Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik zou dan toch 2 kipjes kopen. Liefst bij iemand die ze voor de hobby heeft, en niet iemand die ze fokt op speciale kleurslagen met dieren die ook naar tentoonstellingen gaan.

Tenminste... met dat soort kipjes heb ik hier op het platteland geen goede ervaringen. Ze doen het misschien in de bebouwde kom (geen vijanden, of varkens waar ze voor weg moeten rennen, ook minder koud, minder modderig, etc.) wel beter.

Zijdehoenders zijn errug leuke kipjes die niet kunnen fladderen. Ze leggen flink wat eitjes, en je hebt ze in kriel en in groot formaat. Ze zijn denk ik ook vrij snel tam.

Je kunt kijken of je ergens hele jonge kuikens kunt kopen die al wel zijn gesext. Dus dat je zeker weet dat je hennetjes koopt. Je hebt dan voorlopig geen eieren, maar wel heel snel kipjes die heel tam zijn.

 

Uitbroeden zonder machine of kip heb ik nog nooit gedaan. Je kunt iets proberen met een lamp volgens mij. Maar de luchtvochtigheid is dan amper te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ik ga even googlen op Zijdehoenders

 

Uitbroeden zonder machine of kip heb ik nog nooit gedaan. Je kunt iets proberen met een lamp volgens mij. Maar de luchtvochtigheid is dan amper te regelen.

 

Kan ook aan m'n moeder vragen of ze zo aardig wilt zijn om ze uit te broeden...hihihi

Wel jammer dat het lastig is maar dan is het idd. beter om gewoon 2 kipjes te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf eieren uitbroeden is niet moeilijk als je zelf een broedmachine hebt. Er zijn al 2de handse broedmachines onder de 100€ met max 8 eieren ofzo. Het zijn manuele broedmachines. Dwz dat je de eieren zelf moet omdraaien, iets wat heel belangrijk is! Ook moet je de vochtigheid controleren en genoeg water leggen.

 

Er zijn sites die dit in het lang uitleggen. Anders kijk je even op youtube en zie je hoe mensen met spullen zelf een broedmachine maken. Je moet rekenen op 21 dagen om een ei uit te broeden.

 

Maar als je maar 2 kippen wil ben je beter, zoals Jorieke zegt, om de kippen te kopen want op 5 eieren heb je misschien 4 hanen en 1 hen dus niet interessant voor jou.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het idd. iets te lastig wordt en ook te veel kost als ik dat allemaal moet gaan kopen.

 

Zit al heerlijk te lezen en het lijkt me idd. een super leuk kipje!

En heel geschikt als huisdier

 

Nu hebben we ook een vijver, snapt zo'n beestje dat? Kunnen ze eigenlijk zwemmen? De bedoeling is dat ze een hok boven het konijn en de cavia krijgen en een stuk uitloop natuurlijk. Nu las ik dat ze graag op de grond slapen en niet op stok gaan.

Nu zijn er veel kipjes die niet aardig tegen konijnen zijn maar misschien kan dit soort wel samen omdat ze heel rustig en lief karakter hebben...

Ik ga nog wel even verder lezen en foto's kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een lieve vriend die mijn haantjes graag wil. dus voor mij gen probleem.

Ik ben dol op mijn platen bonte trio. Graag zou ik graag meer hennen willen. hierna ga ik weer sparen voor mezelf. En ik wil nog meer chabo hennen hebben die wil ik ookgraag zelf uitbroeden. Met mijn broedmachine

 

Leuk, als je een x foto's maakt plaats hier dan ook vindt ik leuk om te zien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij groot genoeg voor 2 krielkipjes Rantje. En water snappen ze heel goed hoor Ze drinken er vast graag uit. En volgens mij kunnen ze heel goed met konijnen. Zeker als je ze als kuiken hebt gehaald (of een week of 4 of 8 oud ofzo). Hier gaan ze goed met alle andere dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, die Wyandotte zijn ook erg leuk en lijken iets meer op kip

 

Nu kan ik weer niet kiezen

Die laatste zijn ook erg lief enzo maar kunnen volgens mij wel vliegen.

