Trea Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Ik heb ook alweer een broedse kip. Katrientje, de Rhode Island red, mijn grootste en dikste kip. De eigenwijze troela heeft het legnest van de kuikens in beslag genomen voor zover ik dat tolereer. Overdag is dat niet echt een probleem, maar savonds wel omdat de kuikens dan niet in het hok mogen van Katrien. Ze mogen ook al niet bij de volwassen kippen op stok. Daarom pak ik Katrientje nu elke avond uit het legnest en zet haar in de achterste ren. Op die plek staat een deel van een oude tuintafel waar ze na veel protest op gaat slapen. de middelste kip is Katrientje: 2 Quote
RedTomato Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Ben benieuwd, wat zouden jullie doen. Ik heb een vreemde haan en hen in mijn weiland lopen. Nu weet ik niet wat ik ermee moet doen. Het is een heel ander ras (niet dat die van mij raszuiver zijn) en tja, het zijn niet mijn kippen, ze luisteren niet naar mij en zijn erg schuw. Eén van mijn dames, trekt nu dus al naar die haan toe. Daar ben ik dus al helemaal niet tevree mee. Die haan slaapt ergens in/op/onder en niet in een veilig kippenhok. Quote
Vastone Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 Oeh dat is een lastige! Bij mijn ouders (1 adres verder) loopt sinds ca. zes weken een hen rond. Navraag wijst uit dat deze van onze buurvrouw is (andere kant), "bedankt, fijn om te weten dat ze in orde is, ik krijg d'r ook niet te pakken maar ze weet de weg echt wel terug hoor.." Niet dus.. In het begin vonden we 't nog zielig dus brachten zo nu en dan een beetje voer (loopt te bedelen bij de deur). Maar afgelopen drie weken niet in de hoop dat ze terug zou gaan naar waar ze vandaan komt, maar ook dat heeft niet geholpen. Mijn ouders hebben niks met kippen en ik zit ook niet op een vreemde kip erbij te wachten (los ervan dat we d'r niet te pakken krijgen want dan hadden we d'r wel naar de buurvrouw gebracht. Lijkt me helemaal lastig als je niet weet waar de hen/haan vandaan komt. Vreemd dier erbij zou niet mijn voorkeur hebben, maar hoe je er dan vanaf komt? Quote
Trea Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 @RedTomato Zijn het misschien raskippen? Je kan eerst eens proberen te achterhalen van wie de kippen zijn. Ze zijn vast van iemand die dichtbijhet weiland woont of anders van iemand die ze heeft gedumpt. Het dierenasiel/Dierenambulance 0900 0245 kan misschien helpen? Als je de kippen de kippen naar een asiel wil brengen of toch zelf wilt houden kun je proberen ze savonds voor de schemer te volgen en te kijken waar ze gaan slapen. Dan kun je ze in t donker makkelijk pakken. Daarna dus wegbrengen of opsluiten zodat ze er niet weer vandoor gaan. @Mellie ik geef nooit eten aan beesten die niet van mij zijn (en die ik niet wil). Baasjes vinden dat meestal niet fijn. En ik wil geen extra schooi beesten aan de deur. Uitzondering: in de vakantie van de buren geef ik hun dieren eten, op de plek waar hun baasjes dat ook doen. En in de winter als er sneeuw ligt wil ik ook nog wel eens vogeltjes voeren. Quote
Mellie Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 Ik heb de kuikens groot gekeken. Ik vind het zo bijzonder hoe hard ze groeien. Ze hebben gewoon al heuse vleugelveertjes! Zo lief. Ze zijn nog heel fluffy en deze Baas is zó stout, ik kan het bijna niet geloven! Ze pikt eten van haar moeder en zelfs van de andere kippen. Ze passen nog door de afrastering in de ren. Ik dacht dat ze dat toch niet zouden durven. De gele bips doet dat ook niet, maar deze boef wel. Huh, een aardbei? En whoosh, weg is hij naar het land met groener gras. En krijgt dan weer boze kippen achter zich aan snel weer terug. Gelukkig passen de dames niet door de afrastering, dat scheelt. Ik vind het ook zo wonderlijk dat ze al zo veel meer eten dan het coachin kuikentje wat we hadden. Die heeft weken lang alleen maar kuikenvoer gegeten. Deze eten al veel ander spul. Ik weet niet of het normaal is, maar ze groeien er wel als kool door. 4 Quote
RedTomato Geplaatst: 30 juni 2023 Geplaatst: 30 juni 2023 De enige in een straal ca ca 200 m die kippen had, had al een tijdje geen hanen meer. Geen idee of ze überhaupt nog kippen hebben. Maar hij miste niks. Ik heb ook geen idee of het raskippen zijn. Het is in ieder geval geen typisch ras (met kuif of veren op de poten oid) Quote
