Nasuada Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 (aangepast) Achossie, geen idee maar beesieziet er echt knap beroerd uit. Nee, ik hou ze zeker niet allemaal. Ze staan op marktplaats. Is mijn bijbaantje voor bijdrage in alle dieren kosten, zo blijft het toch enigsinds behapbaar. Charly....die voerbakken,zien er mega praktisch maar is dat geen vreet maar raak voor een knaak voor de ratten? Heb ooit een filmpje gezien dat een rat erin zat brrrrrr 20 juni 2020 aangepast door Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Hmm je kip ziet er beroerd uit meis... de oogjes toegeknepen, maar nog niet bol. Weet inmiddels dat het dan echt over is, maar zo ver ben je nog niet. Ze is wel duidelijk minder levendig dan het zusje en een stuk bleker. hoe schokkerig zijn haar eetbewegingen? Ik moest direct aan Kleintje denken die zo raar deed met haar kop. Geen kropverstopping dat ze daarom schokt met haar hoofd? Quote
Charly Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Dank voor het medeleven hoor. Heb haar krop geprobeerd te masseren, maar die is leegWel liep er ineens water uit haar bek toen ik haar op haar rug had liggen (was de achterkant aan t inspecteren. Maar ook daar niks raars)Ze voelde wel echt als over been trouwens. N zak met botjes. Meer niet. Kon niets kruipends ontdekken ook. Geen luis, vlo, mijt of andere narigheid. Ze zit nu apart. Ik ga haar even op ander voer zetten. Als dat na 2 dagen nog geen verbetering geeft, dan gaan we haar toch maar uit haar lijden verlossen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Ik duim met je mee... hopelijk werkt het. Erg mooi ras trouwens. Ik vind dat verenkleed heel erg mooi. Wat is het voor kip? Quote
Charly Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Grote Amrock. Maar je hebt er ook kriel van, Mellie. Dus wellicht wel leuk om toe te voegen Is rustig dubbeldoel-ras. Kijk dit is de krielvariant. Precies eender. Maar dan kleiner https://link.marktplaats.nl/m1530921560?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Oooo ik vind ze heel mooi! En dan ook nog eens broedeieren... wel heel verleidelijk zeg.... super bedankt voor je zoekwerk! Quote
Mellie Geplaatst: 22 juni 2020 Geplaatst: 22 juni 2020 @CharlyHoest met je zieke kip? Al een beentje opgeknapt? Quote
Sand&Oak Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Sneu van de kip Charly. Kop oedeem kan bij AI voorkomen maar dat beeld vind ik verder niet helemaal passen, plus dat je geen andere zieke kippen hebt toch? Geen snotterig kippen etc? Als ze vel over been is lijkt het mij een chronisch probleem want het moet dan al een tijdje spelen. Mocht ze het niet redden, ga je haar dan openmaken om te kijken of je iets bijzonders ziet? Quote
Charly Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Nope. Ze is nog steeds zwaar niet lekker. Maar ze gaat ook niet dood. Als ik haar voorzichtig aai, zit er in ieder geval nog genoeg leven in (wordt niet geapprecieerd) Ik bel de dierenarts zo toch maar even. Ff kijken of ik wat sterkere anti-parasiet dingetjes kan krijgen. Plus ik heb nog een spuit antibiotica hier liggen. Misschien geef ik haar daar ook wel wat van. Goed idee om haar van binnen ff te checken trouwens, Sand & Oak. Al ga ik wel zwaar groen uitslaan als er iets wormigs rond wriemelt tussen eea door hoor . We zeggen iedere dag tegen elkaar, als ze morgen nog zo is, dan geven we haar een tik. Het ding is dat het echt een fijne kip is. Ze legt (normaal) heel trouw en ze zorgt voor rust binnen de club door agressievelingen aan te pakken maar softies lekker met rust te laten. Oh. De andere kippen gaan allemaal als een zonnetje. Gelukkig maar. Misschien is er een dooier of ei binnenin haar gebroken? Daar kunnen ze ook heel ziek van worden, las ik. Nou. Echt kak dat ze zich zo rot voelt. Ik ga nog even dokteren, maar als ze morgen niet beter is... Quote wees bevriend met kleine dingen
Sand&Oak Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Weet niet of ik zomaar antibiotica of extra anti parasiet zou geven. Ontwormen etc heb je immers al gedaan en extra medicatie is ook weer ballast voor het lichaam. Daarbij weet je niet of het een bacterie is en zo ja welke en of die gevoelig is voor het ab. Zou eerder even de dierenarts bellen. Als je bang bent voor een ei dat vast zit oid kunnen zij ook even opboelen via de cloaca. Eet ze nog wel wat? 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Eidooierperitonitis? Klopt niet met beeld van opgeblazen luchtzakken. Antibiotica geven, op hoop van zegen! Quote
Mellie Geplaatst: 26 juni 2020 Geplaatst: 26 juni 2020 Hoe gaat de op hoop van zegen@Charly?Hier ook heibel in kippenland. Ik heb sinds mei elke week minstens 1 broedse kip... niks meer in een emmer met de billen, gewoon onder de kraan en daarna nog een onderdompeling en dan in kiptaine. Hmm toch flauwer dan ik dacht de kippige quarantaine variant. Anyways... ik word er wel een beetje moe van. Ik heb elke dag een beetje naar gevoel als ik het leghok zie en er blijft een kip of kippen zitten. Soms is dat omdat het ei nog gelegd moet worden (de mijne nemen daar gerust een uur de tijd voor, is dat normaal? Ik heb het gevoel dat mijn kippen sowieso niet helemaal doorsnee zijn). Vaak is dat echter omdat een dame weer zo nodig broeds moet zijn. Zo irritant inmiddels. Ze weigeren dan ook te eten. Vind het zo zielig al helemaal met dit warme weer. Is hier iets tegen te doen of alleen maar symptoombestrijding? Quote
Charly Geplaatst: 26 juni 2020 Geplaatst: 26 juni 2020 Oef Mel, onze kip gaat nog altoos niet lekker, maar bij jou zo pingpongen met steeds broedse kippen lijkt me toch ook knap naar! Zijn het vooral de zijdehoenders? Of allemaal wel? A-relaxt in ieder geval. Wij hebben toen speciaal voor Amrock gekozen omdat die dus haast nooit broeds zijn. (1x gehad in al die jaren. En na 1x dopen was t over.) Jammer dat we dus daardoor ook minder makkelijk kuikens hebben, maar ik zou toch niet willen ruilen geloof ik. Ja en onze kip. We hebben de veearts klachtbeschrijving en foto’s gestuurd. Hij wist het ook niet. Als ie moest gokken dacht ie aan een bovenste luchtweginfectie, waardoor haar snuit dus zo opzet. Maar hij klonk niet erg zeker. Hij zou idd wat antibiotica spuiten en anders uit haar lijden verlossen toch maar. Dus we dubben nog steeds. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Hmm kan ik me voorstellen ja, want dit is echt het andere nare uiterste. Het zijn de zijdehoenders, maar moeders Siyah (de serama) was prompt ook weer broeds toen ze eitjes begon te leggen) dat duurde ook 3 dagen en ze is al beduidend afgevallen tijdens de hele broedperiode. Ik krijg gewoon een beetje schrik zodra ik kippen in het leghok zie. Ik heb een zijdehoender gisteren na 3 dagen apart en dagelijks dopen weer in het hok gezet. Het eerste wat z e deed, was naar boven vliegen. Nou ja. Ze kunnen niet vliegen, de spreekwoordelijke variant. Ik had het trappetje echter recht omhoog gezet. Ze knalde er dus af. Maar wel tig x proberen... de eerste x kon ik er nog wel om lachen, om de kloink en het verbaasde gefladder. Maar het lachen verging me toch snel toen ze maar bleef doorgaan...Hé tis net gestopt met hozen dus ik ga snel kijken of ze weer op hol zit te broeden... echt niet leuk meer. Ik hoop dat de antibiotica aanslaat meis. Hopelijk valt de kip te redden. Je bent inmiddels wel weer een week verder zonder echte achteruitgang toch? Hopelijk betekent dat dat ze er weer bovenop komt. Ik duim in elk geval! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 juni 2020 Auteur Geplaatst: 27 juni 2020 Hier ook al tijden geen broedse kippen meer, we zullen het er uit hebben gefokt... Zijdehoenders staan er om bekend, dus ze bewijzen het maar weer eens... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Nou en of.... ik hoop dat het vanaf volgende week weer gewoon normaal is Quote
Trea Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 @Charly wat naar zo’n zieke kip. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met zieke kippen, maar al wel veel verhalen gelezen over kippen die bij de dierenarts komen en dan antibiotica (AB) krijgen. Vaak helpt dat niet eens op de lange termijn. De natuurlijke afweer raakt verstoort door AB. Biologisch eten, veel ruimte, goede ventilatie, controle op bloedluis (diatom), en vers water zijn m.i. belangrijke ingrediënten voor gezonde kippen. Maar ook daarmee gaat t niet altijd goed. De paar keer dat ik zieke kippen had ben ik er niet mee naar de dierenarts gegaan. En de kippen groeide er vanzelf overheen. Alleen met kuikens die ik net had aangekocht is dat wel eens misgegaan. Ik heb nu een kipje dat al een paar weken een bleke kam heeft en als eerste op stok zit. Verder is er niks aan te zien, ook niet onder de veren. Ze is gedegradeerd tot laagste in de pikorde en gedraagt zich wat bangig als er wat met eten wordt gestrooid. Ik vertrouw het niet maar wacht gewoon af wat er gebeurt. Ze ziet er iig niet uit of ze pijn heeft. Hopelijk wordt ze vanzelf weer beter. Quote
Trea Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 @Mellie Mijn kipjes worden ook regelmatig broeds. Wat bij mij helpt: de broedse kip zoveel mogelijk uit het nest jagen en alle eieren weghalen. De legnesten afsluiten een uur voor het donker wordt en als ik dat vergeet de broedse kip op stok zetten. Ik kan mijn kippen goed uit elkaar houden behalve 2 zwarte. Daarom heb ik een zwarte nu gemerkt met een beetje verf in de staat. Dus ik heb meestal snel door als / wie er broeds is. Meer dan 2 uur in een legnest is altijd broeds. Met zijdehoenders en sommige andere rassen/individuen kan het erg hardnekkig zijn. Dat zijdehoenders nestslapers zijn maakt t extra lastig natuurlijk. Ik weet dat er een methode is om broedse kippen in een hondenbench te zetten waar de bodem /plank uit is gehaald. De bench op stenen te zetten zodat de onderkant koel en luchtig is. De hardnekkige broedse kippen zijn dan met een dag of 2 / 3 weer ‘back to normal’. Quote
Mellie Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Het heeft nu 3 dagen geduurd. Vandaag is het de vierde dag en ze had een ei in haar quarantaine hok gelegd. Heb haar net in het normale hok gedaan en mevrouw rende niet direct naar boven. Dus dat scheelt. Ik ga deze week tegels leggen rondom het hok. Dat was ik al van plan, omdat het zo modderig wordt als het regent, maar nu maar extra haast. Volgende x met een broedse kip kan die dan op de tegels dan zitten. Ze lag nu ook vaak in het gras dat ik geen idee had of ze nou broeds aan het zijn was of gewoon sip, omdat ze alleen was. Quote
Charly Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 En? Gelukt met de tegels? Er komt zaterdag weer behoorlijk wat regen aan, dus natuurlijk fijn als je de modder een beetje in toom houdt. Los dus van het andere voordeel mbt broedsheid sneller herkennen. Hier hebben we zieke kip toch geholpen. Ze heeft heus haar best gedaan, maar ging iedere dag toch een klein stukje verder achteruit. Jammer, maar soms gaat het zo. Ze ligt nu tussen de rijen asperges, flink diep. Opdat hond noch ratten goesting hebben haar op te graven. 🙄 En zo geeft ze langzaam voeding terug aan de aarde, is t idee. Verder ga ik binnenkort de jonge legkippen uit de kippentractor overzetten naar de nieuwe groep. Twee leghennen helaas maar, van de 8 kuikens. 1 haantje mag er ook mee. Dat wordt de toekomstige vent in de tent. We pakken denk ik de dikste, mits ie een beetje een aangenaam karakter heeft. Of wellicht even zo lang 2 haantjes en dan de beste kiezen? Alle andere haantjes gaan uiteindelijk op tafel belanden. Ze groeien allemaal prachtig. Maar dat zal ik verder in het vleeskippentopic gaan bespreken. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 Ach Charly wat jammer van je mooie kip. Wel fijn dat de nu uit haar lijden is verlost. De tegels is het nog steeds niet van gekomen. Ze liggen bij de buren in de tuin en die zijn met vakantie. Staat nog op de todo!Wat ook op de todo stond en dan eindelijk is gebeurd, is het samenvoegen van de beide kippenhokken. Oleee! Met het nieuwe kippenhok was er maar een heel klein stukje buiten voor de kuikentoom. Kippengaas was op.... heel handig. Alweer 2 weken in huis, alhoewel, ‘alweer is vrij relatief aangezien het kippenhok er weer een paar maanden is, dus...!, maar toen begon de moesson. Wel kippengaas, geen zin in nat pak. Vandaag dus eindelijk d-day. De Man kon mijn harde werk/onhandigheid kennelijk niet aanzien, want op een gegeven moment hielp hij mee. Ging wel een stuk sneller Ben er heel blij mee! Zit nog een stuk hek tussen, zodat ze kunnen wennen aan de zijdehoenders en de kuikens niet al hun kuikenvoer hoeven te delen. 1 heb slechts 1 schroef mogen schroeven, maar al het gaas vastnieten lukte toch zelf. Heb er zelf nog met een stuk zeil extra schaduw gecreëerd. De kersenboom getracht uit te graven trouwens die nu in de een is komen te staan, maar mijn poging gestaakt. Er staat nu een kersenboom in de ren en we zien wel hoe lang dat goed gaat. Ik heb het hek zo gemaakt, dat de andere kersenboom wel buiten de ren staat. Zo begon ik de ochtend.En zo staat het er inmiddels bij. Het is wel een lang stuk kippenhok/ren geworden. De Man was alweer aan het mopperen zijn kostbare gazon...!Er zijn wat extra zitstokken en boomstammetjes ter vermaak bij gekomen. Ben in het bijzonder erg content met deze. Hij staat nu wat ongelukkig, omdat hij het hekje tegen moet houden voor het geval de kuikens hulkachtige capriolen uithalen. Vast een beetje overkill Al met al, helemaal blij! Ik ga komende week de zijdehoenders/Serama mix kipjes bij @Prettig Gestoord ophalen en dan mag ik geen kippen meer. Maar dit is natuurlijk al helemaal top. Helemaal in mijn nopjes met mijn kippen En deze tuthola ook die het allerliefst met de kippen knuffelt (deze foto is wel van paar weken terug, want vandaag heb ik alleen hok foto’s gemaakt maar wederom ruimschoots geknuffeld met de arme beestjes. Ze wil een kip op haar balkon! ) 2 Quote
Vastone Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 Mooi geworden! En heerlijk toch als kinderen genieten van dieren. Quote
Trea Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 Hard gewerkt, top! Fijn plan om ze zo aan te laten wennen. Mooie ruimte voor je kipjes Mellie! De boom lijkt me wel een lastig ding. Die zal zeker nog hoger en dikker worden. Ik ben na de 2e ren (met opening die dicht kan en extra broedhokje) ook gestopt met uitbreiden. De tuin moet ook een beetje leuk blijven. Quote
Mellie Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 Dat hoger worden is het punt niet. Hij groeit zo langs het dak, maar dat dikker worden is nog wel een pijnpuntje... maar ja. Dat wist ik 2 jaar geleden ook niet dus het is zoals het is. Wel superlekkere kersen dus zou het wel jammer vinden als hij weg moet wegens te groot. Maar voorlopig nog niet aan de orde!De kippen kakelen wel beduidend harder momenteel. Niet dat cavia achtige, maar van die opgewonden kakels. Echt een paar X gedacht, wat is er aan de hand. Ze zijn druk aan het ‘kletsen’ de dames. En weinig eieren aan het leggen trouwens Even denken, 1,5 week ofzo. Nog geen 2 in elk geval. Quote
Nasuada Geplaatst: 16 juli 2020 Geplaatst: 16 juli 2020 Wat een groot hok heb je Mel!! Daar kan je heel wat in kwijt.super leuk, het is je gegund. Wanneer ga je naar prettig gestoord? Dan kom je praktisch langs mijn huis. :-). Mischien leuk om even aan te komen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.