Jorieke123 Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 'Mijn' Corbaci komt hier vandaan, en wordt daar een paprika genoemd. Zonder hitte dus. Ik heb ze elk jaar staan in de kas, en er zit echt geen hitte in. Daar heb ik de zaden uit geoogst en aan Rorror gestuurd. Op die foto op die site kleuren ze ook van lichtgroen naar gelig naar oranje en dan rood. https://www.rareseeds.com/store/vegetables/bulk-vegetables/peppers/corbaci-pepper Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 Bij de Corbaci staat: "One of the most productive of all peppers, out-yielding all others in tests by the University of CA." Dat is ook zeker te zien op de foto van Jorieke. Ik heb buiten elk nummertje en plant nagelopen. Twee stuks zonder label. Dit naast mijn zaailijst gelegd, en mis deze 3 soorten: Turuncu Spiral, Tr Kil Biber, Paprika Corbaci De Corbaci zou eigenlijk gemakkelijk te herkennen zou zijn. Ik denk dat die dan gesneuveld is tussendoor. Niet alles wat ik gezaaid had van de soorten is opgekomen. Volgend jaar hopenlijk nieuwe poging met die soort. @Mellie Zou die peper dan Turuncu Spiral of de Tr Kil Biber kunnen zijn? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 3 uren geleden, rorror zei: @Mellie Zou die peper dan Turuncu Spiral of de Tr Kil Biber kunnen zijn? Turuncu spiral is een kortere peper, dikkere schil en wordt daadwerkelijk oranje. (Turuncu betekent oranje in het Turks em spiral spiraal, dus wel duidelijk hoe die er bij gaat hangen denk ik!) Tr kıl lijkt sprekend op çorbacı, maar is slanker. Dus ik ga voor de TR kıl biber. En ach… Soms heb je een dikke kil biber en soms een dunne corbaci, dus uit elkaar halen kan wel eens lastig zijn 1 Quote
Arja Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 Mijn eerste Lunchbox snackpaprika begint rood te worden, tof, ik was helemaal blij toen ik het zag! De Amanda's zijn nog steeds lichtgeel. De Jalapeños zijn nu diepgroen met donkerder groene plekken. Pepertjes van rode peper uit de winkel ook nog groen. En er staat nog ergens een soortje tussen, ben even kwijt welke, waar enzo, maar het is nu donker. Ben vanaf morgen een hele week niet thuis, hoop dat manlief de tuin niet leeg eet. Of wel, want dan geniet hij ervan en dat is ook goed. 😀 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 12 augustus 2021 Geplaatst: 12 augustus 2021 De paarse peper begint hier te kleuren. Nu van gelig naar rood. Ook van de cayennepeper heb ik al drie pepers geoogst. 2 Quote
rorror Geplaatst: 13 augustus 2021 Geplaatst: 13 augustus 2021 De eerste pepers worden rijp. De kleintjes zijn 'big jamaican pepers' Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 augustus 2021 Geplaatst: 13 augustus 2021 Jalapeno's beginnen ook te rijpen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 Mijn Amanda's blijven lichtgeel en sommige rotten aan de plant. De rotte heb ik uiteraard weggeknipt. Het is hier de afgelopen 10 dagen koel en niet echt zonnig geweest, begreep ik? Ik had zo gehoopt dat ze rood zouden verkleuren en lekker zouden zijn, ik vind ze lichtgeel echt smaakloos en bitter. ☹️ Quote
rorror Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 @Arja Heb je een foto van de rotte pepers? Rot van pepers kan verschillende oorzaken hebben. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 Ze liggen al in de kliko. Vol slakken en slakkenpoep, maar dat leek me meer gevolg en minder oorzaak. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2021 Geplaatst: 19 augustus 2021 @appelvrouw daar gaat de 1e! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 19 augustus 2021 Geplaatst: 19 augustus 2021 Mooie plant zeg! Ik heb er een op de lasagna die er mooi uitziet, maar de vruchten zijn niet zo ver. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2021 Geplaatst: 19 augustus 2021 Ja dit is in de kas, dus flinke voorsprong. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Pittige pepers en hete hapjes: waarom mensen spicy eten zo lekker vindenhttps://www.nu.nl/eten-en-drinken/6150994/pittige-pepers-en-hete-hapjes-waarom-mensen-spicy-eten-zo-lekker-vinden.htmlLeuk artikel waarom we onszelf martelen met pittig eten 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Haha ja ik ben daar sinds kort vanaf voor mij bijna geen peper meer. De snack paprikaatjes geven goed! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Best een grote 7 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Wow wat een monster! Welke variëteit is dat? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Swa Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 Jeetje, die had de naam bodybuilder-peper kunnen krijgen! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 Weet ik eigenlijk niet eens. Ik had zaden van een soort van @Yuras maar die horen volgens mij oranje te worden? En ik heb 'Dulce de Espana' staan, maar dat worden normaal meer een soort stompe puntpaprika's, niet zo vierkant als deze. Al zie ik nu op de site van Vreeken wel een soortgelijk model vrucht op de foto bij die soort. Ik zet dus in op die laatste. Ik heb uiteraard weer eens geen kaartjes/bordjes bij de planten staan dus het is steeds een verrassing Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yuras Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 @Jorieke123 Dat zijn de zaden van spaanse paprika uit Menorca, ras is onbekend. Zou we dat Reuse van veldvarkens noemen? Quote
rorror Geplaatst: 27 augustus 2021 Geplaatst: 27 augustus 2021 @Mellie één van de verassingmix zaden is deze peper. Wat is het? En is de kleur zo goed, of moet deze nog een andere kleur gaan krijgen? Op de achtergrond zie nog groene hangen. 5 kleuren gaat ook goed: Hongaase hot wax Eén van de 8 jalapeno planten, ze hangen allemaal bijna zo vol. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 27 augustus 2021 Geplaatst: 27 augustus 2021 @Mellie één van de verassingmix zaden is deze peper. Wat is het? En is de kleur zo goed, of moet deze nog een andere kleur gaan krijgen? Op de achtergrond zie nog groene hangen. Ik heb even in mijn post van vorig jaar gekeken. enjoya paprika (wordt gewoon een gele helaas..)Corno de giallo (gele puntpaprika)De rode variant daarvan, zou die corno de Rosso heten? numex suave orangeDe vermaledijde tr kil biber JalapeñoEn een peper waarvan eentje iets met ferenc heet... wat was dat nou..? —> is de ferenc tender Ik vermoed dat je een ferenc tender pepper hebt. Moeten nog naar rood afrijpen. Quote
jootje Geplaatst: 30 augustus 2021 Geplaatst: 30 augustus 2021 Ik waag mij sinds dit seizoen voorzichtig op het peperpad….heb twee heel laffe pepers gezaaid. van mijn verkering kreeg ik deze…ook gezaaid, en laten daar nou de meeste pepers inhangen. er staat al op dat ze pittig/ heet zijn…maar heeft iemand enig idee HOE heet? Ik heb de scoville lijstjes op internet al nagekeken, maar kan het niet echt vinden. Quote
Arja Geplaatst: 30 augustus 2021 Geplaatst: 30 augustus 2021 (aangepast) On 8/18/2021 at 5:16 PM, rorror said: @Arja Heb je een foto van de rotte pepers? Rot van pepers kan verschillende oorzaken hebben. @rorror dit zijn de Amanda's die niet willen kleuren. Eentje begint nu rood te worden, dat is echt de allereerste. Meestal zijn het bruinige plekken die langzaamaan groter worden, en uiteindelijk is de halve of de hele vrucht rot. Aanvulling: alles verrot. 30 augustus 2021 aangepast door Arja Quote
rorror Geplaatst: 30 augustus 2021 Geplaatst: 30 augustus 2021 Die zijn rot doordat er een gaatje door een insect erin is ingeprikt. Je ziet dat op de foto net onder het groene steeltje. Wellicht zit er zelfs een wormpje in. Vruchten die nog heel zijn, zou je een berscherm zakje om heen kunnen doen, zodat die toch kunnen afrijpen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.