer keuze ook weer beter, maar opzich zijn

hagedissen flexible wat betreft kleine veranderingen, zal best goed komen als je een rustige plek aan ze overlaat

vinden ze wel opnieuw favoriete pekken, hun overwinteringsplek als je die kent zou ik niet snel veranderen die is vrij belangrijk.

Naast stenen kun je ook vermolmde boomstammen goed gebruiken bij hagedissen

Prachtig hagedissen in je tuin zullen hoop insekten opruimen, enig idee welke hagedissen het zijn ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moestuinvoortgang001.jpg

 

Dit bedoel ik met gras plaggen Veuvecouderc.

Er hebben naar mijn mening geen zware voertuigen of iets dergelijks gereden.

 

Geheel links boven ziet men nog een stukje hek, welke de twee "moestuinen" van elkaar scheiden.

 

Veuvecouderc schreef :Het is voor jouw even doorwerken maar de grond zit stampvol organisch materiaal en beesten.

Dat bedoel ik dus, geen "beesten"

In het hele stuk geen worm te zien.

Maar in het daarnaast gelegen gedeelte stikt het ervan.

Hier heeft men tot vorig jaar, jaar op jaar aardappelen verbouwt.

Dat wil ik nu gaan doen in het stuk waar ik nu de grasplaggen aan het verwijderen ben.

 

 

 

Hier onder het gedeelte die grotendeels is vrijgemaakt van "onkruid"

Dit onkruid bestond onder andere uit muur.

 

 

moestuinvoortgang002.jpg

Het gras aan de zijkanten van de bedden is razendsnel weer terug gekomen.

 

Verder is het hier al drie dagen warm.

We hebben hier ook te maken met föhn, lucht welke vanuit Tsjechië over het Zittauer gebergte heen moet, boven op de bergen hun vochtigheid verliezen (condensatie) en hierbij komt warmte vrij.

Dit ondanks dat de bergen nog geen kilometer hoog zijn.

Met gevolg, boven de 30 °C met een relatieve vochtigheid van zo'n 20%.

Daarbij iedere ochtend een krachtige wind met zo'n 18 meter per seconde.(windkracht 7)

Hierbij droogt alles onder onze handen uit.

 

 

Een foto van 15:55 toen de situatie zich al weer herstellende was.

De temperatuur was al flink gezakt en de relatieve "vochtigheid" gestegen.

Het gaat om de bovenste waarden.

weer2904002.jpg

 

Veuvecouderc, de hagedissen zaten (vermoedelijk) tussen een stapel stenen welke met gras was begroeid.

Deze stapel stenen lag precies daar waar ik mijn groente wilde planten.

Deze stenen weg gehaald, en bij deze werkzaamheden kwamen wij erachter dat er plots veel hagedissen rondliepen.

Deze hagedissen liepen letterlijk tussen de benen van mijn broer door, telkens weer terug alwaar we de stenen hadden verwijderd.

Later dachten we, dat daar hun onderkomen geweest zou kunnen zijn.

Vandaar mijn gedachte ze een alternatief te geven, in de vorm van een hagedissen hotel.

Wellicht de stapel stenen weer met gras laten begroeien?

moestuinvoortgang004.jpg

 

Ik weet helaas niet welk soort deze hagedissen zijn Hans.

Ze zijn bruin.

Het soort bruin dat ik van Hazelwormen ken.

Ik kan ze ook niet op het internet vinden.

 

 

 

 

 

Onze nieuwe habitat :

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hagedissen zouden Bergeidechse kunnen zijn.

Blijkt dat deze hier in de omgeving erg veel voorkomen.

Het is een gelijkwaardige soort aan de Waldeidechse (Zootoca vivipara nl. levendbarende hagedis).

Met dien verstande dat de berg variant vaak bruiner danwel donkerder is dan Zootoca vivipara.

Er komen hier blijkbaar behoorlijk vaak kompleet zwarte exemplaren voor. ( melanische vorm )

Bij deze soort die in onze tuin slechts bruin is, viel het mij op dat ze een alligator bek hadden, behoorlijk afgestompt.

 

 

Iemand hier in de buurt heeft een foto blog, hoofdzakelijk over onze habitat, op volgende pagina foto's van hier voorkomende hagedissen.

http://wincontact32naturwunder.blogspot.de/search/label/Eidechsen

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's toch wel ff gewéldig als je die beestjes in je tuin hebt wonen... Prachtig zijn ze (mooie link!)

Als ze bij mij zouden rondkruipen zou er van tuinieren weinig meer terecht komen ben ik bang... zou de hele tijd beestjes zitten kijken. Hier wel zo af en toe (2x in 6 jr) een salamandertje gespot...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...