Bij dat hokje zitten evt. 3 hoentjes, 2 hennetjes en een haantje maar er staan geen foto's bij.

M'n moeder heeft gebeld om wat extra info te vragen waarom ze weg gaan enzo. Maar er wordt niet opgenomen.

Las ergens dat het haantje niet erg luidruchtig is maar heb nog nergens gelezen of 2 kipjes niet te weinig is bij 1 haan.

 

Stel nou dat ik ze gewoon helemaal laat loslopen in de tuin, dus niet in een ren, dan gaan denk ik wel de plantjes eraan toch, alle kippen gaan toch lekker wroeten en eten ook de zaailingen en zelfs de bladeren van grotere planten? Zou wel leuk voor ze zijn als ze gewoon door de hele tuin heen kunnen natuurlijk! De bakken zouden ook hoger komen dan voor zodat het konijn er niet in kon namelijk. Misschien bij het hok toch een stukje gras maken...

 

 

Ga nog even verder zoeken naar leuke goedkope kippenhokjes

En natuurlijk naar extra's over eten, voer en drink bakjes enzo.

Wel handig als ik weet wat we moeten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt geen haantje nemen hoor. Door dat haantje hebben de hennen weer minder ruimte (omdat je anders maar 2 kipjes zou nemen, toch?) en als je ze los in de tuin laat lopen gaan idd al je zaailingen, koolplantjes, etc etc er aan.

Een haantje maakt ook aardig wat herrie, zelfs als ze niet zoveel herrie maken.

2 hennen per 1 haan kan wel gewoon. Is niet te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, geen haan

Maar misschien kan ik wel gewoon het stuk waar toch niets komt afschermen met een hekje, kunnen de beestje lekker vrij rond lopen en niet bij de planten komen. En dan ook een ren die helemaal dichtkan, kunnen er geen katten en zo bij, en dan kan de ren open als we er zelf bij zijn!

 

Oeee vind het helemaal leuk, haantjes worden er zat aangeboden, maar zie nog nergens keukens in de buurt...opsturen gaat niet helemaal werken lijkt me

Misschien de kinderboerderij eens bellen of ze dit soort kipjes hebben, kan ik ze even in het echt bekijken.

 

Het lijkt me dan toch wel het allerleukste om inderdaad kuikentjes te hebben en ze dan zelf groot te zien worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet op ze let dan rukken ze al je plantjes stuk, ik vindt het wel weer gezellig als ik in de tuin bezig ben

en ze dan loslaat, maar van werken komt dan niet veel omdat of ze bij elke schep die je doet in gat duiken om wormpjes te pakken of ze toch steeds richting een plantje afdwalen die ze lekker lijkt.

In herfst als meeste planten weg zijn dan kunnen ze zeker los.

Met kuikens zou ik echt wachten veels te koud en echt kleintjes zonder moeder hebben een warmte lamp nodig zelfs als je ze binnen hebt, want buiten gaan ze nu hardstikke dood.

Bij kuiken zie je amper of het haantje is en je zou dan echt ""hen-garantie"" moeten vragen waneer het dan toch een haantje is mag je die gwoon omruilen, bij kippenfokkers heel gewoon die "hen-garantie"".

Kippen zijn cool en ik ging voor die harige zijde hoentjes, die zijn grappig en kun je meelachen

Bovendien niet zo pikkig als gewone krielkipjes want zijn best krengetjes ook tegen elkaar zeker met twee is er altijd 1 die de baas wil zijn, en ook lijkt me voor konijn wel zo fijn dat het zijdehoen wat relaxter is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf zou ik altijd minimum drie kippen nemen. als er een overlijd heb je niet een zielig kipje die alleen zit. Een zijdehoen kipje is ideaal kunnen niet vliegen namelijk. zijn klein leggen eitjes in winter en zomer. hebben niet veel voer nodig, en zijn heel sterk. je heb ze in veel kleuren je heb groot en kriel groot is nog steeds een kleine kipje en zijn zeer sociaal en makkelijk tam te maken. Heb je ook met chabo's maar die zul je kort moeten wieken want die kunnen wel vliegen.

 

ik zal morgen foto's maken van de kuikens. dan kan je hun vlekjes al zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen gek idee. Weet niet of ik m'n moeder ook kan overtuigen dat 3 beter is

 

De zijdehoen klinkt in alle opzichten het beste.

Alleen vind ik die Wyandotte er veel leuker uitzien.

 

Klinkt stom hoor maar 't is net of die beessies een toupet hebben, volgens mij kan ik er niet naar kijken zonder heel hard te lachen

 

Maar na de halve middag te hebben gebeld eindelijk een kinderboerderij gevonden die ze heeft, kan ik ze in echt bekijken enzo.

 

Alleen hebben ze nog al domme openingstijden, als je als kind naar school gaat kan je dus amper meer naar de boerderij gaan. Ik kwam er altijd heel vaak maar tot 3 uur zijn ze open en dan zit je toch echt op school vanaf groep 1. Op woensdag tot 1 uur open, dan zit ik meestal op school. Zaterdag dicht pffff

 

Maar volgende week toetsweek Dus een ander rooster!

 

Ik ben benieuwd naar de foto's van jouw kipjes, of van andere

 

Zijn er dingen die ik echt speciaal nodig heb? En tips qua voer, want daar zijn ook weer belachelijk veel soorten in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mams heeft net een vrouw gevonden die al jaren zijdehoentjes kweekt en zelfs een Europees kampioen gehad heeft.

Ze heeft evt. kuikens, 5,- als de teenstand niet geschikt is voor tentoonstelling en 7,50 voor de kuikens die een goede teenstand hebben.

 

MAAR: Zij zegt dat het onmogelijk is om te bepalen of het haantjes of hennetjes zijn. Dat kan 24 uur na ze uitgekomen zijn, dan is er nog een kans van 20% dat ze het fout hebben en zelfs zij kan het niet na 37 jaar ervaring.

Haar advies: koop 4 kuikens, de kans dat er minstens 2 hennen zijn is groot. De haan raak je snel weer kwijt en in geval van nood kan je 'm naar de chinees brengen of naar de poelier en het geeft zwart vlees.

Anders wist zij een man die haantjes opvangt, en kan hij daarheen.

 

Wat is jullie idee hierover?

Die Wyandotte kunnen vliegen en zijn minder tam zegt zij, ze heeft ze zelf ook. Als ik ze deze week haal dan kan ik ze 3 tot 4 maanden binnen houden in een konijnenkooi met een 75 watt gloeilamp erboven op zaagsel.

Tegen die tijd hebben we vast een hok gemaakt of kunnen vinden voor weinig.

 

Alleen is het plan boven het konijnenhok niet zo geweldig omdat ze niet van klimmen houden en graag op de grond scharrelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht als fokster weet zij heel goed dat hengarantie normaal is, wil ze dat niet geven zou ik haar niet nemen,

zie je het voor jezelf zitten om een kuikentje die lief is en waar je snel aan gehecht ben, eerst leuk mee te doen en als blijkt dat hij haantje is naar de poelier brengen ?

Gek voorstel trouwens van een fokster om meer te nemen dan je wilt, en neem aan kip liefhebster, ik zou haar daarom al niet nemen ook de pootstand vindt ik maar raar, koop je bij fokker dan kies je dat omdat je gezond en mooi beestje wil niet een met scheve poten dan lijkt mij iets mis met fokplan als ze dat vaak heeft, al zal best kunnen gebeuren maar klinkt alsof ze regelmatig kuikensfokt met rare pootjes.

4 nemen is gewoon een plan van haar om er 4 kwijt te raken ipv 2 gaat nergens over, je moet je gewoon niet gek laten maken hoor anders begin je straks niet leuk.

