Helly Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 Houd je aanrecht dat wel Dat wordt me nog een klus om die geheel te verwerken. Hele week in de keuken staan? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 Nou idd, dat wordt me wat. Hammen zouten en drogen, worsten maken en drogen/roken/invriezen, bacon zouten en drogen, etc etc etcHeb er nu al zin in! Pannenkoeken met lekkere dikke plakken bacon (in plaats van die miezerige door-kijk-plakjes uit de supermarkt)En eigen meloentjes met een plakje gedroogde ham *kwijijijijl* Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 Laat je geen slager komen om het vlees te snijden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 Mijn oma deed dat vroeger altijd zelf, die was daar zo goed in ,maakte ook zult en balkenbrij ervan. ze had ook een recept haas in het zuur, kan er niet meer achter komen hoe toen gedaan, als iemand nog een oud recept heeft dan graag. jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 wel handig Jorieke dat jij over dergelijke vaardigheden beschikt Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Ik beschik niet over de vaardigheden, maar wil het wel kunnen en heb er al aardig wat over gezien bij bijv. River cottage. Was mooi oefenen bij die kleine bokjes, het hele varken wordt nog wel een uitdaging. Maar als je stap voor stap te werk gaat, valt het erg mee hoor! Wel dure messen kopen... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 én een goed aanzetstaal. De sabatier messen willen nog weleens in folders staan. Maar ja niet het uitbeenmes dan...., is niet zo'n grote markt voor, denk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 We hebben 4 messen en een aanzetstaal van Wüsthof gekocht. Nog lang niet de duurste messen die er zijn, maar ik schrok er toch van Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Heb je ook een echt fileermes? Heb die ooit gehad én versleten. Een nieuwe kopen is mij te prijzig, kan ook wel zonder. Maar het was echt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 We hebben een uitbeenmes 14cm, vleesmes 20cm, officemesje 10 cm (groente mesje geloof ik), en een hakmes 20cm.Nu nog een bottenzaag, en zo'n speciale handschoen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Een fileermes is een dun en lang mes. Heel handig om bijv. kipfilets en varkenslappen mooi dun te snijden. Zijn ze ook zo klaar in de pan. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Is een hele klus een varken uitbenen.Ik kan het ook, vroeger in een slagerij gewerkt, en heb dat toen geleerd.Is al lang geleden, maar ik denk niet dat je het verleerd.Alleen de fijne kneepjes die zal ik wel niet meer kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Maar wel mooi werk toch? Van zo'n onhandelbaar object (om het maar even wat abstract te houden ) allemaal mooie stukken vlees en hammen maken? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Maar wel mooi werk toch? Van zo'n onhandelbaar object (om het maar even wat abstract te houden ) allemaal mooie stukken vlees en hammen maken?Echt geweldig en mega-stoer om te doen. Voor ons halve varkentje komt altijd de slager die ook het varkentje slacht. Het is voor mij jammer dat de man niet zo communicatief is, ik zou graag leren, maar hij snijdt het vlees zo snel ( en dat moet ik dan snel inpakken) en spreekt lastig (dialect) Frans. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Hugh fearnly whittingstal (ofzoiets...) van river cottage heeft samen met Butcher Ray een DVD van een cursus die ze geven. 'Pig in a day' Echt super leerzaam! Waar je moet snijden voor welke stukken, en dan ook meteen wat lekkers koken. Edit: Hugh fearnley whittingstall (pfff) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 het idee alleen al om vlees uit eigen tuin zelf te kunnen bereiden en hiermee dan minder naar de slager of super te moeten inderdaad echt wel stoer dat je (jullie) daar zoveel ervaring mee hebben, of in ieder geval de uitdaging niet uit de weg gaan Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Hugh fearnly whittingstal (ofzoiets...) van river cottage heeft samen met Butcher Ray een DVD van een cursus die ze geven. 'Pig in a day' Echt super leerzaam! Waar je moet snijden voor welke stukken, en dan ook meteen wat lekkers koken. Edit: Hugh fearnley whittingstall (pfff) Heb jij die dvd toevallig? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Nee, maar we hebben die dvd gedownload. Ik zou eens kunnen kijken of we het op een schijfje kunnen krijgen...? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Zou dat lukken dan ben ik zeer geïnteresseerd Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Het gaat dan om deze: http://astore.amazon.co.uk/rivecott-21/detail/B0038409IS Ik zal eens even kijken. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Ok dat lijkt me inderdaad wat voor mij, kan ik het rustig bekijken voor de slager komt, en kan ik hem van repliek dienen, als hij te snel gaat het het varken niet snijdt zoals ik het wil!Deze review vond ik wel grappig:Quite good for people who wish to dispose of their dead pig, but not very much information about getting your pig to that stage. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Haha ja, het gaat echt om het verwerken van het beest. Niet het opvoeden er van Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 @ Appelvrouw: We kunnen branden, of zippen en dan versturen via bijv. MSN (binnenkort ben je in NL, misschien is je internet verbinding dan 'sterk' genoeg? Gaat vrij simpel) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Dan gaan we vanaf volgende maandag zippen ( Geen idee wat het is, maar dat ga ik leren dan.) de verbinding in NL is in ieder geval lekker snel! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Hij staat op schijfje, ik stuur hem van de week op! Heb weer even een stukje gekeken (was alweer een jaar of wat geleden), en ik ga Jimmy nog maar even wat brood en aardappelen geven.... ik heb zin in ham! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts