Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het vriest !!!!!

Featured Replies

Geplaatst:

Vanmiddag om 1 uur nog vorst aan de grond in een deel van de moestuin Het is 1,5 m van de Hortensia vandaan waar de afgelopen 2 winters telkens de takken van zijn doodgevroren. Eens denken hoe ik die kouplek kan verwarmen c.q. analyseren hoe het komt. Het is daar niet lager dan elders in de tuin. Kennelijk ligt het wat afgesloten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik vind het al genoeg als het sneeuwt met kerst , als het daarbij blijft dan ik tevreden deze winter.

Geplaatst:

Ja dat vindt ik ook leuk met de kerst, maar daarna aub weer een beetje normaal weer, maar ik vrees het ergste voor Januari tot en met Maart. Ik heb nooit geluk met planten,zaaien, poten, Dit was mijn eerste jaar tuinieren, nu een slechtere zomer kon je niet hebben. En aangezien het in die periode weer begint, met van alles en nog wat,hoop ik echt dat het weer mee zit. We zullen zien, hoop zo dat ik ongelijk heb.

Geplaatst:

Jeanne, dat valt echt wel mee. Ik heb een paar jaar geleden begin maart erwten gezaaid en daarna ging het 5 graden vriezen overdag. Toch heb ik een hele mooie oogst gehad van deze erwten. Het is dat niet alles het ieder jaar even goed doet, dat valt gewoon niet te voorspellen.

Als je je een beetje aan de zaaidata op de verpakking houdt zullen veel dingen wel lukken. En voor de gouden tips hebben we hier het forum.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 3 weken later...
Geplaatst:

Vanochtend ontdekte ik dat ik het cypergras buiten heb laten staan. Het zag er nog sappig uit dus kennelijk onder de eikenboom geen aantasting door de vorst tot nu. Ik zal hem maar binnenhalen een dezer dagen...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Het wordt echt heel koud volgende week.

Dus bescherm de niet helemaal winterharde planten, en slijp je schaatsen

Hier een weekoverzicht: http://www.weer.nl/nederland/nederland.html

Geplaatst:

Naja. Velen van ons zullen er niet meer echt meer op gerekend hebben ? Bij mij begint het voorjaar ook niet veel eerder dan tegen half februari. Is er dan geen zicht meer op een echte vorstperiode dan ga ik in actie komen buiten. Niet dat dit nou nog hoeft van mij ( nu nog echt een fikse vorstperiode ) maar ja... het is pas eind januari he ? Binnen zaaien zal dan misschien kunnen als ik zo het forum doorsnuffel. Maar ik zit dan straks met vensterbanken vol met zwakke broeders. Ik wacht nog een paar weken.

En 'heel erg koud' is ook maar betrekkelijk toch ? Misschien schaatsen ja. Ook best leuk. Met 2 weken in 1 klap de lente in ... dat zou wel lekker zijn. haha

Geplaatst:

Ja, ze geven aan het eind van de week zelfs -10 op op sommige plaatsen, dat noem ik heel erg koud.

Geplaatst:

Gelukkig gaat de temperatuur daarna weer omhoog!

Geplaatst:

Ik zag bij KNMI net -13 voor vrijdag! Brrrrrrr... M'n hortensia afdekken aangezien ik er niet in geslaagd ben om te verplaatsen met alle ziekten.

Geplaatst:

Gisteren inderdaad maar even de artisjokken afgedekt ( mand, turf, dikke laag blad en stro). Wel blij met de goede vorst, de kleikluiten en een deel van de plagen kunnen nu mooi kapot vriezen en dan mag volgende week het voorjaar beginnen van mij!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

Straks maar eens de bloembakken met aardbeien afdekken met bubbeltjesfolie.

En inderdaad, mijn schaatsen opzoeken, en slijpen.

Volgens het KNMI ligt er volgend weekeinde circa 12 cm ijs (De Bilt, stilstaand open water, 2 meter diep)

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluimijsaangroei.html

(Geen garanties van het KNMI, en ook niet van mij)

Geplaatst:

Schaatsen uit het vet!

Hier wordt ook erg koud, maar er is hier geen water,( alleen de Maas) dus we komen gauw naar huis!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik haat vorst

Geplaatst:

Ja ik ook, maar opzich is het ook wel weer leuk dat geschaats enzo. Alleen voor de planten is het wat minder

Geplaatst:

Worden de spruiten lekkerder van

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

moet je niet al die spruiten al opgegeten hebben...

Nou ik heb van alles afgedekt, beschut gezet, in de kas gezet etc... ik hou niet van kou... maar ja het is niet anders het hoort een beetje bij de februari maand.

Geplaatst:

Het heeft gesneeuwd

Geplaatst:

Hier heeft het ook gesneeuwd 2 à 3 cm..mooi! de merels zitten te vechten om de appeltjes die ik in deze tijd in de moestuin gooi..(dan hoop ik dat ze in het voorjaar ook komen om de slakken te happen).

Morgennacht wordt er - 12 verwacht,nu is het niet meer dan -3 geweest.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zo...fijn he? dat het gaat vriezen

Ga ik woensdag eens fijn mijn diepvrieskist uitmesten en opnieuw ordenen....alles naar buiten onder de parasol......

Ik was trouwens bijna vergeten de buitenkraan te " ontwateren "...was nog niet bevroren...geluk gehad

Geplaatst:

Kunt ook gelijk de koelkast uitboenen

Ja dat van de diepvries doe ik elk jaar in november of december....heb nu extra lang moeten wachten en kan ook bijna niks meer vinden.

Ben van plan een "voorraadlijst" voor vrieskist aan te leggen, en dan afstrepen....bijschrijven enz....want met de moestuin in het voorruitzicht, zal er veel meer in terecht gaan komen...kan nu al niks meer vinden tussen de boontjes en tomatensausblokken

aangepast door Gast

Geplaatst:

Brrr vanacht min 6 hier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.