meekje Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 Mijn cijferspastasaus een 8allerlei soepjes uit de diepvries een 8bietjes een 9sperziebonen een 3 (!)snijbonen een 5gourgetteblokjes een 7Jam's, appelmoes en stoofperen in pot een 9 (superlekker)vruchtensiroop (vlier) een dikke 9chutney's van tomaten een 8 van appels een 8 van pruimen een 9 (heerlijk!)de rode kool ingemaakt als zuurkool een dikke 8, heel erg lekker!de gewone zuurkool van de witte kolen een 7 gedroogde heilige boontjes een 8 'k Heb maar een kleine vriezer dus daar kan niet veel in.Het inmaken in potten bevalt me prima.de droogbonen vind ik ook een blijvertje!Zal alles weer zo doen behalve de sperzie en snijbonen Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
appelvrouw Geplaatst: 25 november 2011 Auteur Geplaatst: 25 november 2011 ik heb een ladenvriezer en die is me echt te klein! ik wil volgend jaar echt graag een grotere.En ik schreef:Dus ik hoop dat ie gauw kaduuk gaat, dan koop ik een kleinere met laden ( nu zoek ik me suf en soms ga ik met handschoenen aan een das om op expeditie in de vriezer om de tuinboontjes van juni te vinden') Ruilen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 25 november 2011 Auteur Geplaatst: 25 november 2011 Super Meekje wat een positieve lijst! En alles uit eigen tuin, geweldig toch?Tja bijna iedereen tot nu toe dus een negatieve spercieboon ervaring, jij vond de snijbonen wel beter begrijp ik, had je die anders ingevroren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
meekje Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 'k Heb beide soorten geblancheerd en ingevroren, de snijbonen warenook heel anders van structuur dan verse, maar wel iets beter van smaak dan de sperziebonen... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Eva Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 Idd Eva: mijn laatste paar geweckte potjes appelmoes zijn beter gelukt! Die met de twist-off deksels juist niet.Had jij ook dat er tijdens het wecken wat appelmoes door de weckpan dreef? Of had ik ze gewoon te vol gedaan? euh...ik had ze geweckt in twist off potten...ik was niet helemaal duidelijk ik had laatst wel een stunt met een sambal achtige saus op olie basis...dat zat werkelijk óveral! Quote
Eva Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 ik heb een ladenvriezer en die is me echt te klein! ik wil volgend jaar echt graag een grotere.En ik schreef:Dus ik hoop dat ie gauw kaduuk gaat, dan koop ik een kleinere met laden ( nu zoek ik me suf en soms ga ik met handschoenen aan een das om op expeditie in de vriezer om de tuinboontjes van juni te vinden') Ruilen? Ja hoor! ik kom wel even naar frankrijk met mn diepvriezertje... Eva, geweckt zijn sperciboontjes wel lekker ik heb ook geweckte sperciboontjes maar die heb ik nog niet gegeten....ik ben er eerlijk gezegd een beetje bang voor...ik heb wat rare verhalen gehoord over dat je ze twee keer moet wecken of zo... Quote
Dennis29 Geplaatst: 26 november 2011 Geplaatst: 26 november 2011 Eva, geweckt zijn sperciboontjes wel lekker ik heb ook geweckte sperciboontjes maar die heb ik nog niet gegeten....ik ben er eerlijk gezegd een beetje bang voor...ik heb wat rare verhalen gehoord over dat je ze twee keer moet wecken of zo... Je klopt, wij hebben ze ook 2 keer geweckt. Quote
Eva Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 ik niet...kan dat na 2 maanden alsnog? waar is dat eigenlijk voor? Quote
