Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2020 Auteur Geplaatst: 15 april 2020 Je bent nu al van alles aan het proberen, dus wat uiteindelijk de oplossing is geweest dat weet je dan niet... Dat hebben wij ook vaak. Al moet ik zeggen dat wij lang niet zoveel middeltjes en kruidjes en andere zaken toedienen. Maar wij hebben dan ook een hele andere setting. Geen knuffelkipjes Dus: goed bezig. Iig voor het proberen! Mijn duit: ik denk dat ze beestjes nodig hebben. Om te eten. Meelwormen, of liever nog beestjes met schildjes, zoals de kevers van meelwormen. Al kun je die waarschijnlijk niet kopen. Wij kweken ze zelf en dan zitten er ook altijd wat dode kevers in de bak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2020 Auteur Geplaatst: 15 april 2020 @Skadril, je foto's doen het niet. Je kunt ze gewoon uploaden naar het forum en ze dan in het bericht plaatsen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 @Mellie dit is gewoon rui. Geen ziekte. De pennen die je ziet zijn de veerschachten, de nieuwe veren zitten opgerold in deze schacht. Ze zijn bijna af. Nog even wachten.. Tijdens de rui leggen kippen niet, voor de aanmaak van nieuwe veren is veel eiwit nodig. Dit is een gratis internetconsult van dierenarts en dierenliefhebber 😂. We zijn trouwens helemaal niet dicht, dat kan toch niet! Je kunt dieren toch niet zonder hulp laten, dieren zijn afhankelijk van de mens. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 @Tielse Flipje telefonisch consult stond er hier. Vandaar dat ik dicht zei. Geruststellend, merci! Ok, ik ga gewoon achterover zitten en niks meer doen dan. Gewoon rui. Ik heb het pas 1 x meegemaakt en dat was een stuk sneller voorbij. De aardappelpuree vonden wij zelf ook heel lekker overigens Edit: @Jorieke Meelwormen geef ik ze trouwens in de speelbal. Quote
tuinLB Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 In mijn ervaring kan rui zeer verschillen per kip. Soms zie je het nauwelijks en soms heb je een half kale kip. Bij zijdehoenders ziet het er vaak een beetje gek uit. Maar dat komt volgens mij door de veerstructuur van de zijdehoender 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Je moet nieuwe kippen weer alles leren..eerst dat ze de caravan uitmoeten om bij al dat lekkere groen te komen, en dan dat ze er weer in moeten om te gaan slapen. Dat laatste is veel lastiger. Vandaag waren ze voor het eerst allemaal naar buiten gegaan, maar hadden nog niet door hoe naar binnen. Ook het ei werd maar buiten gelegd Omdat we al hadden bedacht dat ze het nog niet zelf konden gingen we ff kijken zo tegen zonsondergang. Een probeerde óp de caravan te komen, de andere op/in een boom en de derde zag de deur aan voor een balk en fladderde stompzinnig tegen het hek op. Enfin wij tutten met die beesten op een beetje vriendelijke manier want je hebt zo weer van die angstige pikkerds. Plankie tegen het opstapje van het hok gezet en dan samen een beetje draaien om ze erin te krijgen. Eentje ging ondertussen maar in het gras slapen, was blijkbaar heel moe geworden van het gedoe, die kon ik zo pakken. Toen bleek er een ook al binnen te zitten. Nr drie zat op een lage boom, ook makkie. Maar nr 4, ja een van die mooie Cendrees Charlie..pfft wat een lastig beest. Ik kreeg haar uiteindelijk net aan haar staartveren te pakken🐔. Hopen dat ze het morgen wel doorhebben.. @Mellie pas wel een beetje op met zeewier, daar zit veel zout in volgens mij. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Iedereen is lekker druk met de vedergewichten! Hoop dat het vanavond beter gaan is, Appeltje. Zelf via MP iemand gevonden die op zoek was naar bevruchte dubbeldooiers om uit te broeden (had ze al eerder gedaan) Ze wilde er zelfs voor betalen. Maar ik was juist op zoek naar een broedmachine voor nog wat kuikentjes. Dus nu gaan we ruilen. Ik spaar mijn dubbeldooiers op (we hebben 1 kip die er gemiddeld 1 per week legt) en zij broedt dan meteen ook enkele gewone eieren uit van me, die ik dan - in kuikenvorm weer een keer ophaal. Zij blij, ik blij. Althans. Dat is het streven. Quote wees bevriend met kleine dingen
Trea Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 @Skadril Kippen die eieren leggen hebben voer nodig met extra veel eiwitten en kalk. Aanvullend voer /granen is m.n. bedoeld als extra voer voor kippen die altijd buiten scharrelen in een onuitputtelijke groene omgeving. Dit is dus geen goed advies van Aveve. Vraag best naar legmeel of legkorrel als je kipjes eieren leggen. Of geef all flock (ook voor hanen en kippen van de leg) en vul dat iets aan met eiwitrijk voedsel zoals meelwormen, rivierkreeftjes. Zet een bakje grit met oesterschelp in het hok. Ook gesnipperde eierschalen zijn een goede aanvulling voor extra kalk. Ik geef mijn kleine kipjes biologisch legmeel van de welkoop en s avonds wat aanvullend bio granen die ik uitstrooi in de ren als ze weer naar binnen moeten. Het meel dat blijft liggen meng ik met yoghurt en appel azijn zodat ze alles opeten. Soms geef ik ook extra knoflook in het water of door het voer. Dat schijnt goed te zijn voor de darmen. Daarnaast krijgen mijn kipjes nog wat kliekjes. Dat kan van alles zijn maar ik let wel op dat het niet te veel is en geschikt is voor kippen. Als ze een dag in de ren moeten blijven geef ik wat vers gras. En als we in de tuin werken krijgen ze allerlei onkruid. Ik gebruik geen gif in de tuin en koop ook zelden sierplanten van de plantenbusiness. Gif in eetbare tuinplanten en insecten komt ook in de kippen. Wat ook belangrijk is : een goede zandbak. De kippen hoeven niet gewassen als ze zichzelf maar kunnen ‘wassen’ in schoon zand. Ik voeg altijd een paar eetlepels diatom toe aan de pot met zand die bij mij in het hok staat tegen ongedierte. BTW ik ben kippenhoedster sinds 2014 en heb veel gelezen over kippen houden na eerste startproblemen. Mijn kippen zijn nog nooit echt ziek geweest op problemen met kuikens na en een keer een kipje dat een tijdje een vieze kont had. @Mellie Als je denkt dat je kippen wormen hebben zou ik de dierenarts bellen met de vraag of je een wormonderzoek kan laten doen. Dan hoef je alleen een potje met verse poep af te leveren. Dat kan vast wel. Ik zou niet zomaar lukraak supplementen geven. Geef liever wat gras en verse kruiden (met steentjes/grit). @appelvrouw Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst! Het lijkt me erg lastig voor jullie dat die lockdown zo lang duurt. Hier kunnen we gewoon de straat op en boodschappen doen, zolang we afstand bewaren. Dat blijkt dus ook te werken. Want het gaat nu langzaam aan wel beter in de ziekenhuizen. p.s. ik had de laatste berichten gemist. Zie nu dat Mellie al advies kreeg van de echte expert. 1 Quote
Trea Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 (aangepast) @Charly Dubbeldooiers schijnen vaak niet goed te gaan in het broedproces (geen eigen ervaring) @appelvrouw De kippen een paar dagen opsluiten in de caravan zal waarschijnlijk wel helpen met dat ze snappen dat ze daar veilig kunnen leggen en slapen. Dit wordt vaak geadviseerd bij aankoop van nieuwe kippen. Als mijn kippen (met vrij laten) paaseieren gaan leggen sluit ik ze ook altijd een paar dagen op in hok/ren. Dat werkt prima. En voor het terug in hok/ren krijgen helpt t om dagelijks graantjes te strooien voor de zon ondergaat. 17 april 2020 aangepast door Trea Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Op 17-4-2020 om 00:07, Charly zei: Hoop dat het vanavond beter gaan is Jawel het gaat al beter. Ze gaan er in de morgen nog niet vanzelf uit..en vinden het doorgangetje nog eng.En eten het restje yoghurt dat ik had niet op ☹️ Verder alles meer dan ok, amper een stop in het leggen tot nu toe 😃 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 @Trea wat een boel tips dank je wel! Ik heb een strook met 50 kilo zand in de ren. Daar liggen ze wel, maar zie ze er eigenlijk alleen maar op liggen en niet badderen. Ga zo een pot met zand erbij leggen. Ik ben overigens ook weer overgestapt op mijn oude legkorrel. Denk dat die beter is. De huidige is met zo veel granen en pitten ed dat ze de legkorrels altijd tot het laatste bewaren wanneer de rest op is. Eindelijk lijken de kippen er weer beter uit te zien en de manke loopt ook weer beter. Heb een giga stuk kalk onder haar pootje afgeborsteld met vaseline smeren. Echt zo smerig is dat. Godzijdank is dat de laatste brok. Goed kippenzorgenvrij weekend allemaal! Ik ga de tuin in. Kuub tuinaarde besteld. Moet erin... 1 Quote
Skadril Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 @Trea: bedankt voor de uitleg, much appreciated 👍 Ik heb ondertussen legkorrel gekocht en dat vormt voortaan het hoofdbestanddeel van hun voer. Ik heb ze alvast wat laten proeven door de korreltjes in twee te breken en uit de hand te voeren. Maar ze moeten er m.i. nog wat aan wennen. Grit en zand hadden ze al tot hun beschikking. Het zand laten ze wel links liggen, ze graven liever kuiltjes in mijn hof om in te gaan liggen 😊 Handige tip ook van die yoghurt en appelazijn, ga ik s proberen. Kliekjes zijn ze heel kieskeurig op. Enkel het kruim van brood, niet de korst, enkel de zaadjes van komkommer, niet het vlees, pompoen moeten ze niet, fruitpap van de baby dan weer wel. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Haha ik heb ook zeer eigenzinnige kippen! Komkommer eten ze niet, bonen doek ze ook niet aan! Pompoenpitten dan weer wel. Quote
Trea Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 (aangepast) Mijn kippen eten heel veel niet, tot ik erachter kwam dat ze het vaak wel willen eten als het is fijngesneden / geknipt. Van een pompoen die bij mij overrijp was, eten ze juist het zachte vruchtvlees. Ook appels eten ze liever halfrot dan hard. Ik biedt datgene waarvan ik weet dat t goed is nu vaak fijngesnipperd aan en groente / fruit waarbij ik me afvraag of dat niet te ver heen is geef ik in grote stukken of in zijn geheel. Kippen weten dan heel goed wat ze er niet van moeten eten. Wat overblijft gooi ik op de compost of in de gft (als ik denk dat t ratten aantrekt). btw: Gekookte bonen vinden ze geweldig. 20 april 2020 aangepast door Trea Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2020 Auteur Geplaatst: 21 april 2020 Dit is dus de bedoeling van onze nieuwe legnesten! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Heb je een traantje van geluk staan wegpinken, Jorieke? Hahaha. Gefeliciteerd hoor. Maaanden op gevlast. En de aanhouder heeft gewonnen! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Perfecte mooie schone eitjes! Zo uit de muur😀. Hier de kippenfluisteraar ik ben begonnen de kippen te leren op stok te zitten, niet gemakkelijk ik heb zeker een kwartier kippen zitten aaien in het donker totdat ze zover in slaap waren dat ze niet met doorhadden dat ze op stok zaten. De eerste had ik op stok tegen de wand aan gevleid en de anderen er tegen aan geschoven. En daar weer zelf tegenaan als een menselijke super haan. En dan maar het fladderen tegengaan door aai bewegingen en hand voor hun borst zodat ze zich er niet afstorten..Toen ik weg ging waren ze allen diep in slaap haha. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Het is wat met die kippen van jullie! @Jorieke123 Wat goed dat het eindelijk werkt! Zo zie je maar, geef nooit op. Heb je het hele leghok nu in werking zoals de bedoeling is? Ook die flappen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 Hahaha ik moest wel lachen om Appelvrouw haar bericht, ik zie je zo zitten daar De flappen hangen er nog niet voor, de rest is zoals het hoort. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Amrutten Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Oh, jongens, het is wat met die kippen. Kalk, luizen, flappen, nesten ,in de boom, uit de boom , niet op stok, broeds, vechten. Volgens mij is een baby krijgen en opvoeden een stuk makkelijker dan kippen houden. @appelvrouw, volgende keer aan meneer vragen of hij jouw gefluister filmt s.v.p. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Dat zal niet lukken want geen infrarood camera aanwezig. Vanavond voor de derde keer, ze zijn ietwat hardleers. Maar ze hebben nu wel door dat wat ik af en toe op de grond gooi eetbaar is😀 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Trea Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 @Amrutten kippen zijn echt wel makkelijker dan kids. Ik heb in ieder geval veel minder gedoe met 8 krielkippen dan ik had met 2 kinderen. Zelfs nu ze zijn uitgevlogen heb ik er af en toe nog mijn handelen vol aan. Scheelt wel dat ze zichzelf en hun eigen kot nu schoonhouden. 🤣 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Kippenhok opgehaald! Haha hij was zo groot dat er een gedeelte van afgezaagd is. De eigenaar had vroeger kennelijk heel veel kippen en fokte ook konijnen kennelijk. Mega blij. Kom maar op met alle kippen! En ja, de kersenboom gaat na de oogst eruit naar een handigere plek. Maar dit wist ik 2 jaar geleden met planten ook niet. Zo blij! Er kunnen nu wel 10 kippen bij! Tralalalaaaa! En ik heb nu ook zo’n geweldig uitschuiflade voor de eitjes. Morgen alles goed schoonmaken en zaterdag de afgezaagde helft dichten. Ow jongens, wat heb ik zin in het weekend! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 Mooi ding hoor Gefeliciteerd. Die uitschuifla, is dat niet voor mest/troep? Zodat je hem makkelijk schoonmaakt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.