 

Vooral niet te snel beslissen je hebt toch geen haast, eerst netjes je hokje en inlezen en rond kijken, anders krijg je spijt, straks beginnen ook weer de kleindier tentoonstellingen overal en kun je allerlei rassen bekijken,

Je kunt ook een kleindiervereniging bij je in de buurt aanschrijven en afspraken bij fokkers maken om eerst alleen te kijken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat zij het heeft over de vijfde teen die mag namelijk niet vast zitten aan de vierde teen moet los zijn. voor een tentoonstelling is dit vereist en voor in je tuin geen probleem.

Mijn ervaring is dat je minimaal 70 procent kans heb op hanen. Ik zou iemand nemen die je gewoon hen garantie kan geven. maar ik denk wel dat dit een goed ras is voor je. je heb met kuikens opfokmeel 1 nodig. verder een warmtelamp of plaat. en een konijnenhok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjitske, weet jij waarom deze teen afwijking voorkomt in het ras, en of dat eruit gefokt wordt of dat dat probleem voor lief genomen wordt ?

Verder heb ik eigenlijk altijd geleerd om een perfect gevormd dier uittekiezen omdat dat meeste garantie geeft op gezond dier, omdat een afwijking eventueel kan samenhangen met ander gezondheids probleem.

Bv kleinste uitkiezen is meestal niet voor niks dat het achter gebleven is in groei.

Zo beb ik wel iemand die opzich een kneusje uit een nest zou willen nemen omdat het beest er weinig aan kan doen, maar heb ik daardoor geleerd dat een kneusje bv vaak maar kort leeft, dit was wel met andere diersoorten hoor.

Ik heb wel vaker gehoord dat zijdehoen pootafwijking heeft, maar geen idee hoe "'normaal"' dit gezien wordt bij

de zijdehoen fok.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, je zegt precies hetzelfde als mijn moeder

 

Maar ik ben het er wel mee eens, maar ook erg ongeduldig.

Lijkt me zo leuk om van die leuke kleine kuikens te hebben dat ik ze liever gister al had gehad dan morgen.

 

Het worden iig. zijdehoentjes met toupet

De omschrijvingen klinken gewoon heel goed en past het beste bij ons en de omstandigheden.

 

We zijn er nog niet uit of het er 2 of 3 worden. Qua ruimte maakt het vast niet heel veel uit en als er dan 1 het loodje zou leggen dan heb je er nog 2.

Ook omdat ze op de grond gaan slapen tegen elkaar aan is 3 misschien een beter aantal want het allerbelangrijkste is dat de diertjes zich prettig en veilig voelen.

 

Nog 3 vraagjes bedacht

* Hoe oud kan een zijdehoen worden?

* Je hebt ze bebaard en zonder baard, welk keuze is beter?

* Ze hebben zo'n hokje nodig om de eitjes in te leggen, dus met 2 kipjes 2 legplaatsen en met 3 kippies dus ook 3 legplaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje.....grappig...wij zitten met precies dezelfde vragen! Wij hebben net een klein kippenhokje besteld. Zodra hij staat gaan we op zoek naar 3 zijdehoen krielen. Moeten inderdaad wel hennetjes zijn. Moet er inderdaad niet aan denken dat ik kipjes heb waarvan er 1 een haantje blijkt te zijn, en ik die dus weg zou moeten doen. Ik hecht snel aan mens en dier. Zit ook in een woonwijk, en de mensheid gaat een haan niet leuk vinden. Dus ik wil wel een garantie dat het hennetjes zijn! Maar vind het allemaal wel leuk/spannend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitstok voor de nacht is wel een vereiste.

En 1 legnest is wel voldoende voor 2 of 3 kipjes.

Ze willen toch altijd bij elkaar in het zelfde legnest.

Dat is mijn ervaring, soms zitten ze er met z'n drieen (gekke beesten) in, wel krap.

En ze leggen vaak niet allemaal tegelijk een ei.

ik heb zijdehoenen gehad en die gingen nooit op stok....

Hongaarse groeten van Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...