Waaslander Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Volgens mij moet je wel een onderscheid maken in welk medium je de plantjes overpot . Klopt inderdaad dat bij verplanten de planten weer een gans eind verder kan met de voedingstoffen in de potgrond . Maar wanneer je onbemest groeimedium kiest (zoals bv cocopeat van action) moet men sneller overgaan om bemesting toe te voegen. Quote
Bit Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Ja, snap ik. Maar ik ga er een beetje vanuit, dat als ze in een dergelijk medium staan, dat ze toch opgepot zullen worden na de 1e echte bladeren, en dan opgepot worden in potgrond bv ( waar voeding in zit )Té lang in het zaaimedium laten staan ( nadat je het deno-stadium gehad hebt dan ) is natuurlijk niet de bedoeling. Maar dus : waarom zou je een zaaimedium, wat voedselloos is, gaan aanvullen met een meststof, als je toch moet overpotten ? Zoiets bedoelde ik. Quote
Waaslander Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Mij leek het eerder dat je bedoelde dat telkens tegen dat voedingstoffen uitgewerkt zijn die toegevoegd zijn aan de potgrond de plant nood heeft aan verpotten dit totdat ze in definitieve pot staan . Als je na de eerste kiemblaadjes plantjes in P9 potten plaats met onbemest kweekmedium lijkt het mij dat planten het niet halen zonder tekorten tegen dat de pot doorgroeit is met wortels. Quote
loes Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 waarom zou iemand overpotten in zaaigrond? dat heet niet voor niets zaaigrond en geen (over)potgrond. Quote
Bit Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Aantal posts teruggelezen, en Waaslander merkte inderdaad terecht op, dat als je de zaailingen oppot in een onbemest medium ( action ), je dan wél zou moeten mesten. Dat lijkt me wel waar. Zelf geen ervaring mee, gebruik ik niet. Ik gebruik potgond, en pot over vanuit mini potjes, naar p7 naar p9, naar p11, naar c2. Steeds met potgrond. Pas tegen de tijd dat ze in c2 staan ( half mei ) verschijnen de 1e bloemaanzetten en ga ik mesten, gaan ze de tuin op of in hun definitieve grote bak. Quote
Waaslander Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Ja de cocopeat komt hier geregeld voor daarom dat ik even vermelde dat je wel sneller moet beginnen bijvoeden in dit geval. Hoe ik al gelezen heb hier hergebruik Dirk ook potgrond van vorig jaar ( hij stelde de vraag over bijvoeden). Ben ik ook van plan met veel planten in potten zijn het op jaarbassis toch heel wat zakken grond. Zo hebben alle tomaten vorig jaar in 10 liter emmers gestaan ,dus nu sta er hier een vat van een 200litter oude potgrond. Achter de p9 potten worden ze verplant met potgrond van vorig jaar , voor planten die later in volle grond komen. Quote
dirk71 Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik laat oude potgrond liever een jaar uitregenen in een soort van vat zonder bodem of deksel.Dan zijn de meeste mineralen die zich er in opstapelen uitgespoeld en ik voel er mij tov ziekten beter bij. Voor ik hem opnieuw gebruik vul ik aan met 1/5 bladaarde, turf of kokos en 1/5 rijpe compost. Zoo blijft het volume van de grond ook een beetje op peil en kom ik jaarlijks met een 200l verse potgrond toe.Voor mijn tomaten alleen heb ik anders een 500l potgrond nodig. Quote
loes Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik gebruik alleen in het begin potgrond uit zak. Daarna gewoon tuingrond met compost, kokosvezels enzovoort. er zijn vele topics over het maken en hergebruiken van potgrond. Quote
simonvb Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Hoe lang kun je eigenlijk de ontkiemde zaden in de koffiefilter houden, bijvoorbeeld eens twee weken geen tijd om plantjes in potjes potgrond te steken? Momenteel werk ik nog gewoon in stekgrond, zaadje erin en hoeft enkel af en toe water. Quote
weknow Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Moeilijk algemeen te zeggen, afhankelijk van de soort en ook grootte van zaad, maar niet te lang. 14 dagen zullen vele soorten echt niet overleven of goed doorstaan (ze komen er misvormd uit...geen goede ontwikkeling meer mogelijk) Zo gauw er groen blad verschijnt, zou ik ze gaan uitplanten. Kiemplanten hebben zuurstof en licht nodig en mogen niet te nat zijn......anders stikken ze of kunnen ze snel gaan rotten. Grotere zaden zullen nog voor even reservevoedsel vinden in zichzelf, kleinere zaden hebben minder reserve en de zich vormende wortels gaan snel op zoek naar een stevigere ondergrond om in te "staan", en ook naar wat voedsel en de fotosynthese moet op gang komen zodat de plant zichzelf in leven kan houden (= groeien) en daarvoor is voldoende licht nodig. In het filter is dit allemaal niet aanwezig. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
dirk71 Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Het beste is te zaaien wanneer de plant kiemt. 14 dagen wachten lukt echt niet denk ik. Je kan natuurlijk proberen. Mislukt het begin je gewoon opnieuw. Quote