Trea Geplaatst: 1 juli 2023 Geplaatst: 1 juli 2023 @mellie, de mama’s van mijn kuikens gingen na ca. een week al insectjes zoeken als aanvulling op hun dieet (meer was er niet te vinden in het kleine rennetje). Na ca twee weken gingen ze ook naar de grote ren waar ze ook bijna alle gras en onkruid zorgvuldig hebben opgegeten. Ik heb ze vanaf dat moment ook vrijwel dagelijks grassnippers gevoerd. Daar zijn ze echt dol op. En een handje gedroogde meelwormen gaan er ook in als koek. Met 5 weken mochten ze onder supervisie naar een afgezet stukje grasveld achter konijnenhekjes. Maar ze ontsnapte vaak (de mama’s riepen de kuikens om over het hekje te springen) en sinds een week is het hekje feitelijk geen barrière meer. Dus laten we ze nu onder supervisie een uurtje scharrelen , liefst tegen de avond/bedtijd. Ze genieten er van dat ze zelf eten mogen zoeken. Al vanaf dat ze natgemaakte kuikenkorrel krijgen, roepen de kliekjes de kuikens vaak en leggen wat ze hebben ‘gevonden’ voor een kuiken op de grond. De kloekjes roepen de kuikens nog steeds af en toe als ze wat lekkers vinden. Maar steeds minder. Ze zijn met 8 weken zover dat ze het zelf horen te weten. Tot gister ging er steeds een kloek op stok bij de andere hennen en een kloek bleef in het nest bij de kuikens. Een paar gingen op stok in t kleine hokje. Maar gister zijn ze voor t eerst allemaal op stok gegaan. 5 in het kleine hokje bij de legnesten (zonder mama) en 4 bij de ‘grote’ kippen. 2 Quote
Trea Geplaatst: 1 juli 2023 Geplaatst: 1 juli 2023 @RedTomato kun je een foto maken en hier uploaden? Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig wat voor kippen het zijn. Zet er dan ook even bij hoe groot bij benadering (kilo). Misschien herkent een van ons dan het ras wel als het een raskip is. Sommige oude Nederlandse rassen zijn zien er m.i. niet speciaal uit met aparte kenmerken. Zoals bijvoorbeeld het Drentshoen wat ik juist wel hele mooie kippen vind. (Zie kippenencyclopedie http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Drentshoen). Als de kippen van niemand in de buurt zijn is de kans groot dat iemand ze heeft gedumpt. Quote
RedTomato Geplaatst: 1 juli 2023 Geplaatst: 1 juli 2023 @Trea Ze zijn best scs de foto is een beetje pixelig door het inzoomen. Quote
Trea Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 @RedTomato Dit zijn echt wel mooie kippen! Het stel lijkt in de verste verte niet op productie kippen (leghybrides). Die zijn er voor zover ik weet in Nederland in 2 smaken. Witte eieren leggers (lijkend op de witte leghorn , vaak met een kam die omvalt). Bruine eieren leggers met voornamelijk bruine veren en soms wat witte veren. De kleurslag lijkt parelgrijs of blauw. En dat zijn bijzondere kleuren die niet vaak voorkomen. Er zijn niet veel rassen in die kleurslag gefokt. Maar het ras weet ik niet. Je zou op t kippenforum kunnen vragen of iemand weet wat dit zijn. Als je een haan kunt houden en de grootte past bij je eigen kippen, zou dit stel best een leuke aanwinst zijn. Quote
grasje Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 @RedTomato Geen idee welk ras dit is maar ik vind ze ook mooi en de aparte kleur viel me ook meteen op. Volgens mij wordt er inderdaad bewust op dit soort kleuren gefokt omdat mensen dit mooi vinden. Aangezien het een kip met haan is en hoe ze er uit zien kan ik me best voorstellen dat iemand ze kwijt is en terug wil. Vermiste/gevonden dieren kan je aanmelden op amivedi, misschien kan je zo de eigenaar achterhalen. Als je Facebook hebt kan een regionale facebookpagina misschien ook wat opleveren of een buurtapp o.i.d? Mocht niemand zich melden kan je misschien vragen of het plaatselijke asiel kippen aanneemt en anders zelf een nieuwe eigenaar zoeken. Vangen is dan wel een dingetje, wat soms helpt is een doek gebruiken en die eroverheen gooien. Anders kan je ze laten wennen aan het voeren en uiteindelijk het voer in een kooitje doen en kijken of ze erin lopen. 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Zonder er enig verstand van te hebben.... Kunnen het amrocks zijn? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
