Geplaatst: 20 november 201510 j Je hebt toch vorige keer op de MTFD Vossenbessen weggegeven? Was dat een andere soort dan je nu hebt gekocht?Ik heb er toen 2 van je gehad.
Geplaatst: 20 november 201510 j @ Angela: dat waren veenbessen/cranberry's. Zijn ze goed aangeslagen? Dit zijn vosse (n)bessen (vaccinum vitis-idaea) ook wel Lingonberry genoemd naar de Zweedse naam. Is wel familie van elkaar.Ongeveer t zelfde verschil als tussen Amerikaanse blauwe bes en de echte bosbes. Maar deze bessen geven bv tweemaal per jaar oogst (hoogzomer en herfst) en smaken wat anders. En hoewel ze ook van vochtige zure grond houden kunnen ze niet geheel onder water staan overleven, wat de veenbes wel een week of twee aan kan.
Geplaatst: 21 november 201510 j Waren inderdaad cranberries nu je het zegt.Ja die doen het prima heb er al van geoogst. Ik ga denk ik ook eens op zoek naar vossenbessen Ik vind die jam van Ikea namelijk best lekker
Geplaatst: 28 november 201510 j Superblij met 2 Paw Paws van zeker 10 jaar oud, voor 10 euro per stuk. Helaas wat transport schade aan wat twijgjes maar ze zijn 2 meter hoog en prima vertakt.
Geplaatst: 28 november 201510 j Dat is een mooie aanwinst, Goldfish! Hoe groot zijn ze? Ik hoop dat je goed verplant krijgt, want wortels zijn heel kwetsbaar. Mochten ze beschadigen, dan kun je ellende voorkomen door de plant flink in te snoeien (niet leuk, ik weet het) zodat het evenwicht bewaard blijft. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 29 november 201510 j @ weknow, er zat een 30cmx30xcmx30cm kleiige kluit bij. Volgens de vorige eigenaar zijn ze meermaals verplaatst de afgelopen jaren. Wel vreemd, want zeker de penwortel zou erg kwetsbaar zijn volgens Fruitlent. Hij (een professionele bonsai-kweker) had er vier, maar iemand was mij net al voor geweest via Marktplaats. Maar dat neemt niet weg dat ik super blij ben met deze twee 2.10m/2.20m hoge boompjes die goed vertakt zijn (zelfs naar het verlies van 4-5 twijgjes)! Nu maar hopen dat ze aanslaan: Zie de foto's. Acht jij extra snoei zinvol op dit moment?
Geplaatst: 29 november 201510 j Geen beplanting, maar wel een mooie tandemasser aanhanger voor spul van en naar de tuin
Geplaatst: 29 november 201510 j Goldfish schreef: Acht jij extra snoei zinvol op dit moment? Moeilijk te beoordelen op afstand of bijsnoeien gewenst is. Denk dat je dat zelf wel kunt inschatten.In ieder geval niet op dit moment lijkt me. Voor eind mei of zelfs begin juni kun je geen hergroei verwachten (als ik deskundigen mag geloven...laatste jaren alles gelezen over pawpaw wat ik maar kon vinden ) en ik zou het even aankijken...als je merkt dat ze verdrogingsverschijnselen vertonen dan, kan het de redding zijn om alsnog te snoeien. Mijn planten (allemaal zaailingen van het laatste jaar in diverse stadia en van verschillende bron zaden) ontwikkelen zich verschillend in wortelvorming, voor zover ik kan beoordelen. In veel literatuur wordt uitdrukkelijk geadviseerd om alleen in echt diepe potten de planten op te kweken (tot zakken/buizen van 50 a 60 cm toe voor zaailingen die zich ontwikkelen) maar anderen lijken het ook te doen met een methode om steeds je pot wat groter en dieper te kiezen tijdens de opkweek. Ik zie hier zaailingen zonder blad, waar de wortel die eerst gemaakt wordt al meer dan 20 cm is en uit de pot groeit en andere met 6 a 8 bladeren die zich tot hier toe goed thuis lijken te voelen in een pot van een 15 cm. diep.... Het zou dus per plant (variëteit) kunnen verschillen hoe sterk de wortelvorming en wortelkwetsbaarheid is. Maar het zou ook kunnen dat de manier waarop je ze opkweekt de structuur van de wortels beïnvloedt: dat je een zodanig (korter? breder?) wortelgestel kunt kweken dat de plant minder kwetsbaar en beter te verplanten is. Mij is duidelijk dat er nog veel te leren is over de opkweek en cultuur van pawpaw's in onze lage landen! Ik heb nu opnieuw een 70 zaden, van allerlei herkomst, in de koeling staan om te stratificeren en door te proberen en experimenteren zal het wel steeds beter lukken, hoop ik. Overigens vind ik dit de allerbeste en duidelijkste en meest complete handleiding die ik gevonden heb voor alle aspecten van het kweken van pawpaw, speciaal afgestemd op onze West-Europese omstandigheden. Ik hoop dat je Duits kunt lezen!? http://agrumi.at/_TCgi_Images/gordon/20061113145003_Pawpaw_Asimina_triloba.pdf In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 29 november 201510 j @ dank voor de tips en die Oostenrijkse link! Duits lezen is geen probleem voor mij. Toe nu toe kwam mijn info vooral van Amerikaanse sites. Doe nu niets en wacht t uitlopen af. Heb naast de zaailingen ook Sunflower en Prima nummer zoveel staan maar dat zijn ielige staken van 1 meter die zowaar wel al gebloeid hebben in t jaar van aanplant (dit voorjaar).