simonvb Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Dan hou ik het wel op de traditionele manier van in stekgrond. Vorig jaar is ongeveer 90% opgekomen van de pepers en paprika zaden, dus ik denk dat ze wel goed staan op mijn pelletkachel. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Op 19 januari pepers, paprika's en tomaten gezaaid volgens de Deno methode en nu zijn de tomaten aan het kiemen en sommige pepers beginnen ook al.Ben nu aarde aan het opwarmen om ze in te verplanten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Flup Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Wat kun je eigenlijk zo allemaal laten kiemen? Ik heb nu pepers en paprika via de deno-methode gezaaid en komende maand zullen de tomaten volgen, maar voor welke soorten gebruiken jullie deze kiemmethode nog meer? Quote
dirk71 Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Ik weet dat je grotere zaden zoals erwten, bonen, courgette enz kan voorkiemen. Ook kolen en dergelijke.Maar ook tragere kiemers zoals wortelen, selder en peterselie kunnen voorgekiemd worden. De kleine zaden worden wel meestal met vochtig zand gemengd en gezaaid wanneer de eerste wortelpuntjes zichtbaar worden. Ik zoek even de link op. Quote
Jane Doe Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Net de eerste papika en peper gezaaid. Quote
femmie Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Ik heb de 26 januari pepers, paprika en aubergine voor het eerst met deze methode gezaaid en zag vandaag dat de paprika en aubergine ontkiemt zijn! Helemaal blij, nu even opzoeken wanneer ik ze moet planten... Quote
svvoorden Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Deze week ook voor het eerst zaadjes tussen dik filtreerpapier in zakjes gestopt. Vandaag zag ik na 4 dagen dat 2 paprika soorten al beginnen te kiemen. Ze staan bij 26°C in een stoofje. Bij de pepers is nog niets te zien. Vandaag heb ik er een extra laagje tissue bij gedaan zodat er makkelijk zuurstof bij kan, dat zullen die kiemen toch ook nodig hebben?Na het weekend nog eens kijken of het werkt of dat sommige zaden wellicht echt niet goed meer zijn..... Ik lees dat sommigen al tomaten gezaaid hebben, maar is dat niet veel te vroeg? Met de groeikracht van tomaten heb je in maart al grote planten die nog niet naar buiten kunnen. Ik zaai mijn tomaten pas in maart denk ik. Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Denk dat ze naar de kas gaan of lekker binnen blijven.Hier gaan ze naar de kas, maar heb nog geen tomaten gezaaid, eerst de paprika en pepers en dat zijn best wat soorten. Quote
Flup Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 De peper doet niks met de Deno-methode, maar de paprika's kiemen goed. Tomaten heb ik pas vandaag zo gezaaid, dus daar kan ik nu nog niks over zeggen. Quote
weknow Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Mag ik een domme vraag stellen? Wat is het nut van de deno-methode voor het standaard zaaien van paprika/peper/tomaat? Die kiemen als je gewoon zaait toch ook goed en dat is een stuk makkelijker en minder gedoe...... Ik gebruik de deno-methode heel af en toe voor kritische zaden, waarvan ik er maar enkele heb, waarvan de kiemkracht al twijfelachtig is...een soort noodoplossing dus om nog iets meer kans op succes te hebben. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Voor mij is het voordeel dat het flink wat ruimte bespaart. De gripzakjes met daarin de zaden in koffiefilters doe ik in een yoghurtemmer en zet deze op de verwarming. Kost niks extra's qua verwarmingskosten die je hebt in een propagator en het bespaart een hoop ruimte. Heb nu een yoghurtemmer (van 1 liter) op de verwarming staan met daarin mijn tomatenzaden, peperzaden en paprikazaden. De overige zaden zaai ik gewoon voor in potaarde, maar voor de echte warmtekiemers vind ik dit practischer. Quote
weknow Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Okay, die snap ik Flup. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Poppy Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Hoi! Ik heb vandaag paprika en pepers gezaaid met de deno methode. Ik zag een aantal posts terug dat de zaadjes na ontkiemen in potgrond worden gedaan met vermiculiet en teruggaan in de propagator.Nou heb ik geen propagator en geen vermiculiet Kan ik de zaadjes ook wat verder laten kiemen in de koffiefilter en dan pas in potgrond doen zonder vermiculiet, en ze bv bij de verwarming aan het raam zetten? Quote Yes you can!
Pfeffer Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Op de koelkast of router (twee warme plekken), dat is altijd een paar graden warmer dan de rest van de kamer. Dat werkt opzich prima. Als ze eenmaal aan het kiemen zijn gaan ze wel door, ook bij 15 graden. Het gaat alleen wat langzamer. Overwateren, uitdrogen en schimmel zijn dan het grootste gevaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.