tuinLB Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Ik kan ze ook niet gelijk plaatsen maar Amrocks zijn het in ieder geval niet. De kleur en bouw van de kippen doen we vermoeden dat het om raskippen gaat l. Quote
Mellie Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Dit lijkt me qua kleur en bouw ook raskippen. Ze zien er echt heel mooi uit! Lekker houden als je plek en zin hebt. Als er een oproep voorbij komt, dan zie je het vanzelf. Quote
RedTomato Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Ik herken de staart niet. De haan heeft geen ronde veren zeg maar. Alleen wat opstaande. Maar tussen alle rassen heb ik dat nog niet gevonden. Misschien is het ook nog wel een hele jonhe haan waardoor dat nog niet ontwikkeld is. Het zijn redelijk grote kippen. Dus ze zouden zich staande kunnen houden tussen mijn brahmaX 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Nou, gezien de kam is dit echt geen jonge haan! Die staart is inderdaad apart. Kruising? Quote
grasje Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Totaal geen verstand van kippenrassen maar ze lijken misschien wat op bleu de landes (dat zijn leghybride kippen)? Als je plek hebt en niemand ze zoekt zou ik ze houden. 4 Quote
Trea Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 @RedTomato Ik heb die Bleu des Landes eens op internet bekeken. Dat zijn veel voorkomende leghybriden in Be. Goed gezien @grasje https://www.kippen.be/bleu-de-landes/ Als je ze wil vangen zou je ook tegen de schemer eens kunnen kijken waar het stelletje gaat slapen. Als ze niet al te hoog in een haag of een boom gaan zitten kun je ze makkelijk in het donker pakken. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 juli 2023 Geplaatst: 4 juli 2023 @redtomato is het al gelukt ze kippen te vangen?De avonturen van Hennie de Heks. Hennie de Heks is broeds. Aangezien we al een haat liefde verhouding hebben en ze zodra ik in de buurt kom flashbacks krijgt naar de bamboestok en ze angstig wegvliegt, dacht ik, arm beest. Laat maar. Hoe lang kan het duren niet waar. Ik heb ook een hart (soms). Vond het zo zielig voor Hennie, dus liet ik haar maar broeds zijn. Hennie zou echter Hennie niet zijn, als ze ook in haar broedse hoedanigheid de andere kippen terroriseert. Niemand kon nog een ei leggen. Dus ik heb de afgelopen 8/9 dagen niet meer dan 2 of soms met mazzel 4 eitjes gehad. Nu is dat ook niet erg, want we eten tegenwoordig een stuk minder eieren. Echter, dat je de rest dan zo opjaagt dat zij stress hebben en niet meer kunnen leggen vind ik ook zo zielig voor die andere kippen. Dus ik dacht, Hennie, jij gaat apart. Het is mooi geweest. Gisterenochtend klep van het leghok open. Die arme kip schrikt zo verschrikkelijk van me dat de klep die ik mijn hand heb, los komt, tegen mijn hoofd, zonnebril, neus en wang aanknalt en toen kletter de kletter, op het leghok. Mijn gezicht ziet eruit alsof ik een encounter met Rocky Balboa heb gehad ipv Hennie uit het leghok wilde pakken. Dussss.Ze zit nu apart. En nu…? Ik dacht dat het wel ok ging tussen de dames. Niet ideaal, maar ach. Ze tolereren elkaar allemaal wel soort van inmiddels. Ik wist niet dat aracauna’s (of deze in elk geval) zo hardleers broeds worden. Dat broedse gedoe vind ik helemaal niks. Heb er al 3 die dat om de haverklap zijn. Heel vermoeiend vind ik dat. Nog een kip wat zo lang broeds is, vind ik niet fijn en dan is het ook nog eens deze stomme kip. In de pan ermee is wel een heel duur kippensoepje…Als ze haar nek niet zo debiel uitstrekt, ziet ze er overigens een stuk aandoenlijker uit viel me gisteren op. Het steroïden gehalte is dan ineens weg en ziet ze er als een domme kip uit. Heel normaal eigenlijk.Pok pokkk 3 Quote
Liekie Geplaatst: 4 juli 2023 Geplaatst: 4 juli 2023 Nou wat een avontuur weer, zowel voor Hennie als voor jou. Hopelijk ziet je gezicht er niet al te verbouwd uit, zou wel een vervelend 'aandenken' zijn aan de heks. Ik zou best wel genieten van die dure kippensoep trouwens 🤐 2 Quote
Vastone Geplaatst: 4 juli 2023 Geplaatst: 4 juli 2023 Vervelend dat het met hennie de heks nog steeds niet vlotjes verloopt. Niet toevallig iemand in de buurt die er nog wel een hen bij wil? Quote
