Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pawpaw


Dennis29

Aanbevolen berichten

De zaden uit de kleinste vrucht die ik je gaf zijn van een boom waarvan de herkomst onbekend is. Geen cultivar.   De andere is een vrucht van één van de rassen van Neill Peterson.  Drie komen er voor in aanmerking waaronder Wabash.  De andere twee moet ik opzoeken (de vrucht werd door een tuinhulp gevonden onder één van die drie bomen maar heb niet gevraagd welke).

 

Penwortel : een hoge smalle pot dus.   Eens geplant in volle grond is bijna altijd geplant.  Hoewel ik 1 van 3 volwassenbomen na transplantatie in leven heb weten te houden.  De andere stierven na 1 zomer en 2 zomers. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de PawPaw zaden in vochtig wit zand gedaan en dat in de koelkast bewaard. Van oktober tot maart.

In maart de zaden in een ondiep doorzichtig bakje met potgrond gedaan en erg warm gezet (30*C). deksel erop zodat de potgrond vochtig blijft.

Met deze hoge temperatuur willen de zaden beter kiemen. Anders kan het kiemen maanden duren.

 

Begin april zag ik de eerste worteltjes. Deze voorzichtig gepoot in een diepe pot van ca 20 cm. 

Eerst gaat de penwortel groeien en daarna komt er wat blad boven de grond.

Ik heb de potten op een rooster boven de grond gezet zodat de penwortel die onder uit de pot komt niet doorgroeid maar verdroogt en dan vertakt.

 

Of dit de juiste wijze is weet ik niet want mijn zaailingen zijn nu 2 jaar en ze zijn maar 10 tot 20cem hoog. wat groeien die dingen langzaam en wat willen ze in de winter ook nog eens vr de helft afsterven waardoor ze klein blijven.

 

ik heb eens gelezen dat iemand de zaailingen in 2 jaar in een kas tot 1 meter hoogte kon kweken. Vraag me echt af welke techniek je daarvoor gebruikt?

 

ik heb zaden gebruikt van Prima 1216 en van Susquehanna. 

De zaden van Susquehanna zijn aanzienlijk kleiner maar dit maakt niets uit voor de zaailingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar een stuk of 50 (edit: zijn er eerder 100) vruchten van gekende cultivars (vooral selecties van Peterson + Sunflower).  Maar op een enkeling na is nog niets rijp. Nu is de standplaats van sommigen niet optimaal, dus het kan wel tot eind oktober zijn voordat alles gerijpt is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Dan hebben wij dus best een warme nazomer nodig om mooie rijpe vruchten te krijgen?

 

Warme zomer en een redelijk warm najaar. Als je kijkt naar het gebied waar de pawpaw van nature voorkomt dan is de gemiddelde zomertemperatuur en het aantal zonuren hoger dan doorgaans in NL. Pawpaw is een plant die de voorkeur geeft aan een continentaal klimaat (net zoals bijv. Diospyros).

 

 

11 uren geleden, Roland zei:

ik heb eens gelezen dat iemand de zaailingen in 2 jaar in een kas tot 1 meter hoogte kon kweken. Vraag me echt af welke techniek je daarvoor gebruikt?

 

Is mij gelukt in een goed groeiseizoen. Je moet dan wel een goed voorjaar hebben zodat de groei al vroeg op gang komt. Planten stonden in een plastic folie tunnel waar het doorgaans warmer wordt dan in een kas. Goede potgrond gebruiken, mesten met Osmocote, en zeer regelmatig water geven. Vanaf eind mei/begin juni schaduwdoek aanbrengen anders verbranden de koppen. Pawpaw is in een folietunnel weinig gevoelig voor spint, dat is een groot voordeel want bij spintgevoelige planten zie je dat ze bij een flinke aantasting hun blad verliezen en de groei totaal stil valt. Vanaf begin oktober de planten droger houden. Te nat in de winter moet worden vermeden anders gaan de wortels rotten.

 

Buiten jonge pawpaws opkweken zou ik afraden. Bij een koud voorjaar (zoals dit jaar) komt de groei pas laat op gang. Verder buiten meer kans op slakkenvraat waardoor de planten binnen een nacht worden kaal gevreten. De plant moet dan weer opnieuw gaan uitlopen wat energie kost die niet aan lengtegroei kan worden besteed. Een paar keer kaal gevreten door slakken betekent meestal het einde van een kleine pawpaw zaailing. Tot slot buiten ook nog meer kans op schade door late nachtvorst.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote
R Neal Peterson
I ate my first Chappell pawpaw last week. Quite possibly the best pawpaw I have ever tasted.

 

Iemand hier ervaring met Chapell pawpaw van KSU?

 

Eigenschappen die ik op internet vindt:

Superieure smaak zonder nasmaak

grote vruchten, groter dan Susquehanna

5 tot 6% zaden wat extreem laag is

Boom is erg groeikrachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevins Moestuin ze hangen er nog aan. Ik voel regelmatig aan de vruchten, maar ze zijn nog heel erg stevig. Nog een tijdje geduld. Wel een groot verschil qua grootte, op de KSU Atwood zijn de vruchten echt mooi groot geworden, op de Allegheny zijn ze meer pruimgrootte. Volgend jaar beter m'n best doen met bestuiven. :)

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst een minivruchtje met 1 zaadje erin gegeten omdat deze zelf van de boom was gevallen: wat een smaaksensatie. 😱

 

Heb nog 2 mooie, ietwat zachte, KSU Atwoods liggen, die mogen nog een dag of 2 rijpen. Nog 2 kleine Allegheny’s liggen, ik kan niet wachten. Die paar jaar wachten is het echt dik dubbel dwars waard! Morgen even een fotootje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Susquehanna is top, gisteren de eerste van gegeten! Maar Wabash en Shenandoah mogen er ook zijn.  Samen de Sunflower en een Zaailing heb ik iets van 100 vruchten.  Waren er nog meer geweest maar een ander bekend ras werd getroffen door takbreuk.   Aangezien ik niet van plan ben er 100 op te eten in mijn eentje wil ik deze een tegen schappelijke vergoeding en verzendkosten met je delen.  Zelf plukken / Ophalen te Gouda kan ook.  Zoals bekend blijven rijpe Paw Paws maar een paar dagen goed. Half rijpe Paw Paws rijpen prima na op de fruitschaal, maar het is wel wat lastig om half rijp en te onrijp te onderscheiden als ze nog aan de boom hangen.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante observatie, kan toeval zijn.  De bloemen die ik handmatig heb bevrucht leveren grotere clusters op dan de bloemen hoog in de boom (>2.5m) waar echt een of andere strontvlieg voor bestuiving heeft gezorgd.  Daar hangen vooral hele grote solo vruchten. Ik heb meerdere clusters met 7 of 8 vruchten en eentje met zelfs 9 (uitdunnen was beter geweest).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...