acpronk Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Een paar dagen geleden zaten 4 van de 5 pawpaw's vol in knop (4e seizoen dit jaar), ga ik vandaag met een kwastje langs en blijken er slakken langs geweest te zijn.. er waren nog een paar bloemetjes over. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MH95 Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Hier groeien de pawpaw's goed. Beter dan ik had verwacht met verhalen over heel traag groeien. De zijtakken groeien tussen de 6-14 cm tot nu toe. Vorig najaar geplant. Ze waren tussen de 1,30 - 1,60 meter hoog. Alleen Susquehanna had al zijtakken. De rassen zijn Susquehanna, Allegheny, Prima 1216 en Maria's Joy. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Vlak voor de vakantie heb ik even snel bestoven met de hand, ik zag zo snel alleen wat vruchtbeginsels op de KSU Atwood, zal het dit jaar dan gaan gebeuren? 🥳 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
PKR Geplaatst: 8 juni 2023 Geplaatst: 8 juni 2023 Ik heb 2 jaar geleden een Rappahannock en een Shenandoah aangeplant. Nu zaten in beiden enkele bloemen dit jaar. Maar bij de ene ongeveer 3 weken eerder dan de andere. (Staat ook iets meer in de schaduw tov de ander) Wordt de bloeiperiode langer als ze groter worden of zo? Anders heb ik wel een probleem qua bestuiving in de toekomst. Heb geen plaats voor een derde boompje…. Iemand die hier iets over kan zeggen? Quote
MSDG Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 Jippie, m’n 3 mini vruchten aan de KSU Atwood hangen nog na de storm. 🥳 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Martijn Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 6 Bomen groeien mooi. Eerste vruchten aanwezig 👌. De Wabash die niet echt wilde groeien is helaas afgestorven. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Mooie bomen zeg, dat de vruchten straks mogen smaken 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Op 8-6-2023 om 20:14, PKR zei: Ik heb 2 jaar geleden een Rappahannock en een Shenandoah aangeplant. Nu zaten in beiden enkele bloemen dit jaar. Maar bij de ene ongeveer 3 weken eerder dan de andere. (Staat ook iets meer in de schaduw tov de ander) Wordt de bloeiperiode langer als ze groter worden of zo? Anders heb ik wel een probleem qua bestuiving in de toekomst. Heb geen plaats voor een derde boompje…. Iemand die hier iets over kan zeggen? Ik vrees het ergste voor je. Kan het kloppen dat de Rappahannock de vroegste van de twee is? Naar mate de boom hoger wordt zit er wel een week of twee verschil (en misschien meer) tussen de laagste en de hoogste takken in de boom . Maar of dat genoeg is om een gat van 3 weken te overbruggen... ik hoop het beste voor je. Anders zou je moeten leren enten en dan van leden van dit forum enthout moeten zien te krijgen van andere rassen die het gat kunnen overbruggen. Zelf kan ik je in elk geval diverse gekende soorten aanbieden. 1 Quote
Sanderv Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 1 van mijn 2 geënte pawpaw bomen is afgestorven (een Shenandoah). Echter begint hij nu uit te lopen van onder de ent plek. Zou het de moeite zijn om deze te sparen en te laten uitgroeien? Of is de kans klein dat deze lekkere pawpaws zal geven? Heb nu niet veel plaats over in tuin, daarom de twijfel of ik het een kans geef of direct vervang door een nieuw exemplaar. Er staat nog een prima1216 in de tuin voor bestuiving. groeten Quote
Goldfish Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 De onderstam zal wel een zaailing zijn. Je zal dan sowieso langer moeten wachten voordat de boom in productie komt. Een zaailing kan zeker uitstekende vruchten opleveren maar ook middelmatige. Je kan ook de onderstam laten gaan en daar later rassen op bij-enten van ge-ente rassen. Veel van de hedendaagse rassen zijn ontstaan uit zaaiilingen van wilde planten die niet langer dan 100 tot 120 jaar geleden in het wild gevonden zijn. Het veredelen van Paw-Paws staat daarmee nog erg in de kinderschoenen waardoor de meeste "cultivars" nog dichtbij de gevarieerde smaak van de wilde exemplaren staan. Quote
Roland Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 De Peterson rassen hebben aanzienlijk beter eigenschappen dan de wilde zaailingen. Je zou de onderstam kunnen laten groeien en daar zelf een beter ras op enten. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Uit sommige antwoorden hierboven zou je kunnen denken dat het enten van pawpaw gemakkelijk is (net zoals appels en peren). Helaas is dat echter niet zo. Daarom zijn geënte pawpaws ook zo duur want er is redelijk wat uitval. Dit moet worden verdisconteerd in de prijs van de planten die wel het verkoopstadium halen. Ik zou de scheut van die zaailing laten uitgroeien. Oppassen voor slakkenvraat, slakken kunnen jonge pawpaws ten gronde richten. Smaak van zaailingen is variabel maar aangezien veel onderstammen van de pawpaw zijn gekweekt uit zaad van gekende soorten is de kans op een goed smakende soort hoger dan gemiddeld. Ik heb op internet al diverse malen gelezen (ik meen op growingfruit.org) dat zaailingen van gekende soorten qua smaak redelijk in de buurt komen van de soort zelf. Quote
