Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Late aardappelen voor consumptie bewaren in een koelkast

HuubvG

Recommended Posts

Aardappelen bewaar je tussen de 5 en 10° C in een donkere ruimte. Nu ik geen kelder heb, inkuilen geen optie is en ik toch wat late aardappelen wil gaan bewaren, denk ik erover een koelkast speciaal hiervoor te gaan gebruiken.

Je kunt een koelkast heel goed instellen op een temperatuur tussen de 5 en 10 graden, dus vraag ik me af wat de bezwaren zijn. Misschien ventilatie? Moet de lucht bewegen? Zo nodig kan er een kleine ventilator ingebouwd worden.

Nog meer tegens? Ik hoor het graag. Ik kan er nog over nadenken tot half april, hoeveel piepers ik dan zal gaan poten.

Ik heb geen ervaring met de opslag van aardappels in een koelkast @HuubvG, maar een paar jaar geleden heb ik wel een aantal poters van speciale rassen een paar maanden laten overwinteren in de koelkast, de groente-la van de keukenkoelkast. Temperatuur ongeveer 4 graden. Verpakt in luchtdoorlatende papieren zakken. Deur vaak open en dicht maar geen constante ventilatie. Het was geen succes. Na een maand of twee (dat weet ik niet meer precies) gingen ze een beetje stinken. Daarna nog meer, enorm zelfs. Ze verschrompelden ook meer dan het kleine grut van eigen oogst dat in de schuur bleef staan. Ik weet niet waar het aan lag: ventilatie, luchtvochtigheid, temperatuur, andere producten die in de koelkast lagen? 

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar dit is mijn ervaring met het bewaren van (poot)aardappels in een keukenkoelkast. Hopelijk kan iemand je voor half april beter adviseren 👍

De lucht in de koelkast wil nog wel eens droog zijn. Ik bewaar de pootaardappels e.d. dan tijdelijk in een paar papieren zakken tegen het uitdrogen.

Verder gaat dat prima voor een paar maanden.

Maar bij poten vanaf eind maart/ half april kan je ze ook al bijna laten kiemen en als de vorst weg is ze koel en licht bewaren ( bij mij in een lage kas bijvoorbeeld).