Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Late aardappelen voor consumptie bewaren in een koelkast

HuubvG

Recommended Posts

Aardappelen bewaar je tussen de 5 en 10° C in een donkere ruimte. Nu ik geen kelder heb, inkuilen geen optie is en ik toch wat late aardappelen wil gaan bewaren, denk ik erover een koelkast speciaal hiervoor te gaan gebruiken.

Je kunt een koelkast heel goed instellen op een temperatuur tussen de 5 en 10 graden, dus vraag ik me af wat de bezwaren zijn. Misschien ventilatie? Moet de lucht bewegen? Zo nodig kan er een kleine ventilator ingebouwd worden.

Nog meer tegens? Ik hoor het graag. Ik kan er nog over nadenken tot half april, hoeveel piepers ik dan zal gaan poten.

Ik heb geen ervaring met de opslag van aardappels in een koelkast @HuubvG, maar een paar jaar geleden heb ik wel een aantal poters van speciale rassen een paar maanden laten overwinteren in de koelkast, de groente-la van de keukenkoelkast. Temperatuur ongeveer 4 graden. Verpakt in luchtdoorlatende papieren zakken. Deur vaak open en dicht maar geen constante ventilatie. Het was geen succes. Na een maand of twee (dat weet ik niet meer precies) gingen ze een beetje stinken. Daarna nog meer, enorm zelfs. Ze verschrompelden ook meer dan het kleine grut van eigen oogst dat in de schuur bleef staan. Ik weet niet waar het aan lag: ventilatie, luchtvochtigheid, temperatuur, andere producten die in de koelkast lagen? 

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar dit is mijn ervaring met het bewaren van (poot)aardappels in een keukenkoelkast. Hopelijk kan iemand je voor half april beter adviseren 👍

De lucht in de koelkast wil nog wel eens droog zijn. Ik bewaar de pootaardappels e.d. dan tijdelijk in een paar papieren zakken tegen het uitdrogen.

Verder gaat dat prima voor een paar maanden.

Maar bij poten vanaf eind maart/ half april kan je ze ook al bijna laten kiemen en als de vorst weg is ze koel en licht bewaren ( bij mij in een lage kas bijvoorbeeld).

Zolang ze maar op een lichte plek liggen, anders worden de uitlopers te lang en breekbaar.

De titel heb ik aangepast van Aardappelen bewaren in een koelkast naar Late aardappelen voor consumptie bewaren in een koelkast, het gaat me meer om eetaardappelen dan om poters.

Late aardappelen goed bewaren om ze tot lang na de oogst te kunnen eten, dat hoop ik in een koelkast te kunnen gaan doen. De koelkast zou ik kunnen aanpasseen om de omstandigheden optimaal te maken. Zoals rooster maken waarop ze gespreid kunnen liggen. Roosters zo dicht op elkaar plaatsen zodat er behoorlijk veel in kunnen.

Je vraag was al heel duidelijk @HuubvG, maar je hebt te maken met snelle reageerders die hun ervaringen delen met het bewaren van aardappels in een koelkast - in hun geval met poters.

Ik hoop dat je wat later ook reacties krijgt van mensen die met succes bewaaraardappels in een koelkast goed konden houden 👍

• Like 1

Aardappels bewaren in een koelkast: Te vochtig, geen ventilatie. Daarbij: stroomverbruik. Bij een oude koelkast, 5 maanden: ca. € 20,- per seizoen.

Hier en daar valt wel te lezen dat een koelkast geschikt zou zijn, maar dat betreft het bewaren voor hoogstens een paar weken (en ook dan: niet voor frites-aardappelen)

Leesvoer, o.a.: https://edepot.wur.nl/13522 (voor de aardappelboer, wel nuttige info te vinden.)

Bewaren gaat hier redelijk goed in een schuurtje: donker, droog, enige ventilatie door tochten. Eind maart is het wel gedaan: ze beginnen dan uit te lopen.

Dit jaar: vorige week heb ik ze uit de te koude schuur gehaald, en in de WC-ruimte gezet, mijn meest koele en donkere plek in huis. Met dat restant (ca. 10 kg) red ik het tot eind februari.

Echter: het kan nooit kwaad om uit te proberen: één rekje van je gewone koelkast gebruiken, voor niet-fritesaardappelen. Meten is weten.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik denk ook eerder dat het te vochtig zou zijn zoals Henk denkt, dan te droog zoals Patrijs denkt. Ik doe ook altijd de deur zo snel mogelijk dicht omdat vocht uit de buitenlucht als condens neerslaat binnen in de koelkast. Staat de deur een tijdje op een kier, dan wordt het binnenin al snel een waterige / ijsachtige boel.

