freggel Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Het afgelopen seizoen was mijn eerste, echte moestuinseizoen en voor het komende jaar krijg ik dus te maken met een wisselteeltplan. Ik heb er vrij lang op zitten puzzelen, ondanks dat ik slechts te maken had met 2 seizoenen (het komende het het afgelopen seizoen). De komende jaren zal het maken van een plan dus steeds moeilijker gaan worden. Dat moet toch makkelijker kunnen? Weet iemand of er een programma bestaat waarmee je het aantal bedden kunt invoeren, kunt invoeren wat er heeft gestaan, hoeveel bedden je met een bepaald gewas hebt en waarbij je dan alleen op een berekenknopje hoeft te drukken waarbij je een kant en klaar schema krijgt met welk gewas op welk bed kan? Quote blog/freggel/
geedee Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Over 4 jaar gebruik je toch weer het plan van het eerste (afgelopen seizoen) jaar? Of heb ik iets verkeerd begrepen Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Hoi volgens mij staat dit ook elders beschreven [uitgebreid] groetjes Jeanne Quote
Koert Geplaatst: 11 november 2011 Geplaatst: 11 november 2011 https://www.moestuinforum.nl/post53359.html?hilit=floorplanner#p53359 En volgens mij stond op Mergenmetz ook een programma (excel) maar je zult alles zelf moeten invoeren, die berekenknop heb ik nog nooit gevonden Quote Even a broken clock is right twice a day
Kruidje Geplaatst: 11 november 2011 Geplaatst: 11 november 2011 Ik heb gewoon een kant en klaar wisselteeltplan (dat Excelbestand van Velt wat in een ander topic werd genoemd) gebruikt en zo in mijn tuin gelegd dat wat ik dit jaar heb geplant er zo min mogelijk problemen mee zou opleveren. Dat ik niet precies de zelfde dingen ga planten vind ik er niet toe doen. Weet bijvoorbeeld nog niet of ik aardbeien en aardappelen zo wil planten (of uberhaupt). Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
freggel Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Geplaatst: 11 november 2011 Ik ben bekend met de (Excel)programma's om planningen in te maken, maar wat zou het handig zijn als er een programma bestaat dat je adviseert. Als ik nou ieder jaar precies dezelfde aantallen bedden zou hebben bepaalde gewassen, dan was het inderdaad het gemakkelijkste om ieder jaar gewoon een bed op te schuiven, maar zo werkt het in de praktijk niet. Althans, niet bij mij. Zo had ik dit jaar bijvoorbeeld 1 x aardappel- en 1 x peulvruchten. Komend jaar van beide 2 en het jaar erop misschien wel 3. Och ja. Misschien dat ik in de nabije toekomst zelf een poging ga wagen met het maken van zo'n programmaatje, en tot die tijd doen we het maar met de hand. Quote blog/freggel/
wouttie75 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 ik heb in excel de bedden een nummer gegeven en die van boven naar beneden in een kolom gezet, horizontaal de seizoenen. ben uitgegaan van hoofdteelt en nateelt dus 2011-1 en 2011-2.Ik heb elke gewassoort zijn eigen kleur gegeven en zo zie ik eigenlijk in 1 oogopslag wanneer iets waar gestaan heeft. Het is een behoorlijke puzzel moet ik zeggen omdat je met 2 teelten per jaar je wisselteelt haast niet goed kan doen, maar je hebt nu wel een richtlijn. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
freggel Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Geplaatst: 13 november 2011 Even een off-topic vraag. Ik zie dat je peultjes als 2e teelt hebt. Zijn die niet alleen vroeg? Ik dacht dat dat een typische vroege voorjaarsgroente was? Zo niet, dan moet ik mijn planning maar weer gaan aanpassen, want van peultjes krijg ik nooit genoeg! Quote blog/freggel/
wouttie75 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 de eerste rij piepers zal er zo half juli uit zijn, ik wilde de peultjes voorzaaien en als we een mooie zomer hebben hebben we mazzel anders jammer dan. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
freggel Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Geplaatst: 13 november 2011 Ach zo. Ja, proberen kan altijd, nietwaar? Dat zal ik zelf ook even in mijn achterhoofd houden volgend jaar. Wie weet! Quote blog/freggel/
Borsalino Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Ik gebruik Excell om te plannen waar iets komt te staan.Bij invullen groeten komt gewoon de juiste plantafstand er te staan, voor plantgoed gewoon het aantal rechts aflezen.Links de hoofdteelt met ernaast de nateelt. De volgende stap is zoals je aangaf om te zien of er geen fouten insluipen, al is het soms niet 100% mogelijk om de 4 jaar te wisselen. Dit is het blad nateelt, daar komt ook als geheugensteun de voorteelt af te lezen.Er is ook een blad enkel voorteelt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.