Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Niet iedereen heeft een warmtematje. Ik ben op deze methode aangewezen of pas eind maart begin april zaaien. Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan, maar dan duurt het wel heel lang voor er geoogst kan worden en moet je binnen verder om ze af te laten rijpen. Daarom vorig jaar voor de denomethode gekozen. 4 Quote
Tanja65 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik gebruik de deno methode eigenlijk vooral als kiemtest, bij oud zaad. En ik gebruik het als ik weinig zaad heb. Dan spreid ik mijn kansen door enkele zaadjes direct in een wc-rolletje te zaaien en enkele in de deno. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik ben mijn man langzaam aan het voorbereiden dat het misschien toch handig is om een warmtematje te hebben of misschien wel twee. Met een beetje geluk heb ik volgend jaar of het jaar erop ook een warmtematje (of 2). 🤞🏻 Maar voor nu nog gewoon met de denomethode en dat werkt ook prima. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Het kan hartstikke goed zonder warmtematjes, en ook zonder de deno-methode Ik doe er ook niet aan. Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, maar net wat woldistel zegt: dat gepriegel en dan zitten de zaadhulshoesdingen er nog op en groeit het worteltje al in het doekje (dat is met een koffiefilter dan weer niet zo snel) en dan alsnog in een potje en dan is het nog zo'n bleek ding... Ik doe het niet. Gewoon meteen in potgrond en op kamertemperatuur en dingen komen echt gewoon op hoor. 3 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Gitta, misschien een goede tip voor mij. Ik wil het zo ook wel proberen en dan aan de zijkant van mijn warmtematje leggen, daar wordt het meestal niet warmer dan 21 graden en is ook constant. Eigenlijk hetzelfde als dat je bij de peulen doet. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Jorieke123 daar heb je ook gelijk in. Echter in onze kamer is het 's nachts nu b.v. 15 graden en in de keuken ook, waar de potjes staan en wij hebben ook een vrij donkere kamer en keuken. Vandaar dat ik toch hulp nodig heb. Maar als jij een warme en lichte kamer hebt, dan is het inderdaad prima. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Goed om te weten @Jorieke123. Misschien volgend jaar de paprika's zo ook gewoon zonder extra warmte te laten ontkiemen. Maar kan dat dan ook bij pepers en aubergine? Die hebben toch echt meer warmte nodig om te ontkiemen toch? @Petrasmoestuinik zou de peulen niet naast het warmtematje leggen, die willen juist wat koeler ontkiemen. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. 11 februari aangepast door Gitta Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Nee niet de peulen @Gitta, ik bedoel het bakje Deno ernaast. De peulen liggen helemaal boven. 2 Lagen mat en lampjes, 1 laag alleen lampjes. De mat uit. De peulen, sugarsnaps, 3 soorten erwten, tuinbonen allemaal boven. Afgelopen jaar kregen al mijn zomergroente: komkommer, pompoen en courgette lange nekken, doordat ze licht en warmte misten. Misschien met wat hulp dat het beter gaat. Ik zal het zien. 11 februari aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
woldistel Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari 1 uur terug, Gitta zei: Niet iedereen heeft een warmtematje. Snap ik, ik heb vele jaren zonder gedaan. Met name met de tomaten (binnen, vanaf begin maart) nooit problemen. Met name met de pepersoorten die een lange kiem- en groeiperiode hebben is een warmtematje of deze (heb zelf twee van) wel fijn. Maar dat mag iedereen ook voor zich bepalen, hoor 🙂 3 Quote
Rookie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Ik had ook nooit warmtematjes. Maar toen begon het gedoe met de gasprijzen en waren de meeste kamers gewoon koud, omdat we daar de verwarming uit deden. Toen deden de warmtematjes hun intrede. Voor mij een oplossing, waar ik veel plezier van heb. Ik vind die kweekkasjes op die verwarmde ondergrond uit de link prachtig!🤩 Ik heb ook best wel een aantal zaden, die gewoon in een koude kamer kunnen ontkiemen. Die staan dus weer ergens anders, in de bijkeuken. 11 februari aangepast door Rookie 2 Quote
Rookie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Als de worteltjes vastgroeien in het papier, pak ik er gewoon een schaar bij en knip de zaailing er uit. Zaailing gaat met het stukje papier en al in de grond. Het papier verteert vanzelf wel. Geen gedoe, keep it simple. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Zo doe ik dat ook bij een vast gegroeide wortel. Maar dat heb ik maar zelden. Vorig jaar 2x. Dit jaar nog niet. Maar vorig jaar was ik wat lakser met controleren van de zaden. Sloeg ik weleens een dag over of bijna 2 dagen over. Dan heb je dat sneller denk ik. Quote
Dahli Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Wat ik me afvraag of misschien iemand het volgende al eens heeft geprobeerd, als deno-methode. Ik kwam op de gedachte door het winterzaai-topic. Een laagje vermiculiet vochtig maken, in een gripzakje doen. Daarna een paar zaden erin, zoals peperzaden bijvoorbeeld. Goed vermengen met het vermiculiet. Half dicht doen, zodat er wel wat lucht bij kan en dan (in een verzamelbakje) op de router. Ik heb en wil ook geen warmtematjes en heb de constante temperatuur van bijvoorbeeld de router dus nodig. Je voorkomt dan het ingroeien van worteltjes in het koffiefilter en bovendien krijgt het zaad meer licht. Of is dat juist weer teveel licht 🤔? Ik ga het zelf als test binnenkort een keertje proberen, maar vroeg me af of iemand dit misschien al eens had gedaan. Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Interessant experiment. Laat je weten hoe het afloopt? Quote
Dahli Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Hierbij de afloop van het deno-experiment ‘vermiculiet’. Op 13 februari heb ik wat Jalapeno zaden in vochtig vermiculiet in een gripzakje op de router gezet. Je ziet 2 van de 4 zaadjes zitten (foto 1). Vandaag, 11 dagen later is dit het resultaat (foto 2 en 3). Ik zag ze al eerder tot leven komen, maar heb bewust even gewacht totdat het volwaardige zaailingen waren. Allemaal vrijwel gelijktijdig ontkiemd, en snel ook. De zaailingen zijn opvallend makkelijk uit het vermiculiet te halen, zonder verklevingen ofzo. Expres foto 3 toegevoegd waarop je kunt zien hoe makkelijk ze los te krijgen zijn. Voor mij een zeer geslaagd experiment. Je kunt veel beter volgen wat er gebeurt en de zaailingen zijn veel makkelijker te verwerken. Tenslotte heeft het m.i. nog een voordeel, maar dat vermeld ik in het teeltwedstrijd-topic. Ik verkies dit boven het koffiefilter in ieder geval 😃. 5 1 Quote
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Dankjewel voor de terugkoppeling @Dahli. Dit ziet er goed uit, ik wil dat wel eens gaan proberen. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Zeker leuk! Alhoewel ik geen last heb van klevende wortels en nog geen worteltje heb gebroken bij het van de filter halen..misschien vanwege de bruine filter, geen idee. Maar dit ziet er goed uit. Had je de vermiculiet voorbehandeld? Enne de zaden hebben eigenlijk de hele tijd licht gehad klopt dat? Edit ik lees dat het product vermiculiet in principe steriel is ook mooi. 24 februari aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) @appelvrouw Ik gebruik ook altijd bruine filters, maar soms nestelen de kleine haarworteltjes van het hoofdworteltje zich in het filterpapier. Als ik de zaailingen dan wil verwijderen, maak ik het papier goed nat en kan het meestal wel lostrekken. Maar dan moet het papier weer drooggedept voor de zaden die nog niet klaar zijn. Anders veel te nat. Best wel gedoe. Het vermiculiet heb ik 15 minuten in een glas met een laagje water laten ‘wellen’. Daarna goed laten uitlekken in een theezeefje. Vervolgens in het gripzakje gedaan en de zaden tussen het vochtige vermiculiet geduwd. Label erin zodat er wat lucht bij kon, zakje voor de helft dicht gedrukt. Hieronder een foto van mijn deno-opstelling. Staat op de onderste smalle plankje van tv-tafeltje, in een bakje van de Chinees, op de router die (tijdelijk) plat ligt. Op ongeveer de donkerste plek van de kamer. Absoluut geen direct licht, eerder wat schemerig, ook overdag. Doordat het zakje doorzichtig is, natuurlijk wel iets meer licht dan in een dubbelgevouwen filter. Maar, daardoor worden de blaadjes ook niet geel, mocht je een dag niet kijken 😊. Het vermiculiet uit het zakje roer ik door de potgrond waarin de zaailingen geplant gaan worden. In het begin doe ik zaailingen altijd in een mengsel van ongeveer 1/6 vermiculiet op 5/6 potgrond. Het wordt dus hergebruikt. 24 februari aangepast door Dahli 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari @Dahli wat interessant. Ho hoog zijn jouw gripzakjes, want die moeten wel redelijk groot zijn denk ik. Quote
Dahli Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 16 uren geleden, Petrasmoestuin zei: moeten wel redelijk groot zijn Klopt Petra. Juist voor de deno gebruik ik wat grotere zakjes anders wordt het wel heel krap met koffiefilters of vermiculiet. Deze zakjes zijn 9 cm breed en 11 cm hoog. Ik vind het een fijn formaat. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Zal het bij mij wel weer te nat zijn;-(! Doen na drie dagen en dag daarvoor in Ga3 oplossing nog niks. Thermostaat staat tussen 26 en 28,5 graden. Maar of ik het goed heb gedaan met calibaratie... Want eerst bleef gemeten temperatuur boven 37 en zelfs 40 graden C... @rorror? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart @donaldk Gebruik zelf geen deno, maar in principe zou het het zelfde moeten zijn als gewoon zaaien, met temperatuur. De thermostaat van warmte matje stel ik eigenlijk niet in, staat gewoon op vol vermogen. Boven op de warmte mat ligt de temperatuur sensor die stroom in/uitschakelt van de warmte mat. en die staat op 26 tot 28graden. Boven op de sensor staat de zaaitray. Ongeveer een cm hoger liggen de zaden te kiemen. De 26graden is beneden temperatuur wanneer warmte mat stroom krijgt ingeschakeld. 28 graden is boven temperatuur wanneer warmte mat wordt uitgeschakeld. Zaden terwijl ze kiemen liggen eigenlijk ook wel redelijk nat, ik leg er keukenfolie op en daar hangen ook echt de druppels vocht aan, pas wanneer ze boven de grond zijn gaat het er meteen af, om schimmel te voorkomen. Heb je niet te oude zaden gebruikt. Die Ga3 oplossing is dat dat theemengsel van je? 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart @Dahli ik heb de Aubergine op deze manier geprobeerd. 4 mrt in het zakje, ik had zelfde formaat liggen als die jij had gebruikt. Tot op heden nog niets. Quote
donaldk Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart (aangepast) Nee planthormoon Gibberilinezuur. Zou moeten helpen bij kiemen. Hier is het papier in de zakjes volledig doortrokken. Er zit een calibratiesetting op deze thermostaat. Want eerst stond matje volledig uit. Ja draaischakelaar vol open en dan schakelen met thermostaat met stekker van matje in diens contactdoos. Hij gaf aan 15.3 C toen ik op mode en daarna set drukte. En daarboven de mgevingstemperatuur van bven de 40C, volgens beschrijving moet calibratie tussen -9,99 en +9,99 liggen dus toen ik op down drukte begon hij opeens een waarde onder de 30C weer tegeven. Maar of Het nu ook echt tusssen de 26.5 en 28.5 is (half puntje hoger gezet) weet ik niet. Sensortje zit in middelste van 15 gripzakjes, die in een plastic bakje in de Action zaaitray dat weer op het 20W? matje staat. Oh ja thee in een ijsklontjes bakje dat was een probeersel paar jaar terug, dat was een aftreksel van IJslands gedroogd zeewier. 21 maart aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.