Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pawpaw


Dennis29

Aanbevolen berichten

Geen idee hoe fertiel dat stuifmeel zou zijn.  Mijn Sunflower (die bekent staat als goede bestuiver naast de goede zelfbestuivendheid) staat in bloei en zal dat nog wel twee weken volhouden.   Stuifmeel is er nog niet , van de bloemen die nu open zijn, is alleen het vrouwelijk deel momenteel ontvankelijk. Anders zou ik zaterdagmorgen kunnen oogsten en dat proberen via een MTFD lid uit jouw buurt per express te laten bezorgen. De Sunflower loopt overigens meer dan een week voor op de andere 7 bomen (helaas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah superlief, maar ik ga met vakantie. Dus dan ligt het maar in een envelop in de brievenbus te niksen. Ook zo zonde.

Pfff, wel balen zeg. Ik had speciaal sunflower gekocht als bestuiver. Die schijnt dus mega lekker voor slakken te zijn, want die is al 2 x weggeknabbeld. Maar beresterk naast lekker, want is gewoon weer terug. Hij had dus 3 x zo groot kunnen zijn inmiddels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M’n pawpaw’s zijn goed op weg met het uitlopen. De hogere temperaturen en de vele zonuren doen ze zichtbaar goed. Ik ga de kokers die de ent beschermen tegen de felle zon aan het einde van de zomer denk ik weghalen, dat is dan circa 2 jaar na aanplant. Of zouden jullie zeggen, bescherm de ent nog even als dat kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
Op 22-9-2021 om 14:47, Martijn zei:

Vandaag een foto gemaakt van mijn 7 Pawpaws. De meeste staan er nu 2 groeiseizoenen. Ze staan een stuk beter in het blad dan afgelopen jaar. De derde heb ik afgelopen zomer behoorlijk teruggesnoeid tot op een nieuwe uitloper. Nu ontwikkeld deze struik zich ook naar een mooier model. 

C2D59504-902B-45CD-B59B-37DF89114131.jpeg

 

7 oktober 2022 na 3 groeiseizoenen lekker gegroeid.Op de kleine na hebben ze 2 meter hoogte. Ook het eerste vruchtje geoogst. 

98671EB6-ACA4-4690-BD5E-09BB9975F493.jpeg

aangepast door Martijn
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de eerste vruchtknoppen gespot voor volgend jaar. Meer en meer collega tuinders hebben pawpaw’s aangeplant dus ik hoop dat het goed komt met de bevruchting. De vruchten beloven nog steeds een feestje te zijn volgens de Amerikanen. Wat vond jij @Martijn? Weke variëteit heb je kunnen proeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier graag ook 2 pawpaws zetten. Heeft er iemand toevallig een foto van ~volgroeide bomen om een beter idee te hebben hoe groot en breed ze worden? En hoe ze eruit zien? Dit om te voorkomen dat ik ze ergens plant op een te klein plekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, hmmm zei:

Ik wil hier graag ook 2 pawpaws zetten. Heeft er iemand toevallig een foto van ~volgroeide bomen om een beter idee te hebben hoe groot en breed ze worden? En hoe ze eruit zien? Dit om te voorkomen dat ik ze ergens plant op een te klein plekje.

 

Pawpaws groeien vaak uit tot een peervormige boom, al dan niet vanuit de grond of takken beginnend vanop een bepaalde hoogte. Kan ook meer lijken op een struik die uitgroeit. Hangt veel af van welke plant en of/hoe je ze snoeit (normaal gezien niet nodig). Op termijn worden ze groot, vergelijkbaar met een appelboom maar dan spreken we eerder over 15-20 jaar en meer, dus je hebt wel wat tijd om te snoeien als je niet wil dat ze zo groot worden. Reken er maar op dat je de eerste 2-3 jaren geen tot amper groei ziet.

 

atriloba.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, MSDG zei:

Ik heb de eerste vruchtknoppen gespot voor volgend jaar. Meer en meer collega tuinders hebben pawpaw’s aangeplant dus ik hoop dat het goed komt met de bevruchting. De vruchten beloven nog steeds een feestje te zijn volgens de Amerikanen. Wat vond jij @Martijn? Weke variëteit heb je kunnen proeven?

 Ik heb nu ervaring met Sunflower en Prima 1216. Beide hebben een erg vieze bittere nasmaak. Dit ook bij de zeer rijpe vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zaailingen van vorig jaar van Weknow hebben boven de grond niet heel veel gedaan dit jaar. Ze stonden wel aardig beschut en bij druppelslangen, dus ik mag toch hopen dat er nu een mooi wortelstelsel aan zit om volgend jaar ook even wat de hoogte in te groeien.

 

Ik heb ook een al wat ouder boompje staan, maar ik wacht even op een zonnestraal om die mooi op de foto te zetten ;) 

 

IMG_6920.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb sunflower en prima 1216 staan, en met name de prima is erg lekker, iedereen is lovend. Ik heb ze gewoon van de boom af laten vallen en mee naar huis genomen. Als ze lekker ruiken zijn ze ook echt lekker. Als je ze te lang laat liggen worden ze vies. En misschien als ze niet geuren, ook, maar dat test ik niet.  Maar absoluut geen bittere nasmaak. Misschien heel dicht bij de schil wat andere smaak. 

De grootste was 400 gram dit jaar. 

 

Groeten Dennis

aangepast door DennisUtrecht
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dit jaar Sunflower kunnen vergelijken met twee rassen van Peterson en dan merk ik wel een groot verschil, ten nadele van Sunflower.   Ik heb ooit 1x vruchten gehad van Prima1216 maar weet niet meer goed hoe die smaakten.   Prima1216 is trouwens mogelijk voortgekomen uit een zaailing van Sunflower.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
8 uren geleden, Mellie zei:

Kwekerij Asimina heeft een goede selectie. Maar zal in deze tijd van het jaar vrijwel uitverkocht zijn vermoed ik. Bellen kan natuurlijk altijd. Of hun website of winkel bezoeken.

Die heb ik een paar keer gemaild dit jaar, maar ik krijg nooit reactie 🤔

Dacht daarom eigenlijk dat waren gestopt oid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kevins@ Ik heb de meeste gekocht voor 30 euro per stuk. Momenteel vragen de meeste verkopers rond de 45 euro per boompje. Ik ben nog geen fan van de vrucht. Daarentegen mijn vrouw vindt ze erg lekker. Over een paar jaar zullen er genoeg pawpaw vruchten in omloop zijn om te proeven. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...