Dennis29 Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Dat ze dubbel gesteriliseerd zijn volgens mij, zodat er minder kans is dat die dodelijke bacterie erin komt. Geen idee of dat na 2 maanden nog kan, misschien weet iemand anders dat? Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 november 2011 Auteur Geplaatst: 27 november 2011 Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. Mijn buren wecken ze 3 uur! Vandaar dat ik de bonen in de vriezer mik..sight..het wachten is op winterharde sperzie`s... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje11 Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Ik heb ergens gelezen dat je ze maar 30 sec. moet blancheren, dan snel afkoelen en dan in de vriezer.Ga ik volgend jaar maar eens proberen.Kijken of ze dan te eten zijn.Vind ze zo nl uit de vriezer niet echt lekker.Doe ze vaak in roerbakgerechten, en in de surinaamse roti, dan is het wel lekker.Wecken ga ik denk ik niet aan beginnen, hoor mijn moeder nog mopperen als ze in de kelder kwam, en bij de deur al rook, dat er weer een weckpot open was. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 Er gaat wel eens een pot open.. Maar echt maar heel soms hoor. Bij goed gebruik dan. Bij mijn 1e weckpoging gingen er wel meer open Maar nu bijna niet meer.De nieuwere potten zijn volgens mij ook beter. Er mag wat meer tussen de ring en het deksel komen, tijdens het wecken (zoet/zout vloeistof bijv.) Dat mocht met de oudere potten echt niet (dus die mochten ook niet zo vol). Misschien dat het daarom met die potten eerder fout ging? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 27 november 2011 Geplaatst: 27 november 2011 he leuk topic bij ons staat de limonade op nummer 1met een dikke 10 + vooral de braam/vlierbes en aardbei/appel jammie daarna de jams de ene wat geliefder als de ander als ik de pompoen jam bij naam noem wil niemand hem , maar als ik zeg appel met nog iets...is de pot zo leeg een 10 !de appel moesjes met de variaties heerlijk een 10 !! ( ook ik snap niet dat veel potten met moes opbollen dit jaar...nog niet eerder mee gemaakt, kon het wel een jaar bewaren nu hooguit 4/5 maanden....snap er niets van...)de zoet/zure courgettes.....jammie ook een 10 !! de zoet/zure komkommer enz ook heerlijk...9 +stoofpeertjes een 10 had wel het idee dat ze minder zoet waren dit jaar....chutney's een 9 omdat je na een pot wel weer eens wat anders wil...heb 5 soorten ... de meeste groenten gaan na dat ik ze kort geblanceerd heb de vriezer in, mede doordat er vorig jaar best veel potten niet goed waren... ik maak op de jam manier in )oa de boontjes, suiker mais op de kolf waren deels mislukt...te veel werk (en stank als je de onplofte of sissende pot ondekt... )om het nog eens te doen...uit de vriezer oa, boontjes, snijbiet, boerenkool, wortels, soepgroenten mix een dikke 8.de suikermais los in de pot is dit jaar tot nu toe nog goed, maar moet vrij lang gekookt worden blijft wat stug en de smaak niet echt zoet.....6je...de ingevroren groenten prutjes om bv soep en pasta saus van te maken een 10 heel makelijk en snel iets lekkers en gezond op tafel bv de courget/ui/knoflook of venkel/ui/knoflook voor de soep en tomaat/courget/basilicum voor saus enz**en het bewaren van fruit/groenten....de appels/peren een 7 er zitten toch wel rotte appels tussen die dan de aanliggende weer een bij smaak geven....en ze beginnen nu te rimpellen....de goede zijn wel erg lekker maar kom zeker de winter niet door...pompoenen dikke 10 ( wel vorst vrij bewaren )rest fruit oa, vijgen/aardbeien/pruimen/bramen/vlierbes nu nog aantal vriezer lades vol van voor de jam en limo mocht het opraken voor er weer vers is....ik doe het in plastiek zakken in de vriezer en die gaan vervolgens bevroren en al in de pan , ( natuurlijk zonder de zak ) daar ondooit het vervolgens om te verwerken, smaak is goed een 8aardappels een 10 voor de smaak maar de bewaring een 6....geeft een bijzondere lucht in de schuur en zit best af en toe een rotte tussen, zoek dus regelmatig de kisten even door om het rotten tegen te gaan....vies en stinkend werkje...vergeet vast nog wel wat maar denk dat ik al aardig op weg ben zo.