Geplaatst: 30 november 201510 j Ik heb een foliekas gekocht. Ik wil ook in mijn achtertuin wat tomaat en aubergine kweken. Ben benieuwd hoe land die meegaat. Ik zet hem nee vanaf Mei tot de tomaten klaar zijn. Dan ruim ik hem weer op. Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Geplaatst: 3 december 201510 j Een warmtematje voor de paprika's enzo.Kannie w88 "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 december 201510 j Led groeilampen. 2 stuks, aan de linker moet nog een stekker gezet worden. Ben benieuwd of het wat is!
Geplaatst: 28 december 201510 j mooi, ik heb ook zoiets maar die zijn wat chinees zwakjes, werkt goed voor een zaailing of 10 als ik ze er vlak boven blijf houdenhet kleurspectrum is wel goed om zaailingen op te kweken want ze blijven hier goed aan de groei (pepers, sla) de buren maakten zich wel even zorgen....
Geplaatst: 28 december 201510 j Haha Robo. Mijn moeder maakte zich ook zorgen wat de buren wel niet zouden denken van die roze lampen haha Dit zijn ook lampen uit China. Tot nu toe valt de lichtintensiteit mij nog niet tegen, maar ik denk ook dat het slechts voor een beperkt aantal zaailingen geschikt is. We gaan het gewoon proberen dit jaar
Geplaatst: 28 december 201510 j Buren zijn inderdaad lastig. Toen ik met 200 11liter kweekpotten thuis kwam was ik wat blij dat het keihard regende 's avonds in het donker.
Geplaatst: 28 december 201510 j Dan doel je er denk ik op dat hun zouden kunnen denken dat je "relaxplantjes" ging telen? Hier thuis maakten ze meer grappen over een eventuele nieuwe bijbaan van moeders
Geplaatst: 28 december 201510 j Ging inderdaad om het vierkante 11l model dat zo geliefd is bij thuis "kwekers". Meer wietplant per m2. Het viel mij op dat er op de MTFD ruildag dit voorjaar veel vraag naar was.
Geplaatst: 28 december 201510 j Vandaag even naar het tuincentrum mijn tante was vandaag jarig en die wil altijd graag narcissen maar die hadden ze hier nergens dus maar naar het tuincentrum.Daar stond toevallig nog 1 pot.Maaaaar....Ze hadden nog wel opruiming van verschillende soorten planten en ik kon het niet laten er stond nog een patio pruim voor 7 euro dus die heb ik meegenomen er stonden ook nog wat andere dingen bessen/kiwi/druif toen heb ik ook nog een nieuwe witte bes gekocht omdat het niet zeker is of ik er nog een heb en deze koste maar 3 euro.Ik heb nog staan te twijfelen bij een buddleja flower power.
Geplaatst: 28 december 201510 j Ging inderdaad om het vierkante 11l model dat zo geliefd is bij thuis "kwekers". Meer wietplant per m2. Het viel mij op dat er op de MTFD ruildag dit voorjaar veel vraag naar was. de kweekpotten bevallen hier dan ook erg goed. stevige potten, passen precies in mijn 'SFG-vakken' en zijn groot genoeg voor een tomatenplant. Als er nog eens iemand dit soort kweekpotten te ruil heeft dan zeg ik daar geen nee tegen Niemand die mij er raar om heeft aangekeken. maar ik kwam dan ook niet met 200stuks thuis
Geplaatst: 28 december 201510 j @Loes: ALS ik naar de MTFD kan komen zal ik nog even voor je kijken wat ik kan missen. Aan hoeveel stuks denk je? In t buurdorp kan ik ze evt ook voor 47ct/stuk kopen. Maar Marktplaats in de gaten houden, levert vaak betere prijzen op (25-35ct).
Geplaatst: 28 december 201510 j met 3 stuks heb ik alle tomaten voorzien van een pot. afgelopen jaar op marktplaats niets gevonden, verkeerde kant van het land blijkbaar ik weet ook nog niet of ik naar de MTFD kan komen, bekijken we tegen die tijd wel even.
Geplaatst: 29 december 201510 j Even een vraagje, zijn die 11 liter potten echt groot genoeg voor tomaten.Ook voor tomaten die tot twee meter hoog worden?Daarover had ik al van die 40 liter kuipen van de Action gehoord. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 29 december 201510 j Ligt aan de situatie en soort planten denk ik. Mijn planten staan buiten en worden niet zo groot als in de kassen. Daarnaast graaf ik de potten in waardoor de wortels verder kunnen groeien als daar behoefte aan is. Er zijn er op het forum ook die bouwemmers van 12 liter gebruiken.
Geplaatst: 29 december 201510 j Silica korrels. Het wordt 'silica gel' genoemd, maar dat begrijp ik niet. Gel is voor mij gelei, lobbig, half vloeibaar, maar dit zijn keiharde korrels, ook wel parels genoemd. Zeer geschikt voor het drogen en/of droog houden van gedroogde levensmiddelen. Oplossing voor die te grote pot met weinig kruiden, door de lucht worden de kruiden vochtig. Met wat silica korrels erbij blijft het kurkdroog en blijft de smaak goed! Ik heb losse korrels gekocht en doe wat in een papieren theezakje dat ik dicht tape. Ik had ze eigenlijk aangeschaft om polymeerkit droog te houden, want als daar waterdamp uit de lucht bij komt - na het openen van de koker gebeurt dat geheid - gaat het uitharden. Nu kan ik een geopende koker/tube/flacon lang bewaren tussen de korrels. De silica korrels die ik koos zijn oranje als ze droog zijn, blauw/violet als ze vochtig zijn. Geschikt voor hergebruik, blauwe korrels worden na droging wederom oranje.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.