rommert Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 hallo ik heb net een prei geoogst. maar die is heel slecht het is wel een grote mooie plant geworden met een dikke stengel maar die is bijna helemaal groen alleen het stukje net boven de wortel is wit zon 3 cm. kan ik die andere preien dan nu nog goed afdekken zodat ze van de winter nog wit worden of is dat niet meer mogelijk? Quote
Kamilla Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Ik ben bang dat het deel dat nu al groen is, zich niet meer wil laten bleken door het met een vrachtje aarde op te hogen. Maar een groene prei is toch ook niet verkeerd? Er wordt van een prei meestal veel donkergroene bladeren weggegooid. Zolang ze mals zijn, kunnen ze gewoon gegeten worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Zou het kunnen dat je ze niet diep genoeg heb geplant? Ik plant de prei altijd in flink diepe geulen, minstens 10 à 15 centimeter.., die gaat dan langzamerhand vanzelf dicht met het wieden, en dan heb je het stuk wat onder de grond zit in ieder geval wit. Ik heb geen idee of nu nog aanaarden iets zou doen.. je zou het met enkele preien kunnen proberen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Ik denk dat Jet gelijk heeft te ondiep geplant, aanaarde zou ik enkel proberen als het winterprei is. Quote Players only love you when they're playing.
Frans Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Klopt. Alleen het gedeelte van de prei dat onder de grond staat wordt mooi wit . Doe het volgend jaar eens zoals Jet zei Rommert . Prei diep planten in sleuven en naarmate hij groeit aanaarden. Dat aanaarden gebeurt vanzelf tijdens schoffelen (of wieden) van de zijkanten van de sleuven . Na een aantal keren schoffelen is de prei mooi vlak aangeaard en staat hij extra diep onder de grond. Even een fotootje opgedoken na het planten van prei in 2010 . Een tip . Kort de preiplanten voor je ze plant wat in door het bovenste deel van de bladeren af te snijden. Dat gedeelte is tijdens het aanslaan alleen maar ballast voor de plant en heeft voor de verdere ontwikkeling toch geen zin. Erg lange wortels mag je ook gerust inkorten , d.m.v. een schaar bijvoorbeeld. Beter wat kortere wortels die keurig naar beneden in de grond gezet kunnen worden dan wortels die door hun lengte 'dubbel' komen te zitten. Nog een tip. Bladeren van preiplanten groeien zijdelings. Let even op bij het in de grond zetten van je preiplanten dat je ze zodanig in de grond zet dat de groeirichting van de bladeren haaks op de lengterichting van de plantsleuf staat. Zoiets staat niet alleen mooier, de planten groeien dan ook nog eens mooi uit zonder elkaar in de weg te zitten . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
wouttie75 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 goeie tips! van de week misschien wel! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Koert Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Ik denk dat Jet gelijk heeft te ondiep geplant, aanaarde zou ik enkel proberen als het winterprei is.Precies zolang er nog groei in zit, kan je nog aanaarden. Quote Even a broken clock is right twice a day
rommert Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 ja het is winterprei dus nog ff aanaarden? kan het altijd proberen. Quote
Nicolette Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 keukenrol of wcrol eromheen wil ook nog wel eens helpen. rolletje inknippen en eromheen zetten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.