Liekie Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 Is er al iets in de situatie veranderd met het zielige kipje? Sneu hoor. Hier gaat het wel de goede kant op. De witte orp is zeker aan de leg nu, de wyandotte ook. De bruine orp nog steeds niet. Ik vind haar ook magertjes en kan ook altijd pas als laatste wat zaadjes pikken en dan pikt ze vaak nog naast ook. Ik denk dat ze slechtziend is. Wel steeds roder wordende lellen, dus misschien binnenkort toch ook een ei. Grappig dat de vorm echt wel anders is tussen de dames. De wyandotte legt een wat langer ei, meer ovaal. De orp legt een iets kleiner ei met een echte ei-vorm en de schaal is ietsje geliger dan die van de wyandotte waar de schaal iets naar roze neigt. Leuk zulke verschillen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Zodra de kips weer scharrelen mogen, gaan ze mooi aan het werk in de tuin. Quote
Liekie Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Ja lekker door de tuin banjeren! Dat zouden ze wel willen! Hier vervelen ze zich enorm in de ren. Vandaag maar het mini-kerstboompje daarin geplant, vonden ze super interessant! En zowaar 3 eitjes!! Hiephoera! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Ow wat een slim idee. Ik heb ook nog een mini boom die maar staat. Maar op zich heb ik qua beplanting wel een erg volle ren. Wil de ren hoger maken. Wacht nog op het mooie weer en moet nu toch zo veel herstellen in de tuin. Kan wel weer dat geklus. Was op de bol grens van de bomen gestopt met de hoogte in te gaan zodat de boom buiten de ren blijft zeg maar. Maar is in de praktijk heel onhandig. Moet altijd bukken en voor de kipjes lijkt me wat extra ruimte ook wel fijn met ophokplicht. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Oh dat bukken lijkt me ook zwaar onhandig, zeker met schoonmaken! Ik sta hier regelmatig de boel uit te vegen maar kan me niet voorstellen om dat bukkend te doen. De konijnen maken er ook regelmatig een zandzooitje van met hun gegraaf overal, dus we zullen sowieso moeten zien of dat boompje het uithoudt, maar zoniet, ach, dan weet ik dat ook weer 😀 De kippen blijven trouwens proberen of dat boompje eetbaar is. Misschien omdat het groen is of omdat ze verder niks te doen hebben? Lijkt me echt vies namelijk... Ook nog wat zaailingen van een vlinderstruik erbij geplant waar mijn mama mee kwam. Met een gaas eromheen, anders was het al heel snel einde verhaal. Kunnen ze in de zomer daaronder schuilen als het weer zo warm is. Quote
Day Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Ik heb jaren en jaren kippen, kwartels, fazanten en parelhoenders gehad… loslopend in de tuin een deel van de dag…. Blijft lastig.. Nu zag ik laatst in verhalen over permacultuur iets, dat ik dacht….Dat had ik eerder moeten weten…! een tunnel precies zo groot als het moestuin pad… kippen wat te doen, de eeuwige onkruiden op het pad kwijt en natuurlijk heel veel beestjes opgegeten…. ideaal! 2 Quote
Trea Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 (aangepast) Deze week weer een fijne ‘oogst’ aan kippeneitjes. Ook een van de oude Hollandse krieltjes (kleinste witte eitje) is weer aan de leg. Een zwart kipje van 7 jaar en nog steeds productief in het voorjaar en de zomermaanden. De bruinste eitjes zijn van de nieuwe Red krieltjes. 9 maart 2022 aangepast door Trea Zwart kipje toegevoegd. 2 Quote
Liekie Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Leuk zo'n mini eitje! Ik had er van de week ook zo een. Grappig hoe de vorm en maat zo kan verschillen he. Ligt dat aan het weer? Hier snapt 1 van de orpies het legnest niet. Wil erin slapen, maar erin leggen ho maar. Ik vind steeds een (gebarsten) ei buiten het hok (omdat ik hem vaak in de ochtend na de vorst pas zie). Echt best irritant zo'n sufferd en zonde van het ei ook. Gelukkig doen de andere 2 zodanig hun best dat we toch wel behoorlijk breed in de eieren zitten. 1 Quote
Nat74 Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Ik vond in de tuin 26 eitjes in een rieten kattenmandje. De kippetjes worden steeds inventiever in legplekjes. En ik maar denken dat ze, ondanks hun rode kammetjes, nog niet aan de leg waren haha 3 Quote
Trea Geplaatst: 10 maart 2022 Geplaatst: 10 maart 2022 @Liekie ik heb wel eens gelezen dat zware kippen zoals grote cochins en orpies liefst op een brede zitstok, laag bij de grond/bodem slapen. Een waar ze niet op hoeven te springen maar zo op kunnen stappen. Je kan het altijd proberen om dat te maken. Scheelt een hoop schoonmaakwerk als ze daarmee niet meer in het nest poept. @Nat74 🤣 Dat probleem had ik ook ooit toen ik mijn kipjes vaak een groot deel van de dag los liet lopen. Soms gingen ze ook stiekem op de meest onmogelijke plekken zitten broeden. En hoe langer ze vrij mogen, des te verder ze van huis gaan. O.a daarom sluit ik mijn kippen de laatste jaren een aanzienlijk deel van de dag op in de ren/hok. Quote
Jane Doe Geplaatst: 10 maart 2022 Geplaatst: 10 maart 2022 Lienkie dat klopt, de zware "jongens" zitten hier zo. Moet ook wel met hun kalkoen formaat. Tja dat wild leggen en broeden ..., cyclus doorbreken en gied ook. Day dat is niks nieuws en werkt super, maar hier scharrelen ze vrij in een afgezet stuk. Quote
Liekie Geplaatst: 10 maart 2022 Geplaatst: 10 maart 2022 @Trea zo'n lage brede stok hebben ze al. Met een plank eronder om het schoonmaken te vergemakkelijken. En dat werkt heel goed..., voor die andere 2. Wel fijn dat ze niet IN het nest poept maar er precies net buiten omdat ze (expres?) haar kont eruit laat steken en de poepies dus precies voor het nest komen te liggen. Maar ja door het 'verkeer' in en uit het nest en het aan de poten plakken komt er toch wel wat in het nest terecht. En als ik haar 's avonds eruit haal en op de stok zet zit ze (als ik weg ben) toch binnen 5 minuten weer in het nest. Het lijkt een bewuste keuze van een eigenwijze kip 😀 @Nat74dat zijn nogal wat 'paaseieren' die je daar vond! 😉 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb een broedse amrock. Volgens mij ligt het gewoon aan mij. Ik krijg alle kippen broeds Ze zit al een dag op het nest. Nou ja. Nest. Leghok. 2 Quote
Roelie Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Ik heb onze Sussex kippies een week in een deel van de moestuin gelaten, geen stukje groen meer te zien. Alleen nog even gefreesd, klaar voor gebruik. Dat opruimen van het groen kunnen ze prima. Maar 's avonds op stok....? We zetten gemiddeld drie kippen handmatig op stok... Ze kruipen met z'n drieën in een legnest. Hendrik, onze haan is er later bij gekomen en die wist meteen hoe het moest. Van de zes kippen van het afgelopen jaar valt niet veel van te verwachten ben ik bang. Maar wel elke dag een eitje of vijf, dat dan weer wel....😊 2 Quote
Trea Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 (aangepast) @Liekie 🤣 @Roelie bedankt voor de moestuintip. Wat betreft terug in het hok heb ik een tip voor jou. Strooi een handje graan per kip in het hok ca. 1-2 uur voor het donker wordt. En deurtje dicht zodra ze (bijna) allemaal binnen zijn. Na een paar komen ze vast aanhollen voor de lekkerste /meeste graantjes. Ik baal hier een beetje. Mijn automatische kippenluikje is van slag. Morgen maar eens kijken of ik m kan repareren. Wel blij met alle eitjes trouwens. Moest gister heel hard lachen om het eerste paasei. Kkjk, wel ff je hoofd of mobiel draaien voor het juiste beeld. . 15 maart 2022 aangepast door Trea Aanvulling 2 Quote
Roelie Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 @Trea, misverstandje denk ik. Ze gaan wel het nachthok in, maar drie, soms vier, gaan niet op stok. Stok zit boven de legnesten. Eén sprongetje en ze zijn boven... niet dus... Ze kruipen in een legnest en dat is het. Het nachthok heeft geen deurtje, de binnenren wordt afgesloten, buiten hebben ze een paar honderd vierkante meter speelplaats. Kippen zijn dom, maar dezen zijn héél dom....🐔🐔🐔 1 Quote
Liekie Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 @Roelie jep, dom. Die van mij proppen zich ook gerust met z'n 3en in het kistje wat hier legnest is. Staat op de kopse kant dus breed is het niet maar toch proppen ze hun lijven daar het liefst allemaal in. Ik zou daar echt ruzie van krijgen maar de dames hier maakt het niets uit. En als het deurtje dichtgaat komen ze soms eruit en stappen ze wel of niet op die stok die ernaast staat. Ik ben ermee opgehouden om ze op de stok te zetten. Laissez faire 😀 Quote