Temperatuur

De link van Henk heb ik gelezen, ook verschillende andere sites voor info doorzocht. Voor fritesaardappelen geldt net zo goed als voor andere eetaardappelen dat het versuikeren pas gebeurt als de temperatuur beneden een bepaalde waarde daalt. Fritesaardappelen kan ik voorbakken of blancheren en invriezen, die hoeven niet in de koeling. De koelkast kan ik zo instellen dat de temperatuur niet te laag wordt, een ideale temperatuur is constant 7° C.

Ventileren

Mijn huidige koelkast is een kleine, goedkope, er zat zelfs geen lampje in. De deur viel er al een keer uit, die heb ik weer gerepareerd. Hij is oud maar doet het nog goed. Dit jaar wil ik een nieuwe kopen en deze oude wil ik gaan gebruiken voor het experiment.

Een koelventilator uit een pc erin, een paar gaten erin maken. Dat idee speelt nu. Lukt het niet, geen man overboord, het geval kan dan naar de stort.

Roosters

Als ik een paar roosters op maat maak, die ik zo plaats dat er geen ruimte verloren gaat, kunnen er veel aardappelen erin zonder elkaar te raken. Als ze zo verspreid liggen, zowel horizontaal als verticaal, kan de lucht erlangs.

Twee problemen als ik de koelkast open maak voor ventilatie:

1 - er komt dan warme lucht binnen en koude lucht wordt afgevoerd, dus meer energieverbruik

2 - de warme lucht zal vocht afgeven dat binnen als condens neerslaat, dus wordt het misschien toch nog vochtig. Maar door de beweging en afvoer valt dat wellicht mee.

Kortom, ik ga het gewoon proberen.

• 3 years later...

Huub, ik heb ook een betere bewaaroplossing nodig dan een kelder van 10 graden, daar lopen de aardappels uit en verschrompelen.

Hoe is jou de koelkast bevallen?

Heeft er ms iemand ervaring met inkuilen?
Als ik tijdens het spitten soms een verstopte aardappel tegenkom, dan ziet die er vaak veel beter uit dan de aardappels in de kelder-opslag. 

• Like 1

Op 9-2-2021 om 09:54, HuubvG zei:

Ik denk ook eerder dat het te vochtig zou zijn zoals Henk denkt, dan te droog zoals Patrijs denkt. Ik doe ook altijd de deur zo snel mogelijk dicht omdat vocht uit de buitenlucht als condens neerslaat binnen in de koelkast. Staat de deur een tijdje op een kier, dan wordt het binnenin al snel een waterige / ijsachtige boel.

Koude lucht kan veel minder vocht bevatten als warme lucht. Daarom gaat het vocht uit de lucht en slaat neer op het koudste oppervlak van je koelkast bij het koelelement.

Ik bewaar soms een tijdje pootgoed in de koelkast en gebruik dubbel een papieren meelzak van dikpapier om het tegen uitdrogen te beschermen.

KNMI - Vochtigheid

Sinds kort is het gelukt om het gen te bewerken dat bij veroudering/koude zorgt voor betere frietaardappels, ze hoeven dus in de toekomst niet meer gekoeld bewaard te worden.

Ook zijn ze bezig om de aardappel op deze manier langer houdbaar te maken. 

Het is mij vorig seizoen gelukt om mijn aardappels een jaar in redelijke staat te bewaren, zie de foto's op mijn Blog.

Edited by Patrijs
  • Like 2

@Maria Gelderland, ik heb naar aanleiding van de reacties geen aardappelen bewaard in de koelkast.

Ook ik heb de beste ervaring gehad met inkuilen, toen ik nog een moestuin had.

Geen mogelijkheid tot opslag hier in mijn rijtjeswoning zonder kelder en met kleine achtertuin.

@Patrijs, knap om ze zo lang te kunnen bewaren!

Momenteel zonder moestuin, vorig jaar in de kleine achtertuin bij huis alleen maar wat vroege aardappelen gepoot, telkens een maaltje oogsten voor direct gebruik.

Als ik weer een moestuin krijg: vroege aardappelen oogsten en eten, late ga ik dan weer inkuilen en een gedeelte garen en invriezen.

• Like 1