Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is de moeite waard om uit te vissen wat die mensen fout hebben gedaan want ik denk dat het wel iets met de hygiëne zal zijn geweest. En dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken. Misschien is het ergens na te vragen.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Op agf.nl in het archief staat een artikel over veilig inmaken in 2 delen voor de mensen d ie bang zijn voor botulisme. (exacte link heb ik nog op de pc staan, zit nu op tablet)

Staat ook in bij de meeste groentes hoe je de potten best vult (warm of koud) en hoe lang dan in de snelkookpan, zo dat de temperatuur boven de 120 graden komt. Bij die temperatuur overleeft botulisme niet.

Ben nu bezig met de bonen en bieten, de bonen koken in de pot gewoon na als de druk van de pan afgegaan is, dus neem aan dat die ruim de veilige temperatuur bereikt hebben.

Ik heb zelf vorig jaar kleine hoeveelheden ingemaakt, om te proberen of het idd lukt met de snelkookpan, gister de laatste sperciebonen ervan gehad, en smaakte prima.

Volgend jaar is het plan om in de gezamelijke tuin rond de flat samen met de bovenburen meer te gaan telen zelf.

Geplaatst:

Dat is fijn om te horen! Ik ben erg geïnteresseerd in inmaken in de snelkookpan( ik had bijna al uit Amerika zo`n pressure canner-pan laten komen..dat is helaas erg duur) Kan je iets meer vertellen over het wecken in je snelkookpan? (Met welke grootte potten bv, hoe groot is je pan, hoe lang kook je dan bieten, bonen etc....)

Misschien wil je er een topic over maken bij de inmaak en bewaren afdeling?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb via marktplaats vorig jaar een snelkookpan met 2 standen overgenomen. Die op de 2e stand, en dan een krappe 20 minuten koken (na bereiken druk) en zlef van de druk af laten gaan.

Zal zondag een uitgebreider topic openen.

Ik gebruik vooral de potten waar normaal ook groente in gezeten heeft (niet de "koude" potten als augurk enzo gebruiken die knappen.) dus de dikker glazen met schroefdeksel. D maat zo dat de potten allen ongeveer even groot zijn, en elkaar onder het koken niet raken. Dan zouden ze kunnen spatten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Omdat ik na het koken van bonen, eindelijk wist wat werd bedoeld met "draad", moest a la minute een andere groente hiervoor in de plaats komen. Doppertjes uit de vriezer met geweckte worteltjes, die smaken echt goed

• 5 years later...
Geplaatst:

Een heel oud topic door mezelf opgestart en nu weer naar boven geschopt.

De meeste inmaakt zit in de vriezer, ik heb wel veel zoetzuur ingemaakt en daarvan moet ik zeggen dat ik de komkommers a la cornersmith erg lekker vind.

Ook de zuurkool, zowel die van de rode als van de witte kool bevalt goed uit de vriezer.

Het vacumeren van rauwe groente bevalt voor de cobra spercieboontjes ook goed!

Geplaatst:

Hey Jet,

In welk opzicht bevalt het rauw vacumeren van de boontjes? Behouden ze de bite?

Want er gaat natuurlijk niets boven vers....maar ook wij hebben de vriezer vol met cobra bonen....we hebben ze wel eerst geblancheerd...maar het is toch niet je van dat. Vooral als wij sambal goreng boontjes gaan maken, dan heb je ze liever wat steviger.....Dus blijven wij zoekende...

Ik heb ook boontjes geweckt en die zullen we ook proberen...ben benieuwd

Geplaatst:

Ciska ik had ze rauw en gevacumeerd ingevroren..ik vond het niet zo slecht. Niet helemaal de bite als vers maar niet dat kartonnerige zeg maar en de smaak viel me ook mee.

Geplaatst:

Ik had een emmer vol ingemaakt volgens een recept waar iedereen in het inmaaktopic laaiend over was. Smaakte zo verschrikkelijk zoet, dat doe ik nooit meer. Echt zonde.

Geplaatst:

Heb ook een pot komkommers a la cornersmith opengemaakt van de week. Vond ik ook erg lekker! Was een beetje bang dat het heel zoet zou zijn, omdat Mellie dat had gezegd. Als je het vergelijkt met de courgettes op zoetzuur uit het Weckboek, dan is dit echt niet superzoet. Natuurlijk is inmaak met suiker en azijn zoet, maar er blijft hier nog genoeg zuurs over!

Heb vanmiddag een potje tomatenrelish (recept uit een duits tijdschrift) geproeft en ook die is goedgekeurd

Het bonengesprek doet mij eraan denken dat ik nog een pot ingemaakt sperziebonen heb staan. Moet ik van de week ook maar eens proeven.

Geplaatst:

Ik vraag me nu toch weer serieus af of ik dan een lees- of weegfout heb gemaakt mer het recept of dat er iets aan de hand was met mijn smaakpapillen... misschien moet ik maar weer een poging wagen en het proeven. Ik vond het alleen zo weeïg zoet smaken, dat ik dat eigenlijk niet durf. Ik ben een mietje, i know!

Geplaatst:

Mellie, ik heb em ook. De volgende keer dat we elkaar zien (kaas maken. Ooit gaat het lukken hoor!), moet je em es proeven bij mij dan. Ik ben er ook ontzettend kapot van (veel dank Appelvrouw voor het delen! ! )

Maar het kan ook zijn dat jij meer zuur aangelegd bent? (Qua pickles dan he )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De Fransen vinden het ook vies hoor, maar foutje kan ook. Ik ben nu bezig met jams van het fruit uit de vriezer te maken, ik vind het meeste fruit uit de vriezer wel lekker maar de overrijpe mirabellen heb ik toch een flinke uitgeperste citroen in de jam meegegeven.

Geplaatst:

Nee geen ervaring met geweckte bloemkool...

Maar ik zou hem vooraan rauw in potten doen en daarna de tijd wecken, met wat zout.

Geweckte bietjes en aardappelen zijn wel lekker...verder heb ik nog staan: boerenkool, snijboontjes, sperziebonen, bietjes, koolraap, wortelen en aardappelen. Moeten we nog proberen..

Geplaatst:

Yes, ik heb vandaag de cornersmith augurk van Charly geproefd en ook deze vond ik mierzoet. Volgende x het recept met andere verhouding suiker en wat chili’s erin. Grinnik, vond het toch wel een beetje een opluchting.

Geplaatst:

Pot komkommers in Gurken Aufguss opengemaakt, in Duitsland staat dat in zo ongeveer elke supermarkt bij de afdeling olie en azijn. Ook prima te eten, net augurken die komkommers Wat zuurder en minder kruidig dan de Cornersmith-komkommers, typisch zuursmaakje wel. Zuurder dan dit hoeft niet wat mij betreft, het zuur overschaduwt de smaak van de kruiden.

Oh en de pot met sperziebonen staat inmiddels beneden. Vanavond proeven.

Geplaatst:

Ja die vind ik ook voor herhaling vatbaar, de pot is gelukkig nog niet leeg! Heb met dat doel ook lievevrouwebedstroplanten gevraagd (en gekregen) op de vorige MTFD Waar gebruik jij 'm voor? Ik tot nu toe bij kaasjes.

M'n ingemaakte bonen (met dille) schijnen bij 8 maanden het lekkerst te zijn, dat is pas in april. Misschien moet ik die pot dan maar meenemen naar de MTFD.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...