Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben ook al weken aan het plannen en mijn man wou graag deze struiken in de tuin:

2 x Mahonia druif

3 x Blauwe bes:

Hortblue, Bluecrop en Reka

Daarnaast 20 rechthoekige BPA vrije speciebakken om de stoffen moszakken te vervangen en ook om langs de schutting te zetten.
De Mahonia druiven gaan in de speciebakken met grote gaten onderin, zodat ze in de grond verder kunnen wortelen.

De blauwe bes komen in 3 ronde speciebakken, die laten wij eerst opgroeien en later komen ze in de grond te staan.

En een rol tuingaas voor de schutting. Bij de druif die wij nu al hebben hing er een jute ding, die naar beneden is gevallen.

20260912_115253.jpg 20260912_115303.jpg

Geplaatst:

Mahonia's zijn geen druiven hoor. Ze maken wel eetbare bessen, maar die zijn meestal heel klein.

Bloeien vroeg, wat veel insecten wel waarderen en maken mooie herfstkleuren in het blad.

Geplaatst:
1 uur terug, woldistel zei:

Ze maken wel eetbare bessen, maar die zijn meestal heel klein

Als het inderdaad de mahoniastruik is (andere naam is druifstruik), dan zijn de kleine bessen wel eetbaar, maar de pitjes niet. Die zouden giftig zijn. Wel oppassen dus en eruit zeven als je er bijvoorbeeld jam van maakt. Heb je een foto van het blad @Petrasmoestuin ? Dan weet je het zeker.

Geplaatst:

Zo blij met mijn opuntia ficus-indica (vijgcactus) 🥰

Hij is wel een stukje groter dan ik dacht, zeker in vergelijking met mijn andere tuincactusjes... ga m deze winter nog vertroetelen. het is een kas-prinsesje en dat gaat vast niet goed als hij nu pas aan het barre boze buitenleven moet gaan wennen. maar hopelijk kan hij vanaf volgend jaar buiten staan!

20260907_163101.jpg

Geplaatst:

Dat is de foto die je links ziet. En hier is de link. In het duits noemen ze het inderdaad druiven, maar het is een bes. Ik heb begrepen dat als ik ze kook de bessen wel te eten zijn.

https://www.pflanzmich.de/produkt/19300/mahonie.html?gad_source=1&gad_campaignid=1111593515&gbraid=0AAAAAD_o3jAy4QJt_q0udBTwkTJo9jBqj&gclid=Cj0KCQjw8JPVBhD-ARIsAO691sHVF_W5XCnO2YI90LUSBi6sMREs-i9jnwtcLDrBg66B2lqSzmAdeFgaAtgFEALw_wcB

7 uren geleden, Dahli zei:

Heb je een foto van het blad

Geplaatst:
8 uren geleden, woldistel zei:

Mahonia's zijn geen druiven hoor.

Nee klopt. In de duitse taal schreven ze Trauben. En omdat ze geen Beeren schreven (bessen) ging ik ervan uit dat het een druif is. Mijn man had erover dat deze bijzonder zijn. Ik heb ze toen besteld. Ik zie wel hoe ze gaan groeien.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik heb begrepen dat als ik ze kook de bessen wel te eten zijn.

De bessen wel, maar de pitten niet.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik zie wel hoe ze gaan groeien.

Struik wordt gemiddeld 150 cm en groeit met sterke takken zelf omhoog. Je hoeft er dus geen tuingaas voor te gebruiken. Hoeft dus ook niet persé bij een schutting, is geen klimmer. Kan gewoon als losstaande struik. Bessen zelf zijn zuur, maar wel geschikt voor jam of gelei dus. Pitten eruit zeven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.