tielse flipje Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 @Vastone Waarschijnlijk een sinusitis door Mycoplasma. Als je nieuwe kippen/kuikens bij je eigen kippen doet krijg je vaak dit soort zaken er gratis bij. Of bij de aankopen of bij je eigen kippen, omdat ze hiermee nog niet in aanraking zijn geweest. In de regel is alles besmet, maar afhankelijk van de individuele weerstand krijg je verschijnselen bij enkele kippen. Als het niet te gek wordt zou je gewoon even af kunnen wachten. Mestonderzoek bij deze klachten heeft sowieso geen zin. 1 Quote
Roelie Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 @Vastone Ze hebben schuilgelegenheid genoeg, op hun eigen stuk grond staan veel bomen en struiken. En als het echt slecht weer is gaan ze wel naar binnen. 2 Quote
Trea Geplaatst: 5 mei 2023 Geplaatst: 5 mei 2023 Yes, 6 kuiks uitgekomen. En misschien komen er nog meer? 6 Quote
Trea Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Er zijn nog 2 Hollandse krieltjes uitgekomen en een Sussex is zich aan t uitpikken. Een ei is rot en de 11e gaat t mogelijk niet meer uitkomen. Toch een prachtige uitkomst als t 9 van de 11 wordt. 4 hollandse krieltjes. 3 Vorwerk en waarschijnlijk 2 Sussex. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 @jootje oooo nee wat zielig! Zomaar dit…. Sterkte zeg. @trea piep piep hoeraaaaa! Wat superleuk! Ik heb nu ook zo’n zin boredeitjes te kopen. Zucht. Lijkt me iets te veel van het goede als we straks nog meer kippen hebben rondlopen. Maar wat heerlijk die kleine pluisjes. 1 Quote
Trea Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 (aangepast) Thanks Mellie. Ik ben best verbaasd met 8 of 9 kuikens. Het 10e ei was in de steek gelaten en rook ook al niet fris meer. Die heb ik nu weggedaan. En inderdaad, voor je t weet heb je meer kippen dan plek. Als de helft haantjes blijken te zijn en er zijn geen problemen met opgroeien, dan zit ik straks op, of zelfs over mijn max. Met 2 of 3 hennetjes ben ik ook al blij. PS, gisteravond is kuiken nr 9 nog uitgekomen. Wel gek, ze was nog helemaal nat en zat niet onder moeders vleugels. Heb ik er maar snel onder gestopt. We gaan t zo zien of ze mee kan met de rest. 7 mei 2023 aangepast door Trea Typefoutje en PS 2 Quote
Mellie Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Fijn dat je het nakomertje nog zo snel bent gespot. Hoe gaat het vandaag met de kleinste piep? Quote
Mellie Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Ik denk dat ik een zieke kip heb… 1 amrock was zo stilletjes in een hoekje, staart omlaag. Blekere lel. Toen ik haar optilde, was ze hartstikke licht. Ik denk dat het Krieltje is, de kleinste van het stel. Was ze altijd al. Vandaar de naam ook. Bollie heet niet voor niets Bollie, dat is de papzak van de 5. Anyhow, kip op schoot. Alles bekeken. Toen maar gaan masseren. Krop. Buik. Achterwerk en toen, flats… een enorm stinkende kwak. Erna nog een minuutje of wat gezeten. Erna stond ze op en ging wat graven en knabbelen in het gras. Haar staart is ook weer netjes omhoog. Ik hoop dat dit het was. Wat de verstopping of het ook geweest moge zijn. Ook al kunnen we de amrocks niet uit elkaar houden, ze zijn me/ons toch wel erg dierbaar. Edit: deed voor de grote hoos nog een rondje tuin en daar stond ze weer zielig te zijn. Ze gat ook niet op de snoepjes af zoals de rest. Pikte alleen datgene wat zo goed als in haar snavel viel. Ik denk toch dat er iets goed mis is met haar. Ik zie alleen niets. Zucht. We hebben al zo veel meegemaakt met de kippen dat zichtbaar was, dat ziek zijn zonder symptomen me heel nerveus maakt. Arm kipje 2 Quote
Trea Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 5 uren geleden, Mellie zei: Fijn dat je het nakomertje nog zo snel bent gespot. Hoe gaat het vandaag met de kleinste piep? Het nakomertje werd vanochtend in de steek gelaten door de mama’s. Ik heb Junior toen een poosje mee naar binnen genomen en haar/hem in een soort kangaroo-buidel warm gehouden. Daarna teruggezet onder Janice (een van de mama’s). Het is nu wel druk geworden omdat ze opeens met zijn allen in één nest zijn gasn zitten. 🤣 2 Quote
Mellie Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Ik heb vanochtend een kip begraven… Ze lag dood onder de trap van het leghok. De anderen gingen als een gek tekeer en ik ging af op het lawaai. Gisteren dacht ik het al, ze zag er zo zielig en sip uit. Ik houd mezelf maar voor dat ze een mooi leven heeft gehad en dat we gisteren nog samen hebben gekroeld, maar dan is er toch dat anderen stemmetje wat zegt dat het een te kort leven was. En dat is ook zo. 1 Quote
Trea Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Aah, wat sneu Mellie. Altijd verdrietig als een min of meer huisdier-kip komt te overlijden. Hoe oud was ze? Ik wens je vele mooie herinneringen. ❤️ Quote
