Geplaatst: 22 maart22 Ma @donaldk Heb je een paar fototjes? Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 3 mei3 Mei En nu? Omdat mijn pompoenzaden, op 1 na, niet goed opkwamen in potgrond, heb ik het maar eens op de nat keukenpapier manier geprobeerd. Bij peperzaden in koffiefilter wacht ik tot de blaadjes zichtbaar zijn. Kan iemand mij vertellen hoe dat bij deze grote zaden werkt? Wanneer kunnen die de grond in, ook wachten op de kiemblaadjes? Dank alvast. 3 mei3 Mei aangepast door Dahli
Geplaatst: 3 mei3 Mei Nee, deze kunnen direct de grond in nu. Ik wacht overigens nooit op de kiemblaadjes, bij geen enkel zaad. Zodra er een worteltje aan zit, gaan ze bij mij de grond in.
Geplaatst: 3 mei3 Mei @Dahli ja inderdaad, een heel klein worteltje of puntje is al genoeg om ze in de grond te stoppen. Als je wacht op blaadjes, heb je de kans dat ze intussen gaan schimmelen.
Geplaatst: 8 mei8 Mei Dat, of een te ontwikkelde wortel die zich vastzet, en afbreekt bij verwijderen van het opkweekmedium..
Geplaatst: 8 mei8 Mei Dat is ook waarom bij de originele methode een koffiefilter wordt gebruikt. Daar groeien de beginnende wortels minder snel in vast en het is niet zo vochtig als keukenpapier waardoor het gaat schimmelen. Naar mijn idee is het nog iets te vroeg om over te planten. Wat je nu ziet is geen worteltje maar beginsel van het steeltje wat voeding haalt uit het zaadje. https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/
Geplaatst: 8 mei8 Mei Ze zijn inmiddels gezaaid en zowaar komen ze alledrie op 😃. Misschien dan toch vijgenbladpompoen dit jaar.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.