ferdinand Geplaatst: 17 februari 2021 Geplaatst: 17 februari 2021 Hallo allemaal, er zitten allemaal soort eitjes/luizen op de takken van een perzikboom in mijn koude kas. afgelopen zomer zaten ze er ook al. weet iemand wat het is en wat ik er tegen kan doen? Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2021 Geplaatst: 17 februari 2021 Zijn dop / schildluizen. Weet niet wat het effect van waterzeep spiritus heeft op dat soort luizen. Maar je kan eventueel ook een product kopen zoals dit: https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/4020/sun-spray-200ml?gsh=1&gsk=2&gclid=CjwKCAiAmrOBBhA0EiwArn3mfEJkYa44EIFP9Cx6eNyDpUyc2684VEMEiZofQEG78tHjr8gP03AjfBoCS0AQAvD_BwE Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 17 februari 2021 Geplaatst: 17 februari 2021 Probeer ze gewoon weg te wrijven (met een handschoen aan). Hele boom even langsgaan. Een keer of 3 herhalen met enkele dagen tussenpoos. Waarschijnlijk ben je er dan van af. Anders dan verder kijken. Is niet makkelijk te voorkomen of bestrijden, Juist vanweg het harde schild. (Zag er vanmiddag een paar op een van mijn 2-jarige abrikozenzaailingen in de koude kas. Soms `heb`je ze gewoon op een plant) Maar nu kun je ze bovenstaande manier gemakkelijk wegkrijgen. Als er blad en groei is wordt dat lastiger. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2021 Geplaatst: 17 februari 2021 Als ik ze ergens zie dan wrijf ik ze er af ja, zoals Weknow schrijft. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
windindewilgen Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 Inderdaad schildluis en flink wat. Zoals eerder aangehaald eraf wrijven. Maar dat het er zoveel zijn duid op een milieu probleem. Ikzelf heb ook zo'n plaag gehad in abrikozen. en veel minder op perzik. Oorzaak: mijn veelvuldig sproeien. En abrikozen kunnen slecht tegen vochtige atmosfeer. Sinds ik gestopt ben met veel sproeien is de plaag nagenoeg verdwenen. En een boom kun je makkelijk behandelen. Is trouwens typische plaag voor kas. 1 Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
sluipwesp Geplaatst: 22 februari 2021 Geplaatst: 22 februari 2021 @windindewilgen bedoel je met sproeien gewoon water geven? Hier is het dopluis probleem precies anders om, veel meer in perzik dan abrikoos. Zal ook nog wel soort afhankelijk zijn. Quote
windindewilgen Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 In die tijd had ik ook nog komkommers en tomaten enz in de kas. Dus om de luchtvochtigheid te verhogen sproeide ik 2 x per dag. In kas kan het 48 C worden. Perzik en abrikoos combi in kas met tom en kom is wel heel moeilijk. Perzi en abri is al wat moeilijk komt er nog meer bij. Maar dat is ook het kas probleem. we combineren allerlei planten met verschillende eisen in een ruimte. De perzik die er het meest last van had stond voor een tochtgat. Toeval?? Ras invloed? Ongetwijfeld. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
ferdinand Geplaatst: 23 februari 2021 Auteur Geplaatst: 23 februari 2021 Bedankt voor de reacties. Ze zijn er inderdaad vrij makkelijk af te vegen. Nu zijn ze ook soort van uitgedroogd of dood. In de zomer wordt het wel lekker slimey... Het boompje staat onder een klaptafel. Inderdaad met tomaten en komkommer. In de zomer sproei ik ook twee keer per dag.. maar wellicht heb ik ook teveel stikstof in de vorm van stalmest gegeven. Ik zal het dit jaar eens proberen met alleen compost. Quote
weknow Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 13 minuten geleden, ferdinand zei: maar wellicht heb ik ook teveel stikstof in de vorm van stalmest gegeven. Ik zal het dit jaar eens proberen met alleen compost. Oeioei....een fruitboom en dan zo intensief bemesten. Ik sta versteld....Hier wordt de bodem verzorgd...al ruim voor het planten een ruim plantgat met wat organische stof en wat mulch...aar niet jaarlijks en zeker geen stalmest. Alleen wat compost...aan rand boomcirkel.....eens per zoveel jaar en mulch met houthaksel en herfstblad als het zo uitkomt. Verder niks....geldt voor honderden fruitbomen en struiken. Een perzik is geen tomaat. Wat ik wil zeggen: Dit lijkt op doodknuffelen...veel te veel...overdone. 🤔 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
acpronk Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 Ze zijn er inderdaad vrij makkelijk af te vegen. Nu zijn ze ook soort van uitgedroogd of dood. Als er wit poeder of pluis onder zit, moet je extra oppassen. Dat zijn dan de eitjes of babies. En die wil je ook weg hebben. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
sluipwesp Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 @windindewilgen hier ook van alles bij elkaar in de koude kas inclusief druiven. Eigenlijk vraagt dit om problemen maar je wil natuurlijk ook variatie. In de zomer word het dak wel altijd gekrijt anders heb je nog meer problemen met oa spint. Dit jaar heb ik voor het eerst enkele keren voor de bloei (momenteel bloeit de perzik en abrikoos al) met neemolie gespoten tegen de dopluis. Normaal zag ik de nieuwe dopluis rond deze tijd al groeien op de jonge takjes maar nu nog niets gezien. Hopelijk helpt de neemolie tegen de eerste ronde van de jonge dopluizen, we zullen het zien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.