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Eva Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Ik heb ergens gelezen dat je ze maar 30 sec. moet blancheren, dan snel afkoelen en dan in de vriezer.Ga ik volgend jaar maar eens proberen.Kijken of ze dan te eten zijn.Vind ze zo nl uit de vriezer niet echt lekker.Doe ze vaak in roerbakgerechten, en in de surinaamse roti, dan is het wel lekker.Wecken ga ik denk ik niet aan beginnen, hoor mijn moeder nog mopperen als ze in de kelder kwam, en bij de deur al rook, dat er weer een weckpot open was. dat doe ik zelf altijd met sperciboontjes. en ik ontdooi ze niet, ik gooi ze bevroren en al in kokend water.dit zóu de beste manier moeten zijn maar ik vind ze nog steeds niet goed van structuur en smaak.dus ze gaan bij mij idd ook in de roerbak, soep, pasta etc... ik vind boontjes echt heerlijk dus dan moet ik ze wecken....maar die bacterien geven me de kriebels dus om zeker te zijn gaan ze de deur uit.volgend jaar een nieuwe kans! Quote
Nicolette Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Hallo Eva, Ik denk dat jij het botulisme probleem bedoeld. Als je het invriest is het probleem opgelost maar als je wecked moet je daar wel rekening mee houden. Hier een linkjehttp://www.agf.nl/nieuws/2006/17aug/2n_info_inmaken_groente_1_van_2.htm groetjes Nicolette Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2011 Auteur Geplaatst: 28 november 2011 Sjonge Nicolette als je dat leest moet je wel zo stoer zijn als Jorieke om in te maken..Ik ben benieuwd, die hoge drukketel waar ze het over hebben, is dat een gewone hoge drukpan of een speciale hogedruk inmaakketel? Thessa wat een mooie lijst zeg, geweldig succes van al je inmaakwerk.Je ingevroren prutjes zijn ook een goed idee, ik heb het alleen met courgette/ui/knoflook gedaan..het scheelt ruimte en tóch werk. Eva, je zegt: ik ontdooi ze niet, ik gooi ze bevroren en al in kokend water.dit zóu de beste manier moeten zijn maar ik vind ze nog steeds niet goed van structuur en smaak. Ik geloof dat iedereen dat heeft. Het zijn dus lastige groente om in te maken of te vriezen..is er iemand die ze op zuur heeft gezet, of op tomatensaus heeft geweckt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Stoer, of gewoon problemen negeren Ik ga het niet eens lezen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 kan t ff niet meer volgen ...is er een reactie weg?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Nee, volgens mij niet. Wat volg je niet? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 (aangepast) Sjonge Nicolette als je dat leest moet je wel zo stoer zijn als Jorieke om in te maken.. deze en de reactie van jou er op...kan geen bericht van nicolette vinden....of had ik er gisteren toch te veel op ow laat maar nu staat ie er wel.....weet bijna zeker dat ie daarnet weg was mea culpa 17 maart 2012 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Dat bericht staat onder (of boven, net hoe je instellingen zijn) het bericht van Appelvrouw, en ze verwijst naar een internet-pagina met info over botulisme. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 Nou ik heb wel eens begrepen dat het heel zeldzaam is dat dat gebeurd. Meestal asl je vossen op je tuin hebt is de link die ik wel eens heb gehoord. Mijn tuinbuurvrouw trekt zich er ook niets van aan. Die leeft nog steeds. Weckt elk jaar van alles in potten en helemaal niet met de snelkookpan want die heeft ze niet.Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen volg je de richtlijnen en anders doe je het zoals Jorieke en bergen andere tuinders. Kan me niet herinneren dat er gevallen van mensen in het nieuws zijn geweest de afgelopen jaren. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2011 Auteur Geplaatst: 28 november 2011 Ah, maar ik heb wel vossen, ik vind regelmatig kakjes ook. Jakkie, kan dat daardoor komen( en als je dan niet hygiënisch werkt?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.