muntdropje Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 hoi, ik heb een paar maand geleden (augustus) wintersla (Winter Butterkopf) gezaaid. Nu heb ik dat voor het eerst gedaan, gewoon in mn achtertuintje om te proberen. Vlgs het zakje kan ik deze in het voorjaar oogsten. Ze zien er nu al erg mooi uit, maar mijn vraag is: moet ik ze nog beschermen tegen het vriezen van de winter, of kunnen ze daar ook tegen. Ze staan niet in een kas of serre, maar gewoon in de grond, achter mn huis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Ik weet dat forumlid Frans vorig jaar het sla ras Artic King had staan zonder bedekking (Het dikke pak sneeuw overleeft). Zelf heb ik in de winter alleen nog maar sla in de kas staan maar als ze buiten in de volle grond zouden staan zou ik ze zelf beschermen met vliesdoek (op koude dagen). Is verder natuurlijk geheel afhankelijk van hoe streng het vriest en voor hoe lang, laten we hopen dat het meevalt dit jaar. Winter Butterkopf heb ik zelf in ieder geval nog nooit gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Muntdropje mag ik even meeliften op je topic met de vraag of men in de kas de sla bij flinke kou ook weleens afdekt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Heb even gegoogeld op Winter Butterkopf en op een duitse site staat dat bij strenge vorst de sla wel even afgedekt moet worden....hoeveel graden minus dat dan is , staat er niet bij Wel staat er ook bij vermeld dat het "in de wind staan"van de kroppen resulteert in minder goede kropvorming en dat een zonnig plekje een aanrader is. Ik zou als het minder dan minus 5 graden wordt, het zaakje gewoon even afdekken snachts.....loop je gewoon geen risico dat ze doodvriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Ze kunnen er misschien wel tegen, maar wat houdt je tegen van niet af te dekken, een veld vol en geen doek genoeg of teveel werk? Dus voor enkele kropjes zou ik zeker en vast afdekken, dat kan nooit kwaad als het vriest.Als ze buiten staan zou ik ze constant onder vliesdoek of cropnet laten staan.De mijne staan voorlopig in de tunnelserre in bakken, gaan naar de nog te plaatsen glazen serre als die er is, en dek die meteen af. In het voorjaar worden groenten wel onder doek geteeld voor oogstvervroeging, waarom dan net niet in de winter met veel koudere temperaturen dan in het voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Op mijn verpakking Arctic King zaden staat aangegeven dat deze sla 5 tot 7 graden vorst kan verdragen. Ik weet niet hoe het met de vorstbestendigheid van het ras Winter Butterkopf zit maar ook ik zou deze sla in de vollegrond toch maar beschermen met wat vliesdoek als het meer dan een paar graden vriest . Mijn Arctic King kwam de afgelopen winter goed door zonder dat ik hem beschermd had maar dat heeft hij denk ik vooral te danken aan de flinke laag sneeuw die er over heen lag toen het zo hard vroor. Een pak sneeuw beschermt goed bij strenge vorst. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
muntdropje Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 bedankt voor jullie antwoorden.Ik heb maar een klein strookje tuin, waar ik wat kan planten (2 x 13 meter) Dus er staan zo'n 9 slaplantjes.Wel de hele dag in de zon, zelfs nu de zon al erg laag staat, staat dat strookje in de zon. Maar ook wel in de wind, dus ik zal ze proberen af te dekken. Nu heb ik geen vliesdoek, maar vast wel een ander iets wat er over heen past.. Ik denk dat ik dan wel moet zorgen dat het niet los over de sla heen valt, mocht het dan gaan sneeuwen, dan drukt het de sla helemaal plat.Ik zal er iets van houten schotten omheen zetten, als het zal gaan vriezen, dan dient dat gelijk als steun voor het afdekken.Hier nog even een foto'tje van mn sla, je ziet wel, die voorste is al flink groot.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 heb ik geen vliesdoek, maar vast wel een ander iets wat er over heen past.. Wat zou je allemaal kunnen gebruiken als je geen vliesdoek hebt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
muntdropje Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 mmmm.. dat weet ik nog niet.. ik weet niet eens wat een vliesdoek is. en van wat voor materiaal dat is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Vliesdoek kost geen drol, waarom dan gaan knoeien met stukken pastiek waaronder de boel gaat verschimmelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Waar kan je die vliesdoek kopen? en zit dat verpakt of gaat het per strekkende meter ik heb geen idee bedankt alvast Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Ik zou bij een tuinder langsgaan, die heben vaak grote stukken en gooien die weg als er wat af is geschreurd! Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muntdropje Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 ik zal wel es kijken wat zo'n doek kost, en waar ik dat kan kopen.Op dit moment heb ik de sla lekker ingestopt met droge bladeren die ik altijd erg veel heb uit de bomen.Niet overdekt, maar er omheen gedrapeerd. Doe ik meestal met al mn bladeren, maar dit is de eerste keer bij sla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts