diesel4666 Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 (edited) Onze 2 legkippen zijn "versleten". Eentje legt al een heel jaar niet meer en de ander zelfs al 2 jaar. Ze zijn wel wat jaartjes oud. We hebben een wei gevonden waar ze van hun oude dag mogen genieten. Nu willen we dus 2 nieuwe legkippen in onze tuin. Vroeger kochten we dan gewoon jonge legkippen, maar de kinderen zitten al langer te zeuren over kuikens. En het zou ook fijn zijn moesten we ze wat meer handtam kunnen maken dan onze vorige. Nooit eerder kuikens grootgebracht. Ik begrijp dat ik ze de eerste +/-8 weken binnen moet houden. Een warmtelamp kan ik wel ergens lenen. Een ondiep drankbakje en kuikenmeel zullen we nog aanschaffen. Vanaf welke leeftijd kun je kuikens kopen? Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Zijn er vaccinaties nodig? (nog nooit met een kip naar de dierenarts geweest) Edited March 8, 2021 by diesel4666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Kuikens kun je vanaf dag 1 kopen, dat is maar net wat je zelf wilt. Persoonlijk zo ik proberen ze vanaf ongeveer een week te krijgen, dan zijn de zwakkere exemplaren er wel uit. En inderdaad de eerste weken tochtvrij en warm genoeg houden. Mijn kuikens zitten dan in een bak in de schuur met een warmtelamp of wamteplaat in de bak. Vaccinaties heb ik zelf nog nooit gedaan bij mijn kuikens maar dit is wel een optie, in mijn ogen niet nodig maar kan wel. Mocht je geen gesekste kuikens kunnen kopen let er dan op dat je er meer koopt dan dat je er wilt houden uiteindelijk want 50% van de kuikens zijn haantjes. En dan moet je natuurlijk ook die haantjes nog ergens kwijt kunnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 @diesel4666 Ik heb het eerste keer dat ik starte met kuikens best wel pech gehad met de aankoop van krielkuikens. Ik was dan wel zo slim om kuikens te kopen die 6 weken waren (niet officieel gesekst zoals met leghennen) en dan kun je meestal wel zien of het hennetjes of haantjes zijn als je er beertje kijk op hebt. Maar ik wist niet waar ik op moest letten en de verkoper vond het misschien wel leuk om mij met een aantal haantjes naar huis te sturen. Ik kon de haantjes dan wel weer ruilen. Maar dat was ook niet handig omdat je niet zomaar jonge kuikens bij oude kuikens (of hennen ) kunt zetten. Als je piepkuikens koopt zou ik zeker 6 kuikens kopen als je er 2-3 over wilt houden. Vanwege eventuele uitval en vanwege een surplus aan haantjes. Als het rashaantjes zijn kun je ze vaak wel voor een habbekrats verkopen of weggeven aan een liefhebber. De beste tijd voor de aankoop van piepkuikens is vanaf nu tot juli. Een warmte plaat of lamp is dan noodzakelijk. Voor 6 weken oude kuikens is eind april tot eind augustus de beste tijd voor ern goede start. Een groepje kuikens kan elkaar dan goed warm houden en een lamp oid heb je dan niet meer nodig, Mijn kippen zijn niet ingeënt tegen Marek. Als je ooit kippen wil bijplaatsen of zelf kuikens wil uitbroeden is het niet handig om geënte kippen te hebben. Die kunnen dan drager zijn van Marek. Tip: neem iemand mee die iets meer weet van kuikens en koop ze bij een echte hobbyist die de boel netjes verzorgd of een betrouwbare zaak. Er zitten af en toe vervelende handelaren tussen bij aanbieders op MP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 PS op levende have staat veel handige info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 (edited) Informeer je goed en ga naar betrouwbare "fokkers", kuikens zijn leuk maar de vraag is of je zeker kan zijn wat het is kwa ras en geslacht? Broedeieren en kuikens verkopen wij bewust niet meer, alleen jonge en fok kips om zeker te zijn dat de men krijgt naar wens. Ze zijn dan ook de moeilijke tijd door, gezond en wel. Men kan zien wat die koopt, daarbij verkopen we alleen aan liefhebbers en die de rassen in stand willen houden. Belangrijk is wat voor kips je wil, er zijn zoveel rassen en hybriden, groot en klein, welk doel kip eieren vlees of dubbel? Die wij hebben zijn oude rassen en bloedlijnen, vlees en dubbel doel. Niet economisch maar liefhebberij, op de Poule de Bresse fok en aoc na. De Zweedse bloemenkips zijn ook vrij economisch, omdat die net als de bresse een groot deel van hun voer bijeen scharrelen. Een kindvriendelijk plezierig toverballen ras, de bresse kunnen wel eens onvriendelijke hanen hebben. De Jersey Giant zijn de grootste kips ter wereld (hoewel men nu al uit de kluiten gewassen anderen rassen mutanten fokt, met al hun problemen), die alles behalve economisch zijn. Veel voer scharrelen just for fun en met 2 jaar slachtrijp, dus liefhebberij. De Barbezieux zijn de grootste kips van Europa en net als de Jersey liefhebberij. Ook met 2 jaar slachtrijp hoewel eerder de gok te wagen is is onze ervaring net voor de winter. Maar scharrelen beter dan de Jersey, vooral groenvoer zijn ze gek op. Economisch zijn hybriden, nadeel vindt ik persoonlijk dat je ze na 1 hoogstends 2 jaar kan afschrijven. De raskips gaan jaren mee, wat mijn persoonlijke wens is. De fokkips waar wij mee fokken mogen hun leven blijven, die verkocht worden bij de liefhebbers en fokker ook (anders verkopen wij ze niet). Hybriden hebben we ook gehad en hoeveel eieren ze ook legde, nieuwe nemen we niet meer. Kips die zich niet gedragen als kips wat een beleving en ervaring. Edited March 26, 2021 by Jane Doe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted March 26, 2021 Author Share Posted March 26, 2021 (edited) Het zijn 2 Brakels geworden. 2 weken oud. https://nl.wikipedia.org/wiki/Braekel Valt me wel op dat ze ook de kleinste houtschilfers opeten... Hopelijk kan dat niet veel kwaad. Edited March 26, 2021 by diesel4666 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted April 9, 2021 Author Share Posted April 9, 2021 De kippen zijn ondertussen een dikke 4 weken oud en ik vrees dat 1 van de 2 kippen toch een haan is. Wat denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted April 9, 2021 Share Posted April 9, 2021 Ik vind dat heel moeilijk zeggen. Mijn chabo kip had ook een flinke kam, waardoor ik dacht dat het een haan was. maar was toch echt een dame... ik las op internet dat de Braekel hennen hun kam meer zijwaarts hebben. Bij de rechterkip lijkt dat niet het geval te zijn. Dan is het een haantje ben ik bang... het duurt sowieso nog even voor er wordt gekukelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 En als ie dan kukelt....kukel je hem de pan in... Zo'n haantje van een weekje of twintig... mmmjummie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 Met 20 weekjes zal er nog niet zoveel vlees aan zitten maar voor de soep altijd goed jong of oud. Toch wel jammer als je geen haantje wil, maar 2 hennetjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Als het een haan is, mag hij gewoon blijven. We hebben er nog ooit nog gehad, en wijzelf en de naaste buren vonden het gekraai niet erg. Deze hanen zaten steeds met maar 2 kippen. Eén keer ging dat goed, de andere keer hebben we de haan toch moeten verhuizen omdat de kippen te hard leden. Maar ik zou eerst zeker willen zijn of het hier om een haan gaat. Dan kan ik bij de kweker langs gaan om nog een kip te halen van hetzelfde nest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted April 16, 2021 Author Share Posted April 16, 2021 Bijna 6 weken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 (edited) Ow ja geheid een hennetje en een haantje. Ben je van plan eens kuiks aan te houden van dit trio (er van uit gaande dat je nog een hennetje gaat halen)? Broer x zus is wel veel inteeld. Vader x dochter wordt nog wel gedaan. Edited April 16, 2021 by Jane Doe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted April 16, 2021 Author Share Posted April 16, 2021 Was ik niet direct van plan. En had ook al gelezen dat broer x zus geen goed idee is. Ik hoop maar dat die haan tevreden gaat zijn met maar 2 hennen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted April 16, 2021 Author Share Posted April 16, 2021 Ik had ook gehoopt dat ze ondertussen wat tammer zouden zijn. Ze zijn helaas erg angstig als ik in de buurt kom. En als ik ze in mijn handen heb, bibberen ze enorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Volgens mij is in beide gevallen de verwantschap 0.5. Geen verschil dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 @tielse flipje toch is vader/ dochter een meer voorkomende kruising dan broer /zus. Ik weet de precieze reden hierachter ook niet meer. Dat zou ik weer eens even op moeten zoeken. Maar vader/dochter schijnt inteelt technisch minder erg te zijn dan broer/zus. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen maar het schijnt bij diverse diersoorten waar op bepaalde raszuiverheid en kenmerken gefokt wordt toch nog weleens te gebeuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts