Geplaatst: 28 november 201114 j Vanmiddag om 1 uur nog vorst aan de grond in een deel van de moestuin Het is 1,5 m van de Hortensia vandaan waar de afgelopen 2 winters telkens de takken van zijn doodgevroren. Eens denken hoe ik die kouplek kan verwarmen c.q. analyseren hoe het komt. Het is daar niet lager dan elders in de tuin. Kennelijk ligt het wat afgesloten. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 29 november 201114 j Ik vind het al genoeg als het sneeuwt met kerst , als het daarbij blijft dan ik tevreden deze winter.
Geplaatst: 29 november 201114 j Ja dat vindt ik ook leuk met de kerst, maar daarna aub weer een beetje normaal weer, maar ik vrees het ergste voor Januari tot en met Maart. Ik heb nooit geluk met planten,zaaien, poten, Dit was mijn eerste jaar tuinieren, nu een slechtere zomer kon je niet hebben. En aangezien het in die periode weer begint, met van alles en nog wat,hoop ik echt dat het weer mee zit. We zullen zien, hoop zo dat ik ongelijk heb.
Geplaatst: 2 december 201114 j Jeanne, dat valt echt wel mee. Ik heb een paar jaar geleden begin maart erwten gezaaid en daarna ging het 5 graden vriezen overdag. Toch heb ik een hele mooie oogst gehad van deze erwten. Het is dat niet alles het ieder jaar even goed doet, dat valt gewoon niet te voorspellen. Als je je een beetje aan de zaaidata op de verpakking houdt zullen veel dingen wel lukken. En voor de gouden tips hebben we hier het forum. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 21 december 201114 j Vanochtend ontdekte ik dat ik het cypergras buiten heb laten staan. Het zag er nog sappig uit dus kennelijk onder de eikenboom geen aantasting door de vorst tot nu. Ik zal hem maar binnenhalen een dezer dagen... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 28 januari 201214 j Het wordt echt heel koud volgende week.Dus bescherm de niet helemaal winterharde planten, en slijp je schaatsen Hier een weekoverzicht: http://www.weer.nl/nederland/nederland.html
Geplaatst: 28 januari 201214 j Naja. Velen van ons zullen er niet meer echt meer op gerekend hebben ? Bij mij begint het voorjaar ook niet veel eerder dan tegen half februari. Is er dan geen zicht meer op een echte vorstperiode dan ga ik in actie komen buiten. Niet dat dit nou nog hoeft van mij ( nu nog echt een fikse vorstperiode ) maar ja... het is pas eind januari he ? Binnen zaaien zal dan misschien kunnen als ik zo het forum doorsnuffel. Maar ik zit dan straks met vensterbanken vol met zwakke broeders. Ik wacht nog een paar weken.En 'heel erg koud' is ook maar betrekkelijk toch ? Misschien schaatsen ja. Ook best leuk. Met 2 weken in 1 klap de lente in ... dat zou wel lekker zijn. haha
Geplaatst: 28 januari 201214 j Ja, ze geven aan het eind van de week zelfs -10 op op sommige plaatsen, dat noem ik heel erg koud.
Geplaatst: 28 januari 201214 j Ik zag bij KNMI net -13 voor vrijdag! Brrrrrrr... M'n hortensia afdekken aangezien ik er niet in geslaagd ben om te verplaatsen met alle ziekten. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 29 januari 201214 j Gisteren inderdaad maar even de artisjokken afgedekt ( mand, turf, dikke laag blad en stro). Wel blij met de goede vorst, de kleikluiten en een deel van de plagen kunnen nu mooi kapot vriezen en dan mag volgende week het voorjaar beginnen van mij! Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 29 januari 201214 j Auteur Straks maar eens de bloembakken met aardbeien afdekken met bubbeltjesfolie.En inderdaad, mijn schaatsen opzoeken, en slijpen. Volgens het KNMI ligt er volgend weekeinde circa 12 cm ijs (De Bilt, stilstaand open water, 2 meter diep)http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluimijsaangroei.html(Geen garanties van het KNMI, en ook niet van mij) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 januari 201214 j Schaatsen uit het vet! Hier wordt ook erg koud, maar er is hier geen water,( alleen de Maas) dus we komen gauw naar huis! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 januari 201214 j Ja ik ook, maar opzich is het ook wel weer leuk dat geschaats enzo. Alleen voor de planten is het wat minder
Geplaatst: 29 januari 201214 j Worden de spruiten lekkerder van Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Geplaatst: 29 januari 201214 j moet je niet al die spruiten al opgegeten hebben... Nou ik heb van alles afgedekt, beschut gezet, in de kas gezet etc... ik hou niet van kou... maar ja het is niet anders het hoort een beetje bij de februari maand.
Geplaatst: 30 januari 201214 j Ja, een soort poedersuiker Edit: zo te zien is de -13 alweer bijgesteld. In mijn voordeel facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 januari 201214 j Hier heeft het ook gesneeuwd 2 à 3 cm..mooi! de merels zitten te vechten om de appeltjes die ik in deze tijd in de moestuin gooi..(dan hoop ik dat ze in het voorjaar ook komen om de slakken te happen).Morgennacht wordt er - 12 verwacht,nu is het niet meer dan -3 geweest. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 januari 201214 j Zo...fijn he? dat het gaat vriezen Ga ik woensdag eens fijn mijn diepvrieskist uitmesten en opnieuw ordenen....alles naar buiten onder de parasol...... Ik was trouwens bijna vergeten de buitenkraan te " ontwateren "...was nog niet bevroren...geluk gehad
Geplaatst: 30 januari 201214 j Oh! Dat van die vriezer is een heel goed idee zeg! Ga ik ook doen. Stom dat ik zoiets niet zelf verzin. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 januari 201214 j Kunt ook gelijk de koelkast uitboenen Ja dat van de diepvries doe ik elk jaar in november of december....heb nu extra lang moeten wachten en kan ook bijna niks meer vinden. Ben van plan een "voorraadlijst" voor vrieskist aan te leggen, en dan afstrepen....bijschrijven enz....want met de moestuin in het voorruitzicht, zal er veel meer in terecht gaan komen...kan nu al niks meer vinden tussen de boontjes en tomatensausblokken 30 januari 201214 j aangepast door Gast
Geplaatst: 30 januari 201214 j Och, die is wel schonig... Maar in de vriezer groeit aardig wat ijs. Krijg soms de lades amper open. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.