Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke verhouding voor de bodem


Claudia1987

Aanbevolen berichten

Waarom wil je dat allemaal doen? Is de bodem waarop je kas komt te staan niet goed?

 

Als je niet weet wat de huidige bodemkwaliteit is, heeft het geen enkele zin om de bodem met tuinaarde, compost en turf (dat laatste koop ik nooit, daarvoor worden hele waardevolle natuurgebieden in Oost-Europa verwoest) toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan eerder een test laten doen van de grond vooraleer je veel geld gaat investeren in allerlei zaken. Enkel dan kun je gericht verhoudingen bepalen, dus is voor iedere bodem anders. Meestal volstaat een laag compost jaarlijks voor een goede bodem te krijgen.

aangepast door simonvb
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp dat je kas op kleigrond staat? die is al heel vruchtbaar denk ik

je hoeft alleen de structuur wat te verbeteren, geen turf maar wel compost en/of schone tuinaarde

ik zou dan een 40 liter per m2 doormengen in de bovenste 25 cm (1 steek diep) en eventueel ook wat schoon zand (zak per m2)

 

als je kas op stenen staat zou ik die weghalen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleigrond bevat normaal al redelijk wat goede elementen voor planten. Stenen uit de kas, eerste jaar zou ik nog veel compost op de grond leggen, iets van 10 liter compost/m² en aankijken hoe alles gaat. Eventueel meng je er ook grovere zandgrond onder in de hoop de grond losser te maken. De plaats waar de planten komen ook zo weinig mogelijk of niet betreden zodat je de grond niet samen drukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Claudia1987 zei:

alleen maar klei grond.

Kleigrond = grond , uitstekende moestuingrond zelfs als je er wat compost aan toevoegt.
De verhouding is geen exacte wetenschap vandaar dat niemand antwoord kan geven op die vraag. Kijk naar je bodem: Een luchtige bodem die het water goed kan vasthouden en waarbij het teveel aan water weg kan. Dat is simpel gezegd de basis en die bereik je vooral door compost toe te voegen aan de kleigrond.
De verhouding voedingsstoffen is afhankelijk van de planten die je wil laten groeien. Voedingstekorten zie je aan de planten en dat kan je indien nodig in de loop van het seizoen bijsturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een simpele vraag beantwoorden is best wel onmogelijk als je niet alle benodigde informatie deelt. Met deze informatie wordt het verhaal weer helemaal anders. 
Als ik het goed begrijp is de vraag eigenlijk waarmee je het beste een bak kan vullen. Correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@loes alle informatie die  ik voor jullie relevant vind staat er. er komt een tuinkas  , ik ga een mengsel maken van schone tuinaarde, compost en turf . wat zijn de verhouding ongeveer. of hij nou op stenen komt of in een bak is niet van toepassing vind ik persoonlijk. nee dat is niet correct want ik vraag om de verhouding

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei maakt deze info het verhaal heel anders. Het maakt heel veel verschil of je een grondmengsel zoekt voor op kleigrond of voor in een bak op stenen. Die informatie was niet bekend en we kunnen niet ruiken dat de kas op stenen komt te staan die je niet weg mag halen. 

Maargoed als dat volgens jou niets uitmaakt dan zal ik wel bij mijn eerste antwoord blijven: De genoemde kleigrond mengen met compost. succes!

aangepast door loes
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Claudia1987 zei:

alle informatie die  ik voor jullie relevant vind staat er

Vind ik persoonlijk wel van toepassing. Want hoe weten wij of jij overal goed aangedacht hebt?
Je kan ook in een tuincentrum gewerkt hebben, maar mijn ervaring is dat tuincentrum medewerkers keer op keer foute adviezen geven.

 

Hoe diep word de bak?
Weet je van alle planten hoe diep deze wortelen?
Wat voor planten wil je gaan groeien?
Aangezien je turf wilt gebruiken, neem ik aan dat je zuurminnende planten wilt gaan groeien? Waarvoor zou je anders turf gebruiken, want dat verlaagt de PH waarde van de grond. (hoe lager hoe zuurder) En daar houden niet alle planten van. Turf bevat ook geen voedingsstoffen en is dus een gewone grondstof.

 

Weet wel dan tuinaarde gemaakt wordt van compost+turf en wat zand. Je wilt dus daarbij compost en turf doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is kort maar krachtig, jammer! Je hebt wel degelijk antwoorden gehad, maar niet wat je zoekt. Komt omdat wij ook niet helemaal weten wat jouw uitgangssituatie is, vandaar dat er ook tegenvragen worden gesteld.

 

Voor jou (Claudia) is het helder hoe het geheel eruit komt te zien, voor ons is dat niet uit de begintekst op te maken. Is niet erg, we komen er vanzelf wel uit met jouw aanvullingen.

 

Normaal gesproken wordt een kas op een fundering gezet, maar de inhoud van de kas is gewoon grond. Daar was ik vanuit gegaan, maar dat klopt niet. Jouw kas komt in een bak. Hou wel rekening met een drainage, zodat de grond niet te nat wordt. 

 

Zelf zou ik alleen compost of potgrond met wat zand in de bakken doen. Turf maakt de bodem zuur en zit meestal al in de potgrond. De meeste planten hebben dat niet nodig en de turfwinning is nu ook niet zo goed voor het milieu. Wat wil je eigenlijk in de kas kweken en hoe diep zijn de bakken?

 

Ohja, nog een kleine toevoeging. Zodra je je wat serieuzer met tuinieren bezighoud (in het algemeen), dan weet je al snel veel meer dan de gemiddelde medewerker van een tuincentrum. Mijn ervaring in tuincentra is dezelfde als die van rorror. Toch kom ik er wel graag, want ik koop graag bloemen en potgrond. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwonder me steeds weer opnieuw over het eindeloze geduld waarmee tal van forumleden vragen van nieuwkomers beantwoorden.

Uitvoerig gaat men in op alle aspecten van een vraagstuk. 

Een vriendelijke vraagstelling en goede interactie zorgen voor wederzijdse voldoening.

Ik vermoed dat uw scherpe toon van communiceren u ook op andere fora niet veel verder zal helpen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...