Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

POEH! Veel minder ;) Water bijvullen, en zorgen dat ze lekker veel te grazen hebben. Van de winter komt het werk pas weer, als ze weer hooi krijgen enzo. Er zijn dagen dat ik ze water geef en dat ik ze niet eens zie. Liggen ze ergens achter een hakbosje of in hoog onkruid. 

 

Ze komen ook nooit te dicht bij het schrikdraad, dus geen gegil als ze weer eens een schok krijgen zoals die varkens. Ze hebben alleen na een tijdje wel door als ergens geen stroom op staat. We hadden namelijk zo'n 'korf' met boompjes voorzien van alleen maar een draadje bovenlangs. Zonder stroom er op, want hij staat te ver van het vaste draad af. En omdat ze zoveel respect hebben voor dat draad, leek het ons dat het wel goed zou gaan. Dat ze er in zouden trappen. 

Nou, niet dus. Het heeft even geduurd, maar nu zag ik dat het los hing, en ze hadden er helemaal een soort bal van gekauwd? Ik maak straks even een foto. En uiteraard waren de boompjes kortgewiekt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja en toen waren er ineens 2 weken voorbij, en hadden we nog niets gedaan aan dat de ossen bij de boompjes konden :thumbdown:

 

IMG_1199.jpg

 

IMG_1213.jpg

 

Zucht, stom van ons, maar we gingen er een beetje vanuit dat ze dan alleen de blaadjes er af zouden eten. Niet dat ze de bomen compleet zouden strippen?? De walnoten en kastanjeboompjes zijn er nog goed vanaf gekomen, ze moesten vooral de wilgen hebben. En dit gaan die wilgen ook wel overleven, maar echt handig is het niet natuurlijk :roll:

 

We hebben dus maar wat hout en gaas en ijzerdraad bij elkaar geraapt en zijn aan de slag gegaan:

IMG_1211.jpg

 

En de ossen hebben er weer een nieuw veld bij, met lekker hoog onkruid.

IMG_1220.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrr. Wat een eikels!
Wel vakkundig te werk gegaan trouwens. Bast kaalstropen met je tong, lijkt me nog niet zo eenvoudig ;)
En sjussus, wat staat dat onkruid hoog joh! Heerlijk voor ze en hopelijk laten ze de bomen dan verder voor wat ze zijn, en gaan ze niet dat gaas te lijf ook nog.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

We hebben de ossen nu weer dichter bij huis lopen, daar stond een veld al een tijdje leeg en het onkruid ging er alweer aardig de hoogte in. Dus even die 2 ossen er overheen!

Ze moesten wel een eindje lopen vanaf hun oude veld, maar we hebben deze keer nog wat minder moeilijk gedaan met hekjes en afzettingen. We hebben het draad weggehaald, ik riep ze, en Joep startte de grasmaaier. Ze kwamen keihard aanrennen en stapten zo over de grens. Joep reed voor ze uit en ik liep achter ze. Maar ik denk dat die maaier (als lokmiddel) de volgende keer ook niet eens nodig is. 

Ze liepen langs alle varkens en andere velden, namen af en toe wat hapjes van het gras in het pad, en toen we bij hun nieuwe veld aankwamen liepen ze er zo in. We hadden uiteraard wel een draadje gespannen om aan te geven dat het pad daar eindigt en dat ze naar rechts moesten. Geen probleem! 

 

In hun oude veld hebben we wat aanpassingen gemaakt, zeker rond de hakbosjes. Het draad staat nu wat verder van de boompjes af. We hadden het ook allemaal wel wat krap ingericht, blijkbaar zijn we nog steeds niet gewend aan zoveel ruimte ;) 

 

IMG_1461.jpg

 

IMG_1465.jpg

 

Voor de ossen hadden we veel schrikdraad (tijdelijk) weggehaald zodat ze 1 groot veld hadden. Nu komen er weer varkens op en dan hebben we toch liever dat ze veldje voor veldje op de kop zetten en dat de andere velden nog even kunnen groeien. Dus we hebben de draden weer uitgerold en vastgemaakt. En as-we-speak worden er alweer 2 velden goed omgeploegd :roll:

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
  • 4 weeks later...

Ik was weer even vergeten dat er zoveel vliegen om die beesten heen hangen in de warmere maanden :thumbdown: Soms zit de hele rand onder hun oog vol met die beestjes. Op deze foto zitten er maar 3: 

IMG_5648.JPG

 

Henkg vroeg zich op de Moestuinforumdag nog af of de ossen nu een soort gezelschapsdieren waren geworden, omdat ze nog steeds niet geslacht zijn. Maar deze lummels groeien wat minder snel dan onze varkens. Eind dit jaar komt het er toch echt wel van. Eerst nog heel wat maanden gras en onkruid en zo nu en dan wat fruit eten :) 

 

IMG_5638.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...