Geplaatst: 15 december 20205 j een bmw krik via MP, 5 euro, om lastije palen uit de grond te trekken, scheelt graven beste aankoop ooit, ondanks diep gewortelde liefde zitten vrouw en ik nu best wel vaak bij elkaar... TV geluid was n probleempje, bellen ook, dus.... een noise cancelling headphone gekocht, die dure Sony, met bluetooth gekoppeld, werelds!
Geplaatst: 17 december 20205 j Ok, dat is een ander type krik dan ik heb. Ik begrijp niet hoe die krik stabiel kan staan als het gewicht ernaast hangt, maar je weet vast wat je doet. De enige keer dat ik een paal verwijderde, heb ik een ingewikkelde constructie gebruikt waarbij de paal alsnog in tweeën brak en moest worden uitgegraven. Dus ik vind het wel een interessante oplossing.
Geplaatst: 17 december 20205 j onder de krik ligt een flinke tegel, de krik draait zichzelf vast als je er spanning op zet gat moet je wel horizontaal of iets naar boven gericht boren anders glipt hij er uit works like a charm
Geplaatst: 17 december 20205 j Ik was zelf wat minder gelukkig met mijn aankopen. Ik had in mijn regio wat Nederlandse wijn gekocht, om te besluiten welke wijndruif ik ga aanplanten. De Regent heb ik na twee keer proeven door de gootsteen gespoeld. Wat een bocht. Nasmaak van plastic, ik heb nog nooit zoiets geproefd (gelukkig). Misschien hebben ze een te oud vat gebruikt, want hij smaakte zoals 50-jaar-oud hout kan ruiken. Ik snap niet dat ze het verkopen, nota bene alsof het kwaliteitswijn is. Ik had ook witte wijnen, van twee verschillende wijnhuizen. Ik houd niet zo van wit, het was een noodsprong omdat ik weet dat goede rode wijn van Nederlandse bodem een paradox is, en wit schijnt beter te werken. Maar het waren vrij zure witte wijnen, waar ik dus niet zo van houd. Prima bij de zuurkool, maar dat is het dan ook. In de Duitse supermarkt heb ik voor 4 euro nog een rode wijn van Regent-druif gekocht en die smaakte prima. Beter dan de Duitse rode wijnen die ik ken. Meer Bourgogne dan Bordeaux, vol, soepel en kruidig. Maar die wijn komt uit Rheinhessen, een stuk zuidelijker dan mijn tuin. Ik ga nu wel de Regent in mijn tuin uitbreiden, maar ik heb mijn verwachtingen naar beneden bijgesteld. Dat heeft die 50 euro aan wijn me opgeleverd.
Geplaatst: 18 december 20205 j Hier bij ons heeft de stad een wijngaard, in 2017 hebben ze volgende rassen gezet: Cabernet cortis, Cabernet cantor en Monarch voor blauwe soorten. Johanniter en Souvignier gris voor de witte. Heb de wijn wel nog niet kunnen proeven maar het idee kwam van een wijnliefhebber die zelf ook wijn maakt. Misschien toch nog wat wijnen met andere rassen proberen. Ik denk namelijk dat eenmaal ze staan, je niet vlug zult veranderen aangezien het een aantal jaren duurt vooraleer je echte productie hebt dus best ineens jouw smaak zoeken en deze aanplanten.
Geplaatst: 18 december 20205 j @fre3ke jammer van deze nare ervaring; een kennis heeft na 6! jaar oefenen hier in Hillegom een aardige rode wijn van de oude Boskoops glory gemaakt de kunst zit in het maken denk ik, dus jouw regioproducenten hebben nog een uitdaging en jij ook denk ik
Geplaatst: 18 december 20205 j 19 uren geleden, fre3ke zei: De Regent heb ik na twee keer proeven door de gootsteen gespoeld. Azijn van maken!! 😎
Geplaatst: 18 december 20205 j 2 hours ago, Erny said: Azijn van maken Dat is een misvatting. Slechte wijn maakt slechte azijn. Het had wel op de composthoop gekund. @simonvb, ik zal eens naar de Monarch kijken. De Cabernet Cortis en Cantor had ik al laten afvallen, ik weet niet meer waarom, maar ik denk droogtegevoelig. Van de Souvignier en Johanniter had ik ook een fles gekocht, die zelfs een prijs had gewonnen. Op zich dus een goede combi. Maar ik proef het niet, omdat ik wit al niet graag drink. @RobO, ik weet hoeveel tijd het kost, 6 jaar is niets. Ik heb wel vertrouwen in mijn kunnen, maar ik ben echt ontzettend kritisch. Dus ik wil met een goed product starten. Over 10 jaar vertel ik wel hoe het mijn wijn is afgelopen 😇
Geplaatst: 24 december 20205 j Eindelijk een eigen kruiwagen gekocht voor op de volkstuin!😁 85 liter/€37.50 bij de Hornbach
Geplaatst: 25 december 20205 j mooi!...met drie extra wieldoppen 😄 mijn aankoop wordt een tweetal abrikozen, blij mee!