Liekie Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Ach nee, heel veel sterkte @Mellie. Is altijd verdrietig zoiets. Zeker als het toch al de kleinste was. Sneu 😞 Quote
Mellie Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Lief dank jullie wel. Vond het zo sneu voor de kinderen. Mijn dochter vond dat het haar kipje was, Krieltje, dus zij was wel sip. (Maar geen verschil dus te zien met de andere 3. Nou ja, laatste dagen wel. Ervoor waren er 4 hetzelfde en 1 dik)De rest was blij dat we gelukkig toch nog andere kippen hebben. Als ik had gezegd dat het Bollie was of Simba, was dat vast anders geweest. We hebben ze in mei 2021 gekocht. Ze waren toen een week of 4. Ze is 2 geworden. Ik had haar zo graag wat meer jaren gegund. 3 Quote
Liekie Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 2 jaar is inderdaad niet veel, maar ze heeft ze wel bij jullie mogen doorbrengen en dat lijkt me toch wel een voorrecht ook al was het dan korter dan gewild/gegund. Hopelijk is de dochter snel wat minder sip. Quote
RedTomato Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Hier heb ik ook aanwas. Alleen was mama er niet heel erg zorgzaam mee, dus zitten ze nu binnen, met een warmteplaatje. Dat vinden de kinderen extra leuk, nu gaan ze ze regelmatig knuffelen en lekker verwennen. 3 Quote
Trea Geplaatst: 12 mei 2023 Geplaatst: 12 mei 2023 @RedTomato gefeliciteerd. En ik ben natuurlijk nieuwsgierig. Wat voor aanwas ? 📷 ‘Mijn’ kuikens doen t geweldig. Een aantal gaan vandaag al naar de grote ren. Eerst probeerde de kloekjes de kuikens te roepen maar de ‘dorpel’ onder het kippenluikje was veel te hoog voor ze. Nadat ik een opstap heb gemaakt lukt het een aantal wel. 3 Quote
RedTomato Geplaatst: 12 mei 2023 Geplaatst: 12 mei 2023 @Trea Het zijn nakomelingen van mijn eigen kippen, of te wel een kruising tussen brahma en witte legkip (denk ik, ik had Brahma eieren besteld) leeftijd verschilt tussen 2 weken en 1 dag. De mama's zijn een kei in broeden, maar alle kleintjes die ik niet gelijk weghaal overleven het niet. Dus nu zitten ze lekker binnen (en heeft de hond een nieuwe reality show) 3 Quote
Liekie Geplaatst: 12 mei 2023 Geplaatst: 12 mei 2023 (aangepast) Wat een dotjes!! Aangezien ik totaal geen ervaring heb met het uitbroeden van eieren een nieuwsgierige vraag: wat gebeurt er als je de kuikens niet weghaalt? Worden ze geplet of mogen ze niet gaan wandelen/eten van de mama? In alle gevallen goed dat jij je dan als surrogaatmoeder opwerpt (samen met de hond 😀) 12 mei 2023 aangepast door Liekie Quote
Trea Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Ik spreek niet voor RedTomato. Maar het heeft er misschien mee te maken dat Brahma’s minder geschikt zijn als kloek omdat ze zo groot en zwaar zijn. Ik heb dit probleem al eens eerder gelezen op t kippenforum. Mijn Hollandse krieltjes zijn juist heel licht waardoor er misschien niet zo snel iets mis gaat als de kloek op een kuiken stapt/dreigt te stappen. Net nog gezien dat een kuiken onder de pootjes van een kloekje dreigde te komen. Au au (piep piep) en voordat er iets ernstigs gebeurde trok het krieltje haar poot weer omhoog. Quote
RedTomato Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Ik heb ook goede ervaringen met mijn kippen, dus waarom het nu niet werkt weet ik ook niet. Een net uitgekomen kuiken kan max 3 dagen zonder eten. Daarna moet de moeder toch wel op pad gaan met de uitgekomen kuikens. Wat ik merkte bij dag 3 was dat het kuiken buiten het nest zat en moeders in het nest. Door het hoogte verschil kon het kuiken er niet bij. Normaliter kiest de kip dan voor het/de kuiken(s) en laat ze de rest van de eieren liggen. Aangezien de andere kippen ook aan het broeden zijn maakte ik me niet heel erg zorgen. Ik zou de niet uitgekomen eieren gewoon door schuiven naar kip nr 2. Maar goed, de kip vond broeden belangrijker dan het kuiken. Daarom heb ik snel de broedplaat aangezet en het kuiken naar binnen gehaald. Een aantal kuikens heb ik niet gelijk naar binnen gehaald (meestal is het beter als een kuiken eerst goed opdroogt) maar die bleken de nacht niet overleeft te hebben. Bij 1 vermoed ik dat ze onder de verkeerde kloek terecht is gekomen en dat deze hem/haar dood heeft gepikt. Bij een andere vermoed ik; per ongeluk op gestaan. Overigens denk ik echt dat het erop staan is en niet dood drukken door gewicht. Normaliter gaat dat echt goed. Ik heb nu de slechte mama's broeds af gemaakt en zit nog maar 1 kloek op de laatste eieren. Maar ik weet niet of die nog uit gaan komen. Quote
Mellie Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Ik heb uiteraard weer een broedse serama en ben toch sinds vorige week naar broedeitjes aan het kijken. Kijken of iemand ze wil opsturen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.