Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

help round up en nu?


Wilfrecha

Aanbevolen berichten

een mede moestuiner heeft mij "geholpen" door het vele gras wat er in de moestuin stond te behandelen met round up.

 

Er stonden nog kruiden, prei en wat koolplanten. Hij vertelde mij dat hij geen round up op de groente heeft gespoten. Echter zag ik nu bij de prei en de kruiden gele grasprieten. Voor mij een teken dat daar round up is terecht gekomen. Ik zit nu in dubio laat ik alles nu maar voor wat het is en spit ik straks alles onder of kan ik de groente straks gewoon oogsten?

 

Graag hoor ik van jullie.

 

groeten

 

Wilfried

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er iemand op dit forum is die openlijk durft te beweren dat ie round up gebruikt, maar dat betekent niet dat je de gratis oogst nietkunt eten. Ik zou het zelf ook nooit gebruiken - maar goed ik gebruik helemaal niets dus da's ook niet representatief - maar het is wel heel aanstellerig om deze oogst nu als 'verloren' te beschouwen. Gewoon oogsten en lekker opeten en volgend jaar vriendelijk bedanken voor de hulp van de buurman en een fatsoenlijk boek kopen waarin je alles kunt vinden dat je nodig hebt (hint: Velt's moestuinbijbel).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf er geen ervaring mee.

 

Maar mijn buur op de tuinen die spuit wekelijks zelfs tussen de groenten onkruidverdelger.

 

Doet het wel in't geniep, doch als hij de grond met een drukspuit behandeld en een week later alles geel ziet weet ge genoeg, al beweert hij van niet.

 

En hij eet rustig toch zijn groenten

 

Zijn tuin is het meest onkruidvrij.

 

Als er gespoten wordt dan wordt dit met de wind meegedragen, of ge moest er een kap opstaan hebben en deze vlak op de grond zetten en spuiten.

Begin dit jaar nog iemand gezien die zijn weggetjes gespoten had zo zonder een kap, de spinazie die ernaast stond zat vol met gele vlekjes, smakelijk en lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja een vroegere tuinbuurman deed dat ook. Spuiten met gif.. hij is overleden aan kanker. Degene die ernaast zat.. heeft nu voor de tweede keer kanker... die tuin deed hij dan ook even voor haar met die rommel. En zo zijn er meer. Was een heel groepje mensen die ze af gingen om even te spuiten. Persoonlijk zou ik t niet eten. Borselino ik hoop voor je tuinbuur dat ie nog lang mee gaat maar zelf zou ik t risico niet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er iemand op dit forum is die openlijk durft te beweren dat ie round up gebruikt

Wel hoor! Dat heb ik al lang gedaan!

(ok, door onmacht 1x gebruikt omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en verder never nooit meer , maar toch)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook en waarom zou je het niet toegeven??(op aanraden buur een zevenblad bewerkt plant voor plant want ik was al jaren de zaak aan t omwoelen en worteltjes eruit aan t zoeken en kreeg t spul niet weg) maar learning all the time....Ik weet nu beter...we hadden het al gebruikt en de dag erna ging ik googlen op round up......hier dus ook: never nooit meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, misschien zonde, maar ook ik ou het niet eten. Zelf zou ik (als het niet te veel grond is) de grond wegbrengen naar de afval en opvullen met schone grond.

Anders tja geen idee eigenlijk!!

 

Aanvulling is wel dat ik een moestuin heb om zo biologisch mogelijk telen en eten, en round up hoort daar niet echt bij...

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet eten! Volgens mij is het gevaarlijk spul, en je kan niet zomaar je groenten opeten als het in de buurt daarvan gebruikt wordt. Zelfs als je het zou willen eten is er een termijn waarin je moet wachten. Maar in het Veltblad seizoenen kan je een onderzoek lezen over het slechte effect van round-up op amfibieën, die gaan er van dood...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met Jooze eens ik heb ook tuin om biologisch gezond te eten en zou zelf alles wegdoen,

lijkt mij dat nu je twijveld er over je er toch niet meer van geniet om op te eten of het kwaad kan geen idee er wordt zoveel geschreven over dit soort dingen dat ik maar liever alles onbespoten eet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop dat het vlug verboden wordt in België.

 

Alhoewel België ervoor bekent is om daarmee te sjoemmellen.

 

Iemand op de tuin spuit nogal graag tegen beestjes en ziektes.

 

Had van de zomer geen tijd om plant prei te halen.

 

Die man zou ze wel voor me halen, kreeg ik die van hem in een emmer met een producht in, zo een stinkende walm dat eruit kwam.

Had dat verboden producht gekocht bij een boer hier in de buurt, die verkoopt nog oud vervallen spul onder te toog.

 

Heb ze maar weggegooid en enkele dagen zelf gaan halen, de plant prei he

 

Was toen zo nieuwsgierig dat toen ik bij die boer een baal stro ging halen vroeg wat hij zowat verkocht van verboden producten, hij nam me mee naar een soort bunker achter zijn huis, toen ik die ruimte betrad wist ik niet wat ik rook en zag.

Oude vervallen producten en verroeste blikken met allemaal doodskoppen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik et ook niet eten. Ik zou het weg gooien. (maar niet op de compost want dat vinden de wormen niet fijn)

Toch hink ik hier op 2 benen. Ik eet zo lang mogelijk groente uit eigen tuin en wanneer die mogeijkheid er niet is koop ik het liefst biologisch, maar ja, dat laat de portemonnee niet altijd toe. Daardoor haal ik ook vaak ''gewone'' groente bij de supermarkt. De kans is erg groot dat dit ook bespoten is met round up... en ook nog is gen tech is...

Dus wat ik zeg is dit: Als je nu dat spul er uit trekt en er bio groentes voor terug koopt, geweldig! Maar als het inhoud dat je er ''gewone'' groentes voor terug koopt, dan zou ik de groentes gewoon ff heel goed afwassen en toch op eten. Et maakt dan toch niet echt meer een verschil en daarna, nooooiiit meer doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chaotik, grappig hoe je het pobleem bekijkt van heel andere kant,

ik denk wel dat je gelijk hebt.

 

Ik ken mensen doe kopen biologische groente voor hun huisdieren/reptielen, maar niet voor zichzelf

denk te duur, daar kijk ik altijd vreemd van op ik denk dat ze denken dat wij mensen sterker zijn

en beter tegen zooi kunnen.

Hoevaak is het wel niet dat de bovenste in de voedselketen pas ziek wordt na jaren lang iets eten wat niet zo goed is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chaotik,

Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat je gewone groente gen-tech is. Maar vrees eerder de zogenaamd onschuldige producten waar soja-olie in verwerkt is in het algemeen.... gewone margarine, en andere doodgewone producten...

 

 

Je hebt zeker gelijk mbt tot de soja. Het vlees die als ''euro klappers'' bij bijv AH verkocht worden zijn gevoed met gen tech soja enzovoorts. Tevens zijn vaak merken zoals euroshopper ook besmet met gen tech, maar das een hele andere discussie.

Ik had niet het woord gen tech moeten gebruiken, maar ik doelde op het gif wat op de ''gewone'' groente zit, niet zozeer de mogelijkheid die er dan ontstaat dat je misschien gen tech groente eet... Sorry voor de verwarring, et was nog vroeg!

Ik dacht gewoon: Of je nou gif groente uit de tuin eet of uit de supermarkt maakt niets uit. Ik denks zelfs dat je het dan beter uit je tuin kan eten omdat dat sowieso minder olie heeft gekost (transport bijv)

en daardoor toch minder vervuiling in het algemeen heeft gekost dan die groentes in de supermarkt...

 

Gewoon goed wassen en lekker op eten en in gedachten houden dat je nooit meer round up in je tuin gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chaotik enz:

ik ben toch wel verbaasd dat jullie denken dat, als er gespoten is met b.v. round-up, je de groente door "gewoon wassen" wel kan eten. Het wordt ook door de wortels opgenomen in de plant.

Verder is het inderdaad zo dat je als je "gewone groentes" eet je niet weet hoe het behandeld is. maar er zijn wel hele strenge eisen aan de tuinders, en ik denk dat ik liever gewone groente eet van een grote tuinder die weet wat hij doet, dan van een amateur-tuinder die met round-up "speelt"...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daardoor haal ik ook vaak ''gewone'' groente bij de supermarkt. De kans is erg groot dat dit ook bespoten is met round up...

 

Ik denk niet dat round up op groenten gespoten wordt want round up is een gif dat door bladopname de plant doodt...maw gif wordt opgenomen door de plant en dat was je er niet af,

 

Round up in de buurt van groenten gebruiken(om onkuid te verdelgen) kan dus zorgen dat er slechts een beetje op bijv. je rode kool komt en deze het "overleefd", maar opname in het gewas heeft dan toch, zij het minimaal, plaatsgevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oa Pesticiden en gewasbesschermingsmiddelen kunnen, gedeeltelijk worden verwijderd door de groenten in water te wassen waar ozon aan toe is gevoegd. De chemische beschrijvingen op het internet, snap ik meestal niet maar heb wel zo'n ding op de waterkraan. Laat gekochte groenten hierin een tijdje weken. Wat het precies doet ?, geeft wel een goed gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wauw zo'n kraan kost bijna 500 eurie ik vindt dat te duur hoor en snap ook niet precies hoe die werkt

en ben dan geneigd het niet te vertrouwen ofzo van jahoor als je al de mogelijkheden leest even je mond spoelen en je mond is ontsmet bv.

maar als hij maar half doet wat ze allemaal toeschrijven wel een mooi ding.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, nee, die van ons was rond de 100€. Waarom wij hem kochten; vooral voor te drinken. Even denken hoor hoe het werkt: doordat er ozon wordt toegevoegd, ontstaat zuurstof in het water. Zuurstof is wat we voor onze gezondheid vooral nodig hebben. Vit. C is ook zo gezond omdat het zuurstof maakt in het lichaam. Daar waar voldoende zuurstof is krijgen microorganismen die er niet thuis horen geen kans. Zo ongeveer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wordt dat zuurstof uit water/voedsel opgenomen? Niet enkel door de longen?

 

Even kort door de bocht: als je dus veel van dit ozon-water zou drinken, zou je niet mee rmoeten ademen

 

Is hier een wetenschappelijke studie naar gevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...