Geplaatst: 25 december 20205 j Zadenvoorraad aangevuld via de Bolster en vd Wal (alles bio). Uiteraard weer te veel besteld, maar het vleesch is zwak in deze tuin-arme en regenachtige maand....
Geplaatst: 26 december 20205 j heel bekend 😄 hier ook genoeg zaden om de tuin 12 x te beplanten, gelukkig hebben we een weggeefkastje op de club ik heb een dakgootreinigerdinges gekocht, werkt niet 🙃 en een non-moestuindinges om mijn flitser door een diffuser op afstand te bedienen voor portretfoto's op locatie (in de HRLM, lees dat blad 😄)
Geplaatst: 26 december 20205 j Als het kalf verdronken is ... ... dempt men de put -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 januari 20215 j Ik had wat fruitboompjes bij fruitbomen.net gekocht, en ze doen wel hun naam eer aan.Ik heb 2 kersen, 2 pruimen, 3 peren en 4 frambozen. Allen verschillende soorten.De kersen heb ik speciaal op Gisela 5 onderstam gekocht, zodat ze redelijk klein zouden blijven. Niets is minder waar, de kersen zijn die 2 grootse boompjes! Dacht aan max 3 meter, maar dat hebben ze nu al in het eerste jaar gehaald!Helaas was er wegens persoonlijke omstandigheden alleen een medewerker aanwezig, dus kon het niet meteen navragen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 januari 20215 j @acpronk Heb je ze zelf opgehaald? Aangezien het om de hoek is. Zijn die trouwens open? Of alleen afhalen?
Geplaatst: 12 januari 20215 j Ja, zelf opgehaald. Je kunt via de website (of telefonisch) bestellen, en dan afhalen Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 januari 20215 j Aardbei bakken opgehaald, 20 stuks want een opkoper kwam bij de verkoper langs en heeft alles, op deze 20 na, opgekocht.Gelukkig dat ik er geen 100 heb, want waar moet ik die 80 reserve laten. Zijn best groot..Ook binnen gekregen, onderstammen en enthout. Helaas niet de definitieve bestelling, maar de voorlopige. Ik krijg nog te horen hoe het opgelost gaat worden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 januari 20215 j Eerst talm ik weken lang om de bestelling te optimaliseren, dan bestel ik net op het moment dat de leverancier een week kerstreces heeft. Het pakketje gaat op 8 januari op de post in een afgelegen gat op de grens van de Oekraïne en Rusland. Achteraf heb ik veel geluk gehad want vanaf 10 januari is de website zonder reden op zwart gegaan. Geluk gehad en de tomatenzaden (26 rassen), komkommer (3 rassen), watermeloenen (2) en meloenen (2) zijn gisteren aangekomen! Omdat Nikitovka altijd heel genereus is qua aantal zaden (40 tot 60!, ruil ik komende week met een Belgische liefhebber zaden van 23 tomaten rassen, voor andere tomaten en nog wat andere eenjarigen. Nu nog 50 m2 extra grond zien te regelen...
Geplaatst: 17 januari 20215 j Eerst talm ik weken lang om de bestelling te optimaliserenHeb ik ook 'last' van, en als je niet oppast is de winkelwagen weer leeg..Wil je een tuintje in Boskoop? Waren er eerst nog enkele vrij hiero, als je wilt zal ik informeren of er nog steeds een of meerdere vrij zijn. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 januari 20215 j Dat is erg aardig van je AC, maar als ik mijn tijd moet verdelen over twee locaties, dan vrees ik dat de Goudse tuincontrolecommissie mij nog dit seizoen bij mijn nekvel grijpt. Voorlopig is mijn strategie simpeler: grandioos minder plantafstand hanteren dan voorgeschreven.
Geplaatst: 18 januari 20215 j Samen met de tuinvrienden fruit gekocht bij Crowdfarming. Ik heb er goede ervaringen mee, vandaag kwam er 50 kg fruit binnen en de kwaliteit is erg goed. Het is wel lollig, ik verdeel nu de inhoud van de verschillende dozen en kijk of er geen slecht fruit bij zit. De geur in de benedenkeuken, mmmm. Geweldig dat het in karton komt, geen plastic zakken of netjes. In 50 kilo citrus fruit één slechte vrucht, niet gek. Morgen komen nog meer sinaasappels en ook avocado We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 januari 20215 j Wauw! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.