Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Pissebedden komen pas als het gaatje door een ander insect is gemaakt en door de beschadiging gaat deze rotten. Dan komen de pissebedden.

Kunnen rupsjes zijn die een weg naar binnen eten. Of 'paprika kever' (weet niet hoe verspreid deze in nederland is) of 'peper made vlieg'.

 

Als je dus weet dat je een insect hebt welke gaatjes maakt in de vruchten, dan op tijd van dit soort zakjes gebruiken. Maakt dan ook niet zoveel meer uit welk insect de veroozaker was.

 

image.png
"Juwelenzakjes van aliexpress of amazon."

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-8-2021 om 09:43, jootje zei:

Ik waag mij sinds dit seizoen voorzichtig op het peperpad….heb twee heel laffe pepers gezaaid. 
van mijn verkering kreeg ik deze…ook gezaaid, en laten daar nou de meeste pepers inhangen. 
er staat al op dat ze pittig/ heet zijn…maar heeft iemand enig idee HOE heet? Ik heb de scoville lijstjes op internet al nagekeken, maar kan het niet echt vinden.
1A7FA007-30C4-46E8-A245-FC93779DBCE2.thumb.jpeg.205e70601acea95a42735e584c0a4af0.jpeg 

Ga er maar van uit dat ze miod zijn onder de 10K SHU. Of het dan 1500 of 8000 is,het kan allemaal. Maar die dikwandige pepers gaven bij mij altijd geen hitte en rijpen duurde eeuwig, dus voor mij geen Bishops crown en dergelijke meer. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alle peper / paprika zaailingen zijn slechts enkele overgebleven in de kas. Sommige beginnen op kleur te komen, nu pas.

 

Twee  planten met biquinho pepertjes heb ik maar uitgetrokken en in het compostvat gedumpt, en waarom? Niet te eten, alleen de lucht al: koriander >> zeep!

Om toch te proberen had ik een kleintje door de bami goreng gedaan, maar de stukjes er toch maar weer uitgevist. De zeepsmaak kan ik niet verdragen, bah! :evil:

biquinho.jpg

Biquinho, klopt? Er zaten heel lang heel veel bloemetjes aan met heel kleine rode puntjes, zoals midden foto, en vielen later af. Nu er rijpe rode vruchten aan kwamen, kon er geproefd worden. Dit hoopje ongein heb ik even uit het compostvat geplukt voor de foto.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rook het al toen ze nog groen waren. Vreemd dat ik de enige zou zijn, dacht dat dit bekend zou zijn bij liefhebbers.

Zal ik je wat zaden van het pepertje toesturen @Mellie? Dan wil ik wel volgend jaar een verslag! :D

Helaas kan ik je geen verse pepertjes hiervan toesturen, ze zitten al in het compostvat, dat idee is niet zo fris.

Over de smaakbeleving van koriander (=off topic) heb ik al eens een draadje geopend.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG Volgens mij maakt de biquinho peper wijnsteenzuur aan en dat geeft een scherpe smaakt aan de pepers. Met scherp bedoel ik niet heet, maar echt de smaak van de peper. Meeste pepers maken die stof niet aan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-8-2021 om 19:00, speets zei:

Of stinkwants: Nezara virulida


Ik heb al eens gezocht of ik van wantsen een foto/filmpje kon vinden, waar je ze actief een gaatje ziet maken. Kan heel goed dat bij @Arja de wantsen de veroorzaker zijn. 
Heb uit het insecten indentificatie topic verschillende foto's gebruikt van @Arja voor de toekomstig moestuin wiki. Lijkt er dus wel erg op dat ze flink actief in die tuin zijn.

 

Paar printscreens uit de wiki. Als ze dus gaatjes prikken/boren. Zou ik die foto's er graag bij zetten.

 

 

image.pngimage.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Ik zal nog eens goed naar mijn paprika's kijken, misschien vind ik gaatjes. Ik zie hier erg veel wantsen, maar ik weet niet wat normaal is kwa hoeveelheid eigenlijk. Vroeger in mijn mini stadstuintje had ik ze niet, en hier in overvloed.

 

Ik heb ook foto's en een filmpje van een wants die eieren aan het leggen is, roep maar als je die ook wilt hebben. Volgens mij heb ik en foto daarvan al eens op fit forum geplaatst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarse buena mulatta wordt eindelijk oranje

2c6564ea5b38c8347e55eaacf72729ba.jpg

Ja ik weet het. Hebben voeding nodig…
En sommige planten hebben ook nog eens last van spint. Grrrr.

Dit is een takje wat ik had geknipt van een belachelijk scherpe peper is mij verteld. Peper extreme. Pot stond buiten waar het niet geweldig wilde groeien. Staat sinds een paar dagen in de kas en krijgt nu ienie mini pepertjes. Ben benieuwd of zon lief schattig pepertje ook heet is.
d2948ada2f25067df7ea6d55b5b06977.jpg

De giga paprika’s van @Prettiggestoord moeten gestut worden. Niet normaal hoe groot ze zijn en minimaal 3 paprika’s per plant.
52bf483caf4a85afe4cb17c8c76967d5.jpg

4ae62d800e43101070215c9105d9ff32.jpg

c2fdb9f19dde337280e3ea5957a8313f.jpg

Voor mijn capsicum is het wederom een goed jaar. Alleen jammer van de rest van de tuin. Dat is nog behoorlijk prut

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste üç burun biber gegeten vandaag. Dacht dat die ook allemaal ten prooi waren gevallen aan de woelmuizen. Niet dus. Wat een leuke verrassing!
Wel pittig en heel sappig. Echt spetter sappig. Heel bijzonder. Is jammer dat de peper groen is, want ik had deze graag nogmaals willen zaaien… jammer de bammer

819111d7c2dc5a9fc27e7679c864f0c2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de biquinho pepertjes, uit het compostvat vissen en opsturen om te proeven...

19 uren geleden, Mellie zei:

Oeh ja leuk! En bovenop van de composthoop is ook niet erg hoor.

Was zeker niet erg, lag bovenop verse groene snoeisels.

De mooiste eruit gezocht, afgespoeld en - koel bewaren, in de koelkast? - maandag versturen!

zepertjes.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie De spint aantasting ziet er best erg uit. Beetje het zelfde als wat ik in het begin van het seizoen binnen had. Spuit je af en toe met een sopje?

 

@speets @Arja

 

Ben er achter dat de stinkbug, niet die gaatjes boren in de pepers. Ze zuigen eraan en injecteren een verterings enzyme in de peper.
Dat resulteerd in lichte plekken, wat uiteindelijke rotte plekken worden.

image.png

 

image.png

 

 

En zo ziet wantsen schade er uit in een verder gevorderd stadium:

 

image.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de eerste pluk gedaan.  Morgen bbq bij familie, gaan verschillende vullen en roosteren. Restant wat overblijft snij ik in plakjes voor de vriezer. Hopenlijk wil de rest de komende weken nog rijpen, hangt nog wel 8x de hoeveelheid in de planten. 

 

 

DSC_0553.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de biquinho pepertjes, uit het compostvat vissen en opsturen om te proeven...


Ik heb vandaag een aantal pepertjes gegeten met de wraps. De eerste smaakte echt heerlijk naar koriander. Pittig en geurig, vleugje citrus zoals koriander ook zo lekker heeft.
De tweede rook zo veel heftiger dan de eerste dat ik even moest slikken. Werd een beetje misselijk van de koriander overkill. De derde rookt net zo sterk als nummer 2. Ik heb ze toen maar gelaten voor wat ze zijn. Ga wat zaden drogen voor een koriander freak die ik ken. Die eet zelfs vietnamese koriander en dat vind ik net zeepsop. Dus dan zal dit ook wel bevallen.

Goed experiment dit!
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...