Roland Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Ik heb de afgelopen 2 jaar een 20 enten gemaakt en 1 is mislukt. En dat was niet zo vreemd dat die niet lukte wat het was een zaailing van nog maar 3 mm dik waarop ik het laatste beetje entmateriaal probeerde te zetten. Enten zodra de onderstam in blad staat met het entmateriaal nog in rust uit de koelkast. Wat ik merk is dat de zaailingen zo traag groeien en dat ze pas na 2 a 3 jaar geent kunnen worden. De ent groeit de eerste jaren ook traag. Ik vermoed dat mede hierdoor de prijs van geente boompjes zo hoog is (Naast marktwerking). Ik een warme kas kun je de planten harder laten groeien. Quote
MH95 Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 @Roland wat voor entmethode gebruik je? Dat laatste is interessant wat je zegt, dus geënte exemplaren kunnen al 5 jaar oud zijn? Of zouden kwekers ze goed op kunnen jutten in een kas met constant druppelbevloeieing en voeding? Quote
Roland Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Normale dikte whip and tongue enten en spleetenting bij de dunnere takjes. Quote
Sanderv Geplaatst: 25 juli 2023 Geplaatst: 25 juli 2023 Zal deze voorlopig laten staan denk ik. Misschien gewoon volgend voorjaar een nieuwe er net naast planten. Toekomst zal dan wel uitwijzen of het de moeite was of hem te laten staan of anders zaag ik deze dan wel om. Maar hopelijk zullen ze van smaak meevallen, nu paar jaar geduld om erachter te komen Bedankt voor reacties Quote
MSDG Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Ik denk een actuele vraag, maar hoe ga ik zorgen dat m’n waardevolle paar pawpaws die ik nu heb hangen ook op het juiste moment geoogst worden? Ik lees op internet dat het juiste moment is aangebroken zodra ze wat zachter worden? Sowieso ben ik benieuwd wat ik kan verwachten qua pluktijd omdat we hier een ander klimaat hebben dan in de VS natuurlijk. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MH95 Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 @MSDG wat ik van iemand begreep worden ze zachter als je er in knijpt en dit begint al een paar dagen of weken voor ze echt rijp zijn. Soms lees je dat ze 's ochtends nog hard zijn en 's avonds zacht had je die 's ochtend geplukt kan die niet rijpen, maar volgens mij is dit wat genuanceerder dan je leest. Wat ik heb gezien bij iemand is dat hij ze soms binnen laat afrijpen, je moet ze dan echt kunnen ruiken als ze rijp zijn, volgens mij ruikt heel je kamer er naar. Het is echt een tropische geur, blijft apart zo'n vrucht die je hier kunt kweken. Volgens mij zijn de late rassen soms een risico qua afrijpen, maar probeer ze dan altijd binnen af te rijpen. Met een najaar zoals vorig jaar, wat wel heel extreem was, moet het geen probleem zijn. Ik geloof dat ze hier vanaf eind september en in oktober rijp zijn, maar ik kan me vergissen. Misschien heeft iemand meer ervaring. Quote
Tanja65 Geplaatst: 7 oktober 2023 Geplaatst: 7 oktober 2023 (aangepast) Dit lijkt me bij uitstek het topic om mijn vragen over de paw paw te stellen. Ik heb van @Goldfish zaden gekregen van twee verschillende bomen, die ik vochtig heb meegenomen. Als ik het goed begrijp, moeten ze nu eerst een paar maanden koud enigszins vochtig in de koelkast. Wel of niet aangevijld? Vermiculiet oke? Maar ik lees ook (online) over de zaden in de herfst in de grond doen zodat de winter de koude periode doet, en dan hoeft er niet verplant begrijp ik (wat ze niet fijn vinden). Misschien doe ik beide omdat ik voldoende zaden heb. Wat raden de ervaringsdeskundigen me aan? En ik lees over planten in containers ivm penwortel en niet graag verplant. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoge potten oid? Ik zag op filmpjes palen bij de boompjes staan. Is dat noodzakelijk? Goldfish weet je toevallig welke rassen je me hebt meegegeven? En waarschijnlijk kweek ik voor anderen, als het al lukt, omdat niet zeker is dat we dit landje over enkele jaren nog hebben. Tegelijk: why not. Want wie weet ook wel. 7 oktober 2023 aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
woldistel Geplaatst: 7 oktober 2023 Geplaatst: 7 oktober 2023 tja, hier nooit verder geschopt dan handhoge zaailingen uit zaad. En daarna ging er ergens iets mis. Dus succes. De beschrijving van de vruchten klinkt nog steeds heerlijk, maar waarschijnlijk niet voor mij 🤷 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 7 oktober 2023 Geplaatst: 7 oktober 2023 Als ik de handhoge zaailingen weet te bereiken ben ik al een stukje op weg! Eerst zien dat ze kiemen en groeien. Had je ze verpot? Dat schijnen ze niet zo prettig te vinden. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 oktober 2023 Geplaatst: 7 oktober 2023 @Martijn wat is de status van je vruchten, ondertussen al kunnen proberen? @MSDG hoe is het met jouw vruchten afgelopen?? Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2023 Geplaatst: 7 oktober 2023 Je kunt ze in vochtig vermiculiet in de koelkast bewaren, denk ongeveer 3 maanden. Na die tijd uit de koelkast halen en nog steeds in vochtig vermiculiet bewaren, en je zult zien dat de meeste zaden wortel zullen schieten.Of inderdaad meteen in de grond buiten (beter in hoge pot, dan in de volle grond ivm slakken, die vinden de bladeren heerlijk.(Zelf heb ik geen zaden een koudebehandeling gegeven, maar zaden uit Canada gekocht die al een koudebehandeling ondergaan hadden.) 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.