Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dus een zielig puepjuukn.

Ach wat jammer! Intussen zal dat kuikje de hond wel als moeder geadopteerd hebben?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Claudia69, ik ben de enige bewoner en dus ook de klusser (waar ik goed in ben). Wat ik nu op tekening heb staan is een ren van 4,3 bij 1,20 voor de nacht of als ik lui ben en laat van bed af kom. Het moet ongeveer 2,3 meter hoog worden (hardhouten palen van 2,8) en zal voor de bekisting Betonplex gaan gebruiken. Het hok gedeelte komt boven de ren en zal ongeveer 2x1x1 gaan worden met daarnaast nog een hok van 2x1x1 (konijntje's in de toekomst). Legbak gaat niet aan de zijkant komen maar in het hok zelf. Stroom komt er wel, maar geen water, dat is 12 meter verderop voor handen in de keuken.

Maar zoals gezegd, dit is voor in de toekomst en kan nog alle kanten op.

@BoerJennes, klinkt mooi en spannend allemaal! Maar had idd al ergens gelezen dat kippen zelf wel goed weten wat ze wel en niet moeten eten.

@Jorieke123, zoekfunctie is handig idd.

-------

Ik lees de aankomende tijd gewoon rustig mee.

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Geplaatst:

Ik heb 1 van de nieuwe drinkbakken gebruikt bij de grote kippen, met melkwei er in. Ze snapten er eerst niets van, normaal krijgen ze alleen melkwei met meel of brood er door, dus niet om te drinken. Ze liepen er met een grote boog omheen terwijl ik klaar stond met mijn camera. Ik ben maar wat anders gaan doen (20 boompjes verpoten ) en toen ik terug kwam hadden ze al wat gedronken en eind van de dag was de fles leeg

IMG362697571520707952.JPGIMG363475451520707956.JPG

Geplaatst:

Wul nog niet echt lukken met de broedmachine van mijn zoon. Van de 46 eieren 3 uitgekomen.

( waarvan er 26 ayam cemani van mij inzaten)

2 hebben het niet overleefd. Van het hele feest is dus alleen mijn ayam cemani kuukn "carlitos Pepesan overgebleven. Ben op zoek naar nog een kuiken want 1 kuiken schijnt zich dood te piepen. Moet zeggen dat ze met een knuffel en onze hond prima vermaakt.2018031013021485241520710137.jpg2018031012594874721520710183.jpgIMG2018-03-0819-51-3543791520538653.JPG

Geplaatst:

Ik wist niet dat dat piepen beter was als kuikens niet alleen zijn. Mijn kinderen hebben ooit een half bevroren kuikentje gevonden langs de weg (op een plek waar wel eens wilde kippen liepen) en dat meegenomen naar huis. We hebben het grootgebracht, het werd een klein kippetje met een kuif, maar ik wist gelijk dat de naam 'piepkuiken' niet gestolen was. Het beestje was alleen stil als het op je hand kon zitten en je overal mee nam

Geplaatst:

Ja Nasuada dat zijn Marans kippen, al zijn ze vast niet meer helemaal zuiver, en we hebben er geen Marans haan bij. Ik heb wel de meest donkere eieren opgespaard 2 weken terug, dus volgende week halen we kuikens op (bij de grote broedmachine van een vereniging) maar die zijn dus half 'bruine legkip'. En die houden we zelf, sorry.

Sneu dat kuiken, en dat het niet lukt met de broedmachine

Geplaatst:

Jorieke, helder en jammerdebammer voor mij .

Het gaat mij om de donkerbruine eieren, zijn ze echt zo chocoladekleur? Ik heb nu wil (leghorn, hee lichtbruin/gebroken wit van de sussex, bruin van de bruine legkippen en mintgroen van de auraucanas, de ayam cimany wordt van gezegd dat ze zwarte eieren leggen maar dat is echt onzin ( ik trap daar natuurlijk wel in). ze leggenkleine lichtbruine eieren maar wel met uber gele dooier.

Naja wellicht voor de volgende keer. Heb nog 2 soorten op mijn verlanglijstje staan (Maran en bresse) en dan nog wat vleeskippen voor het zomer seizoen.

Geplaatst:

Ik kan helaas even geen antwoord vinden op mijn vraag en wil het toch wel graag weten; is een Barnevelder geschikt als kloek? Kom veel tegenstrijdige antwoorden tegen en voor wat ik nu begrijp heeft het deels te maken met hoe handtam ze zijn (maar kan dat verkeerd hebben begrepen)

Is er iemand die ervaring heeft met een kloek en het ras die daar toch beter voor geschikt is? Ik dacht aan de Barnevelder ivm de eieren en het eventueel kunnen inzetten als kloek later. En nu kan ik creatief gaan doen met rassen en combineren, maar heb liever 1 soort in het begin.

@Nasuada, Zo schattig!

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Geplaatst:

Markus, Bedoel je echt het ras Barnevelder of de leghybride / bruine legkip die vaak barnevelder worden genoemd en zo ook verkocht op marktplaats? De legkip word in principe nooit broeds (met een uitzondering heel af en toe) want daar zijn ze op gefokt. Barnevelder heb ik geen ervaring mee.

Nasuada, zaten er wel Kuikens in de eieren?

Geplaatst:

@Nasuada:

Hoebedoel je dit was een van de tips?

Kuikens dood in het ei kwam bij mij door -broedmachine te vroeg open maken en te hoge luchtvochtigheid. Nu vul ik geen bakjes water meer om de luchtvochtigheid te verhogen (tijdens de hele broed niet) en de broedmachine moet je echt dicht laten tot alle kuikens eruit zijn gekomen dus ruim 24 uur na en meestal wel 1,5 dag nadat het eerste kuiken er is haal ik ze er pas uit.

Overigens deden mijn eigen broedeieren het altijd veel beter dan gekochte van grotere fokkers.

Maar het blijft lastig een broedmachine leren kennen, eerste broedsels mislukken vaak hoor!

Ik heb 6 brahmas 3 sebright en nog een baardkuifhoen lopen maar geen hanen meer.. dat gekukel de hele tijd

Geplaatst:
Is er iemand die ervaring heeft met een kloek en het ras die daar toch beter voor geschikt is?

Dan zou ik liever bijvoorbeeld een Wyandotte nemen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mooi, onkruid zát.

Hopelijk zijn ze niet bang van katten want eentje slaapt weleens in het kippenhok....tussen hanen en kippen in....rare kat. Als ik sá vonds de boel op slot ga doen, blaast ie ook nog naar me

Ik zet de nieuwe en de oude bij elkaar als het donker is....en dan maar hopen dat het goed gaat morgenvroeg.

Geplaatst:
slaapt weleens in het kippenhok....tussen hanen en kippen in

Foto please?

Geplaatst:

Oh ja. Ik sluit me aan bij de vorige sprekers mbt die foto!

Hier testje gedaan met wel / niet geven brood. Als we wel brood geven, zelfs al is het gedroogd, gaan de kippen zacht af en daalt de eierproductie. Als we weer stoppen met brood geven, komt het weer terug naar normaal. (Hoeveelheid brood: zeg twee gedroogde zachte bolletjes op 4 kippen per dag) Kon me herinneren dat Jorieke ook iets had geschreven over verminderde eierproductie bij brood geven? Dus ik wil ff aanvullen. Bij deze!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
slaapt weleens in het kippenhok....tussen hanen en kippen in

Foto please?

Als ik dr weer betrap, ren ik snel naar binnen, haal t fototoestel(heb n flut-telefoon), schiet n prent en plaats m hier....als ik eraan denk

Geplaatst:

Wij voeren wel brood Charly, 's middags krijgen ze brood of broodkruimels, plus maïskorrels. Al jaren. Maar we hadden inderdaad veel kruimels en zijn ze dus ook in de ochtend gaan voeren als gedeeltelijke vervanging van gerst/haver en dat resulteerde meteen in minder eieren. Na het stoppen van het voeren van de ochtend-kruimels kwam de eierproductie weer op gang.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...