Mellie Geplaatst: 4 juli 2023 Geplaatst: 4 juli 2023 Dit was kennelijk slechts het begin van de avonturen met Hennie. Ik geef de pitten van pompoen en meloen altijd aan de kippen. Vandaag Turkse suikermeloen. Verrukkelijk! Hennie had alleen water. ik dacht, die arme kip kan er ook niks aan doen dat ze een heks is. Zij krijgt ook wat. Maak het hok open en weg is Hennie. Hennie ontsnapt en we wonen langs een sloot…De heg is het enige wat ons van de sloot scheidt. Er achter is slechts een moeilijk toegankelijk paadje van zo’n 20 cm breed. Lang verhaal ingekort. Jullie hebben vast wel een beeld hoe het eruit heeft gezien. Ik heb Hennie gevangen en met gevaar tot duik in sloot geschuifeld naar de steiger. 1 hand kip, 1 hand om de taxus. Eindelijk terug in het hok. Ze heeft geen meloenpitten gehad. 4 Quote
Trea Geplaatst: 4 juli 2023 Geplaatst: 4 juli 2023 Sorry @Mellie eerst had ik vet veel medelijden met je lijdensweg met Hennie de heks. Maar nu ik lig hier toch echt in een deuk. Ik had vandaag ook vet veel ruzie met Katrientje mijn kampioen broedse kip. Of eigenlijk andersom. Ze was behoorlijk pissig dat ze steeds uit t nest werd gezet. En toen kreeg ik het liumineuze idee om de opening naar t legnest zo smal te maken dat Dikke Katrien er niet meer door zou kunnen, maar de andere kippen wel als ze een ei willen leggen. Het was niet om aan te zien. De arme ziel moet zichzelf echt pijn hebben gedaan om de schuifdeur te forceren. Met de Hollandse krieltjes heb ik nooit zoveel gedoe gehad als met deze dikke Katrien (Rhode Island Red kriel). En die zou volgens de rasbeschrijving maar zelden broeds worden. 😟 En vandaag ook iets gedaan waar ik absoluut geen voorstander van ben, maar nood breekt wet. Omdat ondanks alle maatregelen* de bloedluizen in de controlerolletjes blijven komen. De ene dag éen luis (mijt) , de andere dag twee of niks. Ik vind ze nu alleen nog in t legnest. …Vandaag een spraybusje met Permethrin gekocht om de bloedluizen uit te bannen. Want ik wil volgende week op vakantie en niet terugkomen met een hok vol bloedluizen ->. Katrien bespoten met gif. Ze legt nu toch geen eieren en is ook de enige kip die in t donker in t legnest zit (tot ik haar op stok zet). De andere kippen lijken vrij te zijn van bloedluis en heb ik niet behandeld. En de kuikens zijn volgens de winkel nog te jong om te behandelen. 🤢 *schoonmaken, diatom aarde, finecto in drinkwater en eten, geen hooi in t legnest maar vooral zand met wat lavendel, tabakstelen en een minimale hoeveelheid zaagsel. leesvoer over bloedluis zonder fabels: https://edepot.wur.nl/35928 3 Quote
RedTomato Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 (aangepast) @MellieNee, Meestal als ik naar bed ga (tussen 10 en 11) lopen die twee nog steesds rond. Ik verwacht trouwens dat het königsberger hühn is. Dat is ook een hybride. Vooral omdat haan en hen verschillende kleuren poten hebben. Ach, zolang Kipkong nog elke avond terug naar het hok wil (ze trekt een beetje op met de vreemde kippen) en ik elke dag een eitje krijg van de vreemde kip (legt deze in de hooibak van de schappen) mogen ze blijven. Ondertussen maken ze de weides vrij van ongedierte. Ik weet ook niet wat het slagingspercentage gaat zijn als ik ze in het nachthok van mijn kippen zet. Want de haan wordt nu door mijn hennen weg gejaagd als hij in de buurt komt (muv kipkong dan). Hij delft daar echt het onderspit. Haha. Moest echt lachen over hennie de heks. Het ergste wat ik hier heb is een nare mama als ze broeds is. Die pikt alleen maar. En als ik snel genoeg ben, dan kan ze me niks maken. Overigens wil ik niet nog een broedse kip. 8 kuikens zijn me echt voldoende. En ik heb wel eens gehad dat en haan een poging tot aanval deed omdat ik een kip vast pakte. Maar dat bleef bij een aanval op mijn (Lange) broek en daarna maakt deze dat hij weg kwam... 5 juli 2023 aangepast door RedTomato 2 Quote
Vastone Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 (aangepast) Hoewel niet de bedoeling, wel een idyllisch plaatje.. Sinds de ene kip is overleden heeft een van de dames er een handje van om over het hek te vliegen en in de tuin rond te scharrelen, maar gaat altijd zelf weer terug en richt geen schade aan. Vandaag had de helft van de dames het voorbeeld gevolgd en liepen rond in de tuin. 5 juli 2023 aangepast door Vastone 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.