Trea Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 🐓💩🥚 Ik wil liever niet dat mijn kipjes in het legnest slapen vanwege de viezigheid en ik wil ook geen broedse kippen op eieren die toch niet uit gaan komen. Soms best lastig ja. Ik zet er ook vaak een op stok maar ben ook redelijk tevreden met de volgende methode: S avonds voor ze op stok gaan het legnest afsluiten (na het donker niet vergeten weer open te maken. En tegen broeds worden kippen helpt t enigszins om zo min mogelijk eieren in het legnest te laten liggen (geen nepeitjes). Als je hun vaste legplek afsluit, en nepeitjes weg haalt heb je wel meer kans op ‘paaseitjes’. Wat ook nog kan (heb ik zelf nooit gedaan , kost een paar centen, maar lijkt me super handig) een apart legnesten hokje met auto- kippendeurtje maken. Quote
Trea Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 P.S. Soms ligt t ook aan de plek van de legnesten. De zitstokken moeten altijd hoger dan de legnesten. Voor kippen die niet kunnen springen, moet je dan een trapje maken naar de zitstok. Quote
Roelie Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 Legnesten afsluiten help hier niet. Voor de legnesten is nog een stuk open ruimte, dan zitten ze daar. Het ligt niet aan de sprongkracht van de dames, ze springen/fladderen ook in bomen. Ik zal eens een plaatje zoeken bij dit verhaal. Broeds worden doen onze kippies trouwens met twee tegelijk en dan verdelen ze de kindertjes zo'n beetje. 1 Quote
Roelie Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 De kindertjes hebben gewoon twee moeders en kruipen dan bij de ene dan weer bij de andere. Was heel gaaf om mee te maken. 2 Quote
Trea Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Ja, erg leuk @Roelie . Ik heb dat ook al verschillende keren meegemaakt. Maar de laatste keer was geen succes omdat mijn 2 zwarte dametjes erg onrustig waren./ze steeds werden geplaagd door de mini boss die er ook bij wilde of de broedboel wilde overnemen. Daardoor maar 3 uit 10 uitgekomen. Gelukkig wel 2 hennetjes. Quote
Roelie Geplaatst: 19 maart 2022 Geplaatst: 19 maart 2022 In dat geval zou ik de veroorzaker van het verstoren lekker opeten.... probleem opgelost en je hebt er een fijn maaltje aan...😉 Quote
Trea Geplaatst: 20 maart 2022 Geplaatst: 20 maart 2022 (aangepast) @Roelie ik eet vrijwel geen vlees . Laat staan dat ik mijn kipjes dood maak voor een klein beetje vlees. Ik heb ze voor de lekkere eitjes en voor de gezelligheid. Het zijn geen productiedieren. En als ze oud worden mogen ze blijven tot ze vanzelf omvallen of worden gepakt door een roofbeest. Het probleem met Ini mini en de andere rommelkippen heb ik (te laat) opgelost. Ik had de twee broedse hennen beter direct apart kunnen zetten. Eigen fout. Niet die van Ini mini. Volgende keer ga ik broedse hen(nen) dus apart zetten van de toom voor ze broedeitjes krijgen. Twee jaar terug had ik dat wel gedaan met 2 broedse tantes. Toen was de uitkomst 5 uit 7. 20 maart 2022 aangepast door Trea Correctie Quote
Roelie Geplaatst: 20 maart 2022 Geplaatst: 20 maart 2022 Dit gaat wellicht een tikje off topic, maar goed. Ik houd kippen. Dat betekend ook dat, mits een haan aanwezig, er kuikentjes zullen komen. Dat houdt in dat er behalve kippenvrouwtjes óók kippenmannetjes geboren zullen worden. Nu wil ik nog aannemen dat je de oude dametjes wilt laten leven tot ze de geest geven. Maar je kunt onmogelijk alle haantjes de kost gaan geven, die moorden elkaar, letterlijk. uit. En ook oude hennen vallen niet zomaar om, die gaan dan vaak op een niet leuke manier dood. Opeten is dan wellicht niet meer een optie, maar op tijd slachten wel. Tenzij je absoluut geen dier wilt doden zou ik ophouden met kipjes houden. Ze houden tot ze een minder leuke dood vinden is m.i. niet echt wat je zou moeten willen. Eitjes zijn ook gewoon te koop in de winkel.... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.