Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

nieuw!

mihoen

Recommended Posts

hallo allemaal,

wij zijn nieuw hier. na jaren alleen een balkonnetje te hebben gehad met alleen wat aardbeienplantjes hebben we nu eindelijk een huis met tuin.

dit jaar hebben we al een kruiwagen vol aardappelen uit de tuin gehaald en hadden we courgette, andijvie, paprika, tomaat, bietjes, bloemkool, komkommer en aardbeien staan.

we hebben ook een zwarte, rode en witte bessen struik geplant, hebben een appelboompje (elstar) gehad en hebben een hazelaar geplant. ook krijgen we als het goed is komende week een kersenboom, een dubbele meikers.

nu hebben we sinds kort ook een volkstuintje in de buurt met een oppervlakte van 10 bij 10 meter. dus nu kunnen we in het voorjaar helemaal los. omdat het wel nieuw is hopen we hier veel info te vinden en een horend oor.

nu alleen nog een grotere diepvries

groetjes mihoen

Welkom Mihoen, Het tuinvirus heeft jullie goed te pakken gehad zo te lezen.

Van een balkon naar een huis met tuin en een volkstuin! Leuk.

Die diepvries heb je echt nodig met een moestuin of natuurlijk veel weg geven aan familie en vrienden

fruit komt volgend jaar pas voor het eerst dus dat weet ik nog niet. we hadden alleen de aardbeien en die deden het goed. in pot.

de aardappelen gingen super, de paprika ook, die had ik achter een mat glazen plaat in de tuin.

andijvie ging goed, aubergine ook wel maar volgende keer doe ik die denk ik achter glas. ik had in totaal 9 vruchten maar de meesten werden niet groter dan een kippenei en werden ook niet rijp.

komkommer deed het ook goed. van de courgette hebben we ons suf gegeten. heerlijk

de tomaten stonden de hele dag in de zon alleen het kleuren en rijpen ging niet zo goed. duurde heel lang en de meesten die een beetje verkleurden heb ik in de vensterbank verder laten kleuren.

de bloemkool mislukte volledig. hebben teveel koolwitjes in de buurt...

volgende keer toch maar een gaastunnel of iets dergelijks maken. ik vond het ook zielig om de rupsen dood te maken dus die hebben heerlijk van de planten gegeten. volgend jaar dus nog meer koolwitjes

Welkom Mihoen,

Ik zie in je verhaal dat je tegen verschillende problemen bent aangelopen. Het weer en de insecten zijn wel de voornaamste.

Zoals gemeld kun je vroege tomatenrassen proberen maar als je stevige planten hebt die kort na 15 mei in de tuin gezet worden heb je normaal- gesproken voldoende tijd voor rijpe tomaten.

Wat altijd helpt is een afdak van landbouwplastik van pakweg 1 meter breed, op stokken aan twee zijden pakweg 60 cm uit elkaar, ongeveer 125 cm hoog, die tevens dienen als steun voor de tomaten. Dit houdt de planten droog, toch luchtig en beschermd tegen te felle zon.

Tegen het koolwitje(prei/wortelvlieg etc) helpt een dunmazig net.

Eveneens over mijn aardbeien zet ik elk seizoen zo'n groen net dat ze om de steiger hangen in de bouw, lekker stevig gaat vele jaren mee, je moet alleen een aannemer kennen die een stuk kwijt wil.

gr Jos

• 5 months later...

ik gebruik mijn eigen topic maar even:

ik heb tuinbonen. de TUINBONEN 'Red Epicure' / 'Extra Precoce a Grano Violetto'. hebben die stokken nodig of groeien tuinbonen aan een stam? ik kan het namelijk nergens vinden.

ze hebben op onze volkstuin eindelijk de grond gefreesd dus nu kunnen we beginnen en de tuinbonen moeten binnenkort. vandaar de vraag.

Normaliter groeien tuinbonen los.

Het is wel gewenst ze met een paar tegen elkaar te zetten.

Sommige rassen worden best hoog dan zet ik een paar stokken langs de rijen en trek daar op verschillende hoogten een touw langs ter versteviging.

Best handig als